מה עושים כשמקורות הגיוס או חיפוש העבודה, הטריוויאלים, כבר לא מספיקים? כל הטיפים לצלוח את התהליך

"יותר קל היום לגייס לקוחות מאשר עובדים". מכירים את המשפט הזה? ומאידך, מאות אנשים שלא מוצאים את העבודה הבאה שלהם. אז למה זה קורה? איך אפשר לחפש עובדים באופן אחר, ומה הטיפים שאני יכולה לתת למעסיקים, אבל לא פחות חשוב- למועמדים?

איך כדאי לחפש היום עובדים?

רוב החברות הגדולות כבר יודעות שגיוס של עובד חדש חייב להיות תהליך שיווקי לכל דבר: הדגשת היתרונות של מקום העבודה והתפקיד, הדגשת הבידול, פנייה בשפה של מועמדים, ותהליך ניהול מועמדות ששווה ערך, ממש כמו תהליך של קבלת לקוח חדש.

אחת הבעיות של תהליכי גיוס היום, היא שמעסיקים מסתמכים על מקורות גיוס מאוד טכניים וטריוואילים, למשל לוחות דרושים כלליים, מקומות כמו קבוצות פייסבוק ג'נריות, או פונים לחברות השמה וחברות כוח אדם כלליות.

מה הבעיה בכל המקורות האלה? שמי שמעביר את המועמד, לא משנה אם זה לוח דרושים או חברת השמה, לא מכיר את המועמד. הוא לא עבד איתו או חווה אותו כעובד, לא הסתכל עליו מהצד בתהליך משמעותי שהוא עבר. חוסר ההיכרות הזה גורם למעסיקים לחפש פתרונות אחרים בשביל להכיר את המועמד, פתרונות כמו מבחנים מלאכותיים, שמספקים לרוב תמונה מאוד מעוותת על אופי האדם.

כל זה הופך את תהליך הגיוס ללא אמין, ואת מקורות הגיוס לכאלה שלא יכולים להוסיף לנו שום ערך מוסף. אז איפה כן אפשר לקבל חוות דעת אמינה ואמיתית על המועמד?

מאשה דשקוב, יזמית בתחום קריירה והשכלה, מייסדת Digitalent. צילום: ליאת מנדל

  1. מרכזי לימוד כגון קורסים מקצועיים ותארים אקדמיים. לאותם מקורות יש ערך מוסף עצום מכיוון שהם ליוו את האנשים במסגרות הטבעיות שלהם ובמשך מספיק זמן, לפחות כמה חודשים, וחוו אותם בתהליך של רכישת הידע, בתהליך החברתי, בתהליך הלימודי. למשל, אצלנו במהלך הקורסים אנחנו מתבוננים ומלווים צמוד את כל קבוצות הלמידה שלנו. אנחנו מבינים מי הלידרים, מי האקטיביים יותר, אנשי המשימה והיזמים. מי אלו שצריכים דווקא את הנתונים וחוקרים ומתעמקים, ומי החברתיים שאליהם באים כשקשה ומאתגר. כל אלו נותנים לנו מידע חשוב ואמיתי על המועמד.

 

  1. המלצות. מעסיקים קודמים זה מוקד אמין של מידע. עם זאת, אחד הדברים החשובים הוא לא תמיד ללכת אל הממליצים שהמועמד נותן, אלא דווקא להעמיק ולשוחח גם עם האנשים שעבדו ביחד עם המועמד.

 

  1. פעילות דיגיטלית ועקבות דיגיטליים שאדם משאיר. כמובן שזה לא יכול לקבוע את הדעה הסופית על המועמד, אבל זה כן נותן לנו עוד פן להתייחס אליו בשביל להכיר אותו. למשל ניתן לזהות דרך התוכן המקצועי שמועמד משתף מהם התחומים שמעניינים אותו ושהוא מתייחס אליהם, כמה חשוב לו להשפיע ולהיות מוביל דעה מקצועית.

 

  1. עבר הדרכתי או התנדבותי. אם נניח מועמד היה בעבר במסגרות של תנועות נוער או התנדבות, מומלץ לקבל המלצות גם מתקופות אלו, תתייחסו לזה לא פחות מההמלצות מעבודות קודמות.

