מה שמותר לביונסה אסור לאחיות מלול?

נפל דבר בפופ הישראלי השבוע: האחיות מלול, הודיה ומירב, שזכורות בעיקר כפליטות הריאליטי "היפה והחנון", הוציאו קליפ חדש לאוויר העולם. "אני מקפיצה" מסמן תפנית חדשה בקריירה של התאומות, שלראשונה נחשפות ככוכבות פופ ומיישרות קו עם הכוכבות התורניות נועה קירל ועדי ביטי, במה שמסתמן כלהיט רחבות עדכני וכן, בהחלט מקפיץ.

המומים? בצדק. יש הרבה הפתעות בקליפ הזה. מי שלא עקב אחרי השתיים בשנה ומשהו החולפות וזוכר אותן רק כתאומות ההזויות למדי מהעונה הרביעית של "היפה והחנון", ייחשף בבת אחת למהפך החיצוני הגדול שהשתיים חוו בזמן שעבר – מסגנון מצועצע ותלוש שהתיישב עם התדמית הביזארית שלהן, האחיות מלול קיבלו תפנית סקסית ועדכנית מאוד, שמקבלת ביטוי לא רק במראה אלא גם בתדמית כולה. הקליפ החדש מציג את האחיות מלול גרסת 2016 הסופית והמהוקצעת – עם קליפ שמתכתב עם מה שקורה על קו התפר הלוהט בין פופ להיפ הופ ומתחנף לא פעם ולא פעמיים לביונסה, המלכה האם עצמה. אלא שעבור רבים, ההלם לא מסתכם רק בשוק מהמהפך של האחיות מלול, אלא בכלל מאיך שפופ נראה בעשור השני של המאה ה-21. נעז אף לומר שהציבור בהלם מאיך שפמיניזם נראה בימינו.

"שיר חסר משמעות ותוכן, קליפ חושפני מדי ומבחיל", "מה עובר עליכן, אתן זונות?", "מסכנה המשפחה שלכן", "י'לסביות זונות תראו איך אתן מתלבשות י'שרמוטות" – אלו רק חלק מהפנינים שהנפיקו בשבוע שחלף מאז פרסום הקליפ המגיבים אליו. רוב המגיבים קוראים לאחיות להתבייש, להפסיק לשיר, מגחכים על מנות המשכל של השתיים, שואלים איך הן מעזות להביך ככה את משפחתן הדתית ואיך לא, מציעים להן להתאבד במגוון דרכים יצירתיות ומכוערות. חושבים שתמצאו תגובות דומות על הקליפים מהן האחיות מלול שאבו השראה? כנראה שלא.

עברו מהפך. האחיות מלול בקליפ ל"אני מקפיצה"

בישראל אי אפשר לעשות פופ

המעורים בפופ העכשווי לא מופתעים שכך מתקבל עוד ניסיון ישראלי להשוות קו למה שקורה מעבר לים. בחודשים האחרונים נועה קירל ועדי ביטי יצרו קליפים בהשפעות דומות, הן מוזיקלית והן ויזואלית, חשפו טפח וטפחיים, החצינו מיניות נשית בלתי מתנצלת – וזכו למטר של שיימינג וביקורת חסרת תקנה. במקרה שלהן, הגיל הצעיר מהווה פקטור בעייתי – קשה להרגיש בנוח מול מתבגרות שעוד לא חצו את גיל ההסכמה ושרות שורות כמו "Push it Daddy, Push it", במיוחד כשאלה לא בוגרות מספיק כדי להבין את מלוא ההשלכות של חשיפת היתר, וממש לא בטוח שההחלטה להיחשף בצורה כזו היא החלטה שלהן לבדן. ואולם במקרה של האחיות מלול, שנמצאות כעת תחת מתקפה אפילו יותר קשה מזו שראינו על קירל וביטי, אין שום עמימות בהקשר לגילן. מדובר בשתי נשים בוגרות, שכבר חוו חשיפה בשידורי פריים טיים, נגעו בעולם הזוהר, וקיבלו החלטה לשנות גישה ולחשוף את הציבור הישראלי לצד אחר שלהן, חצוף ואף נועז.

