מהילדות הקשה בניו יורק ועד לגראמי: הסיפור האמיתי של אלישיה קיז

סיפור חייה של אלישיה קיז נשמע כמו אגדה מודרנית: גדלה בשכונת הל'ס קיטשן בניו יורק לאמא חד הורית ממוצא פורטוריקני. אביה האפרו-אמריקאי עזב כשהייתה בת שנתיים בלבד. אימה הייתה המפרנסת היחידה ועבדה ב-3 עבודות במקביל כדי שבתה תוכל לקבל את החינוך הטוב ביותר. קיז החלה לנגן על פסנתר בגיל 6 ועד גיל 18 קיבלה הכשרה כפסנתרנית קלאסית. במקביל היא למדה גם פיתוח קול, ריקוד ותאטרון. בגיל 13 כתבה את השיר המקורי הראשון שלה. בגיל 15 התגלתה ע"י מנהל זוטר בחברת תקליטים והוחתמה על חוזה לאלבום ראשון. בשנת 2001 יצא אלבום הבכורה שלה שבו ניגנה, שרה, כתבה והלחינה את כל השירים ולקחה חלק בעיבוד ובהפקת האלבום. האלבום "Songs in A Minor" הגיע למקום ראשון במצעד של בילבורד ונמכר ביותר מ-18 מיליון עותקים ברחבי העולם. הלהיט מתוכו Fallin’ קיבל את התואר שיר השנה בטקס פרסי הגראמי של אותה שנה.

בין השנים 2003-2016 הוציאה קיז עוד 5 אלבומי אולפן, 2 אלבומי הופעות ומכרה יותר מ-65 מיליון אלבומים ברחבי העולם. היא יצאה לסיבובי הופעות בכל העולם והופיעה על הבמות הנחשבות ביותר. במהלך הקריירה שלה היא שיתפה פעולה עם אמנים כמו אשר, ג'יי זי, ניקי מינאג', פארל וויליאמס, דרייק ועוד. לאורך הקריירה בת 25 השנים שלה, קיז כתבה שירים רבים שנחשבים מעצימים עבור נשים. בשיר "A Women’s Worth”  מאלבום הבכורה שלה היא קוראת לגברים להתמקד בצרכים האמיתיים של נשים ולא לנסות לקנות אותם כמו רכוש. השיר שלה "Girl on Fire" הפך להמנון עולמי לנשיות. קיז מספרת על תהליך הכתיבה של השיר: "אני תמיד מחפשת דרכים להרים את עצמי, להזכיר לעצמי שאני מדהימה. אנחנו כנשים רגילות להלקות את עצמנו". קיז יצרה שיר שמאות נערות ונשים ברחבי העולם יכולות לשיר ולהתעודד דרכו ברגע של קושי. "כמות הסיפורים ששמעתי של ילדות צעירות ששרות את השיר הזה, היא בלתי נגמרת. גם אם לעולם לא אכתוב שיר נוסף – עשיתי משהו משמעותי בשיר הזה".

הזמרת מניו יורק תמיד הייתה מעורבת עד הפרט הקטן ביותר בהפקת האלבומים שלה, ובשנת 2006 הקימה אולפן הקלטות וחברת הפקות משלה. היא הפיקה מוזיקלית, מלבד את אלבומיה שלה, אלבומים של אמנים בעלי שם בין לאומי כמו וויטני יוסטון, כריסטינה אגילרה, אמילי סאנדה והראפר נאס. מבחינת קיז, ההחלטה להפיק את כל האלבומים שלה ולהתחיל להפיק גם עבור אחרים, הייתה טבעית. בראיון למגזין "וראייטי" היא סיפרה שהיא מאמינה שבתור נשים אנחנו צריכות להילחם להיכנס לתפקידים הבכירים ביותר. "עד שנהיה בחדרים שבהם מתקבלות ההחלטות בכל התעשיות הגדולות ונשב שם כשוות לגברים – אנחנו חייבות להסתנן לתוכם. זה מה שישנה את מאזן הכוחות". קיז לא מדברת סתם, היא בעצמה הייתה בחדרי קבלת ההחלטות מאז גיל 14. המנהל הראשון שלה ג'ף רובינסון דאג לקחת אותה לכל דיון וכל משא ומתן שנגע לקריירה שלה. "הייתה לו הזדמנות לקחת נערה צעירה ולהראות לה איך התעשייה עובדת מבפנים. הוא התייחס אליי כשווה לו. זאת המשמעות של להסתנן לתעשיות. האם זה אומר שאנחנו צריכים לצאת למלחמה בין נשים לגברים? זה לא מה שייצור את השינוי".

בשנת 2016 הצטלמה קיז לעטיפת האלבום החדש שלה ללא איפור ודיברה בפתיחות על המסע שלה להסיר את האיפור ואיתו גם את המסכות שמאחוריהן הסתתרה במשך שנים. היא כתבה במגזין האינטרנט של לינה דאנהם "Lenny Letter"  מאמר שמתאר את התהליך שעברה: "הרגשתי הכי חזקה, משוחררת ויפה שהרגשתי אי פעם. הגיע הזמן להפסיק לשמח אנשים אחרים ולהתחיל לשמח ולטפל בעצמנו. מצפים מאיתנו להיות גדולות מהחיים אבל גם קטנטנות ורזות. אם יש לנו ירכיים או ישבן, אנחנו שמנות. אז אנחנו מענות את עצמנו, אנחנו לא אוכלות. אומרים לנו להישאר במקום שלנו, להיות נשיות, להיות ליידי, לא לעשות יותר מדי רעש. חוויתי את כל זה. אם את הולכת לעבודה בלי איפור שואלים אותך – את עייפה? אני לא עייפה, ככה אני נראית באמת!". 

