יו"ר ויצו נגד דודו פארוק: אסור לתת לו להופיע

דודו פארוק הוא כוכב ענק שכבר חצי שנה משגע מדינה שלמה, בעיקר את החלק הצעיר שבה, עם מאות אלפי צפיות לכל שיר שהוציא. השירים של פארוק הם בעייתיים בלשון המעטה, ובין היתר כוללים טקסטים כמו: "יושב על הטיל וטס לה בתחת, נדלק לי הפתיל, כולי בא בצהריים אל הבת של השכן", ו- "בואי לפה חמודה, לא צריכה מסעדה, את צריכה אבא אמיתי, לא אחד שיגיד לך תלמדי, אחד שיגיד לך תרקדי".

הראפר המצליח הזה הוא לא רק תופעה, הוא חידה שסוחפת אחריה קהל מעריצים ענק. קצת סדר אם לא נתקלתם בו עד עכשיו: דודו פארוק הוא דמות בדיונית שיצר אורי קומאי בן ה-21, "השואו" שלו כולל כיפה שחורה, דיבור מפחיד, ופאסון של בחור שהגיע מ"השכונה" עם קללות, פמליה וכל המשתמע מכך. אבל – מדובר למעשה בסוג של סאטירה מתוחכמת על חשבון כולנו, רק שבשלב הזה כבר לא ברור איפה עובר הגבול בין מציאות לדמיון.

דודו פארוק. מתוך יוטיוב

לאחרונה החלו להציף את הרשת ביקורות נגד המסרים שמעביר פארוק ורבים יוצאים בדרישה למנוע ממנו להופיע בפני בני נוער. היום הצטרפה למוחים נגד הראפר גם יו"ר ויצו ישראל גילה אשרת שפנתה לראש עיריית חדרה צבי גנדלמן ולשרת התרבות והספורט מירי רגב, בדרישה לבטל את הופעתו הקרובה בפסטיבל 'בום בוקס 5'  שצפוי להיערך בעיר ב-22 בספטמבר. "הטקסטים של דודו פארוק הם כאלו שלא ראויים להישמע", אומרת אשרת, "הם מסיתים לפוגענות נגד נשים ומחפיצים נשים, ואם כך אנחנו מחנכים את בני הנוער שלנו אז שומו שמיים".

יו"ר ויצו נזעקה לנושא אחרי שקיבלה פנייה ממכרה שגילתה שהכוכב הבעייתי מופיע בעיר והחליטה מיד לפעול: "הוצאנו את המכתבים הבוקר לאחר שאתמול בערב הדבר הגיע לידיעתי. עדיין לא קיבלנו תשובות. אם לא תהיה היענות אנחנו נשקול את הצעדים שלנו. אני מתכוונת בהמשך היום ליצור קשר אישי עם שרת התרבות. זו האחריות שלה ושל שר החינוך. גם חינוך הוא חלק מתפקידה של ממשלת ישראל. רק שלצערי היא לא שמה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה, זה נדחק לשוליים ואנחנו מגיעים למצבים של אלימות מצד בני הנוער".

בפסטיבל יופיעו אומנים נוספים כמו סאבלימנל, ,מרסדס בנד, עידו B וצוקי, כאלה שגם בשירים שלהם ניתן למצוא מסרים פוגעניים ואלימים מפעם לפעם. "אני לא מכירה לגמרי את כל הטקסטים של הדור של היום אבל דבר אחד ברור מישהו במשרד התרבות חייב לעשות ביקורת. קראתי טקסט של אחד מהשירים של פארוק. מדובר פה בשירים זוועתיים, שוביניסטים ופוגעניים שמחפיצים נשים ולא יעלה על הדעת שהוא יופיע בפני קהל צעיר".

"אותם זמרים ואומנים הם סוג של מובילי דעת קהל ולכן חשוב להפסיק את זה כדי לשנות את הערכים שעליהם גדלים הילדים שלנו, מדגישה ראשת ויצו, "כשמשמיעים טקסטים כאלה זה יוצר מציאות מעוותת שמדמה כאילו מותר לעשות בגופה של אישה כל מה שרוצים.  אנחנו חיים בעידן Me too ועושים צעד קדימה אבל שירים כאלו מעודדים מסר לא נכון לאותם בני נוער. במקום מסרים של ערכים יש בהם רק הוללות, ביזוי פוגענות ושוביניזם שעלולים להוביל לניצול ולפגיעה בנערות ובנשים. צריך לבטל את ההופעה שלו".

טרחנות או בקשה לגיטימית? תשפטו בעצמכם:

אלימות מיניתדודו פארוקהופעותמוזיקה ישראליתראפר