בריטני ספירס עדיין איתנו. איך זה קרה?

אני לא יודעת אם אתן זוכרות היכן הייתן ב-23 לאוקטובר 1998, אבל אני זוכרת היטב. סטודיו למחול, שיעור ג'אז לירי מודרני, או איך שלא יקראו לדבר הזה. אני בת עשרים ואחת, רוצה לכבוש את העולם או משהו בסגנון, ובזמן ההמתנה לשיעור אותו העביר הכוריאוגרף חיליק כהן, מרצד קליפ ב-MTV  מעל עמדת הקבלה של הסטודיו: בריטני ספירס עם baby one more time השיר שהפך אותה לאייקון פופ מוסיקלי של המילניום החדש ובעקבותיו יצא לאור אלבום מוצלח מאוד.

עם השנים, התהפוכות, הפרעות האכילה, הקרחת וכל השערוריות שדבקו בספירס, למדנו להשמיצה ואולי שכחנו שהיתה כאן חלוצת פופ שכל מי שבאה אחריה היתה סוג של חיקוי משודרג (יותר או פחות), אבל היא הספירסית, היתה שם כמעט ראשונה בעידן שנות האלפיים. בזמנו השוו אותה לכוכבת אחרת: כריסטינה אגילרה, שהיתה ידועה כזמרת עם יכולות ווקליות נדירות. תחרות נוסח עופרה וירדנה עם דעות חלוקות לכאן או לכאן, אבל בכל מה שנוגע לדאנס, הפקה וכוריאוגרפיה – ספירס לקחה בנוק אאוט.  

הקריירה הארוכה של כוכבת הפופ, תכף בת 37, ידעה לא מעט עליות ומורדות, אפשר לומר שזו כרוניקה ידועה מראש של כוכבת שיצאה מ"מועדון מיקי מאוס", שהנפיק לא מעט כוכבים בביצה הוליוודית. בגיל 8 הילדה הקטנה מלואיזיאנה שרצתה להיות כוכבת הלכה מלאת ביטחון עצמי לאודישנים של התכנית החדשה. היא היתה בת 8 בלבד, ועל אף שעברה את כל השלבים לא קיבלו אותה המפיקים בשל גילה הצעיר מידי. בגיל 11 היא החליטה שהיא מנסה שוב, כעת לא היתה לבוחנים ברירה אלא לקבל אותה (יחד עם אגילרה, וג'סטין טימברלייק האקס שעוד נדבר עליו).

לאחר ירידת התוכנית, לספירס כבר היה ברור שהיא לא יורדת מהמסלול להצלחה. היא התעקשה להוציא אלבום כמה שיותר מהר, ועוד לפני שמלאו לה 17 שנה הצליחה לעמוד במשימה והוציאה את אלבומה הראשון, שנמכר ב-26 מיליון עותקים ברחבי העולם, ונותר עד היום אחד האלבומים הנמכרים ביותר. 51 שבועות כיכב האלבום בעשיריה הפותחת של מדד הבילבורד, ואם לא די בכך הוא נכנס לספר השיאים של גינס תחת התואר "האלבום הנמכר ביותר של זמר סולו בגיל העשרה".

 

בריטני ספירס עם החבר הצעיר ג'סטין טימברלייק

בחודש אוגוסט האחרון העניקה ספירס ראיון נדיר לגארדיאן, לקראת יום השנה של השיר שעשה לה את הקריירה וסיפרה שעל אף שכולם האמינו שמדובר בשיר על סקס, המטרה היתה לגעת בליבם של נערים ונערות, והשיר הוא בעצם על החרדה של להיות בגיל ההתבגרות. "השיר כולו הוא על המתח הזה שכולנו עוברים כבני נוער", אמרה בריטני ל"גרדיאן". "ידעתי שזה היה שיר נהדר. זה היה שונה ואהבתי את זה, אבל אני לא חושבת שאפשר היה לצפות את התגובות שהשיר קיבל". הבדידות הורגת כמעט כל נער או נערה, היא הוסיפה כהסבר עמוק למשמעות של השיר, אבל כמובן שאפשר להתווכח אלו משמעויות נוספות יש לביטוי "הכה אותי שוב", כמו גם על הדימויים שהופיעו בקליפ ועודדו אלימות, אבל נעזוב את זה. נניח שהשתכנענו ונסכם שמה שהיה טוב ל-1998 לא היה לעולם עובר ב-2018.

