אף אישה לא נכנסה לדירוג 100 הספורטאים המרוויחים בעולם

חוזים טלוויזיוניים 'שוברי קופות' מייצרים עבור הספורטאים המרוויחים ביותר בעולם שלל שטרם נראה כמותו. המקום שבו הדבר הזה הוא הבולט ביותר היא ליגת ה-NBA, שבה שחקנים הרוויחו ורשמו זינוק בשווי המשכורת ביחס ל-2016, כתוצאה מכניסתו לתוקף של החוזה הטלוויזיוני החדש שעליו חתמה הליגה, בשווי 24 מיליארד דולר – פי שלושה מהתעריף השנתי הקודם. התוצאה: 40 שחקני NBA הצליחו להיכנס לרשימת 100 הספורטאים המרוויחים ביותר בעולם של פורבס לשנת 2018. שיא הכדורסלנים ברשימה, שנקבע בשנה שעברה, עמד עד כה על 32 בלבד (ב-2016 מספרם היה 18).

לחצו כאן לצפייה ברשימה המלאה

אבל עם כל ההצלחה של כוכבי ה-NBA הגדולים, על ומחוץ למגרש, הם לא מצליחים להגיע אל הרמה של טריו האייקונים העולמיים מענף הכדורגל, או של צמד המתאגרפים שחברו לקרב היסטורי משותף באוגוסט שעבר. המרוויח הגדול ביותר ב-NBA – לברון ג'יימס – הפקיד בחשבונו 85.5 מיליון דולר במהלך 12 החודשים האחרונים, לרבות תשלומי חסויות, מה שממקם אותו במקום השישי בלבד ברשימה.

אגרוף הזהב

האיש שכבר זכה לכינוי Money חזר להובלה. פלויד מייוות'ר מוביל את הספורטאים המרוויחים בעולם בפעם הרביעית בשבע השנים האחרונות, הודות לשכר של 275 מיליון דולר שקיבל עבור קרב האגרוף שלו מאוגוסט האחרון מול כוכב ה-UFC (אליפות הלחימה האולטימטיבית) קונור מק'גרגור. שני הלוחמים הפריכו את הטענות של סקפטיים רבים בתעשייה, שסברו שהקרב לעולם לא יתרחש, וצחקו כל הדרך אל הבנק, עם המשכורת היומית הגבוהה בקריירה של כל אחד מהם. השלל של מק'גרגור: כ-85 מיליון דולר, יותר מפי חמישה מהצ'ק הגדול ביותר הקודם שלו.

האוהדים לא יכלו שלא להצטופף סביב הזירה ולראות אם מק'גרגור החצוף יוכל לקחת ממייוות'ר את ה-0 האהוב שלו (כלומר – אפס הפסדים בקרבות רשמיים; י.ה). שני הלוחמים הפיקו מעצמם קרב בידורי בן 10 סיבובים, וצופים מסביב לעולם צפו במייוות'ר משפר את המאזן שלו ל-50-0 לאורך הקריירה. קוני משבצות הפרסום, ששילמו עבור כל צפייה תשלום של 4.3 מיליון דולר, סייעו לקרב להפיק בסופו של דבר הכנסות של למעלה מ-550 מיליון דולר.

"רק" במקום השלישי. רונאלדו. צילום: Shutterstock

מייוות'ר הפיק עוד כ-10 מיליון דולר מחוץ לזירה השנה, מהופעות פומביות, מכירת מזכרות וחסויות מטעם Hublot ו-Tequila Avion, מה שהעלה את סך הרווחים שלו השנה ל-285 מיליון דולר. בכך, הוא מצטרף למייקל ג'ורדן וטייגר וודס כספורטאים היחידים בהיסטוריה שהרוויחו מעל למיליארד דולר מאז שהפכו למקצוענים.

תיק החסויות של מק'גרגור הכניס ללוחם האירי 14 מיליון דולר לפי ההערכה של פורבס, המתבססת על הדיווחים של ברגר-קינג, המותג Beats של דריי, Monster Energy ו-Anheuser-Busch. 99 מיליון הדולרים שהרוויח השנה בסך הכל ממקמים אותו במקום הרביעי ברשימה הכוללת.

קורע רשתות

כריסטיאנו רונאלדו היה הספורטאי המרוויח ביותר בעולם בשנתיים האחרונות, ובשתי השנים הללו כוכבה של ריאל מדריד גם דחק את ליאונל מסי מתואר שחקן השנה של פיפ"א וזכה בו ברצף. אבל השנה מסי מאפיל על יריבו בכל הנוגע להכנסות, לאחר שחוזהו בברצלונה הוארך, מה שישאיר אותו במועדון לפחות עד לעונת 2020-2021. שכרו השנתי של מסי, יחד עם בונוסים, גבוה מ-80 מיליון דולר (לפני מס), מה שהופך אותו לשחקן המרוויח ביותר על מגרשי הכדורגל השנה. בדירוג הכולל הוא מדורג במקום השני, עם 111 מיליון דולר, הכוללים 27 מיליון דולר שהוא מרוויח מעסקאות חסות עם אדידס, Gatorade, פפסי ו-Huawei.