אצלנו ב Digitalent לקחנו את נושא ההמלצות והחיבורים בין מעסיקים למועמדים, צעד אחד קדימה. מידי שבוע מעסיקים הרוצים לגייס טאלנטים חדשים, מקבלים מאיתנו דיוור ייעודי עם מידע על המועמדים, תלמידי ובוגרי הקורסים. לצד המידע המקצועי, הדיוור מאפשר היכרות עם התלמידים, עם חוזקותיהם ואישיותיהם, המבוססת על ההיכרות האישית שלנו עם התלמידים ועם התהליך שהם עוברים בתקופת הקורס.

 

 

ואתם המועמדים- איך אתם יכולים לבלוט ולנהל את תהליך חיפוש העבודה שלכם?

ההמלצה הכי חשובה, היא להתרכז במה שחשוב באמת. נכון, קורות חיים מסודרים, ערוכים, כאלו המציגים את הניסיון המקצועי שלכם ואת מי שאתם, הם חשובים. עם זאת, זה כנראה לא מה שיביא אתכם למציאת העבודה החדשה.

בעיני, הדבר הכי חשוב היום בתהליך של חיפוש עבודה זה לעבוד במיתוג אישי, ברמה היומיומית, ולשנות את צורת החשיבה- לגישה של עצמאי שמעוניין לגייס לקוח (גם אם אתם מתכננים להיות שכירים ונפגשים עם מעסיקים).

מה הסוד? למה דווקא כמו עצמאי? מאוד פשוט – דמיינו שהחלטתם לצאת לעצמאות ועכשיו אתם אחראים על הפרנסה שלכם. מה הדברים שתתחילו לעשות כדי להצליח? תלכו לכנסים ולמיטאפים מעניינים, תשקיע לפחות שעה ביום בלמידה והתעדכנות מקצועית בשביל לשמור על הרלוונטיות שלכם. תתחילו להשקיע זמן ומאמץ כדי לייצר קשרים ונטוורקינג, להתחבר לאנשים מעניינים ומשמעותיים בתחום שלכם דרך לימודים וכנסים, אולי תשתנו כל יום קפה עם מישהו שתאם יכולים לעזור או להיעזר בו בעתיד. אז למה שלא תעשו את כל זה בתור מועמדים שמחפשים את התפקיד הבא שלכם?

אז איך עושים את זה?

  1. מיתוג אישי- תנהלו שיח מקצועי עם העוקבים שלכם וחברים שלכם ברשתות החברתיות. תפתחו קבוצה מקצועית משלכם בנושא שמתחבר לתחום ההתמחות שלכם. תכתבו טור דעה או בלוג מקצועי, תשתלבו בהרצאות במיטאפים וכנסים, תשקיעו בצילום פרופיל מקצועי

 

  1. שתפו ידע- שתפו מאמרים מעניינים ותכתבו את דעתכם עליהם. למשל קבוצת Digital Geeks- שעה אחת ביום היא פלטפורמה מעולה למיתוג אישי דרך שיתוף למידה. בקבוצה מפרסמים מובילי דעה את מקור הידע האחרון שלהם מאותו השבוע, ובכך ממצבים עצמם כבעלי סמכות, סקרנות ודעה.

 

  1. מנטורינג- תמצאו מנטור הכי טוב במקצוע שלכם – איש או אישה שנותנים לכם השראה. תשלמו אם צריך, אבל דווקא ברוב המקרים תגלו שזה לא עולה כסף. לצד זה, תהיו גם מנטורים לאנשים פחות מנוסים מכם. זה יעצים אתכם, יחדד את החושים שלכם, יחבר אתכם חזרה לשטח.

 

כשאנחנו מחפשים עבודה ואנחנו עובדים במיתוג אישי אנחנו מחפשים עבודה כמו טאלנטים. וכשאנחנו מחפשים עבודה בלי לעבוד במיתוג אישי אנחנו מחפשים עבודה כמו כולם. ואתם- רוצים להיות טאלנטים, אלו שבכל רגע נתון יש להם יותר אפשרויות עיסוק ממה שהם ממשים בפועל.

וטיפ אחרון לסיום–  אנחנו תמיד נזכרים במיתוג אישי כשאנחנו מפוטרים או כשאנחנו מרגישים מתוסכלים במקום העבודה שלנו. הבעיה שזה "too little too late". חשוב להבין שלמיתוג אישי לוקח לפחות שנה עד שהוא משפיע ועד שאנחנו מתברגים בתודעה של האנשים שסובבים אותנו כאוטוריטה מקצועית. מיתוג אישי לא יכול להיות גלגל הצלה. זה צריך להיות אורח חיים.

גיוס עובדיםדיגיטלנטחיפוש עבודה