5 הנשים המשפיעות בתעשיית הבלוקצ'יין המתפתחת

בסוף שנת 2008 התפרסם בפורום מתכנתים ומומחי הצפנה מאמר המציג את ביטקוין, המטבע הדיגיטלי הראשון שאיננו נשלט על ידי גוף או קבוצה ריכוזית. בתחילת הדרך, מעטים האמינו שביטקוין והטכנולוגיה שמאחוריו יתפסו תאוצה. אך כיום, עשור לאחר מכן, התעשייה צומחת בקצב מסחרר כאשר כל יום מתווספים אליה שחקנים חדשים כגון וולמרט, מיקרוסופט, IBM, ואף הבנקים הגדולים ביותר בעולם.

מהי הבשורה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין?

טכנולוגית הבלוקצ'יין היא טכנולוגיה ייחודית שפותרת חידה מוכרת מאד מתורת המשחקים, הנקראת "בעיית הגנרלים הביזנטיים". חלקכן אולי אף תכירו את הגרסה המקוצרת שלה כ"דילמת האסיר". החידה עוסקת בשאלה הגדולה: כיצד יוצרים אמון בין צדדים, מבלי שיהיה גורם מתווך שמגשר על האמון?

עד המצאת טכנולוגיית הבלוקצ'יין, לא הייתה ברירה אלא להיעזר במתווכים בניהול כספנו, התקשורת בינינו, ולמעשה כל מוצר או שירות שאנו צורכים כיום. לדוגמה, ברכישת מוצר מאתר קניות מתווך כגון אמזון אנחנו נעזרים בחברה כדי לוודא שאנו יכולים לסמוך על המוכר (ע"י סינון דירוגים וביקורות), שהמוצר יגיע ושתהיה עליו אחריות (אמזון מטפלת ברובם המוחלט של המשלוחים ומוודא את המוכרים בפלטפורמה) וכמובן גם בביצוע התשלום: אמזון יוצרת עבורנו קשר עם חברת האשראי או הסליקה, ומוודאת שהבנק מעביר את הכסף.

תודות לבלוקצ'יין, כבר היום קיימים פרויקטים שמנסים "לחתוך" כמה שיותר מתווכים בתהליכים דומים או זהים לזה שתואר דלעיל, במטרה להציף כמה שיותר ערך עבורנו, הצרכנים.

הכוח הנשי של התעשייה

נכון להיום כמות היזמים, משקיעים, משתמשים ומתכנתים בתעשיית הבלוקצ'יין ועולם המטבעות הדיגיטליים מוערכת במיליונים בודדים. מצער מאד לגלות שעפ"י הנתונים, רק כ-5% מהם הן נשים. עם זאת, אשתדל להסתכל על חצי הכוס המלאה ואציג בפניכן את שש הנשים המשפיעות ביותר בעולם הבלוקצ'יין, אשר בזכותן התחום צועד צעדים מהירים יותר קדימה:

אליזבת סטארק (Elizabeth Stark) – שותפה-מייסדת ומנכ"לית "Lightning Labs"

אליזבת סטארק עומדת בראש אחת ממעבדות המחקר ופיתוח החשובות ביותר בתעשיית הבלוקצ'יין כיום. ב-"מעבדות לייטנינג" החליטו לשים כיעד עליון את שיפור המהירות והסקלאביליות (היכולת להתמודד עם גידול בביקוש) של רשתות הבלוקצ'יין והם עושים זאת בהצלחה רבה. בין הפתרונות המוכרים ביותר אפשר למצוא את "רשת הברק", אשר צפויה להוביל את רשת הביטקוין למיליוני העברות כספים בשניה (לצורך השוואה, ויזה מטפלת בכ-7,000 העברות בשניה).

סטארק, אשר שימשה כמרצה באוניברסיטאות נחשבות כגון ייל וסטנפורד, היא יועצת בכירה לפרויקטים רבים בתחום, ופעילה אקטיבית בקידום החופש באינטרנט.

מארי וויק (Mary Wieck) – ראש מחלקת בלוקצ'יין ב-IBM

מארי עובדת ב-IBM מעל 30 שנים, כאשר החלה כהנדסאית והשאפתנות שלה הובילה אותה לתפקידים בכירים בדרך לתפקידה הנוכחי: ראש מחלקת הבלוקצ'יין ב-IBM.

חברת הענק יצרה את פרויקט הבלוקצ'יין Hyperledger אשר מציע פתרונות בלוקצ'יין לתאגידים. בין התאגידים הללו אפשר למצוא את סאפ (SAP), דיימלר (חברת האם של מרצדס), אינטל, בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן ועוד.

גליה בן-ארצי (Galya Benartzi) – שותפה-מייסדת ומנהלת פיתוח העסקי ב-Bancor

גם ישראלית מככבת ברשימה.

גליה היא יזמית טכנולוגית סדרתית אשר ביחד עם בן זוגה לחיים גיא, הקימו את הפרויקט הישראלי המוכר "בנקור" וגייסו כספים באמצעות מטבע דיגיטלי שנוצר על גבי רשת הבלוקצ'יין של את'ריום. בנקור גייסו מעל 150 מיליון דולר באמצע שנת 2017 לטובת מערכת המרת מטבעות דיגיטליים מבוססת בלוקצ'יין.

בנוסף, גליה מרצה בכירה בתחום ומהווה אחת מהשותפות ב-Founders Fund, קרן ההשקעות של המיליארדר ומייסד פייפאל פיטר ת'יל.

מלטם דמירורס (Meltem Demirors) – מנהלת פיתוח עסקי ב-Digital Currency Group

מלטם דמירורס, בוגרת המוסד הטכנולוגי MIT בבוסטון, היא מנהלת בכירה בקבוצת ההשקעות אולי הגדולה ביותר בעולם המטבעות הדיגיטליים. דיגיטל קורנסי גרופ (DCG) קיימת כבר מעל 4 שנים ומשקיעה במטבעות דיגיטליים ופרויקטים מבוססי בלוקצ'יין.

לדמירורס חשבון טוויטר עם מעל 70,000 עוקבים אשר נסחפים אחר הערצתה לביטקוין, ומלחמתה לשפר את הפרוטוקול של המטבע וכיצד הוא בנוי.

קייטלין ברייטמן (Kathleen Breitman) – שותפה-מייסדת ומנכ"לית הפרויקט Tezos

ברייטמן בת 28 בלבד וכבר הספיקה לבנות חברה שגייסה לא פחות מ-230 מיליון דולר במהלך 2017. טזוס הוא אחד מהפרויקטים שקהילת המטבעות הדיגיטליים נושאת אליו את עיניה, ויהיה בהחלט מסקרן לראות לאן זה מתפתח.

הצלחתה של קייטלין אף סללה את דרכה לרשימת היזמים המצליחים ביותר מתחת לגיל 40 של מגזין Fortune המוכר, ובהחלט בצדק.

אז מה הלאה?

שערי המטבעות הדיגיטליים ספגו מכה קשה במהלך 2018 אחרי גל העליות המשוגע של 2017. כעת, השוק והתעשייה מתפנים לעסוק במלאכת הבנייה של האקוסיסטם, על מנת להציג לנו – הצרכנים – פתרונות שישנו עבורנו המון.

בינתיים, מהלכים רבים קורים מאחורי הקלעים שמטרתם להגביר את נוכחות הנשים בקהילה. ארגון שנקרא Women in Blockchain מארגן כנסים ומיט-אפים לנשים ברחבי העולם, וגם קהילת הנשים הישראלית מארגנת מיט-אפ משל עצמה, בהשתתפות נשים מטיוואן.