לא רק הזכייה הישראלית: הרגעים הכי משמעותיים באוסקר 2019

מלבד להתרגשות הלאומית שלנו, טקס האוסקר ה-91 היה צפוי למדי, נטול הפתעות, ואם לומר את האמת – מעט משעמם. הזכיות בפרסים היו, במרבית המקרים, צפויות, לא היו איזשהם רגעים מסעירים או מרגשים, ואפילו השמלות על השטיח האדום לא היו מעניינות או מוצלחות מדי. למעשה, הרגע המפתיע ביותר בטקס היה דווקא רגע עצוב במיוחד – כשגלן קלוז לא קיבלה את האוסקר גם בפעם השביעית שבה היא מועמדת, זאת בניגוד לכל התחזיות וגם לרצון של כולנו לראות את השחקנית האדירה הזו סוף סוף זוכה להוקרה הראויה לה.

מעבר לכך, זו כבר תקופה ארוכה שהרלוונטיות של טקסי פרסים נוצצים כמו האוסקר מוטלת בספק. נתוני הרייטינג של שידורי הטקסים נמצאים בירידה עקבית כבר מספר שנים, והקונספט מתחיל להיתפס כמיושן. הציפייה מטקס האוסקר של 2019 הייתה שיצליח לחדש ולרענן את הפורמט המחליד, אלא שהדרמה סביב הנחיית הטקס שהתרחשה בשבועות שקדמו לו כנראה עשתה בדיוק את ההפך: בדצמבר פורסם שקווין הארט ינחה את האירוע, אלא שמיד לאחר פרסום הודעה זו, צפו ציוצים ישנים שלו מהטוויטר בעלי טון הומופובי, מה שאילץ אותו לוותר על התפקיד. מפיקי הטקס המשיכו לחפש מישהו שינחה, אך בסופו של דבר – אף אחד לא רצה להנחות את האוסקר, עם כמה שקשה להאמין, והוחלט לקיים את הטקס ללא מנחה כלל. ואולי זו הייתה טעות – הטקס עבר מפרס לפרס, עם מעט מאוד רגעים מרגשים באמצע. הוא הרגיש יותר כמו טקס קבלת תעודות בסיום תואר ראשון מאשר טקס פרסים הוליוודי שנחשב לערב הגדול ביותר של תעשיית הבידור.

בתוך כל חוסר הריגוש הזה, וממש בלי שהתכוונו לכך, הפך האוסקר השנה למפגן של כוח נשי. זה התחיל בפתיחה המצוינת של איימי פולר, טינה פיי ומאיה רודולף. שלושת הנשים הנהדרות עמדו על הבמה ופתחו את הטקס, כשהן מזכירות שהן לא המנחות של האירוע ושלא תהיה מנחה כלל. הן הצליחו בזמן קצר מאוד להצחיק, לשלוח מסר פוליטי ואפילו לזרוק כמה בדיחות קרש, כמו שמצופה ממנחה של טקס פרסים. הדקות הבודדות שהן היו על הבמה כנראה היו המשעשעות ביותר בכל הטקס, ועולה השאלה איך מפיקי הטקס לא נלחמו כדי שהן יהיו המנחות – כי זה ברור שהן היו עושות את העבודה הטובה ביותר.

במהלך כל הטקס הארוך הזה, 15 נשים זכו בפרס האוסקר, בהן 6 נשים לא לבנות – הישג שעדיין נחשב ליוצא דופן. בין אלו רג'ינה קינג, שזכתה בפרס שחקנית המשנה והצליחה לרגש כשהודתה לאימה שישבה בקהל. זכייה משמעותית נוספת הייתה כשרות' קרטר לקחה את הפרס על עיצוב התלבושות של "הפנתר השחור" והפכה לאחת מבין 3 הנשים השחורות בכל ההיסטוריה של האוסקר שזכו בפרס שאינו עבור משחק. את הנאום שלה היא סיימה עם משפט שכולנו צריכות לשנן לעצמנו: "עשיתי את הכי טוב שאני יכולה, והכי טוב שאני יכולה הוא מספיק טוב".

