נוודת דיגיטלית: איך זכתה צ'לסי אודופו במשרה הכי שווה בעולם?

לצ'לסי אודופו יש משרה שרוב האנשים רק חולמים עליה: היא הנוודת הדיגיטל הראשית של Fiverr, כחלק מתפקידה היא סוקרת את אסיה ונהנת טיולים ברחבי עולם.
והחלק הכי טוב? היא זכתה במשרה הזו.

זה טרנד נחשק היום – משרת טיולים חלומית שמעוררת באז לחברות מסחריות היוצרות סביב זה פרסום על ידי חיפוש מועמד למשרה עם פרופיל גבוה. מותגים נחשבים כמו The New York Times מטיסים את המועמדים עד לאתר הנופש המקסיקני של קנקון, ושם עורכים תחרויות על משרות אלו.

אודופו. צילום: באדיבות צ'לסי אודופו _CHELSTHEDIRECTOR@

מוקדם יותר השנה, Fiverr, זירת מסחר אונליין לשרותי פרילאנס, התחברה עם Remote Year, אשר מפעילה תכניות טיולים לעבודה בחו"ל, כדי לחפש נוודת דיגיטל ראשית. אמנם היא בהחלט יצרה פרסום, אך זה לא היה רק תעלול יחצ"ני. מטרת התפקיד היא לאסוף מידע, תובנה ותוכן על מה שנדרש כדי לבנות עסק קטן ולהיות יזם מחוץ לארצות הברית.

אודופו, יוצרת סרטים בת 24 אשר התגוררה בסנגל באותו זמן, גברה על עשרות אלפי מתמודדים אחרים. תפסנו את אודופו בזמן מסעותיה כדי לברר איך ההרגשה לזכות בעבודת החלומות, מה היא למדה מההיכרות עם יזמים מארצות אחרות, ומיצירת האיזון של ניהול משרה מרחוק.

ספרי לי על עצמך. 
"אני בת 24 ואני יוצרת סרטים סיפוריים, יוצרת תוכן ממותג ונוודת דיגיטלית, אשר משימתה היא להשתמש בצילום וידאו ככלי להפיח רוח חיים בדימויים מעצימים אצל אנשים שלא זוכים לייצוג על המסך. נולדתי וגדלתי בניוארק, ניו ג'רזי, כדור ראשון של גויאנית-אמריקאית, הקול שלי כאמנית מאוד מושפע מהשורשים התרבותיים והזהות שלי".

מה היה מסלול הקריירה שלך?
"התחלתי לייצר סרטים בגיל 14, שכבר בתור ילדה ידעתי שארצה להיות מנכ"לית של חברת הפקת סרטים משלי. לכן, התחלתי להשתתף בתוכניות תיכוניות יוקרתיות לצילום בבית הספר לעיצוב פרסונס ואוניברסיטת ניו יורק (NYU). בהמשך זה הוביל ללימודים ב-NYU Tisch School of the Arts, שם עשיתי תואר ראשון בקולנוע וטלוויזיה.

"בזמן לימודיי ב-NYU עבדתי קשה מאוד, לעיתים החזקתי בשתי התמחויות בסמסטר בהיותי סטודנטית במשרה מלאה. כמתמחה, עבדתי בחברות כמו MTV, Universal Music Group, The Source Magazine ועוד. שם הפקתי וביימתי תוכן בשביל אמנים כמו Chance the Rapper, Meek Mill ו-Big Sean, ובנוסף יצרתי תוכן למוסיקאים עולים ומותגים כדי לייצר הכנסה.

"עם סיום הלימודים, יצרתי ביחד עם אחי סרט זוכה פרסים בשם Ori Inu: In Search of Self, אשר זכה במספר פסטיבלים לקולנוע והוקרן על מסכים במדינות כמו גרמניה, פינלנד, שוודיה, סנט לוסיה, צרפת ועוד. הסרט קיבל הרבה תשומת לב בעיתונות והוצג בהרחבה בפלטפורמות כמו The Huffington Post ורשת NBC. כתוצאה מכך אירחנו הקרנות רבות, סדנאות מובילות והרצאות באוניברסיטאות כמו הרווארד, ייל, דרטמות', קולומביה ועוד, בנוסף הקרנו בארגונים כמו מכון הקולנוע הבריטי, הרפרטואר המוביל לקולנוע באנגליה.

