אמיליה קלארק: השחקנית שהופכת את חאליסי לאישה הכי חזקה במשחקי הכס

למראית עין אמיליה קלארק עושה רושם של בחורה מתוקה וקלילה, אולי אפילו נאיבית. החיוך הרחב והעיניים הטובות מסגירים אותה ככזו. ונדיר לתפוס אותה לא מחייכת – גם על השטיחים האדומים, היא יוצרת רושם שמזכיר יותר את הבת המתוקה של השכן מאשר כוכבת הוליוודית אלגנטית קרירה, ודאי לא איזו פאם פאטאל. אולם בדיוק כמו דיאנריז טארגאריין, הדמות אשר הפכה את פניה של השחקנית הבריטית למוכרות בכל בית, בארשת המתוקה שלה יש מן ההטעייה. מאחורי העיניים הטובות והשקטות מסתתרות נחישות, אסרטיביות, ערכים יציבים, חדות – והרבה מאוד כוח.

 

אמיליה קלארק מדברת על הסצינה הכי השערורייתית שלה

יש מי שמאמין שסצינות העירום והסקס של חאליסי מורידות מכוחה. אמיליה קלארק מסבירה עד כמה הטענה הזו שגויה

לכתבה המלאה

ככל שלומדים להכיר את קלארק מחוץ ל"משחקי הכס", מגלים בדיוק למה השחקנית הצעירה נבחרה לתפקידה המכונן של חאליסי – אחת הדמויות הנשיות הכי חזקות, חכמות ופורצות דרך שנראו על המסך הקטן בשנים האחרונות. אבל אם תשאלו אותה, זו דווקא חאליסי שהפכה אותה לאישה חזקה. "את לא זוכה להיות אם הדרקונים בלי לעשות שינוי או שניים", אמרה קלארק לאחרונה למגזין הרולינג סטון בכתבת שער עם תחילת העונה השבעית של הסדרה. "להיות מסוגלת להקיף ולהבין את סוג האישה שמסוגלת לכבוש צבאות ולמוטט קהילות, זה דבר שאיפשר לי, כשחקנית, לעמוד יציבה וחזקה בנעליים האלו".

ובאמת, לא סתם קלארק בת ה-30 נבחרה למלא את דמותה של דיאנריז טארגאריין, מי שהחלה את דרכה באפר ועשתה דרך ארוכה ואמיצה שהשיגה את הכוח והמעמד בו היא אוחזת כיום. השחקנית הביאה איתה הרבה מהנחישות, המנהיגות והתעוזה שהדמות נדרשה להקרין, אך בעצמה מעידה שלמדה המון מהדמות שהפכה ב-7 השנים האחרונות לחלק בלתי נפרד ממנה. עכשיו כשכולם כבר יודעים מי היא חאליסי, הגיע הזמן שנכיר גם את האישה האמיצה שעומדת מאחוריה.

שתיים שהן אחת. צילום: Shutterstock

אם הדרקונים מברקשייר

ב-23 באוקטובר 1986 נולדה בלונדון תינוקת הנושאת שם מלא שלא היה מבייש אפילו את מדונה – אמיליה איזבל יופמיה רוז קלארק. אביה היה טכנאי סאונד בתיאטרון ואמה מנהלת עמותה, ויש לה אח אחד שהיא טוענת ש"קיבל את כל השכל ועוד יהיה ראש ממשלה". את נעוריה העבירה מחוץ לעיר הגדולה, בברקשייר, מחוז מערבי ללונדון, ועד היום היא מודה שהיא כמהה למרחבים הפתוחים. "משם אני שואבת את השלווה והרוגע שלי – מלהיות מסוגלת למצוא פיסה של ירוק".

