3 מנהלות השיווק מאחורי מוצר השנה 2018

ויטל אילת-רייכל, 38 +2, מבסיס עובדה, מחנה יוכבד, מנהלת שיווק פרסום וחוויית הלקוח, ישראכרט

"את הדרך התחלתי בלוריאל. למדתי כלכלה וניהול באוניברסיטת תל אביב וכחלק מתוכנית לסטודנטים מצטיינים, התחלתי התמחות בחברה כע. מנהלת מותג. נשארתי בלוריאל אחרי ההתמחות, וניהלתי את לנקום שהיה אז המותג הכי גדול בארץ בתחום. אחר כך עברתי לעולם הפיננסי, עבדתי בבנקים שוויצרים והיה לי תפקיד מרתק שכלל התעסקות במותג, קשרים, פילנטרופיה וזו היתה תקופה מטורפת לפני המשבר"

היית שם ממש כשזה קרה. מה הרגשת?

"המשבר הפיננסי של 2008 היה אירוע מעצב עבורי.  יש לך חובת נאמנות כשאתה מתעסק ברכוש של אנשים. אני זוכרת את היום שלימן ברדרס פשטו רגל ואנשים איבדו את הכל. זו הייתה תקופה שלמדתי ממנה הרבה על מערכות יחסים עם לקוחות ועל שימור לקוח במובן העמוק שלו. אחר כך עבדתי במחלקת השיווק של החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, גם בית ספר מדהים"

הדרך שלך הייתה מתוכננת מראש?

"תמיד רציתי להיות מנכ"לית של חברה משמעותית. במשך שנים היה לי חשוב להתעסק במה שמשפיע על הרבה אנשים, להבין טרנד בתחילתו, התנהגות צרכנים, יש לי פאשן  לחיבור בין פיננסים וריטייל. בעיני זה אחד הדברים המרתקים. "

הבאת בחשבון את המחיר של קריירה תובענית כזו?

"כל אישה שעובדת והחליטה שהקריירה משמעותית מבינה שיש מחירים. אני מודעת למחירים ועושה את המיטב. בין השאר אני נשואה לאיש צוות אויר ולכן הרבה מהחיים שלנו מושפעים מזה. אנחנו עוברים מקומות בהתאם לתפקיד, כבר גרנו בנבטים פעמיים ועכשיו בעובדה. אני טסה למרכז כל בוקר וישנה פעמיים בשבוע במרכז וזה מאד מאתגר. בשיניים ובציפורניים אני מנסה לרקוד על כל החתונות וזה הרבה לוגיסטיקה והרבה ג'ינגולים."

זה נשמע ממש מטורף. איך את עומדת בזה?

"ההנחה תמיד היתה שאני הגמישה ואני אוכל להסתדר ואני אמצא את הדרכים. אני מנהלת הרבה מאד אנשים ולא רציתי להרגיש שאני מתפשרת. ידעתי שאני אשלם את המחיר. זה שמונה שנים שאנחנו כל שנתיים עוברים דירה אבל אלו הזדמנויות מדהימות לילדים. שיכון צבאי זו חוויה שאין לה אח ורע, ילדים בני ארבע יוצאים ומסתובבים לבד, כל הבתים פתוחים וכל יום אני נכנסת הביתה ויש בכניסה נעליים שאני לא מכירה.  החיים שלי מורכבים כרגע ויש דיכוטומיה. אני סופרמן וקלארק קנט. חצי מהחיים אני בנעלי עקב נפגשת עם בכירים ומחליטה החלטות של מאות מיליוני שקלים ואז עולה על מטוס לערבה מאה קילומטר מאילת, רודפת אחרי הילדים מול הרי אדום, קופצת איתם בטרמפולינות. זה קצת סכיזופרניה עבורי אבל לילדים זו מתנה גדולה. היחידה ששילמה מחיר זו אני, אבל זה היה נראה לי הדבר הנכון"

את מרגישה שיש ניהול נשי וניהול גברי? איפה את שמה את עצמך בשאלה הזו?

