ג'ניפר אניסטון: מהמתוקה המסכנה לאחת הנשים החזקות בעולם

 כבר כמה עשורים שג'ניפר אניסטון נחשבת לאחת הכוכבות הגדולות ביותר בהוליווד, וגם לאחת המוכשרות והנחמדות שבהן (שמקפידה תמיד לחתום למעריצים על השטיח האדום). היא בת 50, אחת הבודדות שהצליחו לעשות מעבר מושלם מהמסך הקטן לגדול (וכעת שוב אל הקטן), היתה קורבן לבגידה הכי מפורסמת בעולם ויצאה מזה כמלכה, אין לה ילדים וכולם נכנסים לה לרחם (כמובן שלא כמו שהיו נכנסים לה לרחם לו הייתה ישראלית, אבל זה כבר נושא אחר לכתבה) ותמיד נשארת "אמריקן סוויטהארט". בימים אלו היא חוזרת למסך הקטן אחרי סבב מוצלח מאוד בקולנוע, עם "תכנית הבוקר" – סדרה חדשה בהשתתפותם של ריס וויתרספון וסטיב קארל.

לפני שנגיע לאניסטון עצמה, אולי כדאי שנתחיל מהסוף: גם בהוליווד כבר הפנימו שכמו שהווידאו הרג את כוכבי הרדיו – כמאמר השיר המפורסם – גם הטלוויזיה עומדת לחסל את הקולנוע. העתיד נמצא במסך הקטן והנהירה של הכוכבים הגדולים לסדרות רק מוכיחה זאת (ע"ע שקרים קטנים גדולים"). "תכנית הבוקר", לצורך העניין, הפכה להיות הפקה יקרה יותר מ"משחקי הכס" רוויית האפקטים, ולו רק בשל העובדה שהכוכבים הגדולים שרגילים לשכר עתק בקולנוע, עומדים להרוויח גם כאן לא פחות ממה שהם רגילים. האם זה ישתלם? על פי הבאזז סביב הסדרה בימים האחרונים, נראה שכן. 

אבל נחזור לאניסטון, שנדמה ומאז "תספורת רייצ'ל" ב"חברים", או ליתר דיוק דמות הבת של השכן המקסימה שנכנסה ללב של כולנו, רק פורחת. היא לא רק "החברה" המוצלחת ביותר, אלא גם אחת השחקניות המצליחות בעולם. השכר הממוצע שלה לסרט עובר כבר מזמן את ה-10 מיליון דולר, והיא השכילה לבחור תפקידים ורסטיליים בקולנוע – גם אם רובם בקומדיות רומנטיות – שעזרו לה לשבור את מחסום הגיל הידוע לשמצה. היא, כמובן, מודעת לכך, ומודה שיש לה מזל להיות בת 50 בהוליווד האכזרית ולקטוף פרסים ותפקידים כאילו הייתה בת 35.  

ייתכן והעובדה שהיא נולדה לתוך השואו ביזנס עזרה לה להתבגר בתוך התעשייה הזאת בעין מפוכחת. היא בתו של ג'ון אניסטון, שחקן ותיק שכיכב על המסך באופרות הסבון "ימי חיינו" ו"אהבת חיי". אמה, ננסי דאו, גם היא שחקנית טלוויזיה ותיקה. היחסים בין השתיים עלו על שרטון בשנת 99, כשהאם ניסתה לעשות כמה דולרים על חשבון הקריירה של הבת המצליחה, וכתבה עליה ספר. בעבר טענה אניסטון שהיא רצתה שאמה תראה בה הרבה מעבר למראה חיצוני, ושההערות שקבלה במהלך השנים מאמה גרמו לכך שהיא חשה חסרת בטחון לאורך חייה. הקשר התחדש בין השתיים רק אחרי הפרידה מבראד פיט ובעקבות טיפול פסיכולוגי שעברה.  