"בו זמנית, הועסקתי על ידי האוניברסיטה לעבוד בשביל במאי זוכה האוסקר ספייק לי על כמה מהפרויקטים שלו, כולל את Chi-Raq וסדרת הנטפליקס האחרונה שלו "She's Gotta Have It". מאז הצלחתי לייצר תוכן ממותג לחברות כמו קדילאק ולאחרונה, אני מטיילת בעולם ומייצרת תוכן עבור Fiverr כנוודת דיגיטלית ראשית של החברה.
המטרה הסופית שלי היא לעשות סרטים סיפוריים ותוכן ממותג שיאפשרו לי לטייל ולהישאר נאמנה לקול שלי".

אודופו. "הייתי צריכה להיטמע בתרבויות אחרות". צילום: _CHELSTHEDIRECTOR@

מה הייתה ההשראה שלך להגיש מועמדות לתפקיד נוודת דיגיטל ראשית? 
"בזמן שהגשתי את מועמדותי לתפקיד, גרתי בסנגל במשך כמה חודשים ולימדתי ילדים סנגלים קולנוע. הייתי בנקודה בקריירת הקולנוע שלי שהרגשתי שאני צריכה להיטמע בתרבויות אחרות בשביל להימנע מהשמעה של אותו קול וחזרה על אותם השפעות כמו עמיתי לקולנוע.

"בהשראת דור המילניום ויזמים במדיה החברתית אשר חיו חיי רווחה כאשר הם עבדו וטיילו, הייתי להוטה לשלב טיול לתוך סגנון החיים שלי ולעבודה שלי. זה היה פשוט מקרי שבאותו זמן נתקלתי בסרטון 'נוודת דיגיטל ראשית' של Fiverr ב-LinkedIn. כשצפיתי בסרטון מצאתי את עצמי מהנהנת כן לכל שאלה שהסרטון מציג, כאילו הוא דיבר ישירות אליי. החברה כמותג מייצגת הרבה דברים באמונה שלי כאמנית: גיוון, יזמות, עבודה קשה וגישה של 'יאללה לעבודה', אז ידעתי שאתאים לתפקיד כמו כפפה ליד. מיד הגשתי מועמדות, נשארתי ערה כל הלילה כדי להכין סרט מועמדות חזק".

למה את חושבת שבחרו בך?
"Fiverr חיפשו מישהו שלא רק יכול ליצור ולערוך תוכן, אלא מישהו עם תשוקה לטיולים, לפגוש אנשים חדשים וללמוד על תרבויות חדשות. לפני קבלת התפקיד, כבר ביקרתי ביותר מ-20 מדינות, וחוויות אלו הכינו אותי לכל מיני סיטואציות חדשות ולמפגש עם אנשים מכל העולם. עמוק בפנים, אני אדם חברתי, אז בנייה ותחזוקה של קשרים עם אנשים חדשים היא משהו שאני מלאת תשוקה כלפיו. כמו שהזכרתי כבר, Fiverr היא בקטע של עשייה: אנשים פעלתניים, שעובדים קשה, שלוקחים סיכונים וחושבים מחוץ לקופסא. כבן אדם, אני מייצגת את כל התכונות הללו, העבודה והניסיון שלי מוכיחים זאת".

מה עוד את יכולה לספר על התפקיד?
"כנוודת דיגיטלית ראשית של Fiverr, טיילתי בווייטנאם, תאילנד, יפן ועכשיו אני נמצאת במלזיה מראיינת יזמים, פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים החיים במדינות אלו. תוך כדי סיוע ל-Fiverr להבין טוב יותר מה אומר המושג יזמות בחלקים שונים בעולם, אני גם מקליטה את כל השיחות שלי עם אנשים כמו גם את מסעותיי בכדי לייצר תוכן ויזואלי מדהים לפלטפורמות השונות של המותג. אני גם מצלמת את עצמי, מדברת על המקומות בהם ביקרתי ומשתפת מידע שימושי אשר יזמים, פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים מכל העולם יכולים למצוא בו ערך".

איך זה לטייל עם Remote Year? 
"החוויה של לטייל עם Remote Year עד עכשיו הייתה מאוד משנה ומרגשת. זו קבוצה של 35 יזמים או עובדים-מרחוק מרחבי העולם: ברזיל, איטליה, קנדה, גרמניה וארצות הברית, בין היתר. Remote Year מספקת מגורים מדהימים בכל עיר, כמו גם מרחב עבודה (אשר אני מוצאת מאוד שימושי). הם גם מארגנים 'מסילות' תרבותיות שמאפשרות לנו יותר להיטמע ולחוות את התרבות במדינה בה אנחנו חיים. Remote Year היא מעבר לקבוצת טיולים, היא תכנית שמעודדת אותך לגדול באופן אישי, רוחני ומקצועי".