"לא מאמינה בזה. נשים הן 51 אחוז מהאוכלוסייה. יהיה קשה לשכנע אותי שלכולן תכונות וכישורים דומים רק כי יש להן שחלות. אני נעה באי נוחות בכיסא כשאומרים כאלו דברים כי זה נראה לי בלתי סביר. חויתי כל מיני מנהלות וחוויתי כל מיני סגנונות, נראה לי מסוכן לעשות את זה. אני כן חושבת שלחברה יש פחות טולרנטיות לבינוניות אצל נשים. גברים בינוניים יכולים למצוא את עצמם בניהול או להיבעט למעלה אבל נשים צריכות להיות שאפתניות וחרוצות."

ספרי קצת על מוצר השנה

מוצר השנה: כרטיס אשראי של ישראכרט בשיתוף עם אתר הקניות הפופולרי עלי אקספרס. הכרטיס הפך את שיגעון הקניות של הישראלים באתר הסיני להנחה המגולמת בכל קניה בכרטיס.

"בעלי אקספרס אומרים לנו שישראל היא אחד השווקים הגדולים, המדינה החמישית בטראפיק וקניות באתר, וזה ממש בלתי נתפס. נכון כרטיס אשראי עם קמעונאי אטרקטיבי זה לא קונספט חדש, אבל פה היינו הראשונים לזהות את הטרנד כשהכרטיס הושק באוקטובר שנה שעברה וכבר יש בארץ עשרת אלפים כרטיסים. כל ההפקה שלו היא באינטרנט והוא מגיע עד הבית עם שליח. זה חלק משירות לאוכלוסיה שהולכת וגדלה של אנשים סופר דיגיטליים. אין לעלי אקספרס עוד כרטיס כזה בעולם"

 

ויטל אילת-רייכל

 

ענבר זך, 44 +1, מנהלת תקשורת שיווקית שירותי בריאות כללית

"התחלתי כתקציבאית בשטרנשוס זמיר ב99, עברתי משם למקאן ואז לראובני. בראובני הייתי בין היתר סופרווייזרית של הכללית. התאהבתי. הכללית משכו אותי משם ב2006 והתחלתי כמנהלת פרסום. התזמון היה מדהים. זו היתה הצומת המשמעותית שלי. התקשורת השיווקית היתה בחיתוליה, והכל קרה. התחלנו לעשות דיגיטל ועכשיו אנחנו כבר שישה אנשים. בכללית יש משהו ממכר. צריך להבין כמה נושאים מרתקים קיימים כאן לתקשור: מבית ספר לסיעוד, חיסוני שפעת, אלף ארבע מאות מרפאות בפריסה ארצית, הגודל והעוצמה, זה מעלף"

את פונה בעיקר לנשים?

"בתחום שלנו אנחנו יודעים שהאישה היא שרת הבריאות של הבית כך שלגברים אנחנו פונים מעט. תמיד יהיה גבר שיקפוץ ויאמר שגם הם הולכים לסופרפארם, אבל זה בעיקר כי שלחו אותם."

את שתיים עשרה שנה בכללית, זה הרבה זמן.

"כי טוב לי, נעים לי, מספק לי ומאתגר לי. זה ארגון שנראה מנומנם אבל הוא הכי דינמי. ידעתי שזה מה שאני רוצה, להיות מנהלת התקשורת השיווקית. עופר חברוני היה  הבוס שלי וכשהגיע ראש אגף שיווק חדש ראיינו לתפקיד עשרים איש. אמרתי לו "תבחר אותי. אני אעשה את העבודה הכי טובה" הוא האמין בי ובזכותו קיבלתי את התפקיד. הארגון הזה מדהים. אני אם חד הורית וכשילדתי, טלי סקלר ראש האגף אמרה לי "תחזרי לעבודה מתי שאת רוצה, אם את רוצה תבואי רק לשלוש שעות". חזרתי לעבודה כשהבת שלי היתה תינוקת בת שבעה חודשים. בכללית עובדים שמונה שעות ביום,  ואם אני הולכת הביתה לא שואלים איפה אני. שומרים פה על יחס אחר שמבין שעובד הוא קודם בן אדם, והארגון מעריך את החיים הפרטיים. המזכירה שלי שומרת עלי שלא יכנס אפילו גרגיר מיותר ללו"ז. זה ניהול נשי,  יודעים לשמור פה על איזון"

אז יש דבר כזה ניהול נשי?

