"יזמיות ישראליות הן לא רק אמיצות אלא גם טובות יותר"

ועידת היזמיות של און לייף ומלון LINK, שנערכה בשבוע שעבר, הסתיימה כמיטב המסורת בפאנל מיוחד שבו שלוש יזמיות עולות זכו להציג את המיזם שלהן ולקבל הדרכה משתי יזמיות שכבר ותיקות בתחום: דריה שקד ושולי גלילי.

בארבע השנים האחרונות, דריה שקד מתגוררת בקליפורניה ונבחרה לאחד מ-15 הישראלים הכי משפיעים בעמק הסיליקון. היא מייסדת WeAct ומנכ"לית Stride Ventures לקידום שיוויון מגדרי בחדשנות ובהשקעות ובין לבין מארגנת משלחות של יזמיות ישראליות לעמק הסיליקון. "מה שהבנתי אחרי שלוש משלחות, זה שאנחנו מנסים לדחוף את היזמיות במעלה הפירמידה, אל המשקיעים, אבל הבעיה היא לא בהן. לנשים יש קושי יותר גדול לגייס הון והאינטואיציה שלי אמרה שהפתרון צריך לבוא מראש הפירמידה. חשבתי לנסות לתמרץ את עולם ההשקעות לגוון את עצמו על ידי פנייה לגוף שמממן אותו. מה שעשיתי בשנה האחרונה היה להקים גוף LP משקיע בקרנות ואני משקיעה רק בקרנות שיש בהן נשים מייסדות בצוות ההקמה, מתוך הבנה שזה יביא ל-50% השקעות בנשים".

 

גם שולי גלילי, שותפה מייסדת בקרן השקעות UpWest, סיפרה קצת על פועלה: "המטרה שלנו היא להשקיע בשלבים מאוד התחלתיים. עשינו בערך שמונים השקעות בישראל. אנחנו משקיעים ב-6-8 מיזמים בשנה ומאוד חשוב לנו ללוות אותם לאורך כל הדרך. בערך 20 אחוז מכל החברות שלנו הן חברות של נשים. השנה השקענו בשש חברות, שלוש מתוכן הן בבעלות נשים".  

 

טלי חמדי – ask lily מנוע חיפוש וסטיילינג באופנה

מימין: טלי חמדי, דריה שקד ושושי גלילי. צילום: יובל יוסף

"המטרה שלנו היא לעזור לנשים למצוא בגדים באינטרנט לפי הטעם וההעדפות שלהן. זה התחיל מצורך שלי, שמהר מאוד התגלה כצורך של הרבה נשים שמשלבות עבודה קריירה ומשפחה. חשוב לי להתלבש יפה, אבל אין לי הרבה זמן לגלול באינטרנט בין האתרים או לעבור מחנות לחנות כדי למדוד. הפתיע אותי לגלות שבכל רגע נתון נשים משתפות המון מידע והחברות אוספות המון מידע, אבל נראה שלא משתמשים בזה כדי להראות מה שאנחנו אוהבות וגם כדי לגרום לנו לקנות. הרעיון שלנו זאת מערכת חכמה שלומדת את העדפות של האישה ומציגה לה פריטים עם סבירות גבוהה שהיא תאהב ושאפשר לקנות אונליין. איך זה עובד? כניסה ראשונה למערכת, שאלון קצר וכיפי שבו את בוחרת את הסגנון שאת אוהבת ממבחר סגנונות שאנו מציגים. יש אפשרות לשתף אותנו במידות, מבנה גוף וגם להעלות תמונה. בינתיים מאחורי הקלעים, המערכת מחוברת למותגים כמו אסוס, והאלגוריתם שלנו יודע לעשות התאמה בין פרופיל האישה לפריטים של המותגים. בתוך ממש מספר שניות בונים לכל אישה מעין בוטיק אונליין פרטי שלה, שאותו אפשר גם לקנות. אני בטוחה שכבר שמעתן פתרון דומה, אבל מה שאנחנו עושות שונה – יש לנו שלוש רמות של פרסונליזציה: פעם אחת יש את המידע שהנשים משתפות, והן שמחות לשתף איתנו כי ככל שנדע עליהן יותר התוצאות תהיינה מדויקות יותר, יש מידע עשיר על כל פריט ופריט ובנוסף תובנות וידע מקצועי של סטייליסטיות פיזיות. כל זה בשילוב עם תוצאות בזמן אמת – פתרון ייחודי למערכת שלנו".

שולי גלילי: "זה בהחלט שוק ענק ואנחנו יודעים שהוא צורך המון המון טכנולוגיה ושיפור. לכמה משתמשים את חושבת שאת יכולה להגיע ובאיזו דרך?".

