עצות הזהב של פורום מנהלות בכירות במשק: כך תתמודדו עם משברים כמו משבר הקורונה

תקופת הקורונה הייתה אתגר לא פשוט לאף אחת מאיתנו, רבות יצאו לחל"ת, אחרות ניסו לג'נג'ל בין למידה מרחוק ועבודה, אבל יש כאלו שהעבודה שלהן, דווקא בעת משבר, הפכה להיות מרכז החיים והן נדרשו לתת 200% מעצמן ויש שיאמרו שיותר. 

און לייף יזמה השבוע את פורום המנהלות הבכירות הראשון מסוגו לדון בסוגיות הניהוליות, שיווקיות ותפעוליות בעקבות משבר הקורונה, אבל לא רק  כדי שיחלקו עימנו את הלקחים שלהן, ההצלחות והכישלונות:

 

 

להתרכז בעשיית טוב

דפנה נעים שאול, סמנכ"לית שיווק ומכירות במפעל הפיס:

"הבנו מהר מאוד שמפעל הפיס כגוף חיוני שפועל למען הציבור שנים רבות חייב בעת הזו לפעול ולהירתם למאמץ הלאומי. לאחר שיחות עם השותפים שלנו בשלטון המקומי הוחלט פה אחד לשים תקציבים לטובת הציבור הרחב: שיתוף פעולה עם מד"א לטיפול חדשני בבית, הקמת מחלקות קורונה בבתי החולים, סיוע לקשישים וגם יצרנו פלטפורמה של עזרה הדדית בין אנשים דרך אפליקציית איזי. בתקופת הקורונה ההירתמות והמאמצים של כולם היו חסרי תקדים והצלחנו להרים ביחד עם השותפים את כל הפעילויות בזמני אפס."

הלקח שליצריך להמשיך כל הזמן ליזום, ליזום, ליזום ולא להישאב בחזרה לשגרה. ערבות הדדית זה שם המשחק והכרת הטוב. ראינו, כמו כולם, שהפגת הבדידות לגיל השלישי אקוטית מאי פעם ובחרנו להמשיך לתמוך בנושא חשוב זה.

 

דפנה נעים, סמנכ"לית שיווק ומכירות, מפעל הפיס ואריאלה שיפנבאור, מנכ"לית חברת המלוחים שטראוס- פריטו ליי

מנהיגות אחראית

אריאלה שיפנבאור, מנכ"לית חברת המלוחים שטראוס- פריטו ליי:

"שלושה ימים לאחר כניסתי לתפקיד החל "משבר הקורונה" והיה לי ברור שהדבר הזה שנקרא "מנהיגות אחראית" הוא המפתח להצלחה בניהול חברת מזון בעת הייחודית הזו.

אחריות למה?

אחריות ל- 650 העובדים שלנו. אחריות לשמירה על בריאותם ובטיחותם. אחריות להתגמש ולאפשר עבודה מרחוק. אחריות לחבק, להקשיב ולהכיל את הדאגה והקושי נוכח אי הוודאות  והמורכבות שהציבה המגיפה לכולנו ואחריות לצרכנים שימצאו את המוצרים שלנו בכל החנויות ובכל רמות הביקושים. כולל בחודש מרץ, אז רמת הביקושים הייתה בשיאה ואילצה אותנו למתוח למקסימום את יכולות הייצור, הלוגיסטיקה והמכירה שלנו."

הלקח שלי: "האחריות לספקים ולשותפים שלנו לדרך לא פחות חשובה. צריך לאפשר גם להם תעסוקה ורציפות עסקית ע"י המשך עבודה מולם, דווקא בימים קשים אלה. נגעו לליבי במיוחד העסקים הקטנים שעובדים עמנו כדוגמת החקלאים שמגדלים עבורנו תפוחי אדמה ל"תפוצ'יפס" מזה שנים. אני חושבת שהמגיפה והגבלות שייצרה הדגישה את חשיבותה של תעשיית מזון ישראלית ושל החקלאות המקומית. הנושא הזה של גיוון ספקים הוא נושא קרוב לליבי ואני משתדלת להשפיע בהיבט הזה."

