המגרש החדש של סרינה וויליאמס: קרן הון סיכון

ביומן של סרינה וויליאמס ימי שבת מוקדשים למשפחה. השבת הזאת, שאותה אנחנו מבלים יחד ברומא, משמעותית במיוחד. לפני ארבע שנים בדיוק, בעיר הנצח הזאת, היא פגשה את בעלה, אלקסיס אוהאניאן, השותף המייסד של הקהילה המקוונת Reddit.

השניים מטיילים בגינת המלון עם ה"יוזמה" המשותפת שלהם, אולימפיה בת השנתיים. זה יותר רומנטי ממה שזה נשמע: מלון הקווליירי ברומא מכנה את הגינה שלו "פארק פרטי", והוא מנוקד בשיש וברונזה, אריות וחדי קרן.

סרינה וויליאמס. מגישה קריירה שנייה. צילום: shutterstock

הסביבה המלכותית מתאימה לדמות ההיסטורית של הספורט האמריקאי, שזכתה ב־23 תארי גרנד סלאם וניפצה בדרך כל מחסום או סטריאוטיפ אפשרי. וחדי הקרן? בין רדיט והקרן שלו, Initialized Capital ששווה 500 מיליון דולר, אוהאניאן תורם את חלקו. אבל מתברר שגם וויליאמס משחקת במשחק שלו. היא הספורטאית הראשונה שהגיעה לרשימת פורבס של הנשים העשירות בעולם שעשו את הונן בעצמן, עם הון שמוערך ב־225 מיליון דולר, רובו הושג באמצעות המוח והמותג שלה ולא בזכות חבטת הבק־הנד. במשך חמש השנים האחרונות היא השקיעה כסף ב־34 סטארט־אפים. באפריל האחרון וויליאמס הודיעה שהיא פותחת את קרן Serena Ventures לעסקים, כדי לממן אחרים ולהשיק חברות בעצמה.

ספורטאים היום עשירים מתמיד, הודות לעלייה המטאורית בעלויות של זכויות שידור של אירועים חיים, סכומי עתק שחלקם מגיעים גם אל השחקנים. 50 הספורטאים המרוויחים ביותר בעולם עשו השנה 2.6 מיליארד דולר, לעומת מיליארד שהרוויחו לפני 15 שנה. וויליאמס היא בוודאי לא הראשונה שמצאה דרך להשתמש בהכנסה הפנויה הזאת – ב־NBA, למשל, לברון ג'יימס, סטפן קארי וקווין דוראנט השיקו חברות תקשורת, ודוראנט, אנדרה איגודאלה וכרמלו אנתוני הם משקיעי הון סיכון פעילים. אבל היא אחת מהיחידות שמתמחה בחיזוק השקעות סביב כוכב צפון אחד בלבד: היא עצמה. "אני רוצה להיות חלק מהעניין", היא אומרת. "אני רוצה להיות חלק מהתשתית. אני רוצה להיות המותג במקום להיות רק הפנים".

בהינתן הרקע העשיר שלה בעיצוב ובסגנון, זה כנראה אומר לשקול קווי אופנה, תכשיטים ומוצרי יופי. כן. היא תמשיך להתחרות בטניס, הקאמבק שלה בשנה שעברה, אחרי הלידה, סימן אותה כאייקון תרבותי שמתעלה מעל עולם הספורט. וכמובן, היא תשמח להמשיך לקבל את הכסף הקל מספונסרים, כמו נייקי וג'יי.פי.מורגן צ'ייס. ההכנסה שלה בשנה האחרונה הגיעה ל־29 מיליון דולר, הגבוהה ביותר בכל הקריירה שלה. וויליאמס מאמינה שהסכומים האלו יתגמדו ברגע שתתחיל למנף את ההון שלה – בגיבוי שמה ותהילתה.

