גראמי 2020: שערוריות, טרגדיה נוראית וזכייה היסטורית

בילי אייליש, ילדת הפלא בת ה-18 שכבשה את עולם המוזיקה, היא ללא שום צל של ספק הזוכה הגדולה של טקס הגראמי הערב אחרי שרשמה מספר שיאים עם זכיותיה המרובות. הטקס הנוצץ סימן שנה נוספת שבה נשים טבעו את חותמן בעולם המוסיקה, שכן הרבה מהפרסים הגדולים, ההופעות המרכזיות והרגעים המרגשים היו בזכותן. לצד אייליש, מוזיקאיות נוספות הלכו הביתה עם גרמופון מוזהב, ביניהן ליזו הנפלאה ורוסליה, האמנית הספרדייה. למרות שהציפיות מהטקס בשנים האחרונות הולכות ופוחתות ורבים טוענים שהטקס כבר לא רלוונטי ולא מייצג את המוסיקה של היום – ולמרות האירועים שקדמו לו – האירוע עדיין היה מרגש, מעניין, מהנה, ובעיקר – מוזיקלי.

הטקס השנה נערך בצל טרגדיה גדולה. שעות ספורות לפני שהתקיים טקס הגראמי אמש בלוס אנג'לס התפרסמו החדשות בדבר מותו של אגדת ה-NBA קובי בראיינט שנהרג יחד עם בתו בת ה-13 ועוד שבעה אנשים נוספים, בהתרסקות מסוק בשכונת קלבאסס במערב לוס אנג'לס. הידיעה הכתה את העולם בתדהמה ועצב כבד, והסיפור הטראגי הזה זעזע גם את הנוכחים בטקס שרבים מהם הכירו את הכוכב באופן אישי. הרבה מההופעות והנאומים במהלך הערב אזכרו את כוכב הכדורסל, אשר היה דמות מרכזית ומשמעותית בלוס אנג'לס. אלישה קיז הקדישה לו שיר בפתיחת הטקס, ג'ון לג'נד ודיג'יי חאלד ציינו אותו בהופעתם וליזו הגדילה והודתה לו בנאום הזכייה שלה.

גם השבועות שקדמו לטקס היו אפופי דרמה – בדצמבר האחרון, פורסם שדבורה דוגן, מנכ"לית האקדמיה הלאומית לאומנויות ולמדעי ההקלטה אשר אחראית על פרסי הגראמי והטקס, עוזבת את תפקידה לאחר חודשים ספורים בלבד. דוגן החליפה את ניל פורטנו, אשר היה בתפקיד כ-18 שנים, והייתה האישה הראשונה למלא תפקיד זה. היא החלה את תפקידה בהבטחה לשפר את השוויון והייצוג של נשים בפרסי הגראמי – לאחר שטענות רבות נשמעו על אחוז הנשים המועמדות ביחס לגברים ועל כך שהפרסים מיושנים ולא מייצגים את הגיוון הרחב שקיים במוסיקה כיום. האקדמיה פרסמה כי דוגן עזבה את תפקידה לאלתר לאחר שהעוזרת האישית שלה הגישה נגדה תלונה, אך היא מנגד טוענת שזהו אמצעי השתקה של האקדמיה כנגדה, וכי הארגון עצמו הוא מושחת והניהול שלו לוקה בחסר. מנכ"לית האקדמיה היוצאת אף האשימה את המוסד בניגוד אינטרסים ובשיבוש הליכי ההצבעה לפרסים עצמם. התקרית הזו שמה את הגראמי – שגם ככה היה במקום בעייתי מבחינת יחסי ציבור – במשבר, שבועות בודדים לפני הטקס. והיו אף שמועות שטיילור סוויפט, שהייתה אמורה להופיע בהפתעה במהלך הטקס, ביטלה את הופעתה ואף וויתרה על הנוכחות בטקס, למרות שהייתה מועמדת לשלושה פרסים. 

אך למרות כל האירועים הללו, הטקס הצליח להיות אירוע מהנה ומרגש, בין היתר בזכות ההנחיה של אלישה קיז, שתמיד יודעת להשרות אנרגיה חיובית, ובזכות ההופעות של הערב: ליזו, מהממת כהרגלה, פתחה את הטקס יחד עם חליל הצד שלה בהופעה מרימה; אריאנה גרנדה הופיעה עם כמה מלהיטיה הגדולים מ- 2019, ליל נאס X ביצע את הלהיט שלו, "Old Town Road", לצד בילי ריי סיירוס, הרכב הקיי-פופ הקוריאני BTS נתן הופעה מהנה במיוחד; דמי לובאטו עשתה קאמבק אימוציונלי ורווי דמעות עם שירה החדש "Anyone", לאחר שלא הופיעה מאז 2018, השנה בה שהתאשפזה בעקבות מנת יתר; ורוסליה, המוזיקאית הספרדיה המשלבת אלמנטים של פלמנקו בשיריה, הראתה לעולם שהיא "איום משולש" – זמרת מצוינת, מלחינה מוכשרת ורקדנית נהדרת.

