למרות הפדיחות, הבעל המתעלל ומחלת הנפש, מריה קארי לא הולכת לשום מקום

כבר בסינגל הבכורה שלה בשנת 1990, Vision of Love , היה ברור שמריה קארי היא זמרת ייחודית, בעלת מנעד קולי כמעט לא אנושי של 5 אוקטבות, ושבניגוד לדעת הרוב גם כותבת ומלחינה את כל השירים שלה בעצמה. אבל הדיווה הבלתי מעורערת הזאת חוותה גם השפלה וכאב פומביים ונפילות קשות. בחודש שעבר היא חשפה את הסיפור האמיתי מאחורי הקשיים מהם היא סובלת ודיברה לראשונה על מחלת הנפש שבה היא נלחמת.

קארי הייתה סיפור הצלחה מההתחלה. היא הוחתמה ע"י חברת התקליטים קולומביה בהיותה בת 19 בלבד. האלבום הראשון שלה זכה ב- 2 פרסי גראמי וכל ארבעת הסינגלים מתוכו הגיעו למקום הראשון במצעד בילבורד. הישג שאף אמן סולו לא זכה לו מעולם. האלבום נמכר ב-15 מיליון עותקים ברחבי העולם.

האלבומים השני והשלישי של קארי לא זכו להצלחה המסחררת והמפתיעה של האלבום הראשון, אבל בכל זאת קארי סירבה לצאת למסע הופעות בעקבות כל אלבום ורק אחרי הופעה חיה מוצלחת ב- MTV Unplugged בשנת 93', הסכימה לראשונה לקדם את האלבום בסיבוב הופעות קצרצר שכלל 6 הופעות בצפון ארה"ב בלבד. באותה שנה התחתנה מריה עם מנכ"ל חברת התקליטים שלה, טומי מוטולה, בהיותה בת 23.

ליווי צמוד גם לשירותים

עד סוף שנות ה-90 הוציאה קארי עוד 5 אלבומי אולפן, שיתפה פעולה עם אמנים כמו וויטני יוסטון, פאף דאדי, מיסי אליוט וג'יי זי והמציאה את הדמות שלה מחדש כאייקון של פופ קליט וסקסי. אבל כבר אז היו שביקרו את היכולות הקוליות של קארי וטענו שהן הידרדרו ושהשינוי שעשתה בשירה שלה מקול מלא ועוצמתי לסאונד יותר אווירירי נובע מהתדרדרות ביכולות הקוליות שלה ואורח חיים מוגזם ולא בריא.

בשנת 96' מגזין ה"ווניטי פייר" פרסם כתבת תחקיר על בעלה של מריה ומנהלה האישי. בראיון מוטולה הודה שהוא נוהג לכלוא את מריה באחוזה שלהם, כשמאבטחים שומרים עליה בכל זמן נתון, אפילו כשהיא הולכת לשירותים. בעקבות הכתבה והרעש סביבה, מריה קיבלה את האומץ לעזוב את מוטולה ובשנת 97' השניים התגרשו. שנים לאחר מכן, בראיון ל- CNN, סיפרה קארי שהיא סבלה מהתעללות נפשית מידי מוטולה ושהיה לה קשה מאוד לעזוב כי הוא שלט בקריירה שלה וביכולת שלה להמשיך לעבוד כמוזיקאית.

בשנת 2001, לאחר סיום הקשר עם חברת התקליטים שמוטולה עדיין ניהל, ובמקביל לעבודה על סרט ואלבום בשם Glitter, סבלה קארי מהתמוטטות עצבים לעיני המצלמות. במה שנראה כמו התקף שגעון, מריה נכנסה בהפתעה לסט של תכניתו קרסון דיילי ב- MTV כשהיא סוחבת מקרר גלידות ושרה. קארי דיברה בצורה לא ברורה, זזה ממקום למקום בתזזיתיות ופשטה חולצת טי שירט שחשפה בגדים מינימליים. כל זה בשידור חי, כשדיילי המבולבל לא מבין מה קורה סביבו ומנסה להרגיע את המצב. בשבועות שאחר כך סיפרה בראיון לתכנית של אופרה שהיא סבלה מתשישות פיזית ונפשית בעקבות עומס העבודה ואושפזה להתאוששות.

אחרי ההתמוטטות שלה, קארי לקחה הפסקה מעיני הציבור כדי לכתוב את האלבום הבא שלה Charmbracelet שיצא ב-2002. האלבום קיבל ביקורות מעורבות אבל הגיע למעמד של אלבום פלטינה. בשנת 2005 שחררה קארי את אלבום הקאמבק האמיתי שלה – The Emancipation Of Mimi. הסינגל מתוכו "We Belong Together" הוכתר ע"י בילבורד לשיר העשור. האלבום נמכר ב-12 מיליון עותקים וזכה ל-3 מועמדויות גראמי. ב- 2008-9 שחררה קארי עוד 2 אלבומים שהצליחו מסחרית גם הם, בארה"ב ובעולם כולו. גם בחייה האישיים של קארי חוותה סוף סוף פריחה – היא נישאה לקומיקאי ניק קאנון ב-2008 ולשניים נולדו תאומים.