קלצ'ניקוב ומחבטים

סיפור הדרך שעשו האחיות ונוס וסרינה וויליאמס לקצה עולם הטניס הוא אגדה הוליוודית: אב שחור עם ידיעות מוגבלות בטניס מחליט לגדל את הילדות שלו בחינוך ביתי ברחובות של קומפטון, קליפורניה, ולכוון אותן לחדור לספורט הלבן – ולשלוט בו. "את רואה כל מיני אנשים הולכים ברחוב עם רובי קלצ'ניקוב וחושבת לעצמך, 'אולי כדאי להיכנס הביתה'", היא נזכרת בשנים ההן. "כשאת שומעת יריות, את יודעת שאת צריכה להתכופף".

ההתעקשות של אביהן שבנותיו, שהקדימו להתפתח, יימנעו ממסלול האקדמיות הפרטיות לטניס ומעגל משחקי הנוער המשומן היטב, השאירה חותם על הצעירה, בעיקר אחרי שזכתה בתואר גרנד סלאם ראשון בגיל 17. "זה ממש עיצב את המשך הקריירה שלי, על המגרש ומחוצה לו, מבחינת היכולת לקחת סיכון, למצוא את הדרך שלי להיות שונה, להתבלט", מסבירה וויליאמס. כשכולם הולכים ימינה, היא תמצא דרך ללכת שמאלה.

לכן בקרן ההון סיכון סרינה היא מתמקדת בחברות שהוקמו על ידי נשים ומיעוטים. כן, יש מטרה חברתית מאחורי ההחלטה הזאת. אבל כמו שקרה עם החינוך הספורטיבי שלה, היא מוצאת הזדמנויות באמצעות בחירה לא ללכת עם העדר. רק 2.3% מההון סיכון שהושקע בשנה שעברה בארה"ב הגיע לסטארט־אפים שמובלים על ידי נשים – וכשכוללים בחישוב חברות שמובלות על ידי מייסדים משני המינים, מגיעים רק ל־10%. המספרים גרועים בהרבה כשמדברים על מייסדים שחורים או היספנים. כ־60% מההשקעות של וויליאמס הגיעו לחברות שמונהגות על ידי נשים או מיעוטים. "איזו דרך טובה יותר יש להעביר את המסר?", היא שואלת.

הדרך היחידה למצוא מספיק חברות כאלה היא לאתר אותן בשלבים מוקדמים, משהו שוויליאמס נדלקה עליו אחרי שהשקיעה (ולבסוף הפסידה) 250 אלף דולר בסטארט־אפ אחד בשנים שלפני הקמת הקרן. "למדתי שאת לא יכולה להוציא יותר מדי כסף, אבל למדתי גם שאני אוהבת השקעות הון ראשוני", היא אומרת. מתוך 34 החברות שהיא מממנת באמצעות הקרן שלה, יותר משלושה רבעים מההשקעות הן בשלבים מוקדמים. "זה כיף לצאת למשחק. אני לא מהמרת. אני לא קופצת מבניינים. אני האדם הכי נמנע מסיכונים שיש, אבל הרגשתי שאני רוצה להיות במקום של הון ראשוני".

משפחת עסקים

בהינתן הסיכון האקספוננציאלי בחברות בשלבים מוקדמים כאלה, וויליאמס הקימה צוות של מנטורים מהסיליקון ואלי שיתמוך בה, בדיוק כמו שפטריק מורטלו הדריך אותה על המגרש וג'יל סמולר ניהלה את החסויות שלה – ששוות כמעט רבע מיליון דולר – במשך שני עשורים. הצוות כולל את כריס ליונס, מאנדרסין הורוביץ, יועץ לא רשמי וחבר. "היא יותר נלהבת מ־99% מהאנשים במקום הזה", אומר ליונס. "היא פונה אליי על בסיס קבוע ושואלת מה אנחנו חושבים על חברות".

