מריה דומרק: "לא רוצה יותר לנהל דיונים על למה אני כזו רזה"

לפני ארבעה חודשים, אחרי תקופה ארוכה של התלבטות וייסורים עצמיים, מחקה מריה דומרק את כל התמונות שהיו בחשבון האינסטגרם שלה. ההחלטה לא הייתה פשוטה, דומרק הצליחה לצבור קרוב למיליון מאתיים עוקבים אחרי שהעלתה באדיקות תמונות כמעט מידי יום וממש עבדה בזה. אבל למרות שהמשמעות של מחיקת התמונות היא לא רק אפשרות של אובדן עוקבים אלא גם אפשרות של פגיעה בהכנסות עתידיות, הדוגמנית לחצה על הכפתור ומחקה עבודה של שנים. למרות המהלך הדרמטי דומרק דווקא פורחת בתקופה האחרונה, ובניגוד לאחרים שמשוועים לעוקבים, היא דווקא טוענת שלמחוק את התמונות ולהתחיל מחדש היה הדבר הכי חכם שיכלה לעשות. 

"זו לא היה החלטה של רגע אחד אלא משהו שהצטבר בתוכי במשך תקופה ארוכה", אומרת דומרק, "הרגשתי שהאינסטגרם שלי לא מייצג אותי. שאני עובדת קשה בשביל להשאיר אימג' מסוים ולתחזק כביכול את המעמד. שהשיח סביבי הוא תמיד סביב האינסטגרם ואיך אני מצטלמת. הרגשתי שאני נשאבת למקום מאוד שטחי. כל הזיוף הזה של להכין תמונות מראש, לעשות יום צילומים מיוחד בשביל לעלות עוד תמונה, לצלם 300 תמונות ולבחור אחת עם הבגדים המדויקים והתאורה המדויקת – זה מאוד מעייף לשמר משהו שהוא לא ממלא. זה לא עשה לי יותר טוב שיש לי מיליון עוקבים, זה לא עשה אותי מאושרת ולא משנה כמה לייקים היו לי.  רגע אחד 70 אלף לייקים ורגע אחר, על תמונה אחרת שהעליתי היו 25 אלף לייקים – למה פתאום אני צריכה להרגיש פחות טובה כי פחות אנשים לחצו לייק? לא מעיד עליי ולא על אף אחד כלום כבן אדם".

היתה תקופה מסוימת שקיבלת החלטה להבליג על הביקורת אבל באיזשהו שלב לא הסכמת יותר.

"בגלל שהייתי ב'אח הגדול' ובמשך ארבעה חודשים הייתי בלייב אצל אנשים בסלון, הם הרגישו מאוד בנוח לפנות אליי ולדבר איתי ולהגיד לי מה שהם רוצים. זה לא משהו שקורה בדרך כלל לכל חשבון אינסטגרם. אם תיקחו לדוגמא את בר רפאלי – מי שעוקב אחריה בוחר לעשות את זה. גם לה יש כמובן כאלו שרוצים לכתוב לה רוע אבל רוב הקהל שלה מורכב מאנשים שרוצים לעקוב אחרי בר רפאלי. בגלל שאני יצאתי מ'האח הגדול' אז הרבה מהעוקבים שלי היו גם אנשים שאוהבים את הצהוב ואת הרכילות. אותם אנשים גם אוהבים לבקר אותי בעמוד האינסטגרם שלי, אם זה על איך שאני נראית, על איך שהייתי מצטלמת, העבודה שלי כדוגמנית האופי שלי, מערכת היחסים שלי, כל דבר. הייתי רואה תגובות ולא הבנתי מאיפה ממציאים את כל הקונספירציות האלה לגביי".

זה הכביד עלייך מבחינה נפשית.