העניין שלה במשחק החל לבעבע כבר כשהיתה בת 3, כשראתה מחזה בו אביה עבד, ומאז רדפה אחר החלום בעקביות. "אחת החברות הכי טובות שלי הזכירה לי משהו די מביך, אני מכירה אותה כמעט שני עשורים והיא אמרה – 'כשהכרתי אותך לראשונה את אמרת היי, קוראים לי מילי ואני רוצה להיות שחקנית'. זה היה מביך, אבל תמיד הייתי מכוונת מטרה".

קלארק למדה משחק באקדמיה לדרמה בלונדון והשתתפה במספר קטן של מחזות וסדרות, כולל תפקיד קטן בפרק של אופרת סבון בריטית. ב-2010, רגע לפני "משחקי הכס", מגזין מקצועי כלל אותה ברשימת 'כוכבי המחר של בריטניה'. וההבטחה הזו התממשה מהר מאוד – כמעט מיד אחרי שסיימה את לימודיה ב-2009, איתרו אותה המלהקים של "משחקי הכס" וצירפו אותה לסדרת הענק של HBO.

"רקדתי כמו רובוט, אחר כך כמו תרנגולת. זה סגר את העניין", התלוצצה קלארק בראיון בעבר כשנשאלה על האודישן שלה ל"משחקי הכס". אך היתה אמת בדבריה. דיוויד בניוף, אחד מיוצרי הסדרה, התגרה בה כבדיחה כשביקש שתדגים את כישורי הריקוד שלה, וזה מה שעשתה. לדברי בניוף, התפקיד היה שלה עוד הרבה לפני שהגיעו לשלב הריקודים, אך לפחות הם קיבלו הוכחה נוספת לאותה נחישות שקלארק הדגימה היטב לאורך כל דרכה – היא תעשה את מה שהיא צריכה לעשות בשביל התפקיד. כן, ממש כמו דיאנריז טארגאריין.

"את לא זוכה להיות אם הדרקונים בלי לעבור שינוי או שניים". צילום: shutterstock

כאמור, קווי הדימיון בין דמותה המיתית של אם הדרקונים לשחקנית הצעירה מלונדון רבים – חלקם כאלו שקלארק למדה לאמץ, וחלקם תמיד היו בה. "זו ההתבגרות של נערה לאישה", דיברה על הזדהותה עם דמותה בסדרה. "היא תמיד נזרקת למצבי קיצון עמוקים, לראות אם היא תשקע או תשחה, והיא בוחרת לעשות את זה בדרך שלה. זה נפלא לראות דמות עם התחלה כל כך צנועה, עם ביטחון עצמי כל כך נמוך, מתחילה להאמין בעצמה. והרגשות שלי תוך כדי הצילומים הדהדו – בצורה הרבה יותר דרמטית, כמובן".

אחרי 7 שנים אינטנסיביות ככוכבת על הסט של הסדרה הכי אהובה בעולם, נראה שקלארק מסתגלת במידת מה לחיי הזוהר. היא אמנם עדיין בולטת בחן הפשוט שלה אל מול שאר הכוכבות המרוחקות שמתהלכות לצידה על השטיחים, אך היא מוצאת את הדרך שלה להשתלב.

קלארק מצליחה גם לשלב עבודות נוספות בין עונות הסדרה – היא כיכבה בסרט "ללכת בדרכך", סרט רומנטי על עוזרת המתאהבת במטופל המשותק לכסא גלגלים, שם גילמה דמות שהרבה יותר קרובה ל"בת השכן המתוקה" שהיא משדרת מאשר לעוצמות של חאליסי. גם לצידו של ארנולד שוורצנגר היא כיכבה בסרט האחרון בסדרת טרמינייטור, והספיקה להיכנס לנעליה של אודרי הפבורן כהולי גולייטלי בגרסה בימתית של "ארוחת בוקר בטיפאני" בברודוויי. בנובמבר האחרון הוכרז כי קלארק תשתתף בתפקיד ראשי גם בסרט הבא בסדרת "מלחמת הכוכבים", שעתיד לצאת ב-2018. ניתן להניח ולקוות שבסדרה מלאת לוחמות נועזות ומורכבות, האיכויות העוצמתיות של קלארק יגיעו לידי ביטוי באור חדש.

