מבלים באוגוסט: פסטיבל "מכתש של כוכבים" במצפה רמון

גם בשיא הקורונה, סביב מרץ – אפריל 2020, כשהייאוש נשקף מכל עבר, נפוצה האמרה "Do remember they can’t cancel the spring" המיוחסת לאמן דיוויד הוקני. וזה נכון גם לגבי השמיים. הם תמיד שם. משתנים וגם קבועים, "ריקים" או זרועי כוכבים, מעוננים או בהירים, מוארים או חשוכים. תמיד אפשר להרים את הראש ולשאת עיניים למעלה, גם כשגרים בעיר צפופה ועתירת בנייני בטון. זה משהו שמחבר את כל האנושות באשר היא.

עכשיו דמיינו את חוויית הצפייה בשמיים במקום שבאמת ממקסם את העניין – הנגב או ליתר דיוק מכתש רמון, המכתש הגדול ביותר מסוגו בעולם. בעוד שרוב המכתשים בעולם נוצרו מפגיעת מטאוריט או שהיו בעבר הר געש שהתמוטט והלוע הפכה למכתש, סיפורו של מכתש רמון שונה ואף נדיר. המכתש נוצר משחיקה של שכבות סלע רכות שהיו תחת שכבות קשות, מרכז המכתש היה בעבר ראש של הר שנשחק באופן טבעי והפך למכתש. התוצאה היא מעין קערת ענק שאורכה כ-40 קילומטר, רוחבה המרבי כתשעה קילומטרים ועומקה הממוצע כ-400 מטר. יש רק כשבעה מכתשים מסוגו בעולם, חמישה מהם בנגב, השאר בסיני. מדובר בתופעה גיאולוגית בקנה מידה עולמי עד כדי כך שהם נקראים בלעז makhtesh ולא crater כמו מכתשים אחרים בעולם שנוצרו בתהליכים אחרים.

ליקוי ירח במצפה רמון. צילום: שיר פרסר 

עכשיו למה אני מספרת את זה? כי זה מיוחד ומרתק ומה שהולך להיות במכתש הנדיר הזה במהלך אוגוסט הולך לחבר את הסביבה עם גרמי השמיים. המכתש מעצם מיקומו נהנה ממינימום זיהום אור. כן, יש תופעה כזו שיצרנו אנחנו, בני האדם, והיא מקשה על צפייה בכוכבים באזורים של ריכוזי אוכלוסייה. המכתש כבר מספק משהו אחר לגמרי – שמיים נקיים ופתוחים בלי מגע יד אדם (כמעט). הניקיון הטבעי מתאורה מלאכותית ומפיתוח אורבני הוביל את מכתש רמון לזכות בתואר נכסף בינלאומי נוסף – "שמורת אור כוכבים בינלאומית". יש עוד כמה עשרות כאלו, אבל לא במזרח התיכון.

כל הגורמים הובילו ליצירת שלל פעילויות בחודשי הקיץ, שממילא חמים לפעילות ביום, סביב הכוכבים, כולל קצת עזרה מהכוכבים עצמם שמצטרפים לחגיגה. פסטיבל "מכתש של כוכבים" ייערך עד 28 באוגוסט, בימי חמישי ושישי ובארגון חברת "בטבע" המתמחה בנושא מתוך תשוקה אמיתית.

מידי חמישי ושישי, משקיעה ועד השעות הקטנות של הלילה, ייערכו פעילויות למשפחות, לזוגות ולכל מי שרוצה להבין קצת יותר על השמיים ועל מה שקורה בהם. וקורה בהם – השיא של האירוע הוא שבוע של מטר המטאורים הנקראים פרסאידים או בפי העם "כוכבים נופלים" ב-8-14.8.

