לילה לבן בירושלים: חוגגים בשביל התרבות בישראל

הלילה הלבן בירושלים, שהתקיים ממש שעות ספורות לפני הטיל הראשון ומבצע "שומר החומות" הוא  פרי יוזמה משותפת של עיריית ירושלים, שחרתה על דגלה לקיים אירועים בכל השנה הזו ולא לוותר, ושל און לייף, גוף התקשורת והתוכן ששם לו למטרה לקדם נשים ושוויון חברתי בישראל.

את הערב פתח האמן הנפלא שולי רנד, שמצליח בכשרון הענק שלו להדביק את כולנו, מכל הקצוות בישראל. בשנה האחרונה הוא השתתף בקמפיין למען אמנים שנקלעו למצוקה, שזו בעצם היתה אחת המטרות של אירוע הלילה לבן. מיד אחריו עלה הזמר עקיבא, יליד דימונה, ששר מוזיקת רוק ונשמה ייחודית ומרגשת. כמו אמנים ואמניות רבים, הקורונה איימה לשים קץ גם לקריירה שלו, שהתחילה להמריא ממש בשנתיים האחרונות, ולכן שמחנו כ"כ לארח אותו שוב על הבמה, לראות ולחוות איך הקורונה לא ניצחה את האיש המוכשר הזה.

את סבב ההופעות הראשון סגר הזמר אליעד נחום, עם הרקורד המגוון שלו: דאנס, רוק, רגאיי, היפ הופ ו-R&B. מלבד שלל הפרסים וההצלחות של אליעד, חשוב לספר שהוא היה שותף לאורך כל השנה האחרונה במלחמה בפגיעה בתרבות הישראלית, ולקח חלק גדול בגיוס תרומות למען אמנים שהתקשו בקורונה.

 

רגע לפני תחילת החלק השני, עלה לבמה ראש העיר  מר משה ליאון, וחילק שבחים לכל ראשי אגודות הסטודנטים שלקחו חלק באירוע, 11 אגודות סטודנטים בעיר אחת(!).  כידוע, עיריית ירושלים היא העירייה היחידה בישראל שהמשיכה את אירועי התרבות כל תקופת הקורונה, עם הופעות על משאיות, עם מנופים, עם כל הדרכים הכי יצירתיות לשמור על התרבות ועל המורל בעיר.

נועה קירל ואיתי לוי הביאו בראש

את החלק הסוער של הערב פתח איתי לוי, שהוא גם זמר, גם מנחה טלוויזיה, גם מפיק ובעיקר – ואת זה אומרים כל האמנים שעבדו איתו ושיתפו איתו פעולה עד היום (גם נועה קירל, גם עדן בן זקן) שחקן נשמה אמיתי. לוי היה השנה לוחם בקו הראשון נגד האפליה העדתית ברדיו וחלק מהמלחמה בפגיעה באמנים בזמן הקורונה.

בשיא ההתרגשות בערב עלתה לבמה נועה קירל, אישה שהיא סופרסטארית ישראלית ועוד רגע גם סופרסטארית עולמית, אימפריה משגשגת ומצליחה של אישה בת 20 שהיא זמרת, רקדנית, שחקנית ואשת עסקים מעולה וחכמה. מעל הבמה ציינה המנחה שקירל היא מודל נפלא לכולנו גם מעצם העובדה שהיא מקדמת את הנושא של דימוי גוף חיובי, פועלת לקידום נשים יוצרות ולשוויון מגדרי בשיתוף ספוטיפיי – והיא דוגמה נהדרת לאמנית שיודעת מה היא רוצה, אוהבת את עצמה, מעבירה את זה הלאה,  ומשפיעה על דור שלם.

   

חצות, ולבמה עולים עילי בוטנר, אדר גולד וילדי החוץ. בוטנר הוציא השנה את השיר "ממה את פוחדת"  בביצוע מורן אהרוני , שיר שמדבר על אלימות נגד נשים ונולד במסגרת שיתוף פעולה עם ויצו, במטרה להעלות את המודעות למאבק באלימות נגד נשים. "זה הכה בי שגם אני, כגבר, קורבן כאן. קורבן של חברה בה ילדות, נערות, חיילות ונשים מסתובבות בפחד. קרבן של חברה שמקבלת אלימות בקירבה כדבר יומיומי מובן מאליו. קרבן כאבא לילדה קטנה שנחשפת לסיפורים כאלה ולומדת לחשוד ולהיזהר" אמר בוטנר. בהזדמנות זו אנחנו אומרות לבוטנר תודה על השיר, תודה על הסולידריות, ותודה לכל הנשים והגברים בישראל שנלחמים לשנות.

ילדי החוץ סיימו ופינו את הבמה לטונה, שידוע כאמן שלא מפחד להגיד בדיוק את מה שהוא חושב, וכמעט כל שיר שלו הוא ביקורת נוקבת. על מערכת החינוך, הפוליטיקה, החברה הישראלית ואי השוויון.

    ב 03:00 הגיעה המסיבה האמיתית. סקאזי עולה על הבמה ומקפיץ את הקהל, כאילו הערב רק מתחיל. למי שלא יודע, טריוויה חשובה, סקאזי התחיל את הקריירה הבינלאומית שלו – בירושלים.

 

את הערב הנחתה הזמרת הירושלמית לי פישמן, ועל התקליטייה ומצב הרוח הייתה לכל אורכו DJ פנינה.

 

איתי לויאליעד נחוםטונהלילה לבןנועה קירלסקאזיעילי בוטנר וילדי החוץעקיבאפסטיבל לילה לבן בירושליםשולי רנד