ולמרות שההצלחה רק ממשיכה לחבק ולהרים אותה, השנה החולפת בחייה של קלארק היתה קשה במיוחד, ומסתבר שהשחקנית קיללה את 2016 ממש כמו כולנו. אולם מעבר למותם של גיבורי תרבות, עלייתו של טראמפ לשלטון והברקסיט הבריטי שפגע בה בנקודה רגישה במיוחד, קלארק נאלצה להתמודד עם מותו של אביה בטרם עת. "ממעיטים במימדים של זה", ענתה קלארק כשנשאלה אם הטרגדיה הזו פגשה אותה גם על הסט ואיך התמודדה עם זה. "לא ידעתי שאפשר להרגיש ככה". אבל בדיוק בזכות אותם כוחות שחאליסי העניקה לה, היא הצליחה להתגבר ואף לתעל את הרגשות הקשים כדי לשדר עוצמה ורגש בתפקיד. "חשבתי, 'אני לא הולכת לתת לכם לראות אותי בוכה. זה לא קורה'". במקום, היא היתה לוקחת רגע להתאפס על עצמה וחוזרת לסט חזקה וטעונת רגש.

"היא תמיד נזרקת למצבי קיצון, לראות אם תשקע או תשחה". צילום: shutterstock

מה שהעולם צריך עכשיו זו מנהיגה כמו חאליסי

כמי שהפכה לאייקון של הנהגה וכוח נשי, קלארק עצמה הפכה לדוברת של פמיניזם ושיוויון בין המינים. היא מתראיינת לטוק-שואוז בקלילות וכיפיות שלא קשורים בעליל לדמותה החזקה בסדרה, אך מתחת לגישה התוססת והמצחקקת יש המון אמירה. צריך להקשיב לדברים שהיא אומרת באותה קלילות כדי להבחין עד כמה האג'נדה והכוחות הבלתי מתפשרים האלו קיימים באופייה, והחלו לצאת ממנה יותר ויותר בשנה-שנתיים החולפות.

"כן, יש עליי מסקרה, ויש לי גם מנת IQ גבוהה, אלה שני דברים שיכולים לחיות יחדיו", אמרה בראיון לרולינג סטון, בין התלוצצויות עם המראיין וקוריוזים חמודים. "במהלך ההיסטוריה נשים היו מנהיגות מצוינות. ובשבילי שזו תהיה הדמות שאני מזוהה איתה? היה לי כל כך הרבה מזל. כל מי שחושב שזה (מנהיגות נשית – נ.ב.) לא נחוץ, צריך רק להסתכל קצת על הסביבה הפוליטית שכולנו חיים בה כדי להבין ש'הו, לא, זה נחוץ. זה ממש נחוץ'".

אולם לא תמיד קלארק היוותה סמל מובהק לפמיניזם, ולמעשה עד היום יש המטילים בספק עד כמה היא מיטיבה עם מאבקיהן של נשים בעולם האמיתי. ב-2015 היא נבחרה לאישה הסקסית בעולם מטעם מגזין אסקווייר, הרבה בזכות העובדה שאין לה שום בעיה להיחשף במערומיה במהלך הסדרה, וגם בסצינות מיניות.

"זה לא מונע מבעדי להיות פמיניסטית", עונה קלארק לטענות נגדה, שנראה שהצליחו להוציא אותה משלוותה. יותר מזה – היא מאמינה בלב שלם שחלק מאותן סצינות מעצימות את דמותה של חאליסי אף יותר, ומוכיחות מעבר לכל ספק שאפשר להיות אישה עירומה, מינית וחזקה – מבלי לשחק לידיהם של גברים. "זה כשלעצמו מאוד אנטי-פמיניסטי. נשים ששונאות נשים אחרות זו בדיוק הבעיה". על הסצינה הזכורה שלה עם דריו, החייל עליו פקדה להתפשט כשנכנס לחדרה, היא מדברת כסצינה שציפתה לה מאוד ושהוכיחה בדיוק את טענותיה מול אלו שביקרו אותה על הסצינות הללו. "ממש הלכתי והודיתי ליוצרי הסדרה. זה היה די נפלא לקבל סצינה בה אני אומרת לכל אלה – 'הנה לכם, בבקשה!'".

