העסק מושבת בגלל המשבר? הטיפים הכי טובים שיוצאים מהקופסה

על רקע אי הוודאות הכלכלית של מאות אלפי בעלי עסקים ועצמאים בישראל, הקימו ארגון "להב", ואון לייף בתמיכת בנק הפועלים את החמ"ל מיוחד,  כדי לספק לבעלו/ת עסקים ועצמאים/ות תשובות לכל השאלות שמטרידות אותם. כל יום, החל מהשעה 8:00 בבוקר ועד 19:00 בערב, עונים עשרות מומחים בצ'ט ובדף הפייסבוק של און לייף על כל השאלות שמציקות לכם בנושאים של ביטוח לאומי, מיסים, ניהול משברים, ראיית חשבון, דיני חוזים, יעוץ עסקי וביטוחים.

אתמול (שני) התארח בחמ"ל אבי זיתן, יועץ שיווק ואסטרטגיה, ובעל חברת ייעוץ, המלווה חברות גדולות ובינוניות בתהליכי גיבוש ויישום של אסטרטגיה עסקית, שיווקית ותקשורתית, וענה על שאלות של בעלי עסקים שהציפו את הצ'ט. ריכזנו עבורכם כמה מהשאלות הבולטות שהופנו אליו:

היכנסו לחמ"ל עסקים קטנים ועצמאים – ובואו להתייעץ עם המומחים שלנו

איך להגדיל את החשיפה?

שאלה: "אני וטרינרית והקמתי מיזם חדשני לייעוץ וטרינרי אונליין שנראה לי רלוונטי מתמיד בתקופה הזאת. אני בטוחה שזה יכול לעזור להרבה אנשים אבל לא יודעת איך להגדיל את החשיפה למיזם בצורה מספיק מהירה. מה הדרך הכי נכונה להגדיל את החשיפה למיזם הזה? באיזה אפיק כדאי להשקיע?"

אבי זיתן עונה:

"כל הכבוד על החשיבה היצירתית, היא עונה על צורך אמיתי. תפיצי בקהילות של בתי הספר להורים, בקהילות של השכונות וגם באתר העירייה. כמו כן, יש פורומים חזקים לחיות בפייסבוק – את צריכה לאתר אותם ולהעלות שם פוסט. אני ממליץ להעלות פוסטים גם בעמודי הפייסבוק של אימוץ בעלי חיים / תנו לחיות לחיות. בנוסף הייתי עושה שת"פ עם רשתות למזון לבעלי חיים – מגיעים אליהם לקוחות רלוונטיים".

איך לשמור על העסק חי?

שאלה: חברה שלי עובדת כמאפרת וכרגע היא לא יכולה לקבל אנשים בגלל המצב. יש דרך בה היא כן יכולה לשמור על העסק שלה חי למרות ההגבלות והאיסורים?"

אבי זיתן עונה:

"במקרה שלה הייתי מייצר סרטוני תוכן כמו אשלי בקשי ומקדם אותם בעמוד שלה. ניתן לבצע מכירה של מוצרי איפור במבצע דרך הוואטסאפ והביט, והכי חשוב למכור כבר היום את 'היום שאחרי' בהנחה גדולה – תני היום קופון הנחה לרכישת קורס איפור או פגישת איפור למימוש עד יולי לדוגמה. אפשרי גם לעשות הדרכת אונליין בווידאו כולל ליווי אישי בלייב. את יכולה להפיץ את השירות לרשימת הלקוחות שלך בוואטסאפ".

ממה לקצץ?

שאלה: "מה לדעתך צריכים להיות הדברים הראשונים שבהם מצמצמים הוצאות בעסק קטן? משכורות? תשלום לספקים? לשחרר עובדים לחל״ת?"

אבי זיתן עונה:

"הקטנת עלות השכר של העסק באמצעות הוצאת העובדים לחל"ת ודחיית התשלומים לספקים בלפחות 90 יום. זה הבסיס (בתיאום עם הספקים, כמובן)".

החמל לעסקים-אבי זיתן from onlife on Vimeo.

מה לעשות בשקט הכפוי?

שאלה: "איזה פעולות כדאי לבעלות עסקים לעשות בתקופת השקט שנכפתה עליהן, על מנת לצאת מחוזקות יותר בתום התקופה?"

אבי זיתן עונה:

"הייתי מייצר עדכון למיתוג של אתר החברה (הפניות של הספקים גבוהה ולכן המחירים יהיו זולים מאוד יחסית לשגרה) וכתבות תוכן שיקדמו אותך. מומלץ לחזק מאוד את תשתיות האונליין עם הלקוחות".

שאלה: "אני עורכת דין ומהרגע שהתחילו ההגבלות ונסגר בית המשפט נעצרה לי העבודה. מה אני יכולה לעשות כדי שכשנחזור לעבוד יותר אנשים יפנו אליי? יש לי הרבה זמן פנוי ואני לא יודעת מה לעשות בו כדי לקדם את העסק".

אבי זיתן עונה:

"יש הרבה אנשים שצריכים כעת ייעוץ בדיני עבודה או בתחום הצרכנות ('יש לי מנוי לחדר כושר ולא מחזירים לי את הכסף' וכו') תכיני דף מסרים ועצות שכולל עצות משפטיות לתקופת הקורונה / עצות לקנסות על בידוד וכ"ו. את הדף תשלחי לקהל שלך, לקבוצות הורים באזורך או לעמוד עירייה. בהצלחה".