רונאלדו מדורג בשלישיה הראשונה של הספורטאים המרוויחים ביותר בעולם כבר שנה שישית ברציפות. השלל שגרף ב-12 החודשים האחרונים – 108 מיליון דולר – מפגר רק אחרי שכרם של מייוות'ר ומסי. החלוץ הפורטוגזי הוא השחקן הכי משווק בענף. החוזה שלו לכל החיים עם חברת נייק שווה יותר ממיליארד דולר. הייתה לו גם שורה ארוכה של עסקאות אחרות, לרבות עם Herbalife, EA Sports ו-American Tourister. כמו-כן, יש לו ליין צומח של מוצרים ממותגים על שמו (CR7) שכולל נעליים, הלבשה תחתונה, בשמים, ג'ינסים, בגדי ילדים, מלונות ובקרוב גם רשת מסעדות בברזיל. הוא נשאר הספורטאי הפופולארי ביותר בעולם ברשתות החברתיות, עם סכום כולל של 322 מיליון עוקבים בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם.

ניימאר הוא כוכב הכדורגל השלישי בחמישייה המובילה. הוא זינק 13 מקומות אל המקום החמישי עם הכנסה של 90 מיליון דולר, כולל 19 מיליון מחסויות ושותפויות. באוגוסט האחרון החלוץ הברזילאי חתם על חוזה לחמש שנים עם קבוצת הכדורגל פריז סן-ז'רמן, ששוויו 350 מיליון דולר (המועדון שילם בנוסף גם 250 מיליון דולר למועדון הכדורגל של ברצלונה בעבור שחרורו של ניימאר מהחוזה שלו שם).

יותר כסף, פחות נשים

בהתייחסנו ל-'רווחים' אנחנו כוללים כספי זכיות בתארים, משכורות ובונוסים שהורווחו בין ה-1 ביוני 2017 וה-1 ביוני 2018. 'הכנסות מחסויות' הן הערכה כוללת של הרווחים מחסויות ישירות של מותגים, עמלות על הופעות פומביות והכנסות מהסכמי רישוי, לאורך אותה תקופה של 12 חודשים, בהתבסס על שיחות עם עשרות גורמים יודעי דבר בתעשייה. אנחנו לא לוקחים בחשבון מסים או עמלות לסוכנים, ואיננו כוללים רווחים מהשקעות. פירוט נוסף של המתודולוגיה ניתן למצוא כאן.

היום קשה מתמיד להיכנס לרשימת 100 הספורטאים המרוויחים בעולם, כשרף הכניסה אליה עלה מ-1.5 מיליון דולר ל-22.9 מיליון דולר. 100 הספורטאים שנכנסו לרשימה השנה הרוויחו יחד 3.8 מיליארד דולר, זינוק של 23% במהלך שנה אחת. המשכורות וכספי הזכיות עלו בצורה מובהקת, אבל ההכנסות מחסויות דווקא צנחו, זו השנה השנייה ברציפות, ל-877 מיליון דולר בסך הכל, כשחברות מפקחות כנראה יותר על תקציבי שיווק הספורט שלהן.

100 הגדולים מביאים איתם השנה טעם בינלאומי במיוחד, כשמדובר באזרחיהן של 22 מדינות שונות, אבל האמריקאים עדיין שולטים – 66 מחברי הרשימה מגיעים מארצות הברית, הודות לשכר העתק שנרשם בענפי הבייסבול, הכדורסל והפוטבול. שלושת הענפים הללו אחראים יחד על 72 מהספורטאים ברשימה.

כבר לא בפנים. וויליאמס. צילום: Shutterstock

לראשונה מאז שהרחבנו בשנת 2010 את רשימת הספורטאים המרוויחים בעולם של פורבס כך שתכיל לפחות 50 איש, השנה כל ה-100 הם גברים. לי-נה, מריה שרפובה וסרינה וויליאמס היו עד לאחרונה חברות קבועות ברשימה, אבל לי פרשה ב-2014 ושרפובה עדיין מתמודדת עם ההשלכות של עונש ההשעיה ל-15 חודשים, שקיבלה בעוון שימוש בחומרים אסורים.

וויליאמס הייתה האישה היחידה שהצליחה להיכנס לרשימת 100 הגדולים בשנה שעברה, אבל כספי הזכיות שלה צנחו השנה מ-8 מיליון דולר ל-62,000 בלבד, לאחר שילדה את ביתה אלכסיס בספטמבר. וויליאמס עדיין הכניסה כסף מחוץ למגרש, כתוצאה מחוזי שותפות עם למעלה מ-12 מותגים, שביניהם נייק, אינטל, אודמר פיגה, JPMorgan Chase, לינקולן, גטורייד ו-Beats. אלופת הגראנד-סלאם זה 23 פעמים ברציפות הרוויחה 18 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים.

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

כסףספורטספורטאיותספורטאים