למה אנחנו עדיין אובססיביים כלפי אלביס פרסלי?

גם היום בשנת 2018 יש אנשים שמאמינים שאלביס עדיין חי. משאלת הלב הנאיבית הזו, שמתרגמת לתיאורית קונספירציה, וודאי נשמעת לכם הזויה. אבל אם נבחן אותה באופן לא שיפוטי אפשר ללמוד ממנה הרבה על האהבה שהייתה לאלביס אז – וגם היום.

אלביס אהרון פרסלי, או "המלך של הרוק אנד רול" ובקיצור "המלך", היה אחד הזמרים האמריקאים הכי מצליחים בין שנות ה-50 ל-70 של המאה העשרים, ונחשב לזרז העיקרי במהפכת הרוק בשנות ה-50. הוא אחראי ללא מעט קלאסיקות מוזיקליות שאנחנו אוהבים לאהוב עד היום, והשתתף בעשרות סרטים במסגרת הקריירה הקולנועית שלו.

"אלביס היה מהפכן מוזיקלי בעל אישיות מורכבת ובנה קריירה עשירה ומגוונת", מספר מוזס סימן טוב, המגלם אל אלביס במופע מחווה של להקתו "דה מוזס סי באנד" לזמר האגדי. "הוא כיכב ביותר מ-30 סרטי קולנוע ואף אמן בתעשיית השואו ביזנס לא הגיע לכזה הספק ב-25 שנות קריירה. אלביס השפיע על לא מעט מוזיקאים חשובים שפרצו דרך לאחר מותו, כמו הביטלס ומייקל ג'קסון. זה מה שהופך אותו לדמות מרתקת". סימן טוב מספר כי הבחירה באלביס למופע הוקרה הייתה טבעית. "אלביס היה חלק גדול מפסקול ילדותי וכיון שאנו חולקים לא מעט תכונות ויזואליות, כמו גוון הקול הדרמטי של בריטון וטנור, היה לי קל יותר להיכנס לדמותו". 

ואכן, הדמיון הוויזואלי בין סימן טוב ובין אלביס ניכר. בתמונות המלוות את המופע אפשר להרגיש את העצמה של "המלך" האמיתי, אפילו דרך רפליקה בת זמננו. סימן טוב, מוזיקאי שפעיל כבר 20 שנה, מגיע מרקע של מוזיקת ג'אז ומוזיקה קלאסית, ובתשע השנים האחרונות חבר ללהקת "הכל עובר חביבי" לאחר שיובל דור עזב את ההרכב. לאחרונה הוא עוסק בהפקות מקור נוסטלגיות לועזיות, שנועדו לקהל בוגר.

איך הכל התחיל?

"לנעליו של אלביס נכנסתי לפני חמש שנים. מאז ועד היום אנחנו מופיעים על במות היכלי התרבות השונים ברחבי הארץ, בליווי שמונה נגנים וזמרי רקע שנותנים עושר הרמוני בלתי רגיל. הרעיון במופע הוא להחיות את אלביס בצורה הכי נאמנה למקור לאורך תחנות משמעותיות בחייו. הסיפור מתחיל כשאלביס פרץ את דרכו באולפן 'סאן רקורדס' עם הקלטת השיר 'that’s all right mama', שהפך לשיר הרוקנרול הראשון בהיסטוריה. מאז, דרך אגב, אולפן ההקלטות הפך מוקד עלייה לרגל למיליוני המעריצות והמעריצים.

דמיון וויזואלי שמעצים את החוויה. צילום באדיבות מוזס סימן טוב

משם אנחנו ממשיכים לשנות ה-60, שנים בהן אלביס הפך לכוכב קולנוע ופחות התרכז בעשייה מוזיקלית, והחלק המסכם במופע מתרכז בשנותיו האחרונות ובהופעותיו בלאס וגאס. לאורך המופע יש החלפת תלבושות ועיצובי שיער, כאשר כל מראה מיוחד בפני עצמו ומאפיין את אלביס לאורך שלושת העשורים בהם פעל". 

יש הכנות מיוחדות שעשית כדי להיכנס לתפקיד?

"כן. במשך שנה שלמה שכללתי עם כוריאוגרף את שפת הגוף הסקסית והנועזת של אלביס, ובמקביל עבדתי על המבטא הדרומי". 

למדת דברים חדשים עליו?

"בהחלט. אספתי וערכתי פרטים מעוררי פליאה על חיי המלך שתרמו להכנת המופע, במשך יותר משנה. אחד הדברים שמאוד הפליאו אותי היו העובדה שאלביס לא עזב את ארצות הברית אפילו פעם אחת. אמנם בחייו הקצרים הוא מכר מיליוני אלבומים בכל פינה ברחבי הגלובוס, אך אמרגנו, הקולונל פארקר, הגביל את חופש תנועתו".

