מותג האופנה שישנה את עתידן של הנשים בעולם

"נשים עושות שני שליש או 75% מהעבודה ברחבי העולם, ומרוויחות פחות מ-10% מההכנסה. זה מטורף. אנחנו לא בעלות העסקים, אנחנו לא בעלות הקרקע, ואנחנו לא מרוויחות בהתאם לכמות העבודה שאנחנו עושות – בכל העולם" – זו הסיבה העיקרית שהניעה את מייגן ריילי קייטן לייסד את קתרינקה, מותג אופנה ואביזרים הוגן, בעל מטרה כפולה: להעצים נשים כלכלית ולחנך נערות.

עוד באון לייף:

ריילי קייטן ייסדה את קתרינה עם שתי חברות ב-2013 בברוקלין, לאחר יותר מעשור שבו עבדה בפיתוח בינלאומי בתאגידים גדולים, וגילתה טקסטיל מדהים מעשה ידי נשים בחמש היבשות. היא ירשה את אהבתה לטקסטיל מסבתה, שהיתה אורגת, ומאמה האמנית. במשך שנים היא חיפשה תיק איכותי שמשלב אלמנטים של טקסטיל מסורתי בעיצוב עכשווי, שיתאים לחייה האורבניים בניו יורק. "לאחר שחיפושיי העלו חרס, החלטתי לעצב בעצמי את תיק חלומותיי".

"אנחנו לא מרוויחות בהתאם לכמות העבודה שאנחנו עושות",  מייגן ריילי קייטן

כשהקימה את העסק, התחייבה ריילי קייטן שכל חלק ממנו יוקדש להעצמה כלכלית עבור נשים ונערות ברחבי העולם – הוא יפתח דלתות וייצור עבורן הזדמנויות, כך שיוכלו לקחת שליטה על חייהן. "אני מאמינה בנשים, ביכולת שלנו להתמודד עם קשיים רבים יותר טוב מכל אחד אחד, בכישורים הייחודיים שאנחנו לומדים מאמנו ומסבתנו, ובמסירות שלנו ליצור חיים טובים עבור המשפחה והילדים שלנו".

 

סופשבוע עם מרצדס:

 

מורן סער משתפת בחוויה שלה

 

לטור המלא>>

 

 

קתרינקה הוקמה בהשראת הסרט התיעודי GIRL RISING, שמספר את סיפורן של 10 נערות בעשר מדינות והיכולת שלהן, או חוסר היכולת, להתחנך. קתרינקה הוא שם החיבה של בתה של ריילי קייטן, קתרינה. היוזמה הראשונה של החברה, אוסף ה-GIRL RISING, כלל תיק שכל חלק ממנו נעשה בכל אחת מהמדינות המשתתפות בסרט: אפגניסטן, קמבודיה, מצרים, אתיופיה, הודו, נפאל, פרו, סיירה לאון ואוגנדה.

כעת היא עובדת עם אומניות מוכשרות ב-16 מדינות, בהן הודו ומקסיקו, שמשקיעות את ההכנסה שלהן בילדיהן ובקהילה. "אנחנו משקיעות כספים בנשים ובנערות, לא מפני שאנחנו מתעבות גברים, אלא מפני שנשים משקיעות פי שניים מהכנסתן במשפחותיהן ובקהילותיהן מאשר גברים. כך, כשמשקיעים בנשים, הן משקיעות את לחמן בדור הבא, וזה עוזר לשבור את מעגל העוני".

"אנחנו מעצבות ומייצרות תיקים איכותיים ועמידים בעבודת יד, לכולם יש נשמה וסיפור מאחוריהם"

העיצובים של קתרינקה משלבים דוגמאות טקסטיל ממקסיקו ומהודו, עם בדים ומוצרי עור מקומיים. כדי לתפור את התיקים, היא נעזרת בשני מפעלי ייצור קטנים שמנוהלים בידי נשים ומעסיקים רק עובדות. "אנחנו חוגגות עבודה נשית כי אנחנו יודעות שהעתיד הוא נשי, והשקעה בנשים היא מה שתשנה את העולם. אנחנו מעצבות ומייצרות תיקים איכותיים ועמידים בעבודת יד, לכולם יש נשמה וסיפור מאחוריהם".

