הביטי לשמיים – תעשיית החלל מחכה לך

שבוע החלל הבינלאומי עמד השנה בסימן "נשים בחלל" והוא שם לו למטרה לקדם נשים ולעודד בנות  ונערות לעסוק בחקר החלל ובהנדסת פרויקטים ומשימות חלל.

נשים בחלל? נכון, זה נשמע קצת כמו סרט פרודיה המראה שוב בפעם המי יודע כמה, עד כמה נשים הן חלשות, לא חכמות, לא טכנולוגיות ועדיף שישארו עם רגליים על הקרקע אבל המונח "נשים בחלל" הוא כבר מזמן לא סרט, לא פרודיה  וגם לא מדע בדיוני. נשים בחלל היא אמת לאמיתה, עם נשים פורצות דרך בתחום בארץ ובעולם העוסקות בחקר החלל ובהנדסת חלל ולוויינים.

החלל הוא של כולם

 החלל אינו נחלתם של גברים בלבד. חד משמעתית לא. מאז ששוגר לחלל הלווין הראשון ספוטניק ב -1957 יותר ויותר נשים מגלות מעורבות הולכת וגדלה בחקר החלל והנדסת לוויינים. האישה הראשונה שטסה לחלל עשתה זאת כבר ב – 1963 והיא שהתה 71 שעות לבדה בחללית שהקיפה את כדור הארץ כמעט 50 פעמים. היתה זו ולֶנטינה טֵרֶשקוֹבה מרוסיה.

כן, הרוסים היו אלה ששיגרו ראשונים אישה למשימת חקר החלל והאמריקאים עשו זאת אחריהם לקראת סוף שנות ה-70. איך לא שמענו עליהן עד היום? איך לא לימדו אותנו עליהן ביום האישה? התשובה היא די ברורה.

ולֶנטינה טֵרֶשקוֹבה, הקוסמונאוטית הראשונה בחלל

הרבה מאיתנו עדיין מאמינים שנשים לא מתאימות למשימות בעלות מורכבות פיזית ומנטלית לאורך זמן וללא קשר חברתי. את האמונה הזו צריך לפרק, לשבור ולהחליף בהבנה שנשים יכולות להיות אסטרונאוטיות, טייסות, חוקרות חלל, מהנדסות לוויין, מרצות ויזמיות בדיוק כמו גברים.

מחקרים שעשו בנאס"א, הוכיחו שוב ושוב, כי במבחני המיון לתפקידי אסטרונאוטים, לנשים יש סיכוי גבוה יותר להתקבל מאשר לגברים. אז למה בעצם אין הרבה נשים בתחום החלל?

האמת היא ששום דבר לא עוצר בעדנו. כל מה שצריך זה רק רצון להכיר ולהתעניין וכמובן לאהוב את התחום. יש כל כך הרבה תחומים ומקצועות בהם ניתן להשתלב כנשים ובאמת שהשמיים הם לא הגבול עבור מי שרוצה.

האסטרונאוטית האמריקאית ג'סיקה מאיר מצלמת מתחנת החלל (צילום נאס"א). בצילום מימין תל אביב כפי שצילמה אותה מאיר. הכי מדליק להיות אסטרונאוטית אבל יש עוד מאות תפקידים אחרים בתעשיית החלל. 

והנה עוד הנחה מוטעית שעדיף להיפרד ממנה – לא צריך להיות גאונה כדי לעבוד בתחום החלל והלוויינים וגם לא צריך הרבה תארים, בעיקר צריך סקרנות ויצירתיות. תחום החלל נוגע כמעט בכל מקצוע שיש היום החל מרפואה, הנדסת מזון, ביולוגיה, עריכת דין ומשפטנים, ארכיאולוגיה, ביולוגיה, הנדסת חומרים והיד עוד נטויה. לא משנה מה תלמדי, אם מעניין אותך להשתלב במקצוע הזה, תוכלי לעשות זאת עם כל תואר כל עוד את לא מפחדת מאתגרים. צריך להבין- למרות ההילה, הסרטים והחליפות המרשימות, תעשיית החלל כולל אלפי אנשים. לא כל אחת תהיה אסטרונאוטית אבל יש עוד הרבה מאוד תפקידים שאפשר למלא. 

גם אם אנחנו עסוקות בכל מה שמונע מאיתנו להצטרף לתעשיית החלל, יש לא מעט נערות שמתחילות לחקור את החלל כבר מגיל צעיר, אפילו בנות 13 בעזרת קורסים, סדנאות וקייטנות מדע המתמחות בחלל.

שיהיה ברור, אם עד לפני כמה שנים הנדסת תוכנה הייתה הדבר החם שכל אמא איחלה לבן ולבת שלה ללמוד, הרי שכיום תחום הלימודים המוביל הוא הנדסת חלל. מדינות מכל העולם חוקרות, מחדשות, מגלות ועושות זאת בעזרת מוחות סקרניים של נערים, נערות, גברים ונשים.

יש מקום לכולם בחלל, אין סוף למה שאפשר לגלות וללמוד, כל מה שצריך לעשות הוא להתחיל.

***

הכותבת היא מאיה גליקמן-פריינטא, יזמית ומהנדסת חלל ולוויינים. מייסדת "האקדמיה הצעירה להנדסת חלל" שהשיקה סדרת קורסים דיגיטליים המנגישים בצורה ברורה וידידותית, את היסודות למקצוע הנדסת החלל, אליהם ניתן להצטרף בכל עת ומכל מקום בעולם, מתאים מגיל 13 ומעלה:

נשים בחלל