בגזרת הזכיות לא היו הפתעות גדולות, ואכן בילי אייליש זכתה בחמישה פרסים, והיא ללא ספק המנצחת הגדולה. צריך להבין את המשמעות ההיסטורית של הזכייה של אייליש, בטקס הגראמי ישנם ארבעה פרסיים מרכזיים, שנחשבים חלק מהקטגוריה הכללית של הטקס – פריצת השנה, שיר השנה (על כתיבת השיר), אלבום השנה, והקלטת השנה (פרס שיר השנה רק בהקשר של ביצוע והפקה), אלו נחשבים לפרסים הנחשקים והחשובים ביותר במהלך הטקס. בתרחיש היסטורי שלא קרה מאז 1981, זכתה בילי אייליש בכל ארבעת הפרסים, וכמו כן הפכה לאמנית הצעירה בכל הזמנים לזכות בפרס אלבום השנה עבור "When we all fall asleep, where do we go?". זכיות נוספות אשר ראויות לציון הוא זכייתה של ליזו בשני פרסים, ביניהם שיר הפופ הטוב ביותר ("Truth Hurts"), ושל רוסליה בפרס האלבום הלטיני.

העובדה שאריאנה גרנדה אשר החזיקה את עולם הפופ על כתפיה במחצית הראשונה של 2019 לפני שאייליש השתלטה על המצעדים, הלכה הביתה בידיים ריקות ולא זכתה באף אחד מחמשת הפרסים אשר הייתה מועמדת אליהם עוררה תדהמה ומיני שערורייה. אפילו אייליש הבחינה בכך ובנאום הזכייה שלה לאלבום השנה אמרה "אפשר רק לומר שאני חושבת שהפרס הזה מגיע לאריאנה גרנדה?"

למרות שבליבי חיבה שאין להסתיר למוסיקאיות, היו גם מוזיקאים רבים הערב שזכיותיהם ראויות לציון – ליל נאס X ובילי ריי סיירוס זכו בשיר הפופ הטוב ביותר על ידי צמד, עבור "Old Town Road"; הכמיקל ברדרס, אשר פעילים כבר למעלה משלושה עשורים, זכו בשני פרסים; ג'ון לג'נד, דיג'יי חאלד, והראפר המנוח ניפסי האסל זכו בשיר הראפ הטוב ביותר עבור "Higher"; וטיילר דה קריאייטור זכה בפרס אלבום הראפ הטוב ביותר עבור "Igor".

האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בגזרת האופנה. מרבית ההופעות שבטקס, למעט בודדות, היו מוזרות במקרה הטוב ומחרידות במקרה הרע. המצטיינות הן כמובן אריאנה גרנדה בג'יאמבטיסטה וואלה, ליזו בורסצ'ה ואח"כ בכריסטיאן סיריאנו, ודואה ליפה באלכסנדר וונג. מעבר לכך, נראה היה שהאפרוריות באקדמיה שמארגנת את הטקס חלחלה לבחירת התלבושות של אורחיו, ולמרות שמדובר באחד מרגעי השטיח האדום הגדולים מדי שנה, כמעט ולא היה רגע מרגש לדווח עליו השנה.

כל מה שקדם לטקס הגראמי הערב הצביע על כך שהוא עשוי להיות כישלון מהדהד. אבל בזכות מוסיקאיות ומוסיקאים שבאמת אוהבים את מה שהם עושים, ובזכות ילדת פלא מוכשרת אחת בדמות בילי אייליש, הוא הצליח להתעלות על הציפיות ולספק לצופים ערב מהנה ומרגש. כפי שציינו מספר זוכים בנאומי הזכייה שלהם, הטרגדיה שארעה אמש שמה דברים בפרופורציות קצת אחרות, והשאירה את כולנו לשמוח ולהוקיר תודה שאנחנו יכולות ויכולים ליהנות ממוזיקה מעולה. 

אריאנה גרנדהבילי איילישטקס הגראמי