מה אפשר לחוות? לצפות מבחוץ ולהצטלם ליד מתחם D-MARS (חיים על מאדים שעדיין בשלבי הקמה), לבקר במתחם טלסקופים לצפייה בשמש ובכוכבים כולל בטלסקופ הנייד הגדול ביותר בישראל, לראות סרטים ב- 360 מעלות בפלנטריום מתנפח בשטח (תוך רביצה על פופים), תערוכת צילומי כוכבים מחווה לצלם הבינלאומי פיליפ בונו, אזור יצירה לילדים, מתחם אוכל ושתייה של פאב "הברך" במצפה רמון, מופעי קרקס של מור רון ואמנות והכל תוך הדרכה מקצועית של מדריכי "בטבע" בהובלת נדב סילברט, מנכ"ל מרכז הדרכה "בטבע", אורי כץ, ראש תחום אסטרונומיה מרכז הדרכה "בטבע" ויתר המדריכות והמדריכים.

דברים שיש בחלל, בפלנטריום בפסטיבל מכתש של כוכבים. צילום: יוליה פריליק-ניב

רק כדי "לסבר את העין", בשנה שעברה הגיעו יותר מ-30 אלף איש לצפות במטר המטאורים המפורסם של אוגוסט שמילא את השמיים בכוכבים נופלים. בכל מקרה, לא כדאי לפספס את ההרצאות המרתקות שמסבירות על מערכת השמש ועל כל הכוכבים שרובנו מכירים מהניווטים בצבא – הדובה הגדולה, העגלה, כוכב הצפון, הצייד ועוד רבים ומנצנצים. טיפ קטן: אפשר להוריד אפליקציה שמחברת את הנקודות, כמו כשהיינו קטנים, ומציגה היטב את הכוכבים. כך לילדים צעירים יהיה קל יותר להבין על מה הם צופים.

מידע על פסטיבל "מכתש של כוכבים" 

 

 

לא לפספס – שביל האבנים הזוהרות מצפה רמון. צילום: יוליה פריליק-ניב

ביניים: מה עוד עושים במצפה רמון?

איפה לנים? יש במצפה רמון שלל אפשרויות בכל רמות המחירים, אנחנו ישנו באופציה צנועה אך כזו המחוברת למקום ולייחוד שבו – האור-חאן ברובע הבשמים. יש כמה אפשרויות, אנחנו לנו בחדר משפחתי עם חדר רחצה ומיזוג, חדר נקי, פשוט ונעים. במתחם יש חלל מרכזי גדול מאוד עם משחקי קופסה, ספרים, כלי נגינה, מטבח לשימוש עצמי, בר עם מכונת קפה (בתשלום), שולחנות וכיסאות וספות. בחצר יש ג'קוזי חביב וחללי מדיטציה.

**לינה בהאור-חאן מ-100 שקלים ללילה לאדם, חדר משפחתי במתחם אנשאנטה מ-600 שקלים לזוג.
האור-חאן קרוב לעסקים מקומיים רבים אחרים ברובע הבשמים, ממש מצבור של כל מה שנחוץ למטייל ולתייר.

האור-חאן מצפה רמון. צילום: יוליה פריליק-ניב

על מה לא לוותר?

במסגרת המנהג שלי ask the locals שאלתי את סוזי מהאור-חאן מה ממש אסור לפספס במצפה רמון. סוזי ענתה תוך שנייה וחצי "שביל האבנים הזוהרות. 8 דקות ברגל או 3 דקות ברכב מהאור-חאן". שביל האבנים הוא מעשה ידי אדם, הוא נמצא בגן הפסלים, ולמעשה מדובר במחזה מרהיב שמתגלה עם רדת החשכה: שביל מרוצף שבו שילבו אבנים זוהרות שיוצרות מסע קסום. אבל למה שנקלקל לכם את החוויה? סעו לנסות.

רצינו מאוד לבקר במרכז המבקרים רמון אבל הכללים הקשוחים של רשות הטבע והגנים לא אפשרו זאת. הגענו 15 דקות לפני המועד שאליו נרשמנו בשל מגבלת זמן ולא הסכימו להכניס אותנו שלא במשבצת למרות שהמקום היה ריק למדי. אולי בפעם הבאה. תחת זאת נסענו ברחבי מצפה רמון וצפינו ביעלים מקפצות ברחובות ואף נשמנו עוד קצת נוף מדברי מהתצפית על המכתש ביום. מומלץ בחום.

אטרקציותבילוייםחופש גדולמכתש רמוןקיץ 2021