התיקים נמכרים אונליין, בחנויות פופ אפ ובאמצעות "שגרירות", וריילי קייטן יכולה למדוד בדיוק את השפעת המוצרים, באמצעות מספר שעות העבודה וההשכלה שסופקו לנשים ולנערות. עד כה מימנה קתרינקה 55 אלף ימי לימוד ו-5,000 שעות עבודה ב-16 מדינות. באמצעות ההשקעה הזו בנערות מקומיות, מסייעת החברה בעיכוב נישואי בוסר למשל, מכיוון שהבנות מעוניינות לרכוש ועקב כך יכולות לקבל החלטות בנוגע לחייהן. "אנחנו מתמקדים בחינוך בגיל 12, כשנערות מגיעות לבגרות מינית ובמקומות רבים מצופה מהן לייצר ערך כלכלי, או להפך לנשים נשואות ולאימהות, במקום להמשיך בלימודיהן. הגיל הזה מהווה את ההזדמנות הגדולה, כמו גם האיום הכי גדול, עבור הנערות האלה.

"אני יודעת ומאמינה שאנחנו זקוקים למחויבויות ופעולות גלובליות, כדי להסיר מחסומים שעומדים בפני נשים. אבל אני יודעת גם שלפעמים המחויבות האלה אורכות זמן רב, שלעתים אין לנשים ולנערות שעומדות בפני סכנות ואיומים מידיים, וזקוקות להסרת מחסומים מהירה".

"כשמשקיעים בנשים, הן משקיעות את לחמן בדור הבא, וזה עוזר לשבור את מעגל העוני"

ריילי קייטן מציינת כי המנטורית שלה, ג'ודית ברוס ממועצת האוכלוסיה, הסבירה לה כי באזורים האלו, כשילדה מגיעה לגיל 12 חופש התנועה שלה מצטמצם דרמטית, בדרך כלל למען ביטחונה האישי, "וזה בדיוק הזמן שבו בנות משתוקקות לעוד אינטראקציה, פרט למשפחתן הקרובה. ילדות בגיל הזה זקוקות להסרת מחסומים, כדי שיוכלו לנסות להגשים את חלומותיהן, ולא לרצות אנשים אחרים. אבל הן זקוקות גם ללימוד כישורי חיים, שיסייעו להן להפוך את חלומותיהן למציאות".

קתרינקה מקצה כספים גם ל"מנטורים לחיים", תוכנית שמלמדת נערות כישורים הכוללים חינוך כלכלי ומידע אודות בריאות האישה ואיברי מין. "ילדות צריכות לדעת כיצד עובד גופן, להבין איך לשמור על עצמן והן צריכות ללמוד איך להתנהל כלכלית, לכשיתחילו להרוויח כסף".

הסיפורים שמגיעים מהשטח מעניקים לה השראה להעצים את הפרויקט ואת המותג. "ב-2013 עבדתי עם מותג קטן בסיירה לאון, כדי להכין תיקי קלאץ'. המותג היה בבעלות נשית, אבל העובדים היו כולם גברים, מכיוון שמסורתית רוב החייטים בסיירה לאון הם גברים. אתגרתי את המותג למצוא גם נשים שיתפרו לנו את התיקים, והם אכן הכשירו שלוש נשים. אחת מהן, מבינטי, שהיתה אז בת 19, הפגינה יכולות כל כך מצוינות עד שהועסקה במשרה מלאה, מה שאיפשר לה לפרנס את אחותה הקטנה וגם גרם לה לשמש דוגמה טובה לנשים אחרות, שמעוניינות ללמוד את רזי המקצוע".

 

לנשים יזמיות היא מייעצת: "תבחנו את עצמכן: מהיכן אתן שואבות אנרגיות – ממשימה ספציפית, עבודה מסוימת, או מקום פיזי. זה בהחלט משהו שראיתי על עצמי, שאני מרגישה חיה יותר במקומות ובסיטואציות מסוימים, וכשאני עוסקת בסוג מסוים של עבודה, ועבורי הכל טמון בכך. אני בהחלט מרוויחה מכך, אבל מקווה גם שאני תורמת קצת יותר".