לספר או לא לספר על היריון בריאיון עבודה?

מאיה (41), מתכנתת במקצועה, הגיע אליי לייעוץ אחרי שפוטרה. 15 שנים של עבודה בחברת היי-טק הסתיימו בשיחת שימוע ומכתב פיטורים קצר. זמן קצר לאחר-מכן גילתה מאיה שהיא בהריון. "יש טעם לחפש עבודה בתקופה זו? והאם לספר למראיין שאני בהיריון?", היו השאלות הראשונות ששאלה אותי.

עוד נחזור למאיה בהמשך, אבל מה שברור היא שהיא לא לבד. הדילמה שחוותה מלווה לא מעט נשים שגילו שנכנסו להיריון בתחילתו או בעיצומו של הליך מיון למקום עבודה חדש. חששן העיקרי הוא פגיעה אנושה בסיכויי הקבלה. מבחינת מעסיקים, עובדת בהיריון היא עובדת בתפוקה נמוכה. בדיקות מעקב היריון, שמירת היריון רחמנא ליצלן, חופשת לידה, שעת הנקה – כל אלה הרי נחשבים לעול ומטרד.

אז נכון, החוק עומד לצידכן. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק עבודת נשים קובעים שעד לחודש החמישי להיריון לא קיימת חובת גילוי למעסיק (למעט מקרים נדירים שבהם דבר הריונה רלוונטי למשרה המוצעת). במילים אחרות, במרבית המקרים, אתן לא מחויבות  לספר על ההיריון; אבל, האם די בכך כדי לפתור את הדילמה? הניסיון מלמד שלא, שהרי, מי מאיתנו לא רוצה "לצאת בסדר"? הרצון להתנהל בשקיפות ולהימנע מהסתרה מעצימים את הדילמה.

אם כך, איך בכל-זאת ניתן להתגבר על הדילמה? כמה עצות שיעזרו לך למצוא עבודה, כן, גם כשאת בהיריון:

התחלת הליך מיון? תאמיני בעצמך – אם כבר החלטת לנסות ולהתקבל למקום עבודה חדש, אל תגיעי לריאיון העבודה ולשלבי המיון עם תחושת פחיתות ערך בגלל ההיריון. נכון שמעסיקים לא משתגעים על הרעיון לשכור עובדת בהריון, אבל הריון לא חייב להיות חולשה. חשוב שתאמיני שאת שווה למועמדים האחרים, אחרת תשדרי למעסיקים חוסר ביטחון ונחיתות.

החלטת לספר על ההיריון? בחרי בטיימינג המתאים – אם את מחליטה לספר על ההיריון מצאי את התזמון הנכון לספר על ההיריון בהליך המיון. לא כדאי להצהיר שאת בהריון בראיון הראשון. נסי לעבור קודם מספר שלבים ולהגיע לסוף התהליך בטרם תודיעי על ההיריון. כשמגיע הרגע, עשי זאת בצורה עניינית ושקולה.

זה הזמן לחשוב על משרות זמניות –  מכיוון שהתקופה במהלכה תוכלי לעבוד לפני הלידה קצובה יחסית, את יכולה להרשות לעצמך לקחת משרה המוגדרת כ"זמנית", גם אם מדובר בתפקיד שבימי שגרה לא היית שוקלת.

עצמאות היא לא מילה גסה – זה הזמן לחשוב על גם על האפשרות לפתוח עסק עצמאי. אם יש לך אפשרות לעסוק כעצמאית בתחום בו עסקת כשכירה, או שיש לך חלום על פתיחת עסק- זו יכולה להיות מקפצה לשינוי. הדבר מצריך אמנם הערכות, תכנון ובעיקר הרבה אומץ, אבל יש נשים רבות שתקופת ההיריון או לידה של תינוק חדש- יצרה אצלן רצון לפתוח עסק עצמאי.

אולי עבודה מהבית? כשכירה או פרילנסרית- יכולה להיות פתרון שנכון עבורך. תוכלי לעבוד בכתיבת תכנים לאתרים, ניהול דפי פייסבוק ועוד תפקידים שונים.

ובחזרה למאיה: אחרי לא מעט לבטים, מאיה החליטה לזנוח את חיפושי העבודה ולשנות סטטוס משכירה לעצמאית. היא פתחה עסק בתחום מומחיותה – תכנות וניהול פרוייקטים בתחום ה- IT. מה שהכריע את הכף היה החלטתה להסתכל על חודשי ההיריון וששת החודשים שאחרי הלידה כתקופת זמן קצובה מראש. כזו שתאפשר לה לבחון את הכדאיות הכלכלית של העסק שהקימה, ובמקביל לבדוק כיוונים נוספים בקריירה (אותם לא בחנה במהלך עבודתה כשכירה), למקרה שתחליט לחזור לעבודה כשכירה בעתיד.  בינתיים, טפו טפו, העסק עובד יפה.

היריוןריאיון עבודה