סמל סקס או בתולה קדושה

ב-20 השנים שחלפו מאז ההופעה הראשונה בה היא לבשה חצאית מיני משובצת וחולצה קשורה, העניקה לנו בריטני ספירס את ההגדרה החדשה לתרבות הפופ של המילניום. היא לא ראתה שום דבר רע בעצם היותה "סמל סקס", אבל בד בבד הצהירה שהיא ובן זוגה דאז, ג'סטין טימברלייק, לא שכבו ושהיא עדיין בתולה. בסדר. בראיונות שנערכו איתה היה נדמה שהיא לחלוטין יודעת מה היא עושה ומה היא רוצה לשדר. כולם דיברו באותה התקופה על ה"גירל פאואר" וזה היה כח נשי מבחינתה – פרובוקציה, תמונות סקסיות כמפגן לכח של נשיות, שהתפוצץ בשיא על הבמה כשצירפתה את מדונה לעיני המצלמות בטקס פרסי ה-MTV.  

לספירס היו אלבומים שמכרו מיליונים, להיטים והופעות בלתי נשכחות ברחבי העולם (אחת מהן היתה כאן בישראל בדיוק לפני שנה), ושישה שיאי גינס (על אלבומים ששברו שיאי מכירות במקומות הראשונים) שהצליחה לשבור עד גיל 30, אך מנגד אי אפשר לשכוח את ההחלטות הגרועות שעשתה במהלך הקריירה שלה שגרמו לה לזכות בתארים מפוקפקים כגון "האדם המצולם ביותר על ידי הפפראצי" או "האמן שמחזיק במספר גדול ביותר של בשמים", וכמובן התמוטטות העצבים והרומנים המתוקשרים שגרמו לה לאבד פה ושם את השפיות.

למעשה, התקופה הקשה של הזמרת החלה בפרידה מתוקשרת ולא נעימה בלשון המעטה מג'סטין טימברלייק אהבת נעוריה, את הדמעות היא ניגבה בחולצתו של ג'ייסון אלכסנדר חבר ילדות עמו נישאה בנישואי בזק למשך 55 שעות בלבד. שנה אחר כך היא מצאה את עצמה בזרועותיו של רקדן הליווי שלה קווין פדרליין, שעזב בת זוג בהריון שני והתחתן עם בריטני במטרה לחיות באושר ועושר. לשניים הספיקו רק שנתיים של נישואין ושני ילדים כדי להבין שמשהו כאן לא עובד.

אחרי ששברה שיאי השמעות ומכירות ואחרי ש -Toxic הלהיט מ-2003 נחשב גם על ידי המבקרים הקשוחים ביותר כאחד השירים הכי טובים של העשור, מצאה את עצמה כוכבת הפופ במשבר קיומי – שני ילדים שנולדו בהפרש של בקושי שנה זה מזה, תכנית ריאליטי כושלת, חיי אהבה על הקרשים, חברות כמו פריס הילטון ולינדזי לוהן עם הרגלים מפוקפקים ונפש אומללה של אישה בת 25 שלא ממש יודעת איך לתפקד כאמא. הפפראצי שרדפו אחריה, או היא רדפה אחריהם (תלוי את מי שואלים), תיעדו אותה מחזיקה את אחד מבניה על הברכיים בעת נהיגה. הקהל זעם, מה שרק דחף אותה לאלכוהול, סמים ומזון נחמה.