"הייתה תקופה ארוכה שניסיתי לא לקרוא תגובות כי זה כאב לי. אבל אז, אחרי תקופה מאוד ארוכה שאני מנסה להתעלם ולא לקרוא תגובות, הייתה קבוצה שפרסמה פוסט שקשור בי. התחילו לקפוץ אצלי המון תגובות ונכנסתי לפוסט כדי לראות על מה המהומה. ראיתי שאנשים כתבו מילים מאוד קשות עליי, דברים פוגעים ולא נכונים, והגעתי למצב שנמאס להצטדק בפני אנשים שאני לא מכירה. מבחינתי זה שבר את גב הגמל, ובאותו רגע הפכתי את החשבון לפרטי. אבל אז הבנתי שאם יש לי מליון מאתיים עוקבים זה לא באמת משנה שהפכתי את החשבון לפרטי. החלטתי שלא בא לי שאנשים ישבו בבית, יעברו תמונה תמונה וישלחו ביקורת. זה לא מצב שהוא הגיוני. הרשתות החברתיות, החשיפה המטורפת וחוסר הפרטיות, זה לא הגיוני. ופה החלטתי להפסיק".

איך בעצם הגעת לכל כך הרבה עוקבים?

"פתחתי אינסטגרם לפני שבע שנים, באותה תקופה התחלתי לדגמן והייתי מעלה תמונות מקצועיות. איכשהו מפה לאוזן התחילו לעקוב אחריי, גם בעיר שלי וגם בכללי. התגייסתי לצבא והעליתי תמונות שלי במדים ואז אחרי כמה חודשים פרסמו את התמונות גם באתר שיש בו המון עוקבים, וזה הביא אליי מלא תנועה. מלא כתבות, אייטמים. נהיה רעש סביבי והגיעו מלא עוקבים".

המשמעות של מחיקת התמונות היא אובדן הכנסות, לא פחדת מזה?

"מחקתי את כל התמונות שלי, שבאופן אישי לא התחברתי אליהן ולא רציתי לראות אותן ולא רציתי שגם אחרים יראו אותן. עכשיו אני משתמשת באינסטגרם בעיקר כדי לקדם את המוזיקה שלי. אני מעלה תמונות שאני לא משקיעה בהם שעות, אם יצאה תמונה טובה – אחלה, לא טובה, בסדר – אז לא נורא השבוע לא אעלה פוסט. עכשיו זה עוד חלק מהחיים ולא מרכז החיים".

כשנכנסת ל"אח הגדול" תיארת לעצמך שתצטרכי להתמודד עם כאלו גלים של הערצה, חיטוט בחיים שלך, עלה על דעתך שזה יהיה כזה אינטנסיבי?

"לא, זה לא משהו שאפשר להתכונן אליו. היו איתי מלא דיירים ב'אח הגדול' אבל רובם לא קיבלו את רמת החשיפה והתגובות שאני קיבלתי. כנראה בגלל שאני כבר הייתי מוכרת לפני, ודוגמנית, כבר אינסטגרם שופע אז אולי מהמקום הזה גם קיבלתי יותר".

לפני שבוע וחצי יצא הקליפ החדש שלך, 'כמו בובה', שאת כתבת את המילים והלחן שלו. הקליפ הוא קצבי וכיפי, מצד שני רואים רק את הפנים שלך, לא רואים שום דבר ממה שרואים באינסטגרם ויש ניגוד גדול בין האווירה הקצבית למילים.

"השיר נכתב לפני שמחקתי את התמונות שלי מהאינסטגרם, אבל כבר אז הניצנים היו שם. ה'נמאס לי' הזה כבר התחיל לגדול. כתבתי את השיר בגוף שני ורק בדיעבד הבנתי שדיברתי לעצמי. דיברתי על מישהי שהיא כמו בובה, שהיא תלויה, תלויה באחרים, כל הזמן מנדנדים אותה על נדנדה. הבית הראשון אומר 'איך בתוך כל הזיוף תישארי אוטנטית'. איך היום מישהי, אני, המריה של לפני, יכולה להיות אמיתית כשמה שלא אמיתי היום זה מה שהולך? כשתמונות פייקיות באינסטגרם זה מה שמקבל את כל תשומת הלב, כשמוזיקה שהיא לא אותנטית, שהיא פופ מטומטם כזה זה מה שתופס היום. בתוך כל הדבר הזה איך מישהו יכול לשמור על הרגליים שלו על הקרקע?"

