האישה שגרמה לאפריקאיות לאהוב את השיער הטבעי שלהן

לפני כשלוש שנים התהפך עולמה של מישל נטלמי, מעצבת ואשת פרסום מקניה, כשאביה אובחן כחולה סרטן. כדי לעבור איתו יחד את מסע ההחלמה, היא החליטה לאמץ אורח חיים בריא יותר וכחלק מזה, היא גם גזרה את שיערה והתחילה לגדל אותו באופן טבעי.

עד אז, כמו נשים אפריקאיות רבות שמשתמשות בתוספות שיער, קולעות את שיערן ועושות הכל על מנת שהוא לא ייראה טבעי, נטלמי השתמשה בכימיקלים. היא עשתה זאת במטרה להחליק את שיערה, משום ששיער מסולסל טבעי היה נחשב עד לפני מספר שנים בחברה הקנייתית למרושל, במיוחד במקומות העבודה.

עוד באון לייף: 

 

האקט הזה גרם לנטלמי לקחת חלק במגמה העולמית שהתחילה לאחרונה, שבמסגרתה יתר ויותר נשים שחורות מנפנפות במראה שיערן הטבעי, בהן סלביות כמו השחקנית זוכת האוסקר לופיטה ניונגו, הסופרת הניגרית צ'יממנדה אדיצ'י, המוזיקאית הדרום-אפריקאית לירה, הגברת הראשונה של קניה מרגרט קנייתה ומקבילתה האוגנדית ג'נט מוסבני.

מישל נטלמי. התחילה לפתח מוצרים באמבטיה

כשנטלמי איפשרה לשיערה לחזור למצבו הטבעי, היא הבינה שיש לה בעיה: קושי למצוא מוצרים לטיפוח השיער שהם נטולי כימיקלים. היא הזמינה כאלה מחו"ל, אך הם היו יקרים והמשלוח ארך כשבועיים. מהר מאוד היא גילתה שגם חברותיה, שהחלו לטפח את המראה הטבעי גם כן, נתקלו בבעיות דומות.

 

זה לא אוטו, זה חבר

הדר מרקס משתפת ביום מלא בחוויות עם רכב מרצדס

 

לטור המלא של הדר >>

 

 

"הבנתי שזה היה טיפשי מצדי לא לפתוח עסק למוצרי שיער טבעיים, מכיוון שהיה לכך ביקוש ודאי", מספרת נטלמי, שהיום היא מייסדת ומנכ"לית של מריני נטורלז, מותג מוצרי טיפוח אורגניים וטבעיים לשיער. "התחלתי לפתח מוצרים בחדר האמבטיה שלי. בכל שבועיים הרתחתי שמן מזרעי פשתן, המסתי חמאת שיאה ושמתי בבלנדר יחד עם מרכיבים נוספים. מהר מאוד התמלא חדר האמבטיה שלי במוצרים שפיתחתי לשימושי האישי".

בתחילת הדרך, חוסר ניסיונה בתחום הקוסמטיקה גרם לה להסס לגבי פתיחת עסק למוצרי טיפוח. אבל משפחתה וחבריה אהבו את המוצרים שפיתחה בחדר האמבטיה, ועודדו אותה. "כל הזמן חשבתי לעצמי שזו אמורה להיות חברה בינלאומית גדולה שמפתחת כאלה מוצרים, לא אני. אבל מאז למדתי שלרוב הצרכנים לא אכפת אם המוצר הוא מקומי או בינלאומי – כל עוד הוא באיכות גבוהה ועושה עבודה טובה על השיער".

