ריס ווית'רספון היא מזמן לא רק בלונדינית

ריס ווית'רספון היא כנראה אחת הנשים העסוקות ביותר בהוליווד. אם לציין רק חלק מהפרוייקטים שהיא לוקחת בהם חלק – לאחרונה יצא הסרט "כולם חוזרים הביתה" (Home Again) בכיכובה, ובתחילת 2018 עתיד לצאת הסרט "קמט בזמן" בו היא משחקת לצד אופרה ווינפרי. אם זה לא מספיק, היא הודיעה שבקרוב היא מתכוונת לככב לצד ג'ניפר אניסטון בסדרה על מהדורות חדשות בוקר. (מאיפה הצמד ווית'רספון-אניסטון מצלצל לכם מוכר? ריס שיחקה את אחותה הקטנה של אניסטון בחברים)  בנוסף, השחקנית/מפיקה עומדת להשתתף ולהפיק את העונה שנייה של "שקרים קטנים גדולים".

כאחותה הקטנה והמפונקת של רייצ'ל ב"חברים". צילום מסך

 

עוד באון לייף:

 

אבל חכו, זה לא הכל. חברת ההפקות של ווית'רספון עוסקת בקניית ספרים שמציגים סיפורים מעוררי השראה על נשים והפיכתם לסרטים. כך יצרו השחקנית ושותפתה לחברה שני סרטים שזכו להצלחה מדהימה בקופות – "הולכת רחוק" (wild)שיצא ב2014 ועליו הייתה מועמדת לאוסקר עבור השחקנית הטובה ביותר, ו"נעלמת" (Gone Girl). נכון להיום חברת ההפקה שלהן, פסיפיק סטנדרט, מעורבת בפיתוח של לא פחות מ-23 סרטים וסדרות. בכולם נשים הן הדמויות הראשיות, הגיבורות של הסיפור. "אנחנו מפתחות סרט על אסטרונאוטית, סרט על היזמית שהמציאה את בארבי, סרט על שופטת בבית המשפט העליון, וסרט על הנשים הצעירות והאמיצות ששירתו באפגינסטן." כך ווית'רספון במאמר למגזין גלמור.

אבל בלי ספק ההצלחה הגדולה ביותר שידעה ריס בשנים האחרונות מאז זכייתה באוסקר ב-2006 על התפקיד שעשתה ב"הולך בדרכי" (Walk The Line) היא הסדרה "שקרים קטנים גדולים". שקרים קטנים גדולים מבוססת על רומן רב מכר בעל אותו שם מאת ליאן מוריארטי. זוהי דרמת מתח על 5 נשות פרברים ממעמד גבוה שהחיים הלכאורה מושלמים שלהן מסתבכים כשמתבצע רצח בעיירה השלווה שלהן. וויתרספון שיתפה פעולה עם חברתה ניקול קידמן לקניית הזכויות לספר וביחד הן הפיקו את הסדרה והפכו אותה לשיתוף פעולה נשי על המסך ומאחורי הקלעים. הסדרה מתמודדת עם נושאים כמו אלימות נגד נשים, האשמת קרבן בושה והסתרה.

 

בטקס האמי עם קאסט הסדרה "שקרים קטנים גדולים". צילום: shutterstock

אבל לא כל הדרך הייתה חלקה בשביל ריס. לא פעם בראיונות היא מספרת שגם אחרי שכיכבה בסדרת הסרטים "לא רק בלונדינית" בתפקיד אל וודס הבלתי נשכחת והייתה שחקנית מוערכת זוכת אוסקר עם עשרות סרטים מאחוריה – היא לא קיבלה שום דבר על מגש של כסף. התפקידים שכן הגיעו אליה היו לוקים בחסר, קטנים או שטחיים.

בראיון לוולצ'ר מגזין, היא סיפרה: "במשך כמה שנים היה לי קצת קשה, אני חושבת שהייתי אבודה – לא ידעתי מה אני רוצה לעשות או להגיד, ואני יכולה לראות לפי הסרטים שבחרתי שהייתי בחיפוש." היא מתארת תקופה שבה קראה בעיקר תסריטים גרועים. "היה רגע שבו קראתי תסריט שהסוכן שלי שלח לי שהיה פשוט נורא. כיכב בו שחקן מפורסם וחיפשו שחקנית לתפקיד "חברה של". התקשרתי אליו חזרה ואמרתי – לא. אני לא מעוניינת. מי הייתה רוצה לעשות את זה? והוא ענה: "כל שחקנית בהוליווד רוצה את התפקיד הזה. וזה היה רגע של הארה מבחינתי. חשבתי שאני חייבת לעשות תפקידים טובים יותר מאלה. אני חייבת ליצור תפקידים בשבילי ובשביל נשים אחרות, ליצור הזדמנויות בשביל נשים".