ישנה גם סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, חברה ותיקה שאיתה היא יושבת בדירקטוריון של SurveyMonkey. "אני תמיד שואלת לעצתה בנושאים שונים", אומרת וויליאמס (כוכבת הטניס חברה גם בדירקטוריון של פלטפורמת הקניות החברתית Poshmark). אבל המנטור שבולט מעל כולם הוא האדם שלו נישאה. "נשענתי מאוד על אלקסיס", היא אומרת.

וויליאמס מעולם לא שמעה על רדיט לפני שפגשה את אוהאניאן ב־2015, והוא לא ידע הרבה על טניס. אבל האמביציה חיברה ביניהם. "היא נחושה להיות הכי טובה בכל דבר שהיא עושה", אומר אוהאניאן, שעל פי הערכות פורבס, שווה 70 מיליון דולר.

חברת ההון סיכון שלו מסורתית יותר ומחפשת חברות הייטק – בין ההצלחות הגדולות שלו ניתן למנות אתInstacart ואת Patreon. אבל אחרי שחיה דרך העסקאות של אוהאניאן, וויליאמס למדה. Initialized ו־Serena Ventures כבר הספיקו להשקיע ביחד במספר חברות, ביניהן Gobble, שמציעה שירות דו־שבועי של משלוחי ערכות להכנת ארוחת ערב, ו־Wave, שמציעה העברות כספים ללא עמלה של כסף לאפריקה באמצעות הטלפון. "אני רוצה לכנות אותנו משפחת עסקים מודרנית", אומרת וויליאמס.

קצב ההשקעות של וויליאמס גבר אחרי ששכרה מנהלת פורטפוליו – אליסון רפפורט, 29, שבדיוק סיימה את התואר השני שלה במינהל עסקים באוניברסיטת הרווארד. אחרי חמש שנים שבהן עבדה בג'יי.פי.מורגן כמנהלת קבוצת נכסים, פגשה את וויליאמס באמצעות ליונס. וויליאמס אמרה לרפפורט להגיע לראיון עם שלוש הצעות להשקעות, ביחד עם המספרים וההיגיון שמאחוריהם. רפפורט עשתה את שיעורי הבית שלה – והרחיבה אותם כדי ללמוד גם על הבוסית הפוטנציאלית שלה, שמוקדם יותר באותו שבוע העלתה פוסט לאינסטגרם ובו סיפרה כמה היא אוהבת לאכול טאקו בימי ראשון. רפפורט הגיעה לביתה של וויליאמס מחוץ לסן פרנסיסקו לפגישה בצהרי היום, חמושה ברעיונות להשקעה ובשתי שקיות של טאקו־עשי־זאת־בעצמך. בהמשך ענתה על המיילים שירה לעברה אוהאניאן במהירות ובביטחון. "ידעתי שזאת הבחורה שלנו", אומרת וויליאמס.

פעם בדור

סרינה וויליאמס מחליקה על מגרשי החימר האדומים ברומא, כמה ימים לפני אליפות איטליה הפתוחה, מתאמנת לצלילי ז'אנרים מוזיקליים אקלקטיים שהדבר היחיד שמחבר ביניהם הוא העובדה ששרה אותם אישה, בין שהיא ריאהנה, אדל או פינק. במועדון הטניס פריולי נפוצה השמועה שבמגרש מתאמנת שחקנית הטניס המפורסמת ביותר בעולם, וקהל מתאסף סביבה. הצעירה ביותר מצייצת "סרינה!", והמבוגר ביותר מצלם תמונות. 
וויליאמס היא הספורטאית המפורסמת ביותר בארה"ב – רק טום בריידי וטייגר וודס עוקפים אותה, במונחים של מודעות ציבורית. ולתהילה הזאת אין כמעט צדדים שליליים – היא מקבלת ציונים גבוהים בכל הדמוגרפיות, מהמילניאלס לבעלי הכנסה גבוהה או לאנשי צווארון כחול, אומר הנרי שייפר, שעוקב אחרי מדד ה־Q Scores, שמודד את האהדה לסלבריטאים.

