נוי הדס ומאי פיאמנטה: "אם שמים לכן מקלות בגלגלים תתעלמו"

נוי הדס (29), הבעלים של רשת הפירות והירקות "נוי השדה"  ומאי פיאמנטה (21), המנכ"לית של חברת Vee, קיימו מפגש פסגה בכנס יוזמות משנות מציאות של און לייף ובנק הפועלים. שתי היזמיות הצעירות והאסרטיביות שוחחו על עסקים, אידיאלים וכוח הרצןן שדחף אותן להגשים את עצמן.

מאי: "אני אתחיל עם שאלה שמאד מעניינת אותי, מה באמת הוביל אותך להתחיל את מה שאת עושה היום, את 'נוי השדה'?

נוי: "אני חושבת שזה השורשים מהבית ועצם זה שאני דור שלישי למשפחת חקלאים. ממש מגיל צעיר הבנתי שיש איזושהי בעיה בדרך השיווק של המוצרים שלנו לצרכן הסופי. מדובר במוצר מדהים, ישראלי וצברי שהוא בסוף המזון הכי בריא שאפשר לאכול, ומשהו שם התפספס.  זה אומר שבסוף החקלאי, שהוא עושה את כל העבודה השחורה, לא מצליח להתפרנס ממנה וכל השאר גוזרים את הקופון. מגיל מאוד צעיר רציתי למצוא את הפתרון לסיטואציה הזו, ובאמת כבר בגיל 21 הקמתי את החנות הראשונה ביהוד שהפכה להיות מקום שבו חקלאים יכולים לדעת שהם מקבלים שכר הגון בעבור התוצרת שלהם. זה גדל היום לשמונה חנויות נוספות עם שלוש בהקמה, ואתר משלוחים מאוד מאוד חזק שעושה אלפי משלוחים ביום. אנחנו מעסיקים 250 עובדים, אנחנו עובדים עם 70 חקלאים כל הזמן,  ובסוף גם החקלאי מקבל שכר ראוי בעבור התוצרת שלו וזה הכי הכי חשוב לי בסופו של דבר".

מאי: "מדהים".

נוי הדס, מנכ"לית 'נוי השדה'

נוי: "אני חייבת להגיד שאני מאד מתרגשת לנהל את השיחה דווקא איתך. קראתי עלייך הרבה ורציתי לשאול אותך ישר לפנים – את נמצאת בהייטק, שזה משהו שנתפס מאוד קר ומנוכר שעושים שם הכל כדי להגיע לסטארט אפ הבא, ובסופו של דבר כל הפרויקט שלך הוא פרויקט מאד אלטרואיסטי, שמבוסס על התנדבות. איך את מפרקת את הדיסוננס הזה כך שבסוף את גם יכולה להרוויח מהעסק שלך כסף וגם ליצור מצב שאת עושה משהו הייטקיסטי וכל כך מדהים ופרו-אקטיבי?

מאי: "זאת שאלה שהיא בלב שלנו מההתחלה. VEE היא פלטפורמה להתנדבות ארגונית לכולם, כל בן אדם בעולם שהוא חבר ארגון, אוניברסיטה, חברה, יכול להשתמש באפליקציה שלנו כדי להתנדב בקהילה ולתרום לחברים שלו בארגון. היום אנחנו עובדים עם מאות עמותות מכל רחבי העולם וזה ממש מרגש, אבל שהתחלנו להסתכל באמת על איך הדבר הזה הולך להיות – לא יהיה עמותה וכן גם יכניס אליו את האלמנט העסקי – אז התחלנו לחשוב באמת על מה הערך שאנחנו נותנים ולמי. כשהתחלנו לשאול את החברות והארגונים הראשונים שעבדנו איתם הבנו שהערך הכי גדול שאנחנו נותנים הוא בסוף לעובד ולארגון, ש- VEE מפשטת את כל התהליך בצורה מדהימה, בין אם זה החוויה והפידבקים והתנדבות עתידית וכל התהליך, וחשיפה למלא הזדמנויות בכל העולם. כשהבנו שיש פה ערך שאנחנו נותנים ידענו להבין גם בדיוק איך אנחנו מתמחרים אותו".

נוי: "נתתם דגש לערך המוסף".

