המדריך לעצמאיים ובעלי עסקים קטנים: איך לא להיכנס לפאניקה בשלושה שלבים

מיום ליום המצב נעשה מורכב יותר. יותר אנשים בבידוד, יותר ביטולים ויותר הוראות שעה של משרד הבריאות במטרה לשמור על כולנו. כמו הרבה עצמאיים ובעלי עסקים קטנים, גם אני מצפה שהמדינה תתייצב לצד מאות אלפי בעלי עסקים קטנים, ותדחה תשלומים למע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה לפחות בחודשיים, זאת על מנת שנוכל לשרוד, לשלם משכורות ולהמנע ככל הניתן מפגיעה באלו שתלויים בנו. עם זאת, בינתיים אנחנו צריכים גם לנסות להסתכל ולתכנן קדימה – עד כמה שהדבר תלוי בנו. 

לכן, הכנתי מדריך קצר לאיך לא להיכנס לפאניקה בשלושה שלבים:

השלב הראשון: רכזו את המספרים מול העיניים

1. רישמו מהי היתרה בבנק ומה גובה המסגרת של המינוס שלכם. 
2. צפי הכנסות: העברות שבדרך ותאריכי שיקים עתידיים. זכרו שלבנק לוקח שלושה ימי עסקים עד ששיק נחשב חלק ממסגרת האשראי ולכן שיק שהופקד בעשירי בחודש הופך לכסף זמין רק ב-14 בחודש.
3. צפי הוצאות: עיקבו אחרי תאריכי צפי ההכנסות כדי לתארך את השיקים היוצאים. חשבו את התשלומים הקבועים באשראי, כמו ביטוחים, חשמל וארנונה, וגם הוצאות שוטפות אחרות, כמו פינת קפה. חשבו מה הפער הצפוי בין ההכנסות להוצאות והוסיפו לפחות 15% להוצאות (תסמכו עלי בעניין הזה).

 

 

השלב השני: בחרו את תסריט חייכם – הסרט הטוב, הרע והלא נורא

בתסריט הקודר – אתם אנשי עולם הבידור או התיירות וצפויה לכם פגיעה אנושה בהכנסות.
בתסריט הביניים – 50% מההכנסות יציבות ולא משתנות.
בתסריט הוורוד – אתם יבואני אלכוג'ל או בעלי פיצוציה וההכנסות עולות (ואז חבל על זמן הקריאה שלכם, צאו לעבוד).

החמ"ל המיוחד לעסקים קטנים ועצמאיים של און לייף, ארגון ,להב" ובנק הפועלים פתוח: היכנסו ולחצו על שאלות. גם שושי שרון, כותבת הטור, מחכה לכם שם

השלב השלישי: חלקו את ההוצאות לקבועות ומשתנות

הוצאות משתנות:
הן מחוייבות המציאות? אם לא, דחו את מה שאפשר.

הוצאות קבועות:
שכר דירה – נסו לדחות את התשלום הקרוב. מקסימום בעל הבית יגיד לכם כן.
משכורות – גם העובדים שלכם מבינים שהמשק בהלם. הם רוצים להמשיך לעבוד אצלכם, וכמו שאתם לא תמשכו את המשכורת הרגילה החודש ובחודש הבא, הכריזו על הורדה גורפת של 20-30% בשכר כל העובדים, כרגע לשתי משכורות.
חשבונות – מי שעובד איתי יודע שאני שונאת תשלומים. משלמים כשיש, אבל הזמנים אחרים ומה שאפשר- חלקו.
ביטוח לאומי – שלמו במלואו ובזמן, הנה דוגמה לגוף שאף אחד לא רב איתו.
מס הכנסה – סכום המקדמות ירד בהתאם להכנסות, ועדיין ניתן לבדוק אם אפשר להקטין את אחוז המקדמה. את המע"מ אי אפשר להקטין, גם הוא יפחת בהתאם להכנסות.

הוצאות מיותרות:
אנחנו מדברים על מעגל שני ושלישי שנפגע, הדוגמה שלכם היא המנקה. שנסו מותניים, גייסו את הצוות והנה חסכתם אלפי שקלים. מבאס? לא להביא כסף הביתה יבאס יותר.

העיקר הבריאות!

בעלי עסקיםנגיף הקורונהעצמאיותקורונה