יהלומים לנצח: היווצרות היהלומים בעולם התרחשה מאוחר משחשבנו

לאחר שניתחו מספר יהלומים, גאולוגים גילו לאחרונה "יהלומים צעירים", שללא ספק יזעזעו את תעשיית היהלומים העולמית.

כפי שכבר בטח שמעתם בעבר, יהלומים מצריכים טמפרטורות קיצוניות ולחצים עזים ביותר על מנת להיווצר; עזים כל כך עד שגאולוגים האמינו עד היום שתנאי ההמסה ההכרחיים לתהליך התקיימו רק בשלבים המוקדמים של התפתחות כדור הארץ. יחד עם זאת, נראה כי מעשה הבריאה של היהלומים, יהלומים צעירים, התרחש מאוחר בהרבה בהיסטוריה של כדור הארץ ממה שהיה מקובל לחשוב.

על מנת לקבוע את המסקנה הזו, צוות המחקר, מאוניברסיטת אמסטרדם, ניתח 26 יהלומים שנתרמו על ידי תאגיד הכרייה והסחר ביהלומים, קבוצת דה בירס. הם חיפשו אחר פגמים קטנים ביהלומים שעשויים היו לתת רמז לגבי התנאים שבהם הם נוצרו במקור.

כמו בכמעט כל היהלומים, ישנם תמיד פגמים, חריצים, כיסי אוויר, מינרלים זרים וכו'. עבור רוכש היהלומים הממוצע הפגמים הללו הם בלתי רצויים, אבל עבור גיאולוגים – משמעותם היא שהרבה מאוד מידע נוסף מתחבא בתוך היהלום.

פגמים ביהלום

החוקרים לקחו לניתוח דגימות של נופך, מינרל שכיח שנפוץ במעטפת כדור הארץ, שהיה מוטמע בתוך היהלומים. מצבורי הנופך שנמצאו בתוך 26 היהלומים תוארכו באמצעות טכניקת סמריום-נאודימיום (Sm-Nd) לתארוך רדיומטרי באמצעות איזוטופ.

באופן מפתיע, הצוות מצא שהיו שני מערכים של יהלומים, אחד המשתייך לעידן הארכאיקון (לפני 2.95 מיליארד שנה) והשני לעידן הפרוטרוזואיקון (לפני 1.15 מיליארד שנה). כלומר – האחרון צעיר בהרבה ממש שגאולוגים חשבו שאפשרי בכלל מבחינת התנאים הנדרשים להיווצרות יהלומים.

חשוב לציין ש-26 היהלומים הגיעו מאזור גאוגרפי מצומצם, ובכך מייצגים את ההיסטוריה של היווצרות יהלומים רק באזור זה. כעת, החוקרים מתכננים לקחת דגימות מיהלומים ברחבי העולם כדי לראות אם יש עוד יהלומים צעירים שנוצרו במקומות אחרים, ואם כן אז האם זה ארע באותה תקופה.

למה כל זה משנה לנו? אם אתם חובבי יהלומים ממוצעים, אתם לא תבחינו בשום הבדל בין יהלום צעיר או עתיק שיהיה ברשותכם. לעומת זאת, אם אתם בעסקי מציאת היהלומים, זו יכולה להיות זכיה בכל הקופה.

רק דמיינו שאתם עסוקים בחיפוש אחר אוצרות חבויים באיי הבתולה הבריטיים, משוכנעים שהאוצר מתחבא היכן שהוא על האי, כשלפתע אתם מקבלים את הבשורה כי יתכן שהאוצר עשוי למעשה להיות מוחבא באיי הוואי. עכשיו יש לכם הרבה יותר עבודה, אבל לפחות אתם כבר לא מחמיצים חלק גדול מאוד מהפאזל.

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל

יהלומים