ג'נט ג'קסון משלמת את המחיר שג'סטין טימברלייק בחיים לא היה משלם

בשבוע החולף הוכרז כי ג'סטין טימברלייק יעלה להופיע במחצית של משחק הסופרבול הקרוב, בפברואר 2018. כל מי שמתמצא אפילו קצת בתרבות האמריקנית יודע שמדובר בהכרזה גדולה מאוד, במעמד שאין שני לו על המרקע הטלוויזיוני של ארה"ב, שבעברו כלל כמה מההופעות הכי מרשימות וגרנדיוזיות של עולם הפופ – ואין ספק שטימברלייק לגמרי מסוגל לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ולגמרי לספק את הסחורה. בכל זאת, הבחור מזמר ומפזז על במות ומספק אחלה שואו כבר מעל ל-20 שנה.

אם יש לכם טיפת רקע בתרבות הפופ בשנות ה-2000, כנראה שאתם זוכרים את הפעם האחרונה בה טימברלייק הגיע למעמד זה: 2004, יוסטון טקסס, כאורח של ג'נט ג'קסון. נו, ההופעה עם הפטמה שברחה. איזו שערורייה זו היתה, אה?

לפני הסאגה הזו, כפי שרובכם ודאי זוכרים, ג'נט ג'קסון היתה כוכבת ענקית, ולא סתם 'אחות של' שהצליחה לפתח קריירה חמודה משלה. עובדה, היא קיבלה את במת מופע המחצית של הסופרבול לעצמה. בשנות ה-80 ובייחוד בשנות ה-90 היא הוציאה כמה אלבומים מאוד מצליחים, מסחרית ותרבותית, שחלקם עד היום נחשבים לאבן דרך משמעותית בפופ, בסול וב-R'n'B. אז מה קרה? לאן היא נעלמה? אם מסתכלים היום אחורה על קורותיה של ג'קסון לאחר אותו מופע היסטורי, מגלים השתלשלות אירועים מצערת ומאוד לא הוגנת כלפי הזמרת, וטעות אחת לה נגעו גורמים רבים, אך האשמה נפלה רק על אישה אחת

הרגע הדרמטי בו ג'סטין טימברלייק חשף את פטמתה של ג'נט ג'קסון בסוף ההופעה בסופרבול 2004. צילום: רויטרס.

מרגע בו הוכרז כי טימברלייק יחזור למופע המחצית השנה, היו מי שדאגו לבקר אותה. דבר מפתיע בהתחשב בכך שמדובר באחד הכוכבים הכי אהובים והכי חפים משערוריות ואמירות בעייתיות שניתן להעלות על הדעת. אולם שועלי תרבות פופ שזיכרון ההופעה הקודמת הדהד בהם, דואגים להזכיר לעולם בדיוק מה קרה אי שם על אותה במה לפני 14 שנה. הם מצביעים על היחס המעוות ששני הזמרים קיבלו – בעוד שהוא המשיך לשגשג ולהצליח, הקריירה של ג'קסון דעכה בבת אחת.

נחזור ל-2004, כדי להבין מה היתה בדיוק אותה תקרית שהובילה לחשיפת הפטמה של ג'קסון בשידור חי ששבר שיאי רייטינג. עוד קודם, יש לציין כי השיח הציבורי על שחרור וחופש מיני של נשים התקדם מאז אלפי מונים. כנראה שהיום פטמה שנחשפת בפריים טיים לא היתה מעוררת כזו שערוריה, ודאי שלא כאלו השלכות.

הנה תזכורת (דפדפו ל-5:28):

יחסי העבודה בין טימברלייק וג'קסון החלו עוד שנים קודם לכן, כשלהקתו של טימברלייק, *NSYNC, חיממה את ג'קסון בסיבוב הופעות בסוף שנות ה-90. הזמרת הזמינה את הכוכב הצעיר להצטרף להופעה שלה כאורח בהפתעה, כשהוא עוד היה בתחילת קריירת הסולו שלו. הם סגרו את המופע עם השיר "Rock Your Body", שנחתם בשורה "את תהיי עירומה בסוף השיר הזה" – בתזמון מושלם, בדיוק בשורה הזו הם חשפו את שדה הימני של הזמרת, כשאת הפטמה שלה מכסה רק תכשיט בצורת שמש.