"החוויה הגרועה בחיי"

אבל החיים הציבוריים של מימי – כפי שמעריציה מכנים אותה – נשארו סוערים. בשנת 2013 היא הצטרפה לצוות השופטים של תכנית הכשרונות אמריקן איידול יחד עם ניקי מינאג'. קארי ומינאג' רבו והתווכחו לאורך כל צילומי התכנית וחלק מההתכתשויות ביניהן הודלפו לצהובונים האמריקאיים לפני עלייתה. בסיום העונה קארי סיפרה שהסכסוך בין השתיים יוצר ע"י מפיקי אמריקן איידול: "זאת הייתה החוויה הגרועה ביותר בחיי. אני לא חושבת שהייתה להם כוונה שתהיה לנו חוויה טובה בתכנית. לסכסך שתי נשים אחת נגד השנייה – זה לא קול".

בפאדיחה פומבית נוספת, הופיעה מריה בטיימס סקוור בערב השנה החדשה ב- 2017 בהופעה חיה ששודרה ברחבי העולם. במהלך ההופעה, בעקבות בעיות טכניות עם המוניטורים שלה, לא הצליחה קארי לשיר בזמן. הניו יורק טיימס זיכה את ההופעה זאת בשם "הופעת תאונת הרכבת", ומריה, שלכל אורך הקריירה שלה בראיונות ספגה שיימינג מכל הסוגים – על הלבוש שלה, על יכולות השירה שלה ועל החיים האישיים שלה – סיפרה לאחר ההופעה בראיון למגזין AP שהיא מרגישה שהיא קרבן למסע הכפשה תקשורתי נוסף ושהצהובונים ההוליוודיים מאלצים אותה לעשות קאמבק אחרי קאמבק כדי להציל את הקריירה שלה.

בשנים האחרונות נראה שקארי מצאה את מקומה הטבעי. כיאה לדיווה שהיא, ובדומה לדיוות אחרות כמו סלין דיון ובריטני ספירס, למריה יש כיום הופעה קבועה במלון הכי נחשב בלאס וגאס ה"סיזר'ס פלאס". בהופעה היא מבצעת את השירים מאלבום האוסף האחרון שלה Infinity, שכולל את כל הסינגלים שלה שהגיעו למקום ראשון במצעדים. במקביל, מככבת מריה בריאליטי על חייה בשם "העולם של מריה" של ערוץ E!. הריאליטי עוקב אחרי חיי האהבה והמשפחה של מריה תוך שהיא עובדת על סיבוב ההופעות הכלל עולמי שלה.

ההפרעה היפה שלי

באפריל האחרון חשפה קארי בראיון למגזין פיפל שהיא סובלת ממאניה דיפרסיה (או הפרעה דו קוטבית), מחלת נפש המתאפיינת בשינויי מצבי רוח קיצוניים. היא אובחנה לראשונה במחלה בשנת 2001 – אחרי אותה התמוטטות שהובילה לאשפוז. קארי מספרת שהיא סירבה אז להאמין באבחנה: "עד לאחרונה חייתי בהכחשה ובבידוד ובפחד מתמיד שמישהו יחשוף אותי", הודתה. "זה היה עול כבד מדי לשאת. קיבלתי טיפול, הקפתי את עצמי באנשים עושים לי טוב וחזרתי לעשות את מה שאני אוהבת – לכתוב שירים וליצור מוזיקה". כעת קארי עובדת על אלבום נוסף, האלבום ה-15 שלה, שצפוי לצאת בשנה הקרובה.

"במשך תקופה ארוכה חשבתי שאני סובלת מהפרעת שינה חמורה, אבל אלא לא היו נדודי שינה, לא שכבתי ערה במיטה, מנסה להירדם. עבדתי ועבדתי ועבדתי… הייתי עצבנית ובפחד מתמיד לאכזב את האנשים שסביבי. מסתבר שזאת הייתה סוג של מאניה. בסופו של דבר הייתי נופלת. בזמן גלי הדכאון שתקפו אותי הייתי באנרגיה מאוד נמוכה. הרגשתי בדידות, עצב ואפילו אשמה על כך שאני לא עושה את מה שרציתי לעשות עבור הקריירה שלי. החלטתי לספר את הסיפור שלי כי אני במקום ממש טוב כרגע, אני מסוגלת לדבר בפתיחות על המאבק שלי במחלה. אני מקווה שנוכל להגיע לרגע שבו תשבר הסטיגמה סביב מחלות נפש. אנשים לא צריכים לעבור את זה לבד. זה לא חייב להגדיר אותך ואני מסרבת לתת למחלה שלי להגדיר אותי או לשלוט בי".

אין ספק – מריה קארי היא שורדת. היא נחשבת לאחת מהזמרות הגדולות בכל הזמנים, עם עשרות פרסים והישגים מוזיקליים. היא השפיעה על דור של זמרות וזמרים כמו ביונסה, כריסטינה אגילרה, אריאנה גרנדה, ריהאנה, ג'סטין ביבר ועוד. היא מסורה לעבודה שלה ולא נחה לרגע – גם אחרי 30 שנות קריירה היא ממשיכה ליצור מוזיקה, לפתח פרויקטים בכיכובה ולהופיע עם שירים שלה מכל הזמנים שנכנסו לליבם של מיליונים ברחבי העולם. כל זה בזמן שהיא מגדלת את שני ילדיה ומתמודדת עם מחלת נפש. בין אם נאהב אותה או לא, מריה קארי היא אישה גדולה מהחיים שממשיכה להילחם. דיווה אמיתית.

דיכאוןמאניה דיפרסיהמריה קארי