טלי: "גרסת בטא של המוצר כבר באוויר כמה שבועות ויש לנו הסכמים עם המותגים. במקביל עשינו שיתופי פעולה עם בלוגריות שיעזרו לנו לחשוף את המיזם למאות אלפי נשים. זאת כרגע האסטרטגיה".

דריה: "רציתי להגיד שהורדתי והשתמשתי והחיפוש עבד מצוין. התוצאות היו מדויקות. ההצעות היו מדויקות. יש אקסלטור בניו-יורק, תכווני לשם. הדבר השני שכדי לכוון אליו – יש הקרן המובילה בעולם לקונסיומר שייכת לשתי נשים ולשם צריך לשאוף".

 

ליאת פרימור –  Feelbetter מנוע אינטרנטי לטיפול במחלות כרוניות הגיל השלישי

מימין: ליאת פרימור, דריה שקד ושולי גלילי. צילום: יובל יוסף


"הסיפור שלי התחיל לפני שנתיים. גרתי בפילדלפיה, בשל רילוקיישן מחברת טבע. והייתי בהריון מסובך. נכנסתי לרופא שרשם לי תרופה. אמרתי לו שאני חושבת שהתרופה עלולה להרוג אותי – וצדקתי. בסוף ילדתי ילד מהמם אבל לצערי הסיום שלי לא קורה למיליון וחצי מבוגרים מטופלים כרוניים בגיל השלישי בארצות הברית, שמאושפזים בשל תרופות לא מתאימות. שמונים אחוז מאותם אשפוזים יכולים להימנע על ידי ייעוץ תרופתי. וכך התחיל הרעיון. יש לנו ייעוץ תרופתי אוטומטי למטופלים כרוניים בגיל השלישי. אנחנו יודעים לקחת מהביטוחים מדדים שונים ועל פי זה לזהות מטופלים שעלולים להיות בסיכון, לתמרץ אותם לענות לנו על סט שאלות פרסונלי ובעזרת התשובות אנחנו יכולים לדעת האם התערבות רפואית נצרכת בכל מיני תחומים, כמו האם התרופה בטוחה, האם היא אפקטיבית, האם היא מתאימה למצב של המטופל. בעצם אנחנו עונים לרוקח. הקמתי את פיל בטר לפני שנה עם שותף, מאז גייסנו 6 עובדים, אנחנו יושבים היום בסנרה, סיימנו לגייס 350,000 דולר והגשנו למדען. התחלנו עם הגיל השלישי משתי סיבות: אחת זה הגיל שיש בו הכי הרבה מחלות כרוניות ונצרכים הכי הרבה תרופות והשנייה היא שיש שם מימון מאוד גדול ויש הזדמנות עסקית שצריך לתפוס אותה. השאיפה להתרחב לשאר הגילים".

שולי: "זו באמת בעיה גדולה. מאוד קל לרופאים פשוט לתת תרופות בלי הכרה, ויש אין ביקורת משמעותית. מה שאני אוהבת בצורה שאת התחלת, זה את הסיפור האישי שלך וגם קצת נגעת ברקע הרלוונטי למה שאת עושה, שזה דבר מאוד חשוב. אני הייתי רוצה בתור משקיעה לדעת מה הכאב של המשתמש של האפליקציה שלך, איך בעצם את גורמת להם לרצות לענות על שאלות, לפתוח את זה. וזה אחד האתגרים עם אפליקציות של בריאות, במיוחד לגיל השלישי – ליצור אינג'מנט. אבל יש המון כלים ודרכים לעשות את זה, ואשמח לדבר איתך אחר כך".

דריה: אני אגיד אחזור שגם הסיפור האישי וגם המומחיות מטבע מאוד עוזרים לגייס כסף מכל קרן, בנוסף לעבודה שיש פה ממש נושא שיכול להציל חיים. והדבר האחרון שאני אציין- לאורך הרבה מאוד שנים נושא הגיל השלישי היה קצת במחשכים בגלל שרוב האנשים לא טיפלו באיש משפחה מבוגר. יש התחלה של טרנד של יזמים שמצליחים לגייס מיליוני דולרים זה שוק עם פוטנציאל כלכלי אדיר".

