אזיליה בנקס הולכת להיות הרוזה פארקס הבאה

אזיליה בנקס אולי פרצה לתודעה הקולקטיבית של תרבות הפופ רק בשנים האחרונות, אך בכל הקשור לפה גדול, התפרצויות זעם ובאופן כללי מה שנראה מהצד קצת כמו התנהגות של דיווה, יש לה כבר פז"ם שלא היה מבייש את מיטב הפרובוקטוריות.

כעת מגייסת המוזיקאית הצעירה בעלת הקול הייחודי את אותו פה גדול, שסיבך אותה בשלל התכתשויות טוויטר עם ראפרים שונים עד כה, למטרה טובה: קריאה חתרנית למדי למדיניות פיצויים אמריקאית, שתפצה את האזרחים השחורים במדינה על עוגמת נפש והתעללות ארוכת שנים, זו שנמתחת בין ימי העבדות ועד לתקריות הקטלניות האחרונות של המשטרה האמריקאית עם צעירים שחורים, שעדיין מסעירות את אמריקה.

בציוץ שחלקה ועורר סערה בטוויטר בימים האחרונים, כחלק מקמפיין שלם המתוכנן במדיה החברתית, כתבה בנקס ילידת הארלם כי אמריקה חייבת לאזרחיה השחורים מעל 100 טריליון דולר, והשוותה בין הסדר פיצויים כזה והסדרים דומים ובהם השילומים שקיבלו ניצולי השואה מגרמניה וכספים להם זכו ילידים אינדיאניים, לאחר שנים רבות של התעמרות וניצול מצד האומה האמריקאית.

משנה שם – משנה מזל

בנקס, ילידת 1991, הוציאה את אלבום הבכורה הרשמי שלה רק בנובמבר האחרון, אך היא מסתובבת בשטח מאז שפרסמה לבד את שירה הראשון ברשת ב-2008. אז היא היתה תחת שם הבמה "$Miss Bank" אבל היא נטשה אותו במהרה, כפי שנטשה את ניסיונה המוקדם כבת נוער (או שמא נסיונם של הוריה) להפוך לשחקנית. היא ניסתה את מזלה כמוזיקאית גם בקנדה ואף הקליטה קאבר ללהקת אינטרפול בתקופתה במונטריאול, אך חזרה לניו יורק בידיים ריקות ומצאה את עצמה מתפרנסת ממכירת מחזיקי מפתחות ובהמשך מריקוד במועדון חשפנות ניו יורקי סליזי – עד שהעלתה לרשת בספטמבר 2011 את הסינגל "212" וזכתה לראשונה לתשומת לב תקשורתית ותעשייתית מהזן הרצוי.

"הייתי מוותרת על הקריירה שלי כדי להאבק עבור פיצויים". אזיליה בנקס. צילום: Shutterstock

הסינגל שזכה להצלחה במצעדים האירופאיים והגיע למקום ה-12 במצעד הבריטי, היה הסנונית הראשונה לקראת המיני-אלבום (EP) הראשון של בנקס, "1991". בהמשך יצא אלבום הבכורה הראשון והמצופה שלה, "Broke with Expensive Taste", בו שיתפה הראפרית הצעירה עם מגוון מוזיקאים. אך הרבה לפני שהספיקה לשחרר את האלבום, בנקס כבר זכתה לפרסום, כאמור בשל שורה של עימותים מקוונים מתוקשרים, כשהראשון בהם עם לא פחות מאשר רכילאי-העל פרז הילטון.

במסגרת ויכוח טוויטר עם ראפרית אחרת, כינה הילטון את בנקס "כלבה עם עור מפוחם", מה שגרם לה לכנות אותו בתגובה בכינוי "הומו ממורמר". כשזכתה לביקורת על אמירתה, השוותה בנקס את ההערה שלה לשימוש במילה "כושי" בתרבות ההיפ הופ ותהתה לגבי הקלות הרבה בה מתקבלים בתרבות האמריקאית הלבנה דברים כמו רצח, מין ואלימות, בעוד שפגישה ברגשות ההילטון בגלל השימוש במילה "הומו" מעוררת שערורייה.

רוזה פארקס של עולם הפופ

קל להתווכח על ההגיון שבהשוואה ובהצטדקות הזו, וקל עוד יותר לציין ששרץ אחד אינו מכשיר את השני, אך דבר אחד כבר ברור: לאזיליה בנקס יש פה גדול ובטן מלאה ואין לה שום כוונות לשמור אותם לעצמה. את הראפרית האוסטרלית הלבנה זיגי אזלייה היא תקפה בהאשמה על כך שהיא גוזלת ומחקה את התרבות השחורה באופן ציני – שרה ראפ מצד אחד, אבל לרגע לא חושבת להתייחס לנושאים שחורים בוערים, כמו הירי של שוטר לבן על הילד השחור טמיר רייס.

בנקס ידועה כבר כדוברת קולנית של הקהילה השחורה, אך היא ניצלה את הבמה הציבורית הנגישה לה גם כדי ליישר קו בכל הנוגע לזכויות נשים. בין הראפרים שהאשימה עד כה במיזוגניה באופן פומבי נמנה גם מי שניתן אולי לכנות בשם גוזל התרבות השחורה הגדול מכולם, במעין קולוניאליזם הפוך על הפוך שכזה, הלא הוא אמינם. באחד משיריו האחרונים היא צווח שהוא רוצה "לתת אגרוף ללנה דל ריי". בתגובה לפרסום המילים והסערה ברשת, תייגה בנקס את דל ריי בטוויטר וכתבה לה: "תגידי לו שיחזור לקרוואן שלו, יאכל את המנה המחוממת במיקרו שלו ויינק מהציצי של אחותו", עלבון ישיר ונטול כל פוליטיקלי קורקטיות, שמכוון היישר לאשכים של מה שמכונה באמריקה "טריילר טראש", או פשוט "זבל לבן". בנקס נלחמת באש עם אש ולא בפעם הראשונה.

במהלך הפרובוקטיבי האחרון שלה, עושה רושם שאזיליה בנקס מכוונת לראשונה למחוזות שלא רק מגרדים את הפוליטיקה הבין-קהילתית, אלא נוחתים במלוא העוצמה במעוז הפוליטי לחלוטין. "המהפכה התעשייתית התבוססה על סחר בעבדים ובנקים אמריקאים נבנו על גבי ההון הזה, שנאגר במחיר בשרנו ודמנו", הסבירה, "אל תתנו לתוכניות הריאליטי, ראפ, אופנה וכל השטויות האלו לבלבל אתכם. אנחנו הצאצאים של מי שמתו בשם הקפיטליזם המודרני ומגיע לנו נתח מזויין מהעוגה. הייתי מוותרת על הקריירה שלי כדי להאבק עבור פיצויים, לאזן את הצדדים פעם אחת ולתמיד".

האם תיקח בנקס את המושכות ותוביל את המאבק הזה לקראת הסכם ממשי, כזה שישנה את עתידם של אינספור ילדי שכונות שחורים, שסיכויי ההצלחה שלהם בחיים עדיין נמוכים מהותית משל בני גילם לבני העור? כנראה שבינתיים לא ממש. רק הזמן יגיד אם אזיליה בנקס באמת רוצה להיות רוזה פארקס של עולם הפופ, או שמדובר בעוד פרובוקציה, בשורה ארוכה של תעלולי יח"צ שהפכו אותה מעוד פופסטארית בגרוש לשם שגור ומוכר.