כנס איגוד השיווק 2014: המנהלות מדברות

הרגע המשמעותי בקריירה של סיגלית הורן גלפרין, סמנכ"לית השיווק של איגוד השיווק, היה הרגע שבו הבינה שיש הבדל בין להיות תקועה לנטועה. "החלטתי להישאר באיגוד השיווק ודאגתי שאהיה כל הזמן נטועה – גם מקבלת מהארגון וגם מעניקה לו. העצה שלי לאחרות היא להקשיב תמיד למה שהתחושות שלך אומרות, להקשיב למצפון הפנימי שלך, לא ללכת לאיבוד.

סיגלית הורן גלפרין. סמנכלית השיווק של איגוד השיווק

לדבריה, "נשים בחיי מעוררות בי השראה, במיוחד שכיום יש נשים רבות בתפקידי ניהול. גם תלמה (בירו, מנכ"לית איגוד השיווק) מהווה מקור השראה ואתה אני באמת יכולה לשבת לקפה. אם הייתי יכולה לבחור כל אחת, הייתי יושבת לקפה עם ז'אן דארק – לוחמת חופש, מישהי חזקה, מגלמת אומץ ובפרספקטיבה של משהו שקרה מזמן. הייתי יושבת ומבררת אתה עם האומץ שלה היה אמיתי".

המוטו של טל איילון מצר, מנהלת מוצר של חברת אשראי, הוא לנצל הזדמנויות. "אני אוהבת שינויים כך שזה מסתדר. תמיד נמשכתי לעולמות הדיגיטל והיה פה סוג של אבולוציה בתחום: רצף פעולות של למידה ושל עשייה שגדלתי אתן. אני נהנית מהדרך ומהעשייה. בתחום המתחדש הזה יש לגיטימציה לניסוי ולתעייה וכישלון זה חלק מהעניין. מה שנכון להיום לא דווקא חייב להיות נכון למחר ומי שאוהב שינויים זה מתאים לו.

"יש המון נשים משפיעות. אין מישהי ספציפית שהייתי רוצה לשבת אתה, אבל אני חושבת שמכל אחת יש לי מה לקחת. בעיקר את האיזון שאנחנו מנסות למצוא בין משפחה לקריירה, לדעת להאמין בעצמך ולא לאבד את האמפתיה למי שנמצא סביבך כמנהלת. אני רואה שינוי בסביבה הנשית הניהולית, אבל יש לנו עוד דרך ארוכה, במיוחד להגיע למצב שבו לגיטימי להיות בכירה ולצאת מדי פעם לראות את הילדים. המסירות והשעות הארוכות הן כיום משהו שאנחנו דורשות מעצמנו וזה מגיע עם מחיר כבד מאוד. הרעיון הוא לבחון עם עצמך איזה מחיר את מוכנה לשלם על הקריירה".

טל איילון מצר ,מנהלת מוצר בחברת אשראי

לכרמית דותן, מנהלת השיווק הדיגיטלי באל על היו שתי החלטות ששינו את הקריירה שלה. "הראשונה היתה בילדותי: עד סוף כיתה ח' לא השקעתי בלימודיי בכלל בבית הספר העל יסודי. גדלתי בשכונת מעוז אביב בתל אביב ולמדתי בבבית הספר ליידי דייויס, שבו היתה אינטגרציה עם ילדי השכונות הדרומיות. בסוף השנה שאלתי את עצמי: 'כרמית, מה את רוצה להיות? כמו ילדי האינטגרציה שלא לומדים או להתחיל ללמוד?'. החלטתי שאני רוצה ללמוד ויישמתי זאת".

כרמית דותן, מנהלת שיווק דיגיטלי אל על

ההחלטה השנייה התקבלה בשלב מאוחר יותר בחייה. "התחלתי את דרכי בבנק והגעתי לתפקיד של יועצת השקעות בכירה, אבל בלימודיי התואר השני החלטתי שאני רוצה ללכת על תחום השיווק. כשסיימתי את הלימודים עשיתי כל מה שיכולתי בבנק כדי לעבור לתחום השיווק, אף שהיה לי מסלול מעולה בתחום השקעות. אנשים אמרו לי שאני מטורפת לזנוח את התפקיד והמסלול".

בהתייחסה לתפקידה כיום באל על מציינת דותן כי "התחרות בעולם התעופה כיום היא מאוד מורכבת וקשה – מול סוכנים, חברות תעופה מוזלות ואגריגטורים, אבל ככל שהעולם מורכב יותר הוא דורש יותר יצירתיות והעמקה והעבודה נעשית מעניינת יותר. השמים הפתוחים דחפו את אל על לערוך שינוי גדול ולהיכנס לתחום הטיסות המוזלות ולהצליח למכור אותן מול המתחרים, יחד עם שמירת הזיקה לחברה.

"תחום הדיגיטל נהפך למשמעותי יותר ויותר בעולם המסחרי. אנחנו צריכים להיות עם היד על הדופק ולחדש כל הזמן. באתר של אל על נמכרות גם חבילות נופש שלמות, שם הצרכן יכול לסגור את כל מה שהוא צריך בטיול בחו"ל ואנחנו דואגים למצוא את המחירים הנמוכים ביותר עבורו. אנחנו מבינים שהצרכן הדיגיטלי סוגר עסקאות לבדו ומנסים לעשות את חייו פשוטים יותר. כל הפלטפורמות הדיגיטליות נהפכות לחלק מהמסע של הלקוח, כולל פייסבוק".