איך לשנות את הייעוד של העסק?

שאלה: "אני עובדת בחצי משרה בארגון מסוים ובחצי המשרה השנייה יש לי עסק של אוכל ביתי. אני עובדת שלושה ימים בשבוע בעסק הפרטי שלי בעיקר בימים שלישי עד חמישי לקראת השבת. כל הלקוחות שלי הם מהשכונה ועכשיו ירדה הכמות של ההזמנות בחצי אם לא יותר. אני לא יודעת אם כדאי לי לפרסם בפייסבוק או אם אני צריכה לשנות משהו כדי שיבואו לקוחות חדשים.

אבי זיתן עונה:

"את יכולה להכין אוכל לילדים לצהרים במקום הצהרון כל השבוע. ההורים עובדים בבית בזום והילדים איתם בבית, אין לאף אחד זמן לבשל. תעזרי להם ותפרסמי את זה בפייסבוק כמובן כולל וואטסאפים ללקוחות קיימים. בנוסף תכיני כמה טיפים להורים ל'אוכל ביתי עם טעם של מסעדה' וטיפים לבישול משותף של הורים וילדים".

שאלה: "יש לי אולם אירועים קטן באיזור הצפון ואני מנסה לחשוב מה אני יכולה לעשות איתו עכשיו כשאסור לקיים אירועים. מה דעתך?"

אבי זיתן עונה:

"אפשר להשכיר אותו למרכזים רפואיים בצפון כחלל לחולי קורונה (כמו מלון דן פנורמה) – מקבלים על זה הכנסה יפה. בנוסף הייתי נותן כמו זאפה חלל לאומנים מקומיים לבצע שידורי לייב בפייסבוק – ללא תשלום, כדי לבנות את התדמית והמוניטין לימים יפים יותר".

איך לתמחר?

שאלה: "אני עורך וידאו מהבית וכל הפרויקטים שלי הוקפאו. אני עובד עם כמה עסקים קטנים באיזור שלי ומצלם להם סרטונים קצרים. חשבתי לפתוח אצלי אולפן לאנשים שרוצים להעביר שיעורים דרך המחשב אבל אני לא יודע איך לתמחר את השירות"

אבי זיתן עונה:

"יש כאן רעיון חכם – פנייה לעסקים שירצו להיות דיגיטליים – מורים פרטיים, ספרים, קוסמטיקאיות וכו'. הייתי לוקח על קורס איכותי של 10 מפגשים בין 1000-1500 ש"ח. אתה יכול גם לייצר טיפים בפייסבוק ל'איך מצלמים סרטון מנצח', זה יעזור לך בבידול מול האחרים".

לחשוב על העתיד

שאלה: "אני מדריכת טיולים בארץ ובחו"ל ומאז המשבר הופסקה לי זרם העבודה לחלוטין. איך אני יכולה להתפרנס מהתחום שלי בתקופה הקרובה?"

אבי זיתן עונה:

"אנשים תקועים בבית ומפנטזים על הטיול העתידי. תמכרי את תכנון הטיול הבא + פגישת ייעוץ בסגנון 'איפה אתם רוצים להיות בחורף הבא / בקיץ הבא?'"

צילום: shutterstock

שאלה: "יש לי עסק לתכשיטי יוקרה (יהלומים). מאז שהתחיל הבלגן המכירות כמעט והפסיקו. ברור לי שאחרי המשבר, עד שהמשק יתאושש אנשים לא ייקנו תכשיטים יוקרה. איך בכל זאת אתה מציע לי להכין את עצמי ליום שאחרי הקורונה?"

אבי זיתן עונה:

"תנסי להישאר במודעות של הלקוחות שלך. על מנת לייצר מכירות עתידיות תכיני כרטיסים / טמפלט לגברים ונשים שחוגגים ימי הולדת בסגנון: 'לא שכחתי את היומולדת שלך, תקבלי את הכתר/ יהלום אחרי הקורונה' כאשר הכרטיסים האלו יישלחו מהבעל או מהאישה שלהם. בנוסף תשלחי ללקוחות הטבה של 20% הנחה לעוד חודשיים".

העסק שיכול לגדול דווקא עכשיו

שאלה: "יש לי עסק שמבוסס שיחות וידאו גם בשגרה (הדרכת הורים). איך היית ממליץ לי לקדם אותו בימים טרופים אלה? בתיאוריה שלי זו תקופה בה המון משפחות זקוקות לעצה ומילה טובה".

אבי זיתן עונה:

השירות שאת מציעה הוא שירות שהכי מתאים לימים האלו. אני ממליץ שתיכנסי לכל הקבוצות של כל הכיתות של בתי הספר באזורך, קבוצות של השכונות, עמוד העירייה ועוד – תציעי פגישה ראשונה בחינם והיתר בתשלום. כמו כן תכיני 10 טיפים שלך בקובץ PDF, כולל פנייה לעיתונות מקומית לכתבה בנושא של שירות להורים בתשלום עם תוכן ממוקד וגם קידום ממומן. אפשרי גם למכור שעות ייעוץ לארגונים באזורך – מנהלי משאבי אנוש יכולים לקנות כהטבה להורים / עובדים מהבית".

***

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת. 
 

 

 

אבי זיתןחמ"ל לעסקים קטנים ועצמאיםקורונה