 

לא רק הקריירה שלה היתה על הקרשים אלא גם חייה האישיים. במשפט על משמורת ילדיה אחרי הגירושין, הפסידה ספירס לטובת פדרליין, מה ששבר אותה סופית וגרם לה להתבצר עם שני ילדיהם בביתה. ניידות של משטרה ואמבולנס פינו אותה בניגוד לרצונה כבולה באלונקה לבית חולים פסיכיאטרי, וספירס אובחנה כלוקה בדיכאון קשה והחלה לקבל טיפול מסיבי. אביה ג'יימי, מונה לאפוטרופוס הרשמי שלה והוא זה שאחראי להתאוששותה וגם חולק ברווחיה. עד היום תלויה בריטני תלות כמעט מוחלטת באביה, וזאת כחלק מההסכם שאמור לשמור עליה בקו השפיות ולמנוע משבר נוסף. ג'יימי ספירס, אם תהיתן, גוזר לפי השמועות קופון של כ-130 אלף דולר בשנה על ניהולה של בתו וזאת בנוסף ל-1.5% מכל רווחיה.

אחד הרגעים מכמירי הלב שזכורים הוא ראיון על אימת הפפראצי בו ספירס לא מצליחה לעצור את הדמעות ומבקשת מהם שירפו ממנה. הם כמובן לא מרפים. שיא המשבר הגיע אחרי הגירושין, ההשמנה, איבוד המשמורת על הילדים והגמילה – וידוע כתקרית הקרחת. בשנת 2007 נפטרה דודתה האהובה ממחלת הסרטן, אז החליטה ספירס לגלח את שיערה כאות הזדהות. זה מה שמקורביה של הזמרת לפחות אמרו, אתרי הרכילות חגגו על התמונה וטענו שמישהי יצאה מדעתה.

בניגוד לציפיות ולמקורבים שלא האמינו שהיא תצלח את קללת גיל 27, הצליחה בריטני לשרוד את המשבר אחרי האשפוז ואפילו לצאת מחוזקת. תפקיד בסדרת האורח "איך פגשתי את אמא" החזיר אותה לתודעה הציבורית שאינה צילום מביך של פפראצי, אחר כך הגיעה הסרט על חייה Britney for the record ואלבום השישי במספר, circus, ששם אותה מחדש על מפת הפופ המוזיקלית. וממש רגע לפני שאפשר היה לסתום את הגולל על הקריירה המוצלחת שהשתבשה כמו כל סיפור הוליוודי קלאסי מצוי, ספירס הראתה סימני חיים וכעוף החול החלה לרקום את הקאמבק שלה. בשנת 2010 הסדרה המוזיקלית המצליחה GLEE ערכה עבורה פרק מחווה עם מיטב הלהיטים של הכוכבת וכולם נשמו לרווחה. היא חזרה.

עם ההצלחה המסחרית והתדמית הציבורית המשתקמת, הגיעו גם החותמות הרשמיות: ביוני 2010 בריטני דורגה על ידי המגזין "פורבס" במקום השישי ברשימת הנשים המפורסמות המשפיעות בעולם ובמקום השלישי ברשימת המוזיקאיות המשפיעות. ב-2012 התמקמה במקום הראשון ברשימת המוזיקאיות הרווחיות ביותר של המגזין, עם הון שעמד אז על 58 מיליון דולר שהרוויחה באותה השנה.

במרוצת השנים זכתה ספירס בעשרות פרסים בהם פרס ה Grammy היוקרתי, 6 פעמים זכתה בפרס MTV Video Music Awards כולל פרס מפעל חיים על פועלה, 10 פרסי Billboard Music Awards כולל פרס Billboard Millennium Award. את הכסף הגדול באמת היא גלגלה מחוזה המיליונים שחתמה ב-2013 עם מלון "פלנט הוליווד" בווגאס: תמורת 30 מיליון דולר לשנתיים, ספירס התחייבה ל-100 הופעות בשואו הענק "Britney: Piece of me". בעקבות ההצלחה המסחררת שלו, החוזה הוארך בשנתיים נוספות, שכרה קפץ ל-35 מיליון דולר והחוזה הסתיים בסוף 2017. המופע כנראה הצדיק את השכר, משום שהוא הוכתר שם כבר לא פעם כמופע הכי טוב והמצליח ביותר שבוצע בווגאס בכל הזמנים. אם למישהו עוד היה איזה שהוא ספק – ספירס עדיין ניצבת ברשימת הסלבס העשירים בעולם והונה מוערך בכ-200 מיליון דולר. נותר רק לקוות שבגלגול הנוכחי היא תדע לשמור על עצמה.

בריטני ספירסג'סטין טימברלייקכריסטינה אגילרה