 

רונית צימר – refrazer טכנולוגיה שמנסחת אוטומטית באנגלית

מימין: רונית צימר, דליה שקד ושולי גלילי. צילום: יובל יוסף

"כשעליתי מאוסטרליה ב-2002, כעורכת דין צעירה, התפקיד הראשון שלי היה לנהל מחלקה במרכז פרס לשלום ולעבוד מול אורי סביר, ראש יו"ר הארגון. הוא היה מתקשר אליי בכל שעה, גם בלילה, ומתחיל להכתיב לי מיילים באנגלית, ותוך כדי הייתי משכתבת לו את המיילים לאנגלית מושלמת ומעבירה אליו. אורי הוא כמו מיליארד אנשים שכותבים באנגלית ביום-יום מבלי לדעת אנגלית בקמת שפת אם. העבודה שלי הביאה אותי להקים לפני שלוש שנים חברה שמספקת שירות אנושי של עריכת תכנים באנגלית תוך זמן מאוד קצר. היום יש לנו טכנולוגיה שהופכת  אנגלית לא תקינה ולא רהוטה לאנגלית מושלמת ברמת דיוק של שפת אם ובמהירות. יש לנו אתר שעוד לא פתוח לציבור, שאליו מכניסים את טקסט ותוך שניה מוציאים טקסט מתוקן באנגלית משובחת, וזה קורה בזמן אמת. אנחנו מייעדים את הכלי במיוחד לאנשי שיווק ומיתוג, אבל גם לכולנו. אני באה מהמקום של שוויון ועבדתי עם המון עמותות וזכויות אדם, ומאוד חשוב לי לבטל את ההיררכיה בין הכותב לקורא או האמריקאי מול הלא אמריקאי. וגם כיף לראות כאן כמה לקוחות בקהל".

דריה: "אני לקוחה. הדבר ראשון שעשיתי אחרי שעברנו לעמק הסיליקון היה להירשם לשירות ואני שמחה ששיניתם את השם לריפרייזר. זה שם מעולה שמסביר את המשמעות. פתרתם את הבעיה וזה נהדר. ראיתי שאתם הולכים על B2B ולמכור לחברות ומקווה שזה יגיע גם ללקוחות".

שולי: "זאת באמת בעיה אמיתית ואני מבינה איך זה יכול להיות כלי מאוד טוב עבור כל אחד. כמו שהבנתי גם מהמצגת וגם מה שעכשיו שמעתי מדריה, את פונה לגופים ספציפיים".

רונית: כן. זה יהיה לכולם אבל אני חושבת שצריך למצוא מאיפה להתחיל ואני חושבת שעולם השיווק והמיתוג הוא העולם הטבעי שלנו. אנחנו נתחיל במדינות הדוברות סינית כי בעצם יש לנו כבר כ-1,000 לקוחות בטאיוון".

לבסוף, נתנו היזמיות הוותיקות את הטיפ שלהן ליזמיות שהציגו:

שולי: "אני חושבת שליזמיות בישראל יש המון אומץ. הרבה פעמים ראיתי יזמיות שהן קצת חוששות מידי וקצת נכנסות יותר מידי לפרטים כדי שזה יהיה באמת 'פרפרקט' ועד אז הן לא עולות ומספרות את סיפורן ומנסות לשכנע. כשראיתי יזמים שהם גברים, הם יכלו לספר את הסיפור שלהם בביטחון, גם אם זה לא היה מושלם. אז אל תחכו, אל תבקשו רשות. זה לא צריך להיות מושלם. אם באמת יש פה רעיון שהוא בתחום מעניין ואת בעצמך מרגישה את הכאב של הלקוחות – אל תהססי לעלות לפני שייקחו ממך את ההזדמנות. לא לחכות יותר מידיי שידחפו אותך לשם. דחפי את עצמך".

צילום: יובל יוסף

דריה: "כמו ששולי אמרה, יזמיות ישראליות הן לא רק אמיצות אלא גם טובות יותר. הדרך שהייתן צריכות לעבור לשולחן של המשקיע היא ארוכה יותר וקשה יותר, אז תדעו בלב שאתן טובות. הדבר השני ששמעתי ממשקיע שפעם אמר שנשים תמיד מכוונות את החזון שלהן למה שהן בטוח מסוגלות להגיע אליו. משקיעים רגילים לגברים שמספרים על חזון שהוא הרבה יותר רחוק ואין תמיד סיכוי להגיע אליו. אני לא אומרת להמציא, אבל תמצאו את הדרך בין מה שאתן בטוחות שמחר הוא ביד שלכן לבין הפוטנציאל הכי גדול. אתן לא צריכות להגיע אליו מחר, אתן רק צריכות לתת למשקיעים את הוויז'ן – לאן אתן יכולות להגיע, והמשקיעים יעזרו לכן להגיע לשם".

צילום: יובל יוסף

ועידת היזמיות של און לייףיזמותיזמות עסקית