אחרי 20 שנה באור הזרקורים וויליאמס יודעת איך להתמודד עם התהילה. ובסוף האימון שלה, שנמשך שעתיים, היא מעניקה בנדיבות סלפי וחתימות. אבל חשוב מזה: ב־Serena Ventures היא למדה איך לרתום את התהילה הזאת. בעשור האחרון צצו לא מעט משקיעי הון סיכון ידועים, שנסמכו על ההצלחה של השחקן אשטון קוצ'ר והמוזיקאי נאס, ששניהם מנהלים קרנות עצמאיות. ההנפקה של אובר וליפט כללה עשרות מוזיקאים ואנשי הוליווד, כמו גווינת פאלטרו, ג'יי זי ואוליביה מאן, שנכנסו בשלבים מוקדמים והרוויחו בגדול. באופן כללי, אוהאניאן לא מתרגש מהטרנד. "העצה שאני בדרך כלל נותן למייסדים זה לא לקחת כסף מסלבריטאים", הוא אומר. "יוצא הדופן היחיד לעניין הזה הוא במקרה שהם באמת מגיעים עם ערך מוסף. ברוב המקרים הם לא באמת מכירים את התחום, ואם אתם עושים את זה כדי לנפח לעצמכם את האגו, זה רעיון גרוע".

וויליאמס מנסה להשקיע בעסקאות שבהן הפרסום והמותג שלה יוסיפו לעוגה. כאחת מהדמויות המוצלחות ביותר לפרסום ולתמיכה במוצרים, היא למדה לנהל את העסק הזה טוב יותר מרוב המוזיקאים והשחקנים. יש לה כמעט 30 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות השונות – פוסטים שלה בבגדים של נייקי הניבו קידום בשווי של מעל שני מיליון דולר למותג בשנה האחרונה, לפי Hookit, שמודד את ההשפעה של ידוענים ברשתות החברתיות. "סרינה היא קול של פעם בדור, והיא מגיעה לקהל בינלאומי שהוא גדול בהרבה מחובבי טניס", אומר סקוט טילטון, מנכ"ל Hookit.

והקול הזה מועצם כשעוסקים במותג בראשית דרכו ולא במותג מבוסס כמו נייקי. היא העלתה שני סרטונים לסטורי באינסטגרם, שתיעדו את הפמליה שלה אוכלת ארוחות של דיילי הרווסט לפני שקיימה את חובותיה כמארחת במט גאלה. היא שיתפה פעולה עם Neighborhood Goods, שמציעים גישת פופ־אפ לקמעונאות, עבור קו הביגוד שלה. "השתמשנו בפלטפורמה שלה כדי לדבר על המטרה שלנו, וזה התמיכה הכי גדולה שקיבלנו מלבד ההון שלה", אומרת ג'ורג'ינה גולי, שותפה מייסדת של Billie, שמייצרת סכיני גילוח במטרה לבטל את "המס הוורוד" שגורם למוצרי היגיינה שמיועדים לנשים לעלות יותר מגרסאות דומות לגברים.

ווליאמס. "אני רוצה ליצור מותג עם אורך חיים" | צילום: shutterstock

אפליקציית הדייטינג והנטוורקינג Bumble הוסיפה את וויליאמס כתומכת ב־2019, כולל מודעה בסופרבול. שלושה מנהלים של חברות בפורטפוליו של סרינה ונצ'רז – דיילי הרווסט, חלל העבודה המשותף לנשים The Wing ולולה, מותג טבעי לטמפונים, יצרו נטוורקינג בכנס הראשון של באמבל באפריל האחרון. "היא יוצרת מקום שמאפשר לאנשים לחבור זה לזה", אומרת ג'ורדנה קיר, המייסדת של לולה.