פרסומת למריני נטורלז 

אין זו הפעם הראשונה שבה נטלמי קופצת למים ונוטלת סיכון. כבר לפני שש שנים עזבה את עבודתה בסוכנות פרסום נחשבת. "זו היתה עבודה נהדרת ומספקת ואהבתי מאוד את הניסיון בה. עם זאת, הרגשתי שזה הזמן לשינוי בחיי". בהיותה טובה בעיצוב ובמיתוג, פתחה נטלמי סוכנות פרסום ומיתוג עצמאית, יחד עם שותפתה עד היום נייטי פאתל. "החוויה הזו היתה מאוד מאתגרת. בתחילת הדרך בקושי הצלחנו למצוא כסף לשכר הדירה. אבל הוריי תמכו בנו רבות, והם תרמו לנו כסף ככל שהיו יכולים, כדי להעמיד אותנו על הרגליים. בהדרגה החברה גדלה ויכולנו להישאר מעל פני המים". במהלך הדרך נוצר גם המותג מריני.

כשאזרה אומץ למסחר את התשוקה שלה, השקיעה נטלמי כ-50 אלף דולר במחקר ופיתוח, כמו גם בייצור ראשוני, אבל מאז עלה סכום ההשקעה משמעותית, עם כניסתם של משקיעים נוספים.

מישל נטלמי. . "אני הטייסת של המטוס הזה – ואני יכולה לקחת את מריני לאן שארצה"

כיום המותג מריני נטורלז כולל שישה מוצרים: שמפו, מרכך, שמן לגדילת השיער, חמאת תלתלים, ג'ל תלתלים וספריי לחות. הם מיוצרים בניירובי, מחומרים אורגניים ושמנים חיוניים, כמו שמן עץ התה, שמן קיק ופפרמינט. חומרי הגלם מגיעים מקניה, מאוגנדה, מסודן, מדרום אפריקה ואפילו מאוסטרליה. המוצרים עונים גם על הטרנד הבינלאומי: על פי דו"ח של יורומוניטור ל-2015, ישנו עניין הולך וגדל במוצרים טבעיים בקרב צרכנים, ואפילו יצרני מוצרי יופי ותיקים משלבים במוצריהם מרכיבים טבעיים, כמו חמאת שיאה, שמן קוקוס, שמן חובובה ואלו וורה.

לדברי נטלמי, המותג לא מיועד אך ורק לנשים עם שיער טבעי. "קהל המטרה שלנו הוא נשים שמבקשות לאמץ אורח חיים בריא יותר בכל תחומי החיים. בין אם שיערך טבעי או לא, יכול להיות שפשוט נמאס לך להשתמש במוצרים עם כימיקלים – אז תשתמשי בשמפו נטול הגופרית שלנו למשל".

המוצרים של מריני נטורלז. "דפקתי על דלתות, ולא נעניתי"

נטלמי מספרת שבתחילת הדרך היה לה קשה להגיע למימון. "דפקתי על דלתות, ולא נעניתי. הלכת לבנקים עם דוגמיות מעבדה והם אמרו שמדובר רק בקונספט ותו לא. אבל כשהדלת נטרקת בפרצופך, את מתקשחת ומחליטה לעשות זאת, עם או בלי תמיכת אנשים".

פרט למשפחתה, נטלמי לא נטלה כסף ממשקיעים זרים, אבל לאחרונה היא גייסה גם "משקיעים רציניים" – לדבריה – והיא מתכננת להרחיב את טווח המוצרים ולכלול גם מוצרי טיפול לעור, כמו שמנים טבעיים, סבונים ומנקי פנים. "אני רוצה להפוך את המותג לבינלאומי. אני רוצה שמריני יתחרה בארה"ב מול קנטו (יצרן אמריקאי של מוצרי טיפוח לעור ולשיער –ע.ה). האפשרויות הן אינסופיות. אני יכול לקחת את המותג שלי לחנויות יופי בג'מייקה או ברפובליקה הדומיניקנית. אני הטייסת של המטוס הזה – ואני יכולה לקחת את מריני לאן שארצה".

מאז שנפתחה חנות בקניה ב-2013, אפשר למצוא את מוצרי מריני על מדפי חנויות וסופרמרקטים במזרח אפריקה, בדרום אפריקה ואפילו בצרפת.