ההשוואה לביונסה לא עושה עם האחיות חסד (ועם מי כן, בעצם?). זה מתחיל בתלבושות עם הצמות הארוכות והכובע שצועקות "Formation", ומגיע לשיא כשהשתיים מחסלות מכונית עם מחבטי בייסבול בנוסח "Hold Up" מובהק. כמובן, ליד האישה הראשונה של הפופ האחיות מירושלים נראות כחובבניות מכל בחינה –  אופנתית, כוריאוגרפית ובעיקר, בעיקר מוזיקלית. אבל יש בהשוואה הזו הרבה בכדי ללמד משהו את הציבור הישראלי על אותה התחסדות בה נוקטים כשתוקפים אותן, ושניכר שהשתיים צפו עוד בטרם הוציאו את הקליפ. אם למדנו משהו מביונסה ומניקי מינאז' בשנים האחרונות זה שנשים יכולות להיות סקסיות ולא לעשות זאת בשביל שום גבר, אלא רק בשביל עצמן. וכן, זה בדיוק אותו המסר שהאחיות מלול מנסות להעביר לנו.

היו רוצות להיות ביונסה, אבל גם לא לגמרי לא בכיוון. ביונסה ב-Formation והאחיות בקליפ החדש

"אני מקפיצה, אתה רק מסתכל", הן שרות בפזמון, ומחדדות את המסר בהמשך השיר: "מעיפה ת'נימוסים כי נמאס, אשים איך שאני רוצה את המכנס, ביץ', כי כולם כאן צבועים, לא רואה בעין מה אתה לא מבין, מזילים ריר אחר כך מתפלאים, מה שהיא לובשת עושה דור אלים" – כן, קראתם נכון, הבנות האלו מדברות על תרבות האונס בשיר פופ ומציעות ביקורת הרבה יותר נוקבת ממרבית היוצרים האחרים בארץ בכמה שורות בודדות. לא חייבים לאהוב את זה, ואפשר לדבר על אחרית הימים של המוזיקה הישראלית אם זה מה שעושה לכם את זה (זה אפילו די מובן לאור המצעד השנתי האחרון), אבל בואו נכיר בעובדות: יש כאן מסר ברור, והוא ממש לא משהו שאנחנו רגילים לשמוע במוזיקה הישראלית. שימו לב שאפילו הרקדניות שלצד האחיות הן לא מודל היופי הרגיל, אלא משהו הרבה יותר קרוב למודל העבה והשחור שהולך וצומח בחסות אימפריית קרדשיאן. אם מסכי הציניות היו מועילים בטובם לרדת לרגע, אולי נהיה מוכנים לקבל את הרעיון ש"אני מקפיצה" הוא הדבר הכי קרוב לפמיניזם נוסח ביונסה/ניקי מינאז' שראינו כאן.

מובן מאליו, כל כך מובן שמרגיש כמעט מיותר לציין זאת, שאף גבר לא היה סופג כזו ביקורת על קליפ כזה, חושפני ומיני ככל שיהיה. דוגמאות שונות רצו ברשת במהלך השבוע האחרון והזכירו שכשגברים שרים על איברי המין או על כמויות הכיבושים המיניים שלהם על רקע מוזיקלי שהיה מביך גם את הבלאק אייד פיז ב-2005, הם מקסימום 'טמבלים', שטותניקים חביבים שבאו לעשות שמח. האחיות מלול, לעומת זאת, נתפסות כמופקרות שנושאות על כתפיהן את החרבת התרבות הישראלית ומדרדרות את הנוער הישראלי בפחות מ-3 דקות.

אבל ישראל עדיין לא בשלה לראות את בנותיה מפגינות מיניות נשית חזקה שלא דופקת חשבון. כשזה מגיע מעבר לים, לא משנה אם זו ביונסה או ניקי מינאז', כוכבת תורנית אחרת שמנסה ללכת בדרכן או אפילו סתם מישהי עם להיט תורן וקליפ לוהט וחושפני – זה מתקבל בברכה. נסו לעצור אותנו מלקרוע לצלילים האלה את הרחבה. אבל כשאלו שתיים מבנות ישראל, בנות מלך, חס ושלום. הרבה לפני שנקרא לזה פמיניזם נקרא לזה הפקרות, זילות, חוסר כישרון וסתם טמטום. עם קרוב ל-500 אלף צפיות בשבוע אחד, כולם מדברים על האחיות מלול – אבל מכל הסיבות הלא נכונות. שוב פספסנו.

אם לצטט את המלכה האם, יש לנו רק דבר אחד לומר: "Always stay gracious, best revenge is your paper"