לג'יי קיי רולינג אין בעיה שג'וני דפ יככב בסרט הארי פוטר החדש. ולכם?

הכירו את שובר הקופות הבא שלכם: בקרוב מגיע ספין אוף נוסף מסדרת הארי פוטר לאקרנים, הסרט השני מתוך חמישה בסדרת "חיות הפלא", אשר ייקרא "פשעיו של גרינדלוולד". הקאסט של הסרט נחשף בתמונה אשר פורסמה לפני שבועיים, והיה ניתן לצפות שהתלהבות המעריצים תגעש ותרעש – אך דמות אחת פגמה בשמחה הגדולה. בתפקיד אותו גרינדלוולד נפשע יככב ג'וני דפ, מי שהואשם לאחרונה בתקיפות אלימות נגד אשתו לשעבר אמבר הרד.

עוד באון לייף:

 

מאז פרסום הקאסט ועד היום, רעמה שתיקתה של אישה אחת – ג'יי קיי רולינג, שגם הפעם אחראית לתסריט הסרט המבוסס על ספרה משנת 2001. הזעם בקרב מעריציה על ליהוקו של דפ החל כבר בשנה שעברה, כשבסוף הסרט הראשון בסדרה הוא נחשף כמי שיישחק את גרינדלוולד, סרט אשר יצא כחצי שנה לאחר פרסום הטענות של הרד כנגדו. כעת, ההכרזה הרשמית על השתתפותו בתפקיד הראשי דחקה אותה לפינה ולא אפשרה לה לשתוק יותר, ובפוסט באתרה האישי שפורסם במהלך סוף השבוע, רולינג התייחסה לטענות כנגד ליהוקו.

"פושע" על המסך, ובחיים האמיתיים? ג'וני דפ כגרינדלוולד ב"חיות הפלא"

 

"כשג'וני דפ לוהק כגרינדלוולד, חשבתי שהוא יהיה נפלא בתפקיד", פתחה וכתבה הסופרת בהתייחסותה. "עם זאת, סביב התקופה בה צילמנו את הופעת הקמע שלו (קמיאו – נ.ב.) שלו בסרט הראשון, החלו להופיע סיפורים בחדשות שהדאיגו מאוד אותי ואת כל מי שמעורב במותג. למעריצי הארי פוטר היו שאלות לגיטימיות ודאגות בנוגע לבחירתנו להמשיך עם ג'וני דפ בתפקיד. כפי שאמר דיוויד ייטס, הבמאי הוותיק של סרטי פוטר, באופן טבעי שקלנו את האפשרות של ללהק מחדש. אני מבינה למה היו מי שהתבלבלו וכעסו שזה לא מה שקרה".

"בשבילי באופן אישי, חוסר היכולת לדבר בפתיחות למעריצים על הנושא היה קשה, מתסכל ולפרקים גם כואב", התוודתה רולינג. "עם זאת, חייבים לכבד את ההסכמים שנקבעו כדי להגן על פרטיותם של שני אנשים, אשר שניהם הביעו רצון להמשיך בחייהם. על בסיס ההבנה שלנו את הנסיבות, יוצרי הסרט ואני לא רק מרגישים בנוח לדבוק בליהוק המקורי, אנחנו אף בכנות שמחים שג'וני ישחק תפקיד ראשי בסרטים".

"אני מקבלת את זה שיהיו מי שלא יסתפקו מהבחירה שלנו לשחקן הראשי בסרט הזה. ובכל זאת, המצפון אינו נשלט בידי ועדה. בתוך העולם הפיקטיבי ומחוצה לו, כולנו צריכים לעשות את מה שאנו מאמינים שהוא הדבר הנכון".

למרות זאת, קשה להבין את בחירתה של רולינג ושל הצוות שעובד עמה על הסרט לדבוק בליהוקם של דפ בתפקיד הראשי. היא לא מספקת תשובות ברורות בנוגע למה שמאפשר להם להמשיך ולעבוד עם אדם שהופנו נגדו האשמות חמורות מאוד של אלימות כנגד אשתו (שמתועדות בסרטון וידאו) – למעט תשובה ברורה אחת, והיא השמירה על פרטיותם. לא פרטיותו האישית, אלא של שני הגורמים בסיפור. פרטיות, שהיא דבר שלעתים כל כך תכופות נפגע במקרים כאלו בהוליווד, וחומק מידיהם של הנפגעים המקוריים לפני שהספיקו לומר מילה או אפילו להבין בדיוק מה הם רוצים לעשות בנידון.