מי יישמע, פטמה (מכוסה) בפריים טיים, מה העניין הגדול? ובכן, העניין הוא שהטעות הזו עלתה 550 אלף דולר (!), בקנס אשר רשות התקשורת גבתה מרשת CBS ששידרה את המשחק ומצוותה של ג'נט ג'קסון. הקנס אמנם לא שולם לבסוף, לאחר שב-2011 בית משפט קבע שהוא אינו הוגן, אך ג'קסון המשיכה לשלם את המחיר הכבד ביותר בנזקים אדירים לקריירה שלה.

התרעומת על השד החשוף, שהופיע לחלקיק זעיר של 9/16 חלקי השניה בשידור חי, הייתה חסרת תקדים. המונים זעמו על ליגת הפוטבול הלאומית על שחשפה את הקהל העצום שלה למראה הלא צנוע. במספר, העידה הליגה כי הגיעו אליה 200,000 תלונות ויותר. את האשמה הם גלגלו אל רשת MTV, אשר הפיקה את מופע המחצית, והכריזו כי MTV לעולם לא תפיק מופע מחצית נוסף אחרי התקרית. גם MTV לא הסכימו לקבל את מלוא האשמה. אלה גלגלו הלאה את הזעם והאשמה אל צוותה של ג'נט ג'קסון, שטענו שהתוכנית היתה שלה. (קשה לדעת לפי ההלם המורגש בתגובתה של ג'קסון לפי תיעוד ההופעה, אבל לכו תדעו).

מהרגע הזה, ג'קסון מצאה עצמה ברשימה השחורה של הרשת, מוחרמת מכל השידורים של MTV, ומכל השידורים של הערוצים ותחנות הרדיו הנוספות של חברת האם שלה Viacom כולל VH1. ואחרי הכרישים הגדולים האלו, כמובן, הלכו גם הרבה מאוד תחנות רדיו וערוצי שידור נוספים, שתייגו את ג'קסון ככבשה שחורה וסירבו לשדר אותה. (קצת כמו שהיה צריך לקרות עם אייל גולן בישראל).

גם הזמנתה של ג'קסון להגשת פרס בטקס פרסי הגראמי בוטלה, בהפקת אותה רשת ששידרה את הסופרבול – CBS, ויותר מזה, נלחץ עליה שלא להגיע לטקס שנערך שבוע בלבד לאחר הסופרבול. היא אכן לא הגיעה לאותו טקס גראמי, אך טימברלייק לא רק נכח בו, אלא אף זכה בפרס זמר הפופ הטוב ביותר ואלבום הפופ הטוב ביותר. "מה שהקרה היה בלתי מכוון ומעורר חרטה, ואני מתנצל אם נפגעתם", התייחס בקצרה לתקרית בנאום קבלת הפרס באותו ערב.

אף אחד לא שמע, כי אף אחד לא השמיע אותו. עטיפת האלבום "דמיטה ג'ו" של ג'נט ג'קסון

מעבר לכבוד ולחשיבות של המעמד, מופע המחצית של הסופרבול גם ידוע כמקפצה משמעותית למכירות ולקידום אלבומים של האמנים המופיעים. עליות חדות במכירות נצפו אצל ביונסה, קייטי פרי וברונו מארס אחרי ההופעות שלהם בשנים האחרונות, לצד סיקור מקיר לקיר והפיכתם לנושא הכי חם בתקשורת וברשת. אולם במקרה של ג'קסון, ההפך היה הנכון.

מופע המחצית של ג'קסון שימש מצידה לקדם אלבום חדש שעמדה להוציא, ואכן יצא כחודשיים לאחר מכן. אך כמו עץ שנפל ביער, גם את "Damita Jo" אף אחד לא שמע. ולא משנה שכמה מהשמות הכי לוהטים היו חתומים עליו, ביניהם גם ג'יי זי וקניה ווסט. האלבום ה-8 של ג'קסון נידון לכישלון מהרגע הזעיר בו הפטמה נחשפה.

אתם מבינים את חוסר הפרופורציות? כמעט 14 שנים קדימה, פטמה (מכוסה!) בפריים טיים היא כבר חדשות לבקרים, משהו שאולי היה מעורר שערוריה קטנה עד בינונית, אם בכלל, אך ודאי שלא קובר קריירה של זמרת כל כך מוערכת.

