רוצים להשאיר את הכסף במשפחה? כדאי שתכתבו צוואה

כולנו חוששים מהמוות, מעדיפים להדחיק את המחשבה שאנחנו, איך לומר, זמניים, ובורחים מהמציאות כדי לנתק כל מחשבה שקשורה בנושא. למרבה הצער לבריחה הזאת יש משמעות, ולעיתים האנשים שאנחנו משאירים אחרינו משלמים את המחיר על כך. עורכת הדין איריס ירדני דיברה על הנושא בכנס נשים וכסף של און לייף שנערך בשבוע שעבר בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים.

עורכת הדין פתחה את דבריה בנימה רצינית: "אחרי שהרווחנו כל כך הרבה כסף וחסכנו אותו, כדאי שנראה איך אנחנו לוקחים עליו אחריות ואיך משאירים אותו בתוך המשפחה הגרעינית שלנו לדורי דורות. ההתנהלות הכספית הכלכלית שלנו לגבי השארת הרכוש במשפחה היא מאוד חשובה, לא חייבים בה משום שהחוק קובע איך הרכוש שלנו מתחלק אם לא משאירים צוואה, אבל כמו כל דבר אחר שהוא גנרי, החוק לא קובע דברים ספציפיים ואישיים והוא לא מותאם, ולפעמים הפתרונות שהוא מציע גרועים".

אם השתעשעתם בעבר ברעיון של כתיבת צוואה וגנזתם אותו מסיבות כאלו או אחרות, ירדני ממליצה שתתמקדו בשלושה העקרונות הבאים: שוויון בין היורשים, חופש פעולה של הנותר בחיים ושמירה על הרכוש המשפחתי. "בנושא 'שוויון בין היורשים' חשוב להתוודע לדקויות", קובעת ירדני,  "החוק קובע דבר נורא פשוט וטריוויאלי – הילדים יורשים שווה בשווה ביניהם, ובאמת, מה יכול להיות יותר צודק מזה?. אז זהו, שלפעמים אנחנו נותנים מתנות מאוד משמעותיות לאחד מהילדים ולא מספיקים לתת לכולם, והחוק לא יכול לקחת את זה בחשבון. קיימים בנוסף מקרים בהם אנשים רוכשים דירה ורושמים אותה על שם אחד הילדים. במקרה כזה הילד הזה, לפי החוק ובהיעדר צוואה, יקבל את הדירה הזאת ומה שנשאר יתחלק בין כל הילדים. וזה מתכון לצרות".

כנס נשים וכסף. צילום בני גם זו לטובה

"בכל הנוגע ל'חופש פעולה של הנותר בחיים'", אומרת ירדני, "החוק קובע שכאשר אחד מבני הזוג הולך לעולמו במקרה שיש להם ילדים, אז בן הזוג הנותר יתחלק איתם ברכוש חצי חצי. אם הילדים הם קטינים, בן הזוג שנותר בחיים לא יכול למכור את הרכוש הזה אלא רק באישור של בית משפט וזה מאוד מכביד. אם הילדים הם בגירים הוא צריך לבקש את האישור שלהם, ולפעמים הוא גם צריך להתחלק איתם, תלוי בילדים".

ואם חשבתם שילדים מסבכים את ההורשה כדאי שתחשבו פעם נוספת: "במקרה של בני זוג שאין להם ילדים, אם אחד מהם הולך לעולמו, נניח הגבר, האישה תתחלק ברכוש עם הוריו של הגבר, או עם האחים שלו".

"כאשר חושבים על העיקרון של שמירה על הרכוש המשפחתי, הערך הוא להשאיר את הרכוש בתוך המשפחה הגרעינית לדורי דורות, גדולה ככל שתהיה. בכל הנוגע ל'חופש הפעולה של הנותר בחיים'  אפשר לקבוע באופן הכי ברור שיהיה רק יורש אחד, זאת אומרת – בצוואה שלי אני קובעת מי יורש".

"אני ממליצה לאנשים לערוך צוואה הדדית, שני מסמכים שעורכים במעמד אחד. צוואה כזו היא כלי חזק מאוד, בני הזוג מאפשרים אחד לשני עצמאות כי הם קובעים אחד את השני בדרך כלל כיורשים יחידים, וקובעים מי יהיו היורשים הבאים שלהם. העוצמה של צוואה כזו היא מההדדיות שלה כי גם הביטול שלה הוא הדדי ולכן חשוב מאוד לערוך אותה.

"אל תעשו את זה בעצמכם", מסכמת המומחית, "לכו למישהו שיודע מה הכלים שעומדים לרשותו, שמבין את הניגון האישי שלכם. מניסיון, אין אף פעם צוואה אחת שדומה לשנייה".

ירושהמוותנשים וכסףצוואות