 

אלישיה קיז. צילום: shutterstock

קיז מתארת את ההתמודדות הכרוכה בחשיפת פנים לא מאופרות כחוויה שבמסגרתה לא רק אחרים רואים אותה כפי שהיא באמת, אלא גם היא רואה את עצמה ללא מסכות. "זה היה אחד הדברים הקשים בשבילי. הסתכלתי על עצמי במראה ואמרתי – כן, זאת אני! נעים להכיר!". בשנים שמאז, הופיעה קיז כמנטורית בעונה ה-14 של תחרות השירה האמריקאית The Voice כשהיא נטולת איפור וטבעית, צעד שרבים מחשיבים נועז.

מתחילת הקריירה שלה קיז מעורבת בפעילות פילנתרופית. בין השאר היא משמשת דוברת של הארגון Keep A Child Alive שנותן טיפול רפואי ומשאבים לילדים נשאי איידס באפריקה. היא גם פעילה בתנועת Black Lives Mattar והופיעה בצעדת הנשים החשובה של 2017, שם נאמה נגד הנשיא טראמפ. על תנועת MeToo אמרה: "אני שמחה לחיות בנקודה בזמן שבה נשים מוצאות את הקול שלהן ולא שותקות אבל אני גם מאוכזבת מזה שאנחנו עוד צריכות לדבר על הדברים האלה. לפני כמה זמן הייתה התנועה הסופרג'יסטית? בתחילת המאה הקודמת! למה אנחנו עדיין נמצאות במקום הזה? אתם מבזבזים לנו את הזמן, אנחנו רוצות לעשות דברים חשובים יותר!".

בינואר 2019 הכריזה קיז על יוזמה חדשה שהקימה בשם She is the Music, שמטרתה לקדם נשים בתעשיית המוזיקה. "איחדתי כוחות עם נשים משפיעות מתעשיית המוזיקה – מנהלות, כותבות, טכנאיות הקלטה ומפיקות, במטרה לעצב מחדש את התעשייה שגדלתי בה וליצור הזדמנויות עבור נשים אחרות. אנחנו שואפות ליצור מודל של שינוי שישפיע גם על תעשיות אחרות". קיז תיארה את המצב העגום בו נמצאת תעשיית המוזיקה האמריקאית מבחינת שיוייון מגדרי: "מתוך כמעט 3000 כותבי שירי פופ שקיבלו קרדיט על שירים שכתבו בשנה האחרונה (2018), רק 12% מתוכם הן נשים. רק 3% מטכנאי ההקלטה והסאונד הן טכנאיות. ורק 2% בלבד מכלל המפיקים הן מפיקות נשים. ואני אחת מהן. התעשייה שלנו חייבת לשקף את השוויון המגדרי שאנחנו שואפים לו". קיז קראה לשותפיה המוזיקאים ובעלי חברות התקליטים לקדם נשים ולתת להן הזדמנויות. "בפעם הבאה שאתם מחפשים להעסיק מישהו, בין אם זה מתמחה או מפיק, חפשו אישה – במיוחד נשים לא לבנות, שיש להן קול שונה, שמביאה משהו חדש. תנו להן הזדמנות!".

אלישיה קיז. צילום: shutterstock

 

ימים ספורים לפני יום הולדתה ה-38 יצאה ההכרזה שאלישיה תנחה את טקס פרסי הגראמי היוקרתי. קיז עצמה זכתה בלא פחות מ-15 פרסי גראמי במהלך הקריירה שלה, ביניהם גם בתואר מוזיקאית השנה ושיר השנה ב-2001, 2003 ו-2008. בסרטון שנמשך 9 דקות שהעלתה לרשתות החברתיות היא מתעדת את הרגע שבו קיבלה את הבשורה על הנחיית הטקס מהמנהל שלה. בתגובה קיז מתחילה לרקוד ולהשתולל, מספרת את החדשות לאמא שלה, לבעלה ולילדיה. "אני מכירה את ההרגשה על הבמה הזאת ואני כל כך מתרגשת להביא את האנרגיות האלה להנחיית הטקס הגדול ביותר בתעשיית המוזיקה ולחגוג את היצירתיות והקסם של היוצרים והיוצרות האלה. אני מתרגשת במיוחדת עבור כל  הנשים שמועמדות השנה!".

קיז אמנם דוגלת בהעצמה נשית אבל בחייה האישיים היא מוקפת בגברים – בעלה, המפיק סוויז ביטס ושני הבנים שלהם – איג'יפט וג'נסיס. "אני רוצה שהבנים שלי יגדלו בעולם שבו הם לעולם יחשבו שבנים טובים יותר מבנות או ששחור טוב יותר מלבן. ובו זמנית הייתי רוצה להחדיר בהם את הגאווה של ההיסטוריה והמורשת שלהם. הייתי רוצה שהם יגדלו בעולם שבו לא לוקח 100 שנה כדי לעשות שינוי".

קיז מלאת תקווה לגבי העתיד "אני פמיניסטית, אני תומכת בקידום זכויות נשים ובשיוויון פוליטי, חברתי וכלכלי עבור נשים. להיות ילדה, להיות אישה, זה הדבר הכי מדהים שיש. אני מרגישה שאנחנו המין המתקדם יותר. אנחנו יוצרות את היקום. אני מאמינה שהאנושות היא טובה. כמות האנשים שרוצים לעשות טוב גדולה בהרבה ממספר האנשים שלא".

 

אלישיה קיזגראמיפמיניזם