התקופה הזאת השאירה אותה עם תובנות על תעשיית הקולנוע בהוליווד ובהיותה אישה שגדלה עם שורה של דמויות נשיות דרומיות חזקות שהמנטרה שלהן הייתה – אם את רוצה שמשהו יעשה עשי זאת בעצמך,  החליטה ריס להקים חברת הפקות משלה. יחד עם שותפתה ברונה פרפרנדיאה היא הקימה את "פסיפיק סטנדרט" ב-2012 והשתיים החלו לקנות את הזכויות לספרים פופולריים – כולם נכתבו ע"י נשים. "את הספרים הראשונים קניתי בעצמי, מכספי שלי. מימנתי את חברת ההפקה לגמרי לבד במשך 5 השנים הראשונות." מספרת ריס. "הייתה לנו מטרה – רצינו לתת במה ליותר דמויות של נשים בקולנוע וליצור תפקידים מעניינים ודינמיים יותר עבור נשים".

בראיון לאנטרטיינמט וויקלי מספרת ריס שהדרך להצלחה של חברת ההפקות לא הייתה פשוטה. "Wild("הולכת רחוק") היה הסרט הראשון שהפקתי כשהקמתי את חברת ההפקה שלי והוא משקף את מי שאני באמת יותר מאשר כל סרט שעשיתי אי פעם. הוא מאוד אישי וחשוף. הייתי כל כך נחושה לגרום לסרט הזה לקרות. ידעתי שאם אקח את הסרט לאחד האולפנים הגדולים הם יגידו – 'היא (הגיבורה) לא ממש חביבה, אנחנו לא רוצים לראות את ריס עושה סמים או שוכבת עם גבר נשוי'. הדרך הזאת לספר סיפור לפי מידת החביבות מצמצמת אותו למשהו מאוד שטחי וחד מימדי. העומק של הדמות היה מאוד חשוב לי, רציתי ליצור דמות שמשקפת איך שנשים באמת מדברות, להראות את החוויות האמתיות שהן חוות. זה היה מאוד מעניין לראות כמה טוב הקהל קיבל את הסרט וגם הביקורות היו מצוייות. אבל הוא לא היה בכלל בשיקולים של מועמדות לאוסקר. למעשה, בעשרת הסרטים המובילים לאוסקר של אותה השנה – לא היה אפילו סרט אחד שהדמות הראשית היא אישה. אין היום כמעט תפקידים לנשים שהם לא "האישה של.." או "החברה של". יש לנו חיים אמתיים שאין להם שום קשר לקשרים הרומנטיים שלנו עם גברים. יש ספקטרום שלם של רגשות נשיים שלא מיוצגים על המסך בשום צורה, וזאת פשוט טעות, בשביל הבנות שלנו, בשביל הבנים שלנו".

עוזרת לנשים להשמיע את קולן

עם זאת, נראה שריס מודעת לפריווילגיות שלה בתור אישה לבנה. במאמר שכתבה לגלאמור מגזין סיפרה כי היא "חושבת הרבה על איך זה להיות בת מיעוטים באמריקה. נשים רבות לא רואות את עצמן מיוצגות על המסך. כששאלתי את מינדי קאלינג (שחקנית ויוצרת "הפרוייקט של מינדי", משחקת עם ריס בסרט "קמט בזמן") "את לא מותשת מלהמציא לעצמך תפקידים כל הזמן?" היא ענתה לי – "ריס, אף פעם לא היה לי תפקיד שלא יצרתי בעצמי". פתאום הבנתי שתפקידים היו פשוט מגיעים אליי. אני לא יכולה להתחיל לדמיין את הצורך לכתוב לעצמך את התפקידים ובאותו זמן לנסות לגרום לאנשים לשנות את התפיסה שלהם לגבי מקומן של נשים שחורות/לטיניות בתעשייה".