דותן ציינה את שרת המשפטים, ציפי לבני, כמי שהיתה רוצה לשבת עמה לקפה. "לבני היא אשה שהעזה. העולם הפוליטי הוא עולם גברי במהותו. היא עמדה על דעתה. היא מבינה את כללי המשחק של הפוליטיקה ויש לה מטרה שאליה היא חותרת להגיע כמעט בכל מחיר. היא היתה מוכנה להיות פרגמטית כדי לממש את המטרה שלה. היא לא באמת רצתה להיות חלק מהממשלה של בנימין נתניהו, אך הבינה שכך תוכל להשיג מטרות חשובות".

עבור רחל שאול, מנהלת השיווק בנטפים, ההחלטה החשובה ביותר שקיבלה בקריירה היתה המעבר מעולם ההיי-טק לעולם החקלאות. "זה לא היה מעבר טבעי עבורי. ברוב חיי המקצועיים עבדתי בסטארט-אפים. הבנתי שאני אוהבת את מה שאני עושה, אבל אני רוצה ליצוק לכך עוד משמעות, לקחת את הידע והניסיון שצברתי בשיווק לעולמות תוכן אחרים בעלי משמעות גדולה. כיום אני עוסקת בתחום ביטחון מזון וזה מביא את תחום השיווק למקומות חדשים ומעניק משמעות נוספת לעבודה. יש לי חיבור אמיתי יותר עם הנושא, משהו עם חזון וערך שמביא בשורה לעולם. כשעבדתי בהיי-טק חשתי שאני מחפשת משהו אחר, אך ברגע ששמעתי על נטפים ידעתי שזה בשבילי. מאז התחושה רק התעצמה".

רחל שאול, מנהלת שיווק נטפים

הלידה השנייה של הילה שמאי, מקבוצת הארץ, השפיעה במיוחד על הקריירה שלה. "סדרי העדיפויות השתנו. כיום אני צריכה להיות ממוקדת יותר, להרוויח יותר כסף, לעשות דברים בצורה יעילה יותר. לשמחתי, יש ארגונים ובוסים שמשקיעים יותר בגיוס האדם הנכון לתפקיד ופחות שמים לב לשעון נוכחות. אני התחלתי ללמוד גם במקביל ואני אוהבת להעמיס עצמו. כשאת אמא, היום עצמו מרוכז יותר וכשיש בוסים טובים הם מאפשרים לך עצמאות. את יוצאת מוקדם יותר, אבל יודעת לעשות יותר עבודה בזמן שאת נמצאת. יש עבודה גם לאימהות, על אף שזה קשה יותר".

הילה שמאי, מנהלת פרוייקטים קבוצת הארץ ורתם קורן, מנהלת תקשורת שיווקית קליל תעשיות

התפנית בקריירה של לובה מגריל, מנהלת תקשורת שיווקית בטמבור, היתה בעצם ההחלטה להפוך את העבודה לקריירה. "התחלתי בטמבור כמתאמת לוגיסטית, מתאמת הליכים שיווקיים ובהדרגה התחלתי לקחת על עצמי תפקידים נוספים. מכיוון שבאתי מהשטח היכרתי את המוצרים ואת הלקוחות, דבר שסייע לי להתקדם לתפקידי שיווק. גם היום כשאין לי מפגש יום-יומי עמם, אני עדיין מכירה אותם. לאחר מכן, בזכות מישהי שיצאה לחופשת לידה, זכיתי להתנסות בתפקיד שיווקי. בחברה ראו כי טוב ועברתי להיות מנהלת תקשורת שיווקית. תמיד שאפתי לדעת יותר. הגעתי לכנסים מקצועיים בתחום ורציתי ללמוד יותר. ברגע שאת יודעת מה את משווקת יש לך הרבה יותר רעיונות איך הכי טוב למכור את המוצר. בסופו של דבר מדובר באדם מול אדם. צריך לדעת איך להגיע לאנשים ואיך לדבר אתם".

לובה מגריל , מנהלת תקשורת שיווקית טמבור

גם רותם קורן, מנהלת תקשורת שיווקית, קליל תעשיות, לא חיפשה קריירה. "מצאתי עבודה ומרקום הוא תחום שנהפך לקריירה, מכיוון שיש בו פרסום ותקשורת וזה הרבה גורמים בבת אחת. ככלל, אני מאמינה שנשים טובות יותר בשיווק כי הן מוצלחות יותר במולטי טסקינג. ככל שטיפסתי בעקומת הלמידה והניסיון זה נהיה יותר קל. לניסיון יש יותר משקל ואת יודעת איך לסדר את האבנים הגדולות והקטנות ולהוסיף להן עוד דברים חדשים. תחום השיווק השתנה מאוד בשנתיים האחרונות, בעיקר בגלל הדיגיטל, וצריך להיות כל הזמן עם היד על הדופק".