משפט מכונן נוסף היה "אני לא מאמינה שסרט על מחזור זכה באוסקר" – אותו אמרה רייקה זטבקי, מי שיצרה את הסרט הדוקומנטרי הקצר שזכה באוסקר – Period. End of Sentence. הסרט מביא את הניסיון של נערות באפריקה שלא לתת לווסת החודשית לשבש את חייהן ואת עתידן (שכן לא מעט ילדות נאלצות להפסיק את לימודיהן, למשל, רק בגלל שאין להן אמצעי היגיינה) והמסר שלו חשוב לא רק עבורן, אלא עבור כל הנשים שמנסות להפוך את השיח על המחזור החודשי ללגיטימי.

אך כמובן שהמלכה הבלתי מעורערת של הערב הזה הייתה ליידי גאגא. שזכתה בפרס האוסקר על השיר הטוב ביותר עבור "Shallow". כפי שצפו רבות ורבים, גאגא הלכה הביתה עם פסלון מוזהב עבור השיר שכתבה לסרט "כוכב נולד", לצד מארק רונסון, איתו כתבה את השיר ונשאה נאום תודה מלודרמטי בדיוק כפי שמתאים לה. היא הגיעה לשטיח האדום לבושה בשמלה שחורה של אלכסנדר מקווין, שלמען האמת, לא עמדה בציפיות הגבוהות שהיו ממנה, אחרי שבשנה האחרונה היא הגיעה לכל פרמיירה וטקס פרסים באאוטפיט משגע אחר. בהמשך הערב גאגא ובראדלי קופר ביצעו גרסה חיה של השיר. אפילו הניסיון לשחזר את האווירה המרגשת והאינטימית שאפפה את הסצנה של השיר הזה בסרט לא הצליחה להניע יותר מדי את הקהל, וההופעה הזו הייתה פחות טובה מהגרסה אותה ביצעה בטקס הגראמי – שהייתה סולו, אגב. אין ספק שזה היה ערב מרגש לליידי גאגא, שהצליחה למצב את עצמה כשחקנית הוליוודית רצינית, להיות מועמדת לכל פרס אפשרי ולסחרר את כל מבקרי וצופי הקולנוע.

לצד ההופעה של גאגא, היו גם הופעות בלתי נשכחות נוספות – וגם שם הנשים כיכבו. בין אלו ג'ניפר הדסון שביצעה את השיר I'll Fight מהדוקומנטרי RBG על השופטת רות ביידר גינסבורג ובט מידלר שהוקפצה להחליף את אמילי בלאנט שלא יכלה להגיע, בביצוע לשיר מתוך הסרט "מרי פופינס חוזרת" – אז מי אמר שאין אחוות נשים.

כמובן שאי אפשר להתעלם מהנקודה הישראלית, כי כאלו אנחנו, וכולנו התעוררנו הבוקר נרגשים כמו ילדים בכריסמס. בסופו של דבר, הסרט הוא עוד עדות עצובה לכך שיוצרים מוכשרים נאלצים לצאת מפה על מנת להצליח, ועם כל ההתלהבות של השרה מירי רגב מהזכייה, ספק אם גיא נתיב והתסריטאי שרון מיימון היו יכולים ליצור את כולו בארץ, ולהחליף בין השחקנים השחורים והלבנים לשחקנים יהודים וערבים.  