להאמין בעצמך וביכולות שלך 

אריאלה רג'ואן, סמנכ"לית וראש מנהל תרבות ,ספורט וחברה' עיריית ירושלים:

"המצאנו את עצמנו מחדש מדי יום, דרשתי מהצוות להיכנס לחשיבה משנת חיים- לא מה אסור, אלא איך כן אפשר להעביר את כל האירועים מהמרחב הציבורי לבתים. החלטנו לא לבטל אף אחת מהתוכניות שלנו, הסבנו הכול מותאם למצב, כל החגים וכל האירועים- עם משאיות הבאנו תרבות, הופעות ואמנים לבתים עד למרפסת. דאגנו לחלוקת קרטיבים עם נאמן מכל בניין, ערכות יצירה למשפחות,והכשרות מרחוק לסטודנטים ואוכלוסיית הגיל השלישי באמצעות  הזום. המטרה הייתה לראות כל אחד מפלחי האוכלוסייה – מבוגרים, צעירים, ילדים, בכל המגזרים."

 הלקח שלי: "אם רוצים, אפשר לעשות הכל, מהר ויצירתי. גיליתי ש 60% מהישיבות מיותרות. צריך לקיים פחות ישיבות, עם פחות אנשים ולתמצת מהר את הרעיונות לפעולה." 

 

אריאלה רג'ואן, סמנכ"לית וראש מנהל תרבות ,ספורט וחברה עיריית ירושלים ומינה סליגמן, דירקטורית קורפורייט מרקטינג ב-MAX

לדעת לעצור ולתכנן מחדש 

מינה סליגמן דירקטורית קורפורייט מרקטינג, MAX:

"משבר הקורונה אילץ אותנו להקפיא תכניות וקמפיינים שכבר היו באוויר, וברגע אחד, חודשים של תכנונים ועבודה מוקפדת הפכו ללא רלוונטיים. הצרכנים עברו לרכוש יותר און ליין, אבל הביקוש השתנה בין המוצרים. היה נדרש להציע להם מוצרים ושירותים המותאמים יותר לצרכים שלהם גם בעת המשבר וגם לאחריו – כשהמיתון ואי הוודאות נוכחים בחיים של כולנו."

הלקח שלי: "לפעמים דווקא בעת משבר צריך לעצור ולחשוב ולבחון מחדש את האסטרטגיה השיווקית. המצב היה דינמי ובכל יום ההנחיות השתנו – ואני הרגשתי שצריך לעצור, להבין קודם כל את המשבר, ולהכיל את גודל ומידת ההשפעה שלו. כשנדרשים להתמודד עם מאורע בסדר גודל שמשנה את חוקי המשחק ואת הרגלי הקנייה של הצרכנים – נדרש להפנים שכמונו, גם הפוקוס שלהם משתנה, וצריך לעצור לרגע ולהבין כיצד הצרכן השתנה ומה הפוקוס החדש שלו – ובהתאם לשנות את המענה שלנו ברמות השונות."

שם המשחק: להגיב מהר

מיכל בצר מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב תנובה:

"כפי שהמדינה הגיבה מהר, גם אנחנו קיבלנו החלטות במהירות. היינו צריכים לקרוא כל הזמן את הססמוגרף הצרכני. בשבועיים הראשונים הייתה בהלה לאוכל, בשבועיים אחר כך כולם חיפשו פתרונות לילדים. אנחנו עלינו עם שני פתרונות מיידים- אספקה של מוצרי תנובה עד הבית (מערך מכירה ישירה לצרכנים) ומתחם 'זמן משפחה' שנתן תוכן ותעסוקה להורים ולילדים."

הלקח שלי: "צריך לזהות מהר את האתגרים ולהגיב מהר. החלטות מהירות מובילות לתוצאות מהירות וחיוביות. יש חשיבות גבוהה למהירות בשגרה ועוד יותר במשבר."

לחשוב יצירתי 

קרן לייזרוביץ, סמנכ"לית שיווק וחדשנות, בזק:

"היינו צריכים בתקופה קצרה לתת מענה להמון אתגרים ולהרבה אוכלוסיות: למצוא פתרונות לעסקים הקטנים כמו להקפיא להם את התשלום, נתינת שירות ברמה גבוהה גם כשהנציגים עובדים מהבית, מציאת פתרון להתמודדות עם אי יכולת להחזיר ציוד של לקוחות. היו גם הזדמנויות להיכנס לתחומים חדשים כמו עבודה מהבית, תחום שרק ילך ויתעצם וגם הזדמנויות לגייס קהלי יעד חדשים שלא היו בעבר כגון חרדים."