"יש כן, וזה לא נגד גברים זה לטובת נשים. לנשים יש יותר הכלה של הצד השני ומנהלת אישה תדע יותר להבין את האנשים מתחתיה ויש משהו בשיח נשי שהוא יותר מאפשר וגמיש."

פחות תחרותי?

"יש כאן פוליטיקה ארגונית אבל אין תחרות ואין מרפקים. בדרך כלל הפוליטיקה הארגונית היא הרבה מעלי, אבל כמובן שיש לי פה גם התמודדויות. מבחינת מבנה האישיות שלי והאופן שבו אני לוקחת את הדברים, האימהות קצת הרגיעה אותי. הכניסה לי פרופורציות. זכיתי בתפקיד בהרבה מאוד פרסים וזה היה בבת עיני, אבל עכשיו כשאני אמא יש לי פרס בבית"

ספרי קצת על מוצר השנה

מוצר השנה:

שירות התיעצות דיסקרטי עם רופא עור און-ליין שיכול לרשום גם טיפול, לשלוח מרשמים שיחכו בבית המרקחת הקרוב וגם להפנות למיון במקרה הצורך.

"יש אצלינו כבר התיעצות און-ליין עם רופאי ילדים ורופא משפחה. עם רופא עור המצב אבסורדי. יש דברים דחופים, אבל מצד שני שבעים אחוז מהפניות נפתרות במשחה, והפער של זמן ההמתנה לתור מתסכל. בשירות הזה, אנשים מצלמים את הבעיה, שולחים לרופא במייל,  ומקבלים מרשם  שמחכה להם בבית המרקחת. זה גם עובד מחו"ל. המצוקה ברופאי עור היא מטורפת וזה שירות משלים, פועל בערב, לא על חשבון שעות הקבלה ובחינם."

ענבר זך

 

מיכל תמרי, 40 +2, מנהלת שיווק גלידות שטראוס, יוניליוור

"בחזון על ידעתי לאן אני רוצה להגיע. אמנם לתחום השיווק נקלעתי במקרה אבל כשהגעתי אליו ידעתי שאני רוצה להיות בו.

בגיל 26 נסעתי לגרמניה. הייתי אמורה להיות אשת שליחויות עם בעלי לשעבר, ושנה אחרי שנסענו חזרתי לארץ עם שתי מזוודות והתחלתי את החיים מחדש כמו שאני צריכה לעבור, ולא כמו שבחרו עבורי.  יום אחרי שחזרתי מגרמניה היה לי ראיון עבודה ברשת האופנה "מיס לגוט". גיליתי עולם שאפילו לא ידעתי שקוראים לו שיווק, הבנתי שיש משהו שבו אני רוצה לעסוק  ולהתקדם"

למי הייתה השפעה מכרעת על הקריירה שלך ועל המקום שאת נמצאת בו היום?

"דר' יוחנן ערבות. פגשתי אותו כשהלכתי ללמוד מנהל עסקים. הוא היה מנהל פיתוח אריזות של תנובה והאיש שהמציא את הרשת באריזת פיראוס שיוצאת ונשלפת מהמיים. הוא קיבל על זה גם פרס. יוחנן אמר לי שמחפשים בתנובה מנהלות מותג. היום כדי להיות מנהלת מותג צריך ניסיון אבל פעם מה שהיה חשוב זה הזיק בעיניים והאש, זה שאת רוצה ללמוד ורעבה. הייתי בת עשרים ותשע. ניהלתי את חלב תנובה וסויה תנובה. אחרי שהגעתי לשם אמרו לי להשיק את "שוקו שוק". זו הייתה הזדמנות ללמוד להשיק מותג וזו הייתה תחילת הקריירה שלי"

איזו החלטה שעשית השפיעה על הקריירה שלך?