גניפר אניסטון מודל 98'. צילום: Shutterstock

כבר בגיל 9 היא ידעה שהיא רוצה להמשיך את דרכם של הוריה, ואחרי תיכון בבוורלי הילס ולימודי משחק בניו יורק, כמו נסיכה אמריקאית אמתית, היא החלה בגיל 20 ללכת לאודישנים. זה אולי הזמן המתאים לשלוף את התמונה הכה מוכרת של אניסטון עוד לפני שעשתה ניתוח פלסטי באף ששינה לה את הקריירה. הוליווד הכל כך שטחית, נוהגת לעשות זאת לכוכבים צעירים שהופכים בן לילה לסמלי מין נחשקים. "שופטים אותך כאן על סמך מראה חיצוני ופרמטרים שטחיים", אמרה בראיון. אנחנו, כמובן, מעודדות כל אחת לעשות מה שטוב לה. למרות שהיא נחשבת לאחת הנשים היפות בעולם כבר שנים, אניסטון מעולם לא חשבה שהיא יפה, יתרה מכך גם על תספורת רייצ'ל היא אמרה באחד הראיונות המאוחרים, שזו התספורת המכוערת ביותר שהיא ראתה. "לא גדלתי בתפיסה שאני יפה, ולאורך החיים היו לי הרבה רגעים שבהם לא הרגשתי יפה מספיק, טובה מספיק או כל דבר מספיק", הודתה.

כידוע, הסיטקום של רשת אן בי סי "חברים" שינה את חייה. אניסטון נבחנה בכלל לתפקיד מוניקה, לא התקבלה אך הוזמנה לאודישן חוזר והשאר היסטוריה. ורק לסבר את האוזן – מי שהרוויחה בסביבות ה 20 אלף דולר לפרק בעונות הראשונות, סיימה עם מיליון דולר לפרק בעונה האחרונה. ועוד לא דיברנו על התמלוגים עבור עשרות השידורים החוזרים. ללא ספק סכומים שאי אפשר להכיל.

עידן התמימות, 2002. תמונה: Shutterstock

כל מי שגילמה (או גילם) דמות אייקונית במשך שנים, מכיר היטב את הקושי לצאת ממנה. ועל כך תעיד גם שרה ג'סיקה פארקר. אחרי שהסדרה יורדת, את מוצאת את עצמך מגלמת שוב ושוב את אותה הדמות במקרה הטוב, ובמקרה הרע יושבת בבית. אלא שהקהל היה נאמן לאניסטון, והצליח לקבל ולאהוב אותה גם כשגילמה דמויות שונות לחלוטין. לזכותה יאמר שהיא תמיד הקפידה לברור עבודות ולשלב בלו"ז הצפוף שלה גם משחק בסרטים עצמאיים שאפשרו לה לבטא את המנעד והכישרון המשחקי הגדול. הבחירות שלה הוכיחו את עצמן ובסך הכל היא אוחזת ב-102 מועמדויות שונות לאורך הקריירה ו-32 פרסים על המדף.

כמובן שכמו כל כוכבת גדולה, אניסטון לא פוסחת על קמפיינים שווים – על מוצרי קוסמטיקה, על אג'נדות (אניסטון היא טבעונית אדוקה), על אורח חיים מעורר הערצה (מכורה ליוגה), על עסקים (היא מושקעת בחברת לוריאל ובחברת תעופה אמריקאית) ועל צדקה (היא מתנדבת בכמעט 20 ארגוני צדקה, חלקם למען ילדים חולים, ומעורבת בפעילותם ללא מטרות רווח). וכמובן שאי אפשר להתעלם גם מ-30 שנים שבהן היא מככבת כמעט ללא הפסקה במדורי הרכילות: זה התחיל, כידוע, בנישואים לשחקן העולה בראד פיט ובגירושים המתוקשרים שהגיעו לאחר הבגידה הידועה שלו עם אנג'לינה ג'ולי. לכאורה היה נדמה שבמשולש הזה אניסטון יצאה "מופסדת", אבל לא לאורך זמן. כמובן שהתקשורת האמריקאית, כמו שתקשורת באופן כללי אוהבת לעשות בזמן סיפורי בגידה שוברי לב, מצאה את הקורבן וטיפחה אותו, ואניסטון הפכה להיות מאמי לאומית ואומללה, מה שהוסיף לאמפתיה כלפיה.    

