עולם המים: טכנולוגיה חדשה תייצר מי שתייה מאוויר

המשפט המוכר "לא ניתן ליצור יש מאין" נאמר לעיתים קרובות ובנושאים שונים, אך במקרה של קודי פריזן – הוא ממש לא נכון.

כדי להראות לי את הפלא הטכנולוגי שלו, מזמין אותי פריזן לבית על צלע גבעה בברקלי, קליפורניה ביום שטוף שמש. שם, בחצר המוצלת, אנו ממלאים כוס מים מברזיה. המים קרירים וטעימים – והם נוצרו מאוויר. פשוטו כמשמעו.

ננו-טכנולוגיה ופיזיקה כמובן – הם חלק מרכזי בתהליך. הברזיה מוזנת על-ידי צינור גמיש המוביל לגג הבית, עליו התקין פריזן שני מכשירים הנקראים Source Hydropanels. כל אחד מהם נראה כמו לוח סולארי המונח על קופסת מתכת. כל אלה יחד יוצרים מערכת המסוגלת לשאוב לחות מהאוויר בקצב של עד חמישה ליטר ליום.

פריזן מאמין כי מתקנים כאלה יוכלו לספק בקרוב מים נקיים ואיכותיים לבתים, בתי ספר ועסקים ברחבי ארה"ב ומחוצה לה – ובהמשך גם לכפרים מרוחקים, לערי מדבר או לשכונות עוני עירוניות בעולם המתפתח.

"הצורך במים הוא בסיסי", אומר פריזן, מייסד ומנכ"ל Zero Mass Water, חברת סטארט-אפ הממוקמת באריזונה ומייצרת את הטכנולוגיה. "אנחנו רוצים להבטיח גישה למים בטוחים לשתייה לכל אדם בעולם, ולשנות באופן יסודי את הקשר האנושי למים".
הטכנולוגיה היא רק עבור מי שתייה, היא אינה מייצרת נפח מספיק עבור בתים שלמים או לשימוש תעשייתי, שלא לדבר על השקיה. לחברה יש דרך ארוכה לעבור לפני שתוכל להוכיח כי הטכנולוגיה שפיתח פריזן יכולה לעמוד בעצמה.

קודי פריזן

אבל פריזן, מדען חומרים ופרופסור להנדסה באוניברסיטת אריזונה, כבר התקין את הטכנולוגיה בשמונה מדינות, כולל אקוודור, ירדן, מקסיקו והפיליפינים. בארצות הברית, פאנלים שלו אוספים מים במתקנים המוצבים בחברת Duke Energy בצפון קרוליינה, בניין משרדים בסנטה מוניקה, קליפורניה, כמה מבני מגורים באזור החוף, וכן קומץ של בתים ובתי ספר באריזונה, שם למרות הלחות הנמוכה, הטכנולוגיה מייצרת בערך כמות זהה של מים כמו באזורים עם אקלים בעלי רמת לחות גבוהה יותר. החברה, שגייסה 24 מיליון דולר ממשקיעים, מתחילה למכור את המקור למסחר בארצות הברית השבוע.

המים הנקיים של פריזן אינם זולים. עלות התקנה עבור בית מגורים היא 4,500 דולר: 4,000 דולר עבור המערכת ועוד 500 דולר עבור ההתקנה. פריזן טוען שעבור משק בית אשר באופן קבוע קונה בקבוקי מים, החזר ההשקעה ייקח בערך חמש שנים. בהתחשב בכך שהאמריקאים שותים, בממוצע, 40 גלונים של מים בבקבוקים בשנה, ובנוסף שני Source Hydropanels יכולים לסייע בהפחתת 70 אלף בקבוקי פלסטיק מהמחזור – הפוטנציאל לכמות גדולה של לקוחות נראה באופק.

"בשווקים מפותחים, המקור יכול להיות בחירה עבור הצרכנים, בדומה לאנרגיה מתחדשת", אומר וויל סרני, הידרולוג ויועץ ותיק לתעשיית המים, שמייעץ לפריזן במשרה חלקית. "זו בהחלט חלופה שמרחיקה אותנו ממערכות מים עירוניות יקרות".

פריזן (39), שגדל במדבר הסונורן באריזונה, הוא בעל תואר ראשון במדעי החומרים מאוניברסיטת אריזונה ותואר דוקטורט באותו תחום מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. בשנת 2007, הוא ייסד את Fluidic Energy, אשר מפתחת טכנולוגיות לסוללות.

עבודתו בתחום המים הובילה אותו לייסד את Zero Mass Water בשנת 2014. שנה לאחר מכן, הוא זכה במלגה על-שם הנרי קראון, תוכנית בת 20 שנה של מכון אספן שמטרתה "לפתח את הדור הבא של מנהיגי הקהילה". בין בוגרי התוכנית: מייסד ומנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס, מייסד לינקדאין, רייד הופמן ומייסד קרנות ההון סיכון אלן פאו.

במהלך לימודיו באספן, פריזן נפגש עם עמיתו של מכון אספן, סקיפ באטל, שיושב במועצות המנהלים של Expedia, LinkedIn, Netflix, Workday וחברות אחרות. "קודי הגיע לפני שלוש שנים, אומר באטל. הוא הולך להוציא מים מהאוויר. הוא עשה את זה באריזונה. אמרתי שאם הוא יכול לעשות את זה שם, הוא בהחלט יכול להוציא מים מהאוויר בקניה או באוקלנד".

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

אווירטכנולוגיהמיםקודי פריזן