"אחרי תנובה הגעתי לחוגלה קימברלי וניהלתי את היחידה העסקית של נייר וניקול אבל האמת שבשלב הזה אחרי תשע שנים בתנובה הגעתי לשם לשם טיפה רוויה. הייתי שם שנתיים ואז חיפשתי משהו אחר. סימנתי לעצמי את דלתא. שמעתי בעבר כקצינה בצה"ל את דב לאוטמן מייסד דלתא, נואם נאום חוצב להבות על התעשיה בישראל. לא ידעתי מה אני מחפשת שם, ניסיתי למצוא קשרים דרך הלינקדאין ואז קיבלתי טלפון מהמגייסת שלהם. הגעתי להיות מנהלת איזור של דלתא גלובל באירופה. עבדתי באמסטרדם, פריז, באיטליה וגם הרבה למזרח הרחוק. זה לא היה קשור לשיווק אלא לניהול עסקי, תפעולי, מכירות. עולם אחר של תעשיות לואו טק. זה לא כמו אוכל, כל בגד שאנחנו לובשים ידיים נגעו בו, אין מכונה שעושה, זה לא כמו יוגורט. זה מדהים לראות את המאחורי הקלעים. בדלתא מכרנו קולקציות לקלווין קליין, וולמרט, טרגט, ויקטוריה סיקרט, נייקי, יש חטיבה שלמה של דלתא בנייקי, גרים בסיאטל ומיצרים גרביים. אחת ההצלחות הגדולות שלי הייתה הגיוס של ג'ורג'יו ארמני. נסעתי המון בכל התקופה הזו, וזה היה קשה"

התחרטת על משהו? חשבת שאולי זו הייתה טעות?

"לא הייתי עושה שום דבר אחרת. יש משהו בורסטיליות של הקריירה שלי שהוא לא המסלול המסורתי. הייתי בגאונדונג בסין כשקיבלתי טלפון מיוניליוור שמחפשים מנהלת לגלידה. לא חיפשתי עבודה אבל באתי לשמוע ופתאום גירד לי לחזור לעבוד עם הצרכן, אני מתה על זה. אני כמו זיקית, אני אוהבת את התזוזות והשינויים, גם בחיים המקצועיים וגם באישיים".

איזה סוג של מנהלת את?

"אני מתיעצת המון, מתבססת על נתונים וגם על אינטואיציה. הבטן לא אכזבה אותי גם בהחלטות האישיות וגם בהחלטות מקצועיות. מנהלת בת 32 יכולה להיות מנהלת מצוינת אבל אין חכם כבעל ניסיון. זה עושה את ההבדל, אני נהייתי מנהלת יותר רגישה, ועל אף שאני דורשת הרבה מהצוות שלי, אני מודעת יותר לכפתורים, ומה מניע כל אחד. מאז שיש לי ילדים יש לי יותר רוך בניהול, אבל זה לא בא על חשבון מקצועיות. אני מנהלת "נשית" וזה בשבילי ניהול שבו האגו אינו המניע. הדרך מאד חשובה. זה לא שגברים לא רואים את הדרך, אבל על עצמי אני אומרת שאני מרגישה שבניהול נשי יש צדדים יותר רכים ואני יותר רואה אנשים. תמיד הייתי ככה אבל היום זה ביתר שאת"

עצה למי שרוצה להיות בכיסא שלך בעוד עשר שנים?

"לחוות את הדרך, לא לקצר, לדעת להיכשל, לדעת לטפוח לעצמך על השכם על ההצלחות ובעיקר לשמור על האיזון בחיים"

ספרי קצת על מוצר השנה

מוצר השנה: סולרו פרוטבוסט, שלגוני פרי בשלושה טעמים: תות ופירות יער, אננס ואפרסק ותפוז ובננה. כל השלגונים מכילים 50 אחוז פרי וזכו לתג ויגן פרינדלי מה שהפך אותם פופולריים גם אצל חובבי הבריאות וגם אצל טבעונים.

"הרבה שנים היה כאן סולרו, גלידה חלבית עם ציפוי פרי. בשנה שעברה השקנו שלושה שלגוני פרי שהם מוצר שמפתיע ברמה הסנסורית. חמישים אחוז פרי אבל המוצר מרגיש גלידתי. זה יושב בטרנד גדול מאד של בריאות. אנשים רוצים לצרוך פינוק אבל גם לדעת שהכנסנו משהו טוב לגוף וזה הולך ומתרחב.שוק מוצרי הצריכה גדל בערך בסדר גודל של אחוז וחצי לשנה, אבל מזון הבריאות גדל בארבעה וחצי אחוז בכל שנה"

מיכל תמרי

מוצר השנהנשים מנהלותשיווק