ב-2017 הקימה ריס חברת תוכן ומדיה בשם "הלו סאנשיין" שמטרתה להגיע לסיפורים של נשים מכל העולם, לשמוע אותם ולהפוך אותם לספרים או תסריטים שיגיעו לרבים. נראה שוויתרספון מאמינה שיש לה תפקיד משמעותי לסייע לנשים  להשמיע את קולן.

בשנים האחרונות הפכה השחקנית והמפיקה לצרכנית מדיה חברתית נלהבת. חוץ מעמודי אינסטגרם וטוויטר פעילים היא גם מנהלת מועדון קריאה דרך האינסטגרם. בחשבון שנקרא RWBookClub  היא ממליצה על ספרים שהיא קוראת, רובם ככולם ספרים שנכתבו ע" נשים. במועדון הקריאה הוירטואלי הזה היא מעודדת קוראים להשתתף ולהגיב על העלילה, הדמויות והסופרות. כך היא מקדמת ונותנת חשיפה לסופרות. כמו שכתבה במאמר למגזין גלמור שהוקדש לאמביציה: "כשהשאפתנות שלך משתלמת, עזרי לאחיות שלך לפתח את השאיפות שלהן".

לקראת טקסי האוסקר של 2015 ווית'רספון לקחה חלק בקמפיין מדיה חברתית בשם#AskHerMore. מטרת הקמפיין הייתה לדחוף אנשי צוות וטלוויזיה לשאול את הנשים על השטיח האדום יותר מאשר את השאלה הצפויה הבנאלית "את מי את לובשת?". לפני ההגעה לשטיח האדום הודיעה ריס שהיא אינה מתכוונת להגיד מי עיצב את השמלה שלה. היא פרסמה בחשבון האינסטגרם שלה רשימת שאלות שהיא מעדיפה להישאל כמו:  איזה סיכון לקחת בעשיית הסרט? באיזה הישג שלך את הכי גאה? איזה שינוי סרטים יכולים לעשות בעולם? וויתרספון טורחת להזכיר לנו שנשים הן לא רק קולבים לבגדים או אקססוריז לצידו של גבר.

ואם מדברים על אופנה, ריס היא גם אשת עסקים עוצמתית בתחום הזה. יש לה מותג לייף סטייל מצליח בשם "דרייפר ג'יימס" שקרוי על שם סבתא שלה, שהיוותה עבורה מקור השראה בהיותה מהנשים הראשונות ללמוד מקצוע בקהילה הדרומית והשמרנית ממנה באה בשנות ה-40. "דרייפר ג'יימס" מציעה בגדים בניחוח דרומי שריס מקדמת באינסטגרם שלה.

ריס היא גם אמא ל- 3 ילדים – אווה (18) ודיקון (13) מנישואיה הקודמים לשחקן ריאן פיליפה וטנסי ג'יימס (3) מבעלה ג'ים טות'. היא אמנם אשת משפחה, אבל בראיון  לתכנית של צ'לסי הנדלר הביעה תמיכה בנשים שבחירתן שונה. "אני מעריכה מאוד נשים שמחליטות לא להביא ילדים. זאת אחריות כל כך גדולה ואם מישהי מרגישה שהיא לא בטוחה – שלא תעשה את זה. להיות הורה זה כל כך קשה ואני כל כך מעריכה אנשים שמשמיעים את קולם לגבי זה כי כל בחירה היא בסדר וככל שמדברים על זה, זה הופך לנורמלי. אני לא יכולה לסבול שיפוטיות לגבי בחירות של אנשים אחרים. אפשר להתגבר על זה? אנחנו ב2017".

 

ריס וויתרספון רגע אחרי הזכייה באמי. צילום: shutterstock

לפני שבועות ספורים זכתה בפרס האמי כמפיקת הסדרה "שקרים קטנים גדולים". "זו הייתה שנה מופלאה לנשים בטלוויזיה. תביאו נשים לקדמת הבמה והפכו אותן לגיבורות של הסיפורים שלהן", אמרה בנאום הניצחון שנשאה. נראה שריס מחויבת לאמירה הזו בעצמה. לתת השראה לנשים וילדות שהן יכולות להיות הכל – יזמיות, ממציאות, שופטות, אסטרונאוטיות, לוחמות, נשות עסקים וגם אמהות, אם הן רוצות.

אמיהוליוודניקול קידמןריס וויתרספון