 

והנה עוד כמה רגעים שהכניסו קצת שמחה לשיממון המכונה אוסקר 2019:

בראדלי קופר מגיע לשטיח האדום עם אמא שלו ואשתו, אירינה שייק
זו לא הפעם הראשונה שאמא של בראדלי קופר מגיעה איתו לאירוע הוליוודי נוצץ וגונבת את ההצגה. באופן כללי, כשהוא עומד בין אמא שלו לבין בת הזוג שלו, אירינה שייק היפהפייה, הוא הופך לדמות הכי פחות מעניינת מבין השלושה. בראדלי עזב את טקס האוסקר מבלי לזכות באף פרס, אבל אחרי אינספור מועמדויות ש"כוכב נולד" כבר הפסיד, לא הייתה פה הפתעה גדולה, ועדיין לקופר יש הישג מאוד מרשים להתגאות בו – מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר וכן לתסריט הטוב ביותר.

מליסה מקארת'י ובריאן טיירי הנרי מגישים את הפרס עבור עיצוב התלבושות
בטקס ללא מנחה, הקהל והצופים – ואני ביניהם – שיוועו לרגעים של אתנחתא קומית. אחד מהם הגיע כאשר מליסה מקארת'י ובריאן טיירי הנרי הגיעו לבמה בתחפושות בהשראת הסרט "המועדפת", כשמקראת'י לבשה שמלה עם שובל ארוך שאליו היו תפורות בובות ארנבים (רפרנס ל-17 הארנבים שהיו לדמות הראשית, המלכה אן), וסיפרה על כמה שתחפושת מעודנת שלא מושכת תשומת לב היא הדבר החשוב בעיצוב תלבושות.

 

כריס אוונס נחלץ לעזרתה של רג'ינה קינג
בזמן שהיא עלתה לקבל את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה בסרט "סיפורו של רחוב ביל", העקב של רג'ינה קינג הסתבך בשמלה שלה. כריס אוונס זיהה את המצב ונחלץ מיד לעזרתה בצעד אבירי, ואם להגיד את האמת, מתוק. טוויטר כמעט התעלף מרוב התרגשות. מי האמין שבטקס פרסי האוסקר, מה שיסתמן בתור אחד הרגעים המרגשים ביותר היה עקב שנתפס בשמלה?

רמי מאלק זוכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט "רפסודיה בוהמית"
רמי מאלק זכה בפרס על ההופעה המוערכת שלו בתור פרדי מרקיורי בסרט "רפסודיה בוהמית". במהלך נאום הזכייה שלו, הוא הדגיש החשיבות בכך שהסרט נותן קול לסיפורו של גבר, הומוסקסואל ובן למהגרים, שתמיד נשאר נאמן לעצמו ומעולם לא התנצל על כך.

 

אוליביה קולמן זוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט "המועדפת"
אם הייתה הפתעה אחת בכל הטקס הזה, הרי זו הייתה הזוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר. אחרי שכל התחזיות השונות הצביעו על כך שגלן קלוז תלך הביתה עם הפרס, אוליביה קולמן זכתה באחד הפרסים החשובים ביותר של הערב. היא בעצמה הייתה מאוד מופתעת ולא הסתירה את זה, והנאום שלה היה אחד הרגעים המתוקים ביותר בטקס כולו. היא אפילו סיימה בתודה לגלן קלוז וליידי גאגא, וקשה שלא לשמוח בשבילה.

הזוכים הגדולים של הערב – "הספר הירוק" ואלפונסו קוארון
הזוכה הגדול של הערב היה "הספר הירוק", שזכה בפרס החשוב מכולם – הסרט הטוב ביותר. מהרשלה עלי זכה בפרס האוסקר השני שלו על תפקיד בסרט, שגם זכה בפרס התסריט הטוב ביותר. "רומא" עטור השבחים זיכה את הבמאי, אלפונסו קוארון, בפרס הבמאי הטוב ביותר וכן זכה בפרס הסרט הזר. לבסוף, ספייק לי זכה בפרס העיבוד הקולנועי הטוב ביותר על "שחור על לבן", עוד יוצר שמעולם לא אחז בפסלון המוזהב והגיע לו יותר מאי פעם. 

אוסקרליידי גאגאקולנוערות ביידר גינסבורג