באילו מקומות כבר הספקת לבקר?
"התחלתי בהאנוי, ויאטנם, שם יצא לי לבקר במחוז נין בין (איפה שצולם הסרט קינג קונג). ביקרתי גם בלונג ביי, מהמקומות היפים ביותר שחוויתי.

"סיימתי את החודש השני שלי בצ'אנג מאי, תאילנד, ומשם עשיתי גיחות להונג קונג, בנגקוק ואיי קו טאו. בדיוק סיימתי את החודש השלישי שלי, בקיוטו, יפן, ששם גם עשיתי טיול לטוקיו לשבוע. עכשיו בדיוק הגעתי לקואלה למפור, מלזיה, כור היתוך תרבותי של סינים, הודים ומלזים. בינתיים, חוויה מדהימה".

היו מקומות שאהבת במיוחד?
"למרות שכל היעדים בהם ביקרתי היו מדהימים, האהובים עליי ביותר הן בהחלט יפן ווייטנאם, בגלל התרבויות החזקות שלהן.
יפן היא מדינה עם כל כך הרבה כבוד וגאווה תרבותית שאת כל הזמן מקבלת השראה ללמוד עוד על המסורות שלהם. הנסיעה לטוקיו בהחלט הייתה אחד השיאים מהטיול. גם יצא לי ליצור חברויות לכל החיים ביפן. קיוטו גם היא מקום מאוד רוחני: את כל הזמן פוגשת אנשים שמחוברים לטבע וליקום, תכונות בעלות ערך גבוה אצלי.
וייטנאם היא גם מקום עם תרבות חזקה ומושרשת. תחילת התפקיד בהאנוי בהחלט הכינה אותי לכל המדינות בהן ביקרתי. אוכל רחוב הכי טעים".

אני מבינה שאת אוספת תובנות על מה צריך לעשות כדי לבנות עסק מצליח מחוץ לארה"ב. מהן נקודות המפתח שלמדת עד עכשיו?
"יש כל כך הרבה ללמוד על בניית עסק מחוץ לארה"ב, כמה נקודות מפתח הן:
1. עשו מחקר. זה מאוד חשוב לוודא שקיים שוק למה שאתם רוצים למכור ולשווק במדינה החדשה.

2. חקרו שיטות עסקיות וחוקים. בררו כמה קל לעשות עסקים במדינה החדשה וודאו שעשיית עסקים שם באמת משתלמת.

3. אם עושים עסקים בארצות זרות, נצלו פלטפורמות אונליין, כי יכול להיות מאוד שקשה למצוא משאבים הכרחיים לצמיחת העסק מיד אחרי המעבר. אני כל הזמן מספרת לאנשים שאני פוגשת על הכישרונות שאפשר למצוא אונליין לפרויקטים, כמו צילום, עיצוב גרפי, עיצוב אתרים ורשתות חברתיות.

4. אם אתם לא מקומיים במדינה, חפשו הדרכה מקומית על ידי יצירת קשרים עם בעלי עסקים או מנטורים מקומיים. מציאת שותף/מנטור שהם אזרחים לשעבר ממדינתכם או מקומיים שיכולים ללמד אתכם את 'עשו ואל תעשו' הלא כתובים של התרבות הוא מידע יקר ערך.

5. תבנו אמון וזיקה עם יזמים מקומיים. פיתוח קשרים אמיתיים עם אנשים במדינה חדשה יעזור לכם להגדיל את העסק לטווח הרחוק".

אילו לקחים למדת על יזמים במדינות השונות?
"אני חושבת שאחד הלקחים המרכזיים שלמדתי הוא, במיוחד לאחר הביקור ביפן, הדרכים השונות שבהן התרבות משפיעה על הבחירות המקצועיות של אנשים. יפנים, בדומה להרבה תרבויות במזרח, שמים את המשפחה מעל הכל, לכן לחץ משפחתי לוקח תפקיד מרכזי בבחירת מקצוע. גם היציבות חשובה מאוד, לכן, רוב האנשים בוחרים שלא להיכנס למסעות יזמות בגלל שהם פוחדים מבושה חברתית במקרה שהעסק נכשל. רוב האנשים החליטו להשיג עבודת משרד טובה אשר יעבדו בה עד יום פרישתם.