 הלקח שלי: "ניסינו לא להיות ציניים- ורק להגיד אנחנו איתכם, אלא לייצר באמת פתרונות לתקופה. מה שחשוב הוא לשמור על ראש פתוח ועל יצירתיות, זה מביא איתו רעיונות חדשים." 

מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב תנובה, קרן לייזרוביץ, סמנכלית שיווק וחדשנות, בזק, וטל בן פורת, סמנכ"לית שיווק ומנועי צמיחה, שטראוס ישראל

 

אל תלחצו 

רוני בהט, מנהלת אגף שיווק ופיתוח, חטיבת המזון, תנובה:

"בתקופה שרוב הפוקוס היה על כאן ועכשיו, לייצור ולמפעלים, התפקיד שלי היה להעביר את החשיבות של היום שאחרי: איך עומד להיות העולם, איך נערכים אליו, איך מתרגמים את זה לפרקטיקה אצלנו? עכשיו כשמתחילים לחזור לשגרה, זה ברור שהיה מאוד חשוב להתעסק בזה ולא להגיע ליום שאחרי בלי תכנית מתאימה  והמסקנה שלי היא שאנשים יחפשו עכשיו פתרונות שיספקו מזון בריא, פונקציונלי, עם ויטמינים, שמחזק את המערכת החיסונית, ולא משמין (אחרי הקילוגרמים שעלו בקורונה)."

הלקח שלי: "אפשר לעשות הכל רק לא להילחץ ולא להתבלבל. אפשר לקיים ישיבות בזום מהבית, ולעבוד תוך כדי דאגה ללמידה מרחוק, ובעיקר אפשר להפחית בנסיעות מאתר לאתר כי בישיבות מרחוק חוסכים הרבה זמן." 

רוני בהט מנהלת אגף שיווק ופיתוח, חטיבת המזון, תנובה וענת סגל, מנהלת חטיבת משקאות לא אלכוהוליים בטמפו

להיות גמישים לשינויים

ענת סגל, מנהלת חטיבת משקאות לא אלכוהוליים בטמפו:

״עבור עולם המשקאות, העונה החזקה היא העונה החמה מפסח אל תוך הקיץ, כשאנשים מבלים יחד, יוצאים לטיולים ומקיימים אירועים משפחתיים. כל אלו בוטלו כלא היו ונוסף אליהם – גם המסעדות ובתי הקפה הפסיקו לקבל קהל ורובן הגדול נסגרו. כל תכנית העבודה שלנו השתנתה וזה הצריך מאיתנו תגובה מהירה ומחושבת״.

״אחד מאירועי הקיץ המובילים שלנו הוא פסטיבל ׳קאזה סאן פלגרינו׳ הייחודי, שליווה אותנו בשנים האחרונות בצורה מוצלחת במיוחד: במסגרתו, שפים מוכרים מארחים בבתים שלהם צרכנים ומבשלים להם ארוחת גורמה. מטבע הדברים, האירועים התבטלו ונאלצנו לחשוב מחוץ לקופסה ולשנות את הקונספט – השפים בישלו ארוחות לליל הסדר בבתים שלהם והארוחות נשלחו ישירות אל בתי הצרכנים. עשינו את השינוי הזה תוך 48 שעות. ברור לנו שהמגמה של משלוחים ובישול בבית תתחזק ואנו צריכים להתאים עצמנו אליה גם בעתיד.״

הלקח שלי:  ״התכונות הטובות והרעות אצל אנשים התעצמו בקורונה. לאנשים נוקשים היה יותר קשה לשחרר, ולהבין שדברים לא יקרו כמו שקיווינו. מי שגילה גמישות וורסטיליות ידע למצוא פתרונות רלוונטיים לתקופה״.

 

MAXבזקהמנהלות הבכירות במשקטמפומפעל הפיסמשבר הקורונהעיריית ירושליםשטראוסתנובה