גם היום, ג'קסון בת ה-51 לא התאוששה מניפל-גייט. היא ניסתה לחזור למסלול והוציאה עוד שלושה אלבומים אחרי זה שליווה את התרסקותה, האחרון שבהם לפני שנתיים (וזה ממש לא פלא שלא שמעתם אותו. היא הרי כבר מזמן 'לא מעניינת'). השנה שמה חזר לכותרות כמי שהרתה בגיל מתקדם מאוד והביאה לעולם את בנה הראשון אייסה ב-3 בינואר האחרון, עם בעלה לשעבר וויסאם אל מאנה ממנו נפרדה כשלושה חודשים אחרי הלידה. וכן, היא עוד מופיעה – למעשה הופעתה האחרונה לפני חודשיים גרפה שבחים רבים. ניתן רק לקוות שבשנים הקרובות ג'קסון תשוב לקצת מהתהילה שנחטפה מידיה ושייעשה עימה צדק. אבל לא היינו בונים על זה.

כך היא נראית היום. התגעגענו. ג'נט ג'קסון ב-3.10.17, צילום: Shutterstock

זו לא אשמתו של ג'סטין טימברלייק שהקריירה של ג'נט ג'קסון נהרסה. אפילו שמבט נוסף בהופעה מזכיר עד כמה מרעישה היתה התקרית הזו, וכמה מטריד זה לראות את ידו תולשת במכוון את הבד משדה, ואת ההלם המורגש והניכר על פניה לאחר המקרה. בכל זאת קשה להחזיק טינה נגדו, קל לסלוח לו מחמת הספק כמי שפעל לפי הוראות במה מפורטות, וגם קל לסלוח לו כמי שנמצא באופן די מובהק 'בצד של הטובים', שמאז ומתמיד התבטא בצורה רגישה ומתחשבת. יחד עם שירים מעולים כמו "Mirrors", "Cry me a River" ו-"My Love", וכישרון בלתי ניתן להכחשה בשירה, ריקוד וטונות של חינניות  – באמת שאין צורך להחזיק משהו נגדו כל כך הרבה זמן אחר כך, ונראה שגם אין סיבה. אז למה בכל זאת יוצאים נגדו על אירוע שקרה לפני מעל לעשור?

כי את המחיר הלא פרופורציונלי שג'קסון שילמה על התקרית, ששניהם היו מעורבים בה ושלו היה חלק פעיל בה, טימברלייק בחיים לא שילם ולא היה משלם. רבות נידון ונותח מה בדיוק קרה, מה היתה התוכנית המקורית של השניים והאם השד החשוף באמת היה 'טעות' של הלבשה בעייתית, או שמא תלישה מתוכננת ומכוונת לחלוטין. בשורה התחתונה, זה לא משנה כהוא זה לעובדה שהיו שניים על הבמה הזו – אחת שנחשפה, אחד שחשף, או היה שותף לחשיפה. אחד שהמסלול שלו לא השתבש מאותה תקרית, ואפילו נהנה ממנה, ואחת שהמסלול שלה מאותו רגע הוביל לקריסה. אין בזה צדק.

אפשר להפוך את זה, ולשאול מה היה קורה אילו היה זה איבר מינו של טימברלייק שנחשף – גם אז, סביר להניח, לא היינו מסתכלים על קנס של 500 אלף דולר, גינויים והחרמות מכל כיוון. אפשר להתווכח על זה, אך אי אפשר להתווכח על חוסר הצדק שנעשה עם ג'קסון, שהפכה לשעיר לעזאזל בקלות מגוחכת. היא קיבלה מיד את תווית האישה ה'פרוצה' שמתערטלת, וכל עברה המכובד כמוזיקאית חשובה נמחק בין לילה. האמירה ברורה: בעוד טימברלייק הוא כבר מזמן זמר שאף אחד לא זוכר שחשף את שדה של זמרת אחרת, ג'נט ג'קסון היא מוזיקאית, אבל עוד הרבה לפני כן, היא עדיין האישה שחשפה שד בשידור חי.

אם אנחנו באמת רוצים לראות צדק נעשה על המסך, ואם טימברלייק רוצה באמת להוכיח עצמו כאדם מודע והוגן ששואף לתקן את העוולות שקשורים בשמו, היה ראוי שנראה את טימברלייק מזמין לבמת הסופרבול את ג'נט ג'קסון, ששוב תופיע לצדו. להזכיר לעולם איזו זמרת מוכשרת איבדנו לפני 14 שנה על אותה במה, וכמה מטופש וחסר היגיון ממשי היה כל מה שקרה לה מאז. זה בהחלט משהו שהייתי רוצה לראות.

ג'סטין, סומכים עליך שתעשה את הדבר הנכון. צילום: Shutterstock

***נעמה הדסי סייעה בהכנת הכתבה

ג'נט ג'קסוןג'סטין טימברלייקטלוויזיהפופ