יחד עם זאת, אחת המלחמות הבולטות ביותר שקלארק ניהלה תחת ההילה של חאליסי היתה לקידום טענה מרעננת ויוצאת דופן בנוף ההוליוודי: כן, זה בסדר גמור שנשים יהיו עירומות ומיניות על המסך, וזה לא הופך אותן לחלשות יותר – אבל לא הגיע הזמן שגם גברים יתפשטו על המסך? "אני מרגישה שיש חוסר שיוויון עם כמות העירום שמתרחשת עם נשים, וספציפית האישה הזו, לעומת כמה שזה קורה עם גברים אחרים. אני חושבת שזה צריך להיות שווה בשווה. שחררו את הפין! תורידו את הבגדים!". אמרה בראיון אמיץ וזכור במיוחד.

ואכן, דרישתה נענתה. זמן קצר לאחר אותו ראיון הופיעה ב"משחקי הכס" סצינת עירום גברית, כולל איבר מין גברי חשוף לחלוטין – סצינה שהוכיחה כמה כוח לקלארק יש על הסט של הסדרה, וגם הרבה מחוץ לו.

"היה לי כל כך הרבה מזל שזו הדמות שאני מזוהה איתה". צילום מסך מ"משחקי הכס", HBO

מעבר לעוצמות נשיות, קלארק מודעת היטב גם לנושאים אחרים שנשים תחת אור הזרקורים נדרשות לקדם בימינו – ויודעת לשבור את השקר שבמראית העין שמוצגת על השטיחים האדומים. "אין כיתוביות על תמונות מהשטיח האדום שאומרות 'הבחורה הזו התאמנה במשך שבועיים, עברה דיאטת מיצים, יש לה צוות שיער ואיפור והשמלה הזו נתפרה עבודה. אני הייתי רוצה שהן פשוט יגידו, 'זו לא האמת'".

קלארק מכירה בכך שתהילה היא עניין חמקמק ושימי החסד שלה תחת אור הזרקורים עלולים להיגמר ברגע. "אני לגמרי מודעת עד כאב לכמה מהר כל זה יכול להיעלם", אמרה בעבר. אם תישאלו אותנו, הבחורה הזו תישאר בסביבה לעוד זמן רב, או כך לפחות אנו מקוות. אבל בינתיים, היא דואגת לנצל את הבמה ככל הניתן. "אני רוצה שייזכרו אותי בזכות המשחק שלי, לא בזכות החזה שלי", אמרה בעבר.

"אחד מבין הדברים הרבים שאני אוהבת בדיאנריז ב'משחקי הכס' הוא שהיא נתנה לי הזדמנות להניף את הדגל בשביל נערות ונשים. להיות יותר מסתם 'אשתו של' או 'חברה של'", אמרה קלארק באחד הראיונות עימה. אין ספק שהיא הרוויחה בענק עם התפקיד הזה, מבחינת קריירה כמובן ונראה שגם מכל הבחינות האישיות. אולם אין ספק גם שאנחנו הרווחנו אישה חזקה, מקסימה, מורכבת, מיוחדת ואמיצה, שלא מפחדת לספק אמירה ברורה ולדרוש את השינוי שכולנו רוצות לראות על המסך. אמיליה קלארק הולכת מנהיגה נערצת גם הרבה אחרי שתיפרד מהתפקיד של חאליסי, רק חכו ותיראו.