אודופו. מעוררת השראה. צילום: באדיבות צ'לסי אודופו _CHELSTHEDIRECTOR@

"באמריקה, מסתכלים על כישלון או המרה מקצועית מזווית אחרת. זה מאוד נפוץ, במיוחד אצל צעירים, להחליף עבודות כל כמה שנים ולפעמים לשנות את המקצוע לגמרי. אלו שלוקחים סיכונים והולכים בדרך היזמות או פותחים עסק משלהם, למרות הצלחה שהושגה כבר במשרות הקודמות שלהם, מעוררים השראה ואפילו מקנאים בהם".

אילו חשבונות ואיזונים את צריכה לעשות כעובדת מרחוק?
"קשר תמידי עם הצוות שלך הוא מאוד חשוב כשעובדים מרחוק, כמו כן חשוב לוודא שכולם על אותו דף. שימוש בפלטפורמות חברתיות כמו Slack עוזרות לי להישאר בקשר עם משפחתי ב-Fiverr, במיוחד לשיחות ועידה בטלפון או בווידאו שתמיד לא נוחות בגלל הפרשי השעות.

"ניהול זמנים הוא גם דבר מאוד חשוב. אני מנהלת את לו"ז העבודה שלי אז אני יודעת לתעדף את המשימות השונות. כיוצרת תוכן העובדת מרחוק, הלו"ז משתנה משבוע לשבוע. אני לא עובדת בשעות העבודה המסורתיות; לפעמים אני נפגשת עם יזמים בשבת או אחרי שעות העבודה, ולכן אני מנהלת את הלו"ז לפי הזמינות שלהם. בכל זאת, לתכנן כמה שאפשר מראש כדי לעמוד בדד ליין זה ממש חשוב.
לבסוף, שמירה על הבריאות היא ממש חשובה כשעובדים מרחוק, כי מחלה במדינה זרה יכולה לעצור לגמרי את שטף העבודה".

מה היתרונות?
"אחד היתרונות הבולטים של עבודה מרחוק הוא היכולת לטייל כל הזמן ולהרחיב את הרשת הגלובלית שלי. פגשתי כל כך הרבה אנשים מדהימים בזמן העבודה מרחוק -אנשים שבהחלט ישפיעו על הגישה שלי לקולנוע בעתיד".

מה סוד ההצלחה שלך? 
"המתכון הסודי שלי להצלחה היא היכולת שלי להאמין בעצמי שיש לי את הכוח להפוך למציאות את החלומות והמטרות שלי. כל כך הרבה מאיתנו מפחדים מלהפגין אמביציה, מלקחת סיכונים, ומכישלון, אך שום דבר מזה לא מדאיג אותי. אני בטוחה שאני הולכת בעקבות הייעוד שלי בעולם ועם קצת עבודה קשה, הרבה מרץ וטיפה תחבולה, השאר יעקבו גם.

"אחד הציטוטים האהובים עלי של נלסון מנדלה הוא: 'אין תשוקה בלשחק בקטן, בהתפשרות על חיים פחותים ממה שאתם מסוגלים לחיות'. זה משהו שמניע אותי ביום-יום".

מה את מתכננת בהמשך?
"אחרי סיום המשרה הזאת, אני חוזרת הביתה כדי להתחיל לתכנן את הקרנת פרק הפיילוט לפרויקט העתידני החדש שלי בקולנוע האפרו, שכותרתו  'אלה שחורה'. סרט זה, שישוחרר בקרוב, נוצר בהשראת נרטיבים אפריקנים של הבריאה והוא שילוב נהדר של מדע בדיוני, תרבות הפופ ופרשנות חברתית סאטירית.

"פרויקט זה יאפשר לקהל לנהל שיחות מורכבות על נושאים טעונים וחברתיים, כמו גזענות, שלעיתים קרובות מטאטאים מתחת לשטיח. אני מתכוונת גם להמשיך לעבוד עם Fiverr, ליצור להם תוכן על יזמות גם ביבשות אחרות, אפריקה ספציפית, כיוון שיש כל כך הרבה דימויים שגויים על היבשת.

"לבסוף, אני מתכננת לבנות את חברת ההפקה שלי, O Chelsy Productions LLC, לעבוד בשביל עוד הרבה מותגים גדולים ומוזיקאים, אשר מעריכים את הקול והאמנות שלי באותה דרך ש-Fiverr העריכו בארבעת החודשים האחרונים".

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

ג'ובעבודהקריירה