ואת לא מתגעגעת עכשיו לבאזז ולרעש שהיה לפני?

"דווקא התגובות הטובות מאז גדלו, אפילו מאז יציאת השיר שלי. מספר האנשים שבאים להגיד דברים טובים גדל, ואלו שרוצים לכתוב דברים רעים הולכים ומתמעטים כי אני לא נותנת להם את הטריגרים לזה, לא מרימה להם להנחתה, אז הם מחפשים אנשים אחרים להתנפל עליהם".

גם "אנשים נורמלים", שמעלים תמונות מהאירועים שלהם, מהמסיבה בברצלונה, או של אוכל – בסופו של דבר עושים את זה בשביל שיגידו להם "וואו". את חושבת שאי פעם נצליח להשתמש במדיום הזה, אינסטגרם או פייסבוק, ולהיות אמיתיים באמת? כמה את מרגישה שאת מראה באינסטגרם שלך את האמת?

"אני מרגישה שהאינסטגרם שלי הוא האמת באמת. המוזיקה שלי, ודברים שחשובים לי ועושים לי טוב. שאני מעדיפה לקבל ביקורת על המוזיקה שלי מאשר על מבנה הגוף שלי. אני מעדיפה לנהל דיון עם בנאדם על מה הוא חושב על הפזמון שכתבתי מאשר על 'יו אז למה את כזאת רזה'.  כשהשיח היה שטחי על איך שאני נראית, מצאתי את עצמי משתעממת בראיונות. בכל ראיון שלי חזרו  אותן שאלות – 'מה את אוכלת כדי להראות כך', 'איך את מצלמת תמונות', 'מה ההורים חושבים על התמונות'. זה לא כיף. היום הראיונות שלי הם על המוזיקה שלי, ועל ההופעות שלי. פתאום כיף לי לבוא להתראיין"

מה החלום שלך? חמש שנים מעכשיו? עשרים שנה מעכשיו?

"זה חלום קצת קיטשי. יש יוזמה של אינסטגרם לבטל את הלייקים, אני מקווה שילדים לא יצטרכו לגדול בתוך זה כמו שהם גדלים כרגע. שאנשים יפסיקו להתעסק במה המספר שלהם ובכמה הם שווים כביכול מבחינה חברתית. אני חושבת שזה יעשה המון המון טוב לחברה. מה שמניע ילדים היום זה רשתות חברתיות, תמונות, ולייקים ומפורסמים. אני מקווה שזה משהו שישתנה לטובה. בכל מקרה אני שמחה שמתחילים לדבר יותר על הנזקים של הרשתות החברתיות ועל הבועה השקרית הזאת. לגביי אני מקווה להמשיך לעשות את מה שאני אוהבת. להופיע, שיהיה לי את הקהל שלי שיבוא איתי להופעות ופשוט להנות מזה".

היית עושה משהו אחרת היום?

"זו שאלה שקשה לענות עליה. התעסקתי במוזיקה הרבה לפני שאינסטגרם היה קיים בכלל, אבל בגיל 15 למי בכלל היה אומץ לעלות את עצמי שרה מול עוקבים? הפרסום שלי הגיע בעקבות האינסטגרם שלי שהתעסק סביב מראה. אני לא חושבת שזה היה קורה בדרך אחרת אז אני לא מצטערת שזה קרה. אני גם לא מתביישת בזה, אין לי בעיה עם דוגמנות, אין לי בעיה עם ביקיני, אין לי בעיה ללבוש ביקיני וללכת לים ושכל אחת תעשה את זה ותרגיש נוח עם עצמה. אבל כן, הייתי רוצה, אולי כבר מלכתחילה איכשהו להיות יותר חכמה בפן הזה ולהכניס לזה יותר עומק, ולא לחכות לאח הגדול שיבוא ויחשוף את האופי שלי לאנשים".   

אינסטגרםהאח הגדולמריה דומרק