הפעם נראה שלמרות בחירתה הלא שגרתית של רולינג, גם הקורבן בסיפור, אמבר הרד, מצטרפת להחלטתה ולהחלטתם האולפנים – אך לא מבלי להסתייג.

שומרת על פרטיותם של הרד ודפ לפני לכל. ג'יי קיי רולינג, צילום: shutterstock

 

אמבר הרד מיהרה להגיב לדבריה של רולינג, שכן נראה שרצתה להציג את התמונה המלאה, ולהבהיר את הסטטוס של יחסיה עם בעלה לשעבר: "מערכת היחסים שלנו היתה מלאת תשוקה באינטנסיביות, ולפרקים לא יציבה, אך תמיד כרוכה באהבה", נרשם בפוסט באינסטגרם שלה. "אף אחד מהצדדים לא הפנה האשמות שווא למטרות רווח פיננסי. מעולם לא היתה כוונה לפגיעה פיזית או רגשית. אמבר מאחלת את הטוב ביותר לג'וני בעתיד. אמבר תתרום את כל הרווחים הפיננסיים מהגירושים לצדקה".

הרד טענה שדבריה לא נלקחו במלואם בהצהרות של אולפני וורנר ברוס, אשר תגובתם הסתכמה במשפט אחד:  "מעולם לא הייתה כוונה לפגיעה פיזית או רגשית". הרד, שככל הנראה חוששת שתחשבו שטענותיה היו הצגת שווא ומטרתה העיקרית היתה רדיפת בצע. "זו ההצהרה המלאה שלנו", כתבה על הדברים שתרגמנו לעיל. "לבחור שורות ולצוטט אותן מחוץ להקשרן זה פשוט לא נכון. נשים, המשיכו לעמוד על שלכן והישארו חזקות".

בסופו של דבר המסר שעבר בדבריה של רולינג תואם את המסר של הרד. נראה שלשניים יש שאיפה משותפת להמשיך הלאה בחייהם, שהם הגיעו להסכמה מבלי לערב בית משפט (מעבר לצו ההרחקה אותו תבעה יחד עם הגירושין). מה באמת קרה ביניהם? זה לא מקומנו לדעת, ולדחוף את האף לחייהם הפרטיים מעבר לפרטים שנחשפו.

"מאחלת את הטוב ביותר לג'וני בעתיד". אמבר הרד, צילום: Shutterstock

 

ובכל זאת, זו החלטה שלא קל לבלוע בקלות. יש דברים שאי אפשר להחזיר לאחור, ואי אפשר למחוק את התמונה של פניה החבולות של הרד. לנו, כקהל, יש זכות הצבעה ברגליים – האם אנו רוצים לראות את הסרטים בהם מככב אדם שהכה את אשתו? אישית, אני לא מאמינה שארגיש שוב אי פעם בנוח לראות את דפ על המסך הגדול, או בכל מקום.

אך זכות הבחירה שלנו כקהל לא מקלה באחריותה של רולינג, כמי שמכתיבה את הטון של הסרטים הללו וגם מרוויחה מהם הון תועפות. עם כל הכבוד לרצונות ולכבודה של פרטיותם של הנוגעים הישירים בדבר, ברגע בו הרד חשפה את צידו האפל של בעלה לשעבר, אחד האנשים הנערצים ביותר בעולם שמרוויחים ישירות מההערצה כלפיהם (וידוע שהוא אחד השחקנים שהכי שווה כלכלית ללהק לסרט שלך), העניין הוא כבר לא בידיה. זו שאלה מוסרית שנוגעת לחברה שלנו, האם גברים שמכים נשים ראויים לבמה כזו, לכבוד, לכסף, לתהילה.

החבלות של אמבר הרד הן משהו שאי אפשר לשכוח. צילום מסך

רולינג כתבה בדבריה ש"מצפון אינו נשלט בידי ועדה". והיא צודקת, ואלה אולי כמה מהמילים הכי חשובות שהסופרת כתבה בחייה. אך המשמעות שלו לא בהכרח מתפרשת כפי שרצתה, שכן מצפון לא יכול להישלט גם בידי אינטרסים כלכליים, או בידי חברים מקורבים שמאשרים לך ש'זה בסדר'. האחריות של רולינג כאן היא לוודא שהיא לא ממליכה רשעים בפני הקהל העצום שלה. הפעם, לצערנו, נראה שהיא נפלה.

אלימות במשפחהג'יי.קיי רולינגפרשת ג'וני דפ ואמבר הרדקולנוע