מדוע?

"האמרגן היה מעורב בפרשיית רצח בצ'כיה. אם היו עוזבים את המדינה זה היה מסכן את הקולונל ולכן נשארו כל העת בגבולות ארצות הברית".

 

"מקבל הצעות מגונות"

"הקהל שבא לצפות במופע הוא קהל שוחר נוסטלגיה שגדל על הרפרטואר העשיר של אלביס ובא להתרפק על שיריו", מסביר סימן טוב. "הוא חש כאילו הוא צופה באלביס בשר ודם. מדי פעם יש קריאות רנדומליות מהקהל לבקשת שיר מסוים, ושיא המופע מגיע כשעשרות מהצופות והצופים מוחים דמעה בשיר My Way". 

אלביס היה אליל הבנות. מה כל כך משך בו לדעתך?

"אלביס שבר מוסכמות חברתיות מבלי להיות מודע לכך, ובעצם העובדה הזו הוא יצר גשר לדור הצעיר והצעירות במיוחד. מראהו האלוהי ותנועות האגן הצטיירו כפרובוקטיביים בפני הממסד השמרני, ואפשר לומר שהם אלה שהפכו אותו לאליל בין הבנות והנשים, סטטוס שנשמר עד יום מותו". 

האם אתה זכית באהבת נשים בעקבות גילומו של אלביס?

"האהבה שאני זוכה לה בהופעות היא טוטאלית מצד הקהל. העדויות לכך הן התפרצויות ספונטניות לבמה של נשים מרוגשות מהקהל, שבאות לחבק ולנשק את 'אלביס'. קטע אחד שחוזר על עצמו בכל מופע, זה ניגוב הזעה ממצחי עם מטפחת מבד או שימוש במניפה כדי לקרר אותי על-ידי קהל הצופות. המחווה הקטנה הזאת שוברת את החומה בין אמן לצופה, וזה הסימן הכי מובהק שהמופע מצליח לגעת ולשחזר רגעי במה אותנטיים של אלביס.

"תורים ארוכים לצילום סלפי". צילום באדיבות מוזס סימן טוב

אחרי שהמופע נגמר יש תורים ארוכים לצילומי סלפי, מחמאות ותגובות חמות, שנכתבות בפייס ובמדיות השונות. נשים מעריצות תמיד היו ותמיד יהיו והדבר היחיד שהשתנה זו המדיה. במקום פוסטרים בחדר הן מבקשות להצטלם איתי. אבל במענה לשאלתך, כן, ויש גם הצעות שונות ומגוונות שזה לא הזמן והמקום להרחיב עליהן. אין ספק שהמופע הפך אותי מבוקש ביותר בקרב נשים בשלות מעריצות אלביס וגם כאלו שלא".

אם אלביס היה חי היום, בעידן עם עומס מידע ותחרות קשה על ליבו של הקהל, אתה חושב שהוא היה זוכה לאותה אהבה?

"זו שאלה מאד מורכבת. ג'ון לנון אמר פעם ש'אם אלביס לא היה קיים לא היינו כאן היום', משמעו שאלביס היה מאוד ייחודי לתקופתו. סביר להניח שאם אלביס היה מופיע היום הוא לא היה מגיע למעמד של אליל כפי שהיה בשנות ה-50, בשל העובדה שאנחנו חיים בעידן של שפע מוזיקלי רווי, בו אף אמן לא באמת יכול להיות ייחודי. אני משוכנע שהוא היה יכול להיות פופולרי בקרב הנשים, אך לא באותו קנה מידה שזכה בשנות ה-50 וה-60". 

יש מישהו שדומה לו?

"אלביס לא ניתן להשוואה והוא דמות פורצת דרך של פעם במאה שנים. אין זמר אחד שמזכיר את תופעת אלביס כמו שהייתה, אך ישנם זמרים רבים היום שהם מושא תשוקתן של נערות צעירות רבות כגון ברונו מארס, ג'סטין טימברלייק, אנריקה איגלסיאס ועוד, אך תופעה גורפת עולמית כפי שאלביס היה לא הייתה ולא תחזור על עצמה". 

המופע הקרוב יתקיים ב"תאטרון הצפון", מוצאי שבת ה-5.1.19, לרגל יום הולדתו ה-84 של אלביס.

אלביס פרסליבילוייםהופעותמוזיקהמוזס סימן טובמופע מחווה