המשחק הבא

יתרון נוסף של השקעה בשלבים מוקדמים: גם אחרי שחתמה על 34 צ'קים, היא עדיין השקיעה רק כ־6 מיליון דולר (סכום מוערך) בחברות האלה. בהתחשב בשווי שלה, זה עדיין סיכון נמוך, וההחזרים על ההשקעות נראים מבטיחים: בסרינה ונצ'רז אומרים שהם כרגע מעריכים את שווי הפורטפוליו ב־10 מיליון דולר, כפול מההשקעה הראשונית. כמעט מחצית מהחברות קיימו סבב גיוס נוסף אחרי ההשקעה של וויליאמס, ונדמה שהקרן בדרך לאקזיט הראשון שלה, אחרי שיוניליוור הכריזה על תוכניות לרכוש את חברת תוספי התזונה Olly Nutrition באפריל האחרון. חמש מההשקעות שלה הכפילו את שוויין פי חמישה.

אבל סרינה וויליאמס לא היתה הופכת לאחת המתחרות הטובות ביותר בהיסטוריה אם לא היתה מרגישה צורך תמידי להשקיע יותר בעצמה. על אף שהיא ידועה כאייקון אופנה, היא הרוויחה רק באמצעות פלטפורמות של אחרים, אם באמצעות חסויות או שותפויות. עכשיו המצב משתנה. סמולר, סוכנת החסויות הוותיקה שלה, נזכרת בפגישה דומה בנייקי. "דיברנו, וסרינה קטעה אותי והתחילה לשאול אותי כל מיני שאלות על ערוצי ההפצה שלהם, KPI ואסטרטגיות צמיחה", הוא אומר. "הסתכלתי סביבי וראיתי את הפרצופים שלהם… היא במקום שבו היא רוצה להבין את התהליכים, את השיטות, ואני חושב שרוב האנשים לא מצפים לזה ממנה".

במאי האחרון סרינה ונצ'רז השיקה קו ביגוד במימון עצמי שנמכר ישירות לצרכן, S by Serena. היא חיכתה זמן רב שמישהו יממן עבורה חברה שבה תוכל לעצב את קו הביגוד שלה, אבל עכשיו היא אומרת: "חשבתי על זה בצורה הלא נכונה. הייתי צריכה להשקיע בעצמי".

קו הביגוד כולל שמלות, ז'קטים, חולצות, ג'ינסים ועוד, ורוב הפריטים עולים פחות מ־200 דולר. היא מתרגשת מהתצוגה העתידית של המותג שלה בשבוע האופנה בניו יורק בספטמבר.

הליין זכה לתמיכה משמעותית באוקטובר, כשמייגן מרקל, חברתה הקרובה של סרינה, נצפתה לובשת בלייזר "בוס" של המותג. וויליאמס החזירה לה טובה כשאירחה את המסיבה לקראת הלידה של הדוכסית. וויליאמס מתכננת להשיק את התכשיטים של S בהמשך השנה, ואת מוצרי הביוטי ב־2020.

עם כל העסקים האלה וויליאמס אומרת שהיא תמשיך לצמצם את הנוכחות שלה על המגרשים, תוך תעדוף של אירועי גרנד סלאם שמעצימים את המותג שלה. בגיל 37 היא דינוזאור בעולם הטניס, אבל להערכתה, נותרו לה עוד שנתיים או שלוש. "אני לא ממהרת לצאת מהמשחק הזה", היא אומרת.

אבל סרינה ונצ'רז, היא מסבירה, הוא היסודות שעליהם היא מתכננת לשחק את המשך חייה. "אני רוצה ליצור מותג עם אורך חיים, בדומה לקריירה שלי. זה לא משהו מפואר, זה לא פה, זה לא שם, זה לא טרנדי. זה הבסיס, כמו משחק הטניס שלי".

הכתבה פורסמה לראשונה בפורבס ישראל

עוד בפורבס ישראל:

דירוג פורבס: 50 הנשים המשפיעות בישראל 2019

בוגרי מדעי הרוח? בקרוב תהפכו לסחורה החמה ביותר בשוק ההייטק

כמה כסף משקיעים הישראלים במתנות למורים וגננות בסיום שנת הלימודים?

טניס נשיםסרינה וויליאמס