מאי: "זה תמיד היה ונשאר חלק מרכזי בעשייה שלנו. היום VEE תורמת חלק נכבד מהרווחים שלנו לעמותות. לכן גם כל העמותות שעובדות איתנו עושות את זה בחינם. בסוף אנחנו מבינים שהמודל העסקי מגיע מהערך שאנחנו נותנים לחברות, לארגונים ולמשתמשים שלנו ברחבי העולם, ככה שבאמת הארגונים משלמים על העובדים שמשתמשים באופן קבוע, בין אם ברמה החודשית או ברמה השנתית, וזה מדהים כי ככה אנחנו מגיעים למספרים עצומים ברחבי העולם ומצליחים לעשות ביזנס ובו בזמן גם לעשות אימפקט ולהשפיע על הקהילה".

מאי פיאמנטה, מנכ"לית Vee

נוי: "חייבים למצוא את הבאלאנס הנכון וזה מרגש לעשות את זה בגיל כזה צעיר".

מאי: "את הקמת את 'נוי השדה' באמת רק על בסיס הרווחים שלכם, בלי משקיעים ובלי זכיינים, זה משוגע. אני ממש אשמח לדעת איך עשית את זה, כי זה נראה לי מטורף.

נוי: "התחומים שלנו הם מאד שונים בדרך שבה מקימים אותם. בהייטק ישר אתה בא לגיוס כספים, אצלי זה פשוט הגיע ממקום שלא הייתה לי ברירה. זאת אומרת, הייתי צריכה לרדוף אחרי החלום שלי אבל לא יכולתי למכור את הרעיון הזה לאף אחד אחר. יכולתי למצוא את עצמי בגיל 25 פושטת רגל, לקחתי סיכון אדיר, אבל לפעמים כשאת מאמינה בחלום מאוד גדול וכשאין לך ברירה את צריכה לעשות מין תוכנית עסקית ולהבין את הסיכונים שאת לוקחת. מה אתה יכול להפסיד בדרך, אבל גם מה אתה יכול להרוויח בדרך".

מאי: "כלומר?"

נוי: "'נוי השדה' הוקמה בקושי עצום. לי כאישה צעירה היה מאוד קשה לקחת הלוואה בבנק, במיוחד שלא באתי ממשפחה עשירה שיכלה לתת לי איזה גב כלכלי. אני יכולה להגיד שהיו לי בהתחלה שיחות קשות ממנהלי הבנק ולחצים מאוד מאוד גדולים. אני יכולה גם להגיד שבארבעת השנים הראשונות של 'נוי השדה' עוד לא היה לי שום שקל. ברגע שהעסק הלך ונהייה קצת רווחי שמתי את הכסף ישר בסניף הבא, כל הזמן העברתי את הכסף ממקום למקום. זה משהו שהוא מאוד קשה ומאוד מסוכן, במיוחד בישראל, אבל אני מאמינה שעשיתי את זה נכון, לכן העסק באמת קם בצורה נכונה. ידעתי שאסור לי לעשות את אפקט הדומינו. ברגע שידעתי שיש סניף יציב שעשה את פעילותו כראוי, אז פתחתי את הסניף הבא, כדי שחס וחלילה לא יהיה סניף שלא יצליח ואז יפיל לי את כל השאר. למזלי זה לא קרה".

מאי: "מתי התחלת לפעול ברשת?"

נוי: "ב- 2017 עשיתי מן עצירה, החלטתי שאני הולכת עכשיו לפן של האונליין. האמנתי שזה הדבר הבא והקמתי אתר אינטרנט למשלוחי פירות וירקות. באותה שנה לא הקמתי סניפים ורק אחרי שראיתי שהאתר הזה חזק מספיק, ידעתי שאני יכולה להמשיך הלאה לסניף הבא.

כל דבר נעשה צעד צעד בצורה חכמה שכמה שפחות תסכן אותי, ואם כן אז כן להכות על הברזל ולא להיעצר ולקפוא. זה מאוד בעייתי לעשות עסק מתזרים, אבל בסופו של דבר במקרה שלי זה היה נכון, ואם הייתי מקשיבה לכל מנהלי הבנק שהיו אומרים לי 'לא, את מתפתחת מהר מדי וזו טעות', אז לא יהינו כאן היום. צריך לקחת סיכונים בחיים, אין ברירה".

מאי: "נראה לי ששתינו מסכימות על זה".

נוי: "זה מוביל אותי לשאלה הבאה. אני היום בת 29, אני נשואה, אימא לשניים, יש לי את סדר היום הספציפי שלי. חשוב לי דווקא לשמוע אותך, בחורה בת 21, כל כך כל כך צעירה, איך נראה סדר היום שלך? מה את עושה כדי להגשים את החלום ולהיות כל כך טובה במה שאת עושה?

