גלובוס הזהב 2018: הוליווד חוגגת את המהפכה

עונת הפרסים בהוליווד בפתח, ועימה גם כל המנהגים המוