עשירי ארה"ב: צוקרברג המרוויח הגדול, טראמפ המפסיד הגדול

זו היתה עוד שנת שיא עבור האנשים העשירים ביותר בארה"ב, כאשר מחיר הכניסה למועדון היוקרתי ביותר זינק כמעט ב-18%. שווי ההון המינימלי שנמצא ברשימת 400 האנשים העשירים ביותר של פורבס עומד כעת על שיא של 2 מיליארד דולר, לעומת 1.7 מיליארד דולר בשנה הקודמת. שוויים של קבוצת העשירים עלה ל-2.7 טריליון דולר, לעומת 2.4 טריליון דולר, והשווי הנקי הממוצע עלה ל-6.7 מיליארד דולר, לעומת 6 מיליארד דולר.

אל אותם ה"גבהים" החדשים שנוצרו, הצליחו אף להיכנס יזמים פורצי דרך, כשהם מטביעים את חותמם בכל דבר. השנה נכנסו לרשימה 22 יזמים חדשים, מתוכם 14 עצמאיים. בין הבולטים ביותר נמצאים: ריד הייסטינגס, ממייסדי נטפליקס, וצ'אק בנדרנט, שמוכר מאכלי ים למקומות כמו מקדונלד'ס ובורגר קינג.

כל אדם שנמצא ב-10 המקומות הראשונים התעשר לפחות במיליארד דולר בשנה האחרונה. במקום הראשון, זו השנה ה-24 ברציפות, מדורג ביל גייטס, עם הון בסך 89 מיליארד דולר, המהווה עלייה של 8 מיליארד דולר מהשנה שעברה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון, שהונו גדל ב-14.5 מיליארד דולר השנה, שומר על המקום השני עם שווי נקי של 81.5 מיליארד דולר, ואילו וורן באפט מחזיק במקום השלישי. השווי הנקי של באפט גדל ב-12.5 מיליארד דולר, וזאת למרות שחילק יותר מ-3 מיליארד דולר ממניות ברקשייר-האתאוויי ביולי האחרון.

הרווח הגדול ביותר שנראה השנה היה של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. ההון שלו זינק השנה ב-15.5 מיליארד דולר, אבל בשנה מטורפת כמו זו, זה היה מספיק טוב רק כדי שיוכל להמשיך להחזיק במקום הרביעי בדירוג.

על כל מיליארדר שהפסיד השנה, היו יותר מחמישה שהגדילו את הונם. שנה טובה בבורסה הייתה הסיבה המרכזית לכך. מדד ה-S&P 500, למשל, עלה בקרוב ל-17% מאז פורסמה הרשימה של 2016.

המפסיד הבולט ביותר היה הנשיא דונלד טראמפ, שהונו ירד ב-600 מיליון דולר לסכום של 3.1 מיליארד דולר. שוק נדל"ן קשוח, תביעה גדולה וקמפיין נשיאותי יקר תרמו כולם לנפילה בהונו של הנשיא ה-45 של ארה"ב.

שיא של 169 מיליארדרים לא הצליחו להיכנס השנה לרשימה היוקרתית, כולל דמויות ידועות וביניהן המשקיע הפעיל נלסון פלץ ושריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. 26 מיליארדרים שנכנסו לדירוג של 2016, לא הצליחו להתברג אליה גם השנה. בין הנושרים הבולטים ביותר נמצאים קווין פלאנק, שהונו ירד ל-1.7 מיליארד דולר (מ-3 מיליארד ב-2016), שכן מחיר המניה של חברת ההלבשה הספורטיבית שלו צנח ב-60%; שר המסחר ווילבור רוס יצא גם הוא מהרשימה, לאחר ששוויו ירד לפחות ממיליארד דולר. הוא אמר לפורבס כי הוא העביר מיליארדים לביטוחים עבור בני משפחתו, אך לא סיפק עדות לכך.

האומדנים מציירים תמונת מצב של האנשים העשירים ביותר בארה"ב באמצעות שווי מניות שנבדק החל מ-22 בספטמבר. זוהי השנה ה-36 של פרויקט הדגל של פורבס. השנה התחילה עם רשימה של יותר מ-600 איש שנחשבו למועמדים חזקים. האומדן כלל גם את כל סוגי הנכסים: סכומים בחברות ציבוריות ופרטיות, נדל"ן, אמנות, יאכטות, מטוסים, חוות, כרמים, תכשיטים, אוספי מכוניות ועוד.

ההון שנמצא עבור כל מיליארדר לא מציין את המאזן האישי שלו בבנק, אם כי כמה מועמדים שמחו לשתף את הנתונים הכספיים שלהם. רשימת ה-400 של פורבס מציינת את האזרחים האמריקאים שבבעלותם נכסים בארה"ב.

לדירוג המלא

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

ביל גייטסדונלד טראמפמארק צוקרברגעשירים