מאי: "סדר יום זו תורה בפני עצמה. החברה שלנו מתקרבת ל- 20 עובדים וזה מטורף, הצמיחה היא מאוד מהירה וזה גם מצריך ממני כל הזמן לנוע בין איך שאני מנהלת את הלו"ז לבין איך אני מגיבה לדברים שקורים. יש לי כמה מלבנים בלו"ז שלי שאני כל הזמן עושה – יש לי שעה בשבוע שאני מקדישה ללמידה של דבר חדש ברמה של מחפשת בגוגל מה טרנדי, ובכל שבוע לומדת משהו אחר כדי לפתוח את הראש לדברים חדשים. אני משתדלת לקרוא הרבה גם אם אני פחות אוהבת כדי לפתח את המיומנויות האלה בראש. סדר היום שלי  מאוד משתנה כי אני עובדת עם חו"ל אבל אם אני צריכה לשים לך את זה בבולטים, יש לי את הקפה של הבוקר שעד שאני לא שותה אותו אני לא מתקשרת עם החלל החיצון. אחרי הקפה אני מגיעה למשרד, יש לי פגישות עם הצוות, כל מני ישיבות אסטרטגיה, לו"זים, הגדרת מטרות ו- KPI's, שיחות עם לקוחות ולמידה מלקוחות, אם יש לקוחות גדולים אז גם שיחות ישירות איתי.

בצהרים יש לי שעה באמצע היום שאני רואה משהו, רואה סדרה, רואה פרק, רואה משהו שאני רוצה לראות שטיפה ינקה לי את הראש וירפרש אותי. אחרי השעה הזאת של הרפרוש והריסטרט אני ממשיכה עם היום וככה עד שאני מסיימת את הלו"ז".

מאי: "כיזמית צעירה שעדיין בתחילת דרכה מעניין אותי לדעת – מה האתגר הכי גדול שהתמודדת איתו בהקמה של נוי השדה וכולנו יכולים ללמוד ממנו?

נוי: "אני חושבת שהאתגר הכי גדול שלי היה שיתנו בי אמון. התחלתי בחורה צעירה מאד, בלונדינית, והתייחסו אליי באופן מאוד בוטה. היחס מגברים אליי היה מאוד משפיל בתחילת הדרך אפילו לא בעניין הביזנס כמו שבעניין 'בטח היא לא חכמה', 'מה היא מבינה בכלל'. הזלזול הזה יכול לפעמים להזיז אותך ולגרום לך לחשוב שאולי את חולמת וטועה ואולי האופן בו את תופסת את עצמך הוא לא נכון. אני יכולה להגיד שהיום אני כל כך שמחה שלא הקשבתי לרעשי הרקע, שלא הקשבתי לאחרים שרצו להקטין אותי ולגרום לי להרגיש ילדה שלא מבינה מהחיים שלה. אני לא מאמינה בנקמה, אבל לפעמים הכיף הכי גדול הוא להגיע לאיזושהי פגישה עם אותם אנשים ולדעת שבתוך תוכם הם זוכרים את אותן שיחות מביכות שהיו בתחילת הדרך. המסר שלי הוא 'בנות, לא משנה כמה החלום שלכן נשמע שאפתני, לא הגיוני, לא קשור אליכן, אין תקרת זכוכית. אפשר להצליח בכל תחום, בכל מגדר, ואף אחד לא יכול להכתיב את זה בשבילנו'".

מאי: "אני חושבת ששתינו יכולות להסכים על זה וזה נורא חשוב. גם לי בהתחלה, כשבאתי לגייס את הכסף הראשון ל- VEE אמרו 'מה פתאום', 'מה קשור', 'אי אפשר לעשות מזה כסף', ועכשיו אנחנו מסיימים סיבוב שני עם סך הכל מעל 6 מיליון דולר של גיוסים ל- VEE. וזה לגמרי אפשרי, הכול אפשרי. נשים צריכות לדעת מה היתרונות שלהן, מה הן מביאות לשולחן 'אנד רוק איט'. הכי חשוב להבין שאין ממה לפחד, כולם ינסו להפריע לכן בדרך ולשים לכן מקלות בגלגלים, תזיזו אותם הצידה ופשוט תמשיכו לרוץ".