בראד וג'יין מקבלים את המילניום ביחד. תמונה: Shutterstock

כמה זמן לאחר הפרידה, שיחקה אניסטון בסרט "הצד שלו, הצד שלה" והתאהבה בווינס ווהן, שככל הנראה היה ריבאונד לא רע במיוחד אחרי הפרידה הכואבת. אבל זה לא החזיק מים, כמו כל ריבאונד שמגיע אחרי שברון לב. בשנת 2011, אחרי כמה סרטים שוברי קופות ("איך להפטר מהבוס", ו"לזרום עם זה" למשל), היא פגשה את ג'סטין ת'רו, והוליווד עצרה את נשימתה כשהודיעו על אירוסין ואז חתונה. עם זאת, זמן קצר יחסית לאחר החתונה הרשמית, הם נפרדו.

בראיון ל"אין סטייל" התייחסה אניסטון לעובדה שהתקשורת מביטה בה בעיניים מצועפות מאז הפרידה מפיט ועד היום, ולעובדה שבגילה, אבוי, היא גרושה ללא ילדים, עם לב שבור – שוב. "מתי בפעם האחרונה גבר גרוש ללא ילדים כונה מסכן?" היא שאלה את המראיינת, והטיחה ביקורת קשה בתקשורת על כך שכשזוג הוליוודי נפרד "רק האישה היא האומללה והנלעגת".   

טייק 2: ג'ניפר וג'סטין ת'רו, 2012. תמונה: Shutterstock

לפני כמה שנים, בתמונת שטיח אדום מסוימת, התקשורת געשה ורעשה למראה בטנונת שמיד התפרשה כהריונית. "אני לא בהריון, עליתי כמה קילוגרמים" התייחסה אניסטון ללא בושה, כאילו יש לה במה להתבייש. "יש איזה עיסוק אובססיבי בשאלה אם אני כבר נשואה או למה עדיין אין לי ילדים, ואני לא כל כך מבינה למה זה צריך לעניין מישהו. ומה זה אומר שלא עשיתי את זה או את זה? האם אני כישלון נשי? האם הערך שלי כאישה נמוך יותר אם לא ילדתי? אני אמא של כל כך הרבה פרויקטים שהסבו לאנשים כל כך הרבה אושר, שאני חושבת שזה לא הוגן לשים על הכתפיים שלי כל כך הרבה לחץ", אמרה בראיון בלעדי ליובל אברמוביץ' ב"ישראל היום". "אני תמיד מקפידה להתייחס בחן ובהומור לשאלות הללו על חיי האישיים", אמרה בראיון אחר למגזין אמריקאי.

ולסיום, ועל רקע חזרתה המוצלחת של "בוורלי הילס 90210", אי אפשר להתעלם מהפיל בחדר, אלא שהאיחוד של "חברים" בינתיים לא קורה, על אף שהצד הנשי בחבורה מפנטז על זה מידי פעם. אבל סביר להניח שהסדרה החדשה, "תוכנית בוקר", תועיל הרבה יותר לתדמיתה המקצועית מאשר שוב לחזור לדמותה של רייצ'ל. הפעם אניסטון נכנסת לראשונה מאז "חברים" לתפקיד ראשי וקבוע בסדרה, והיא הולכת לגלם דמות מאתגרת ומורכבת במיוחד – אבל היום נראה שבאמת כבר הכל קטן עליה.   

אנג'לינה ג'וליבראד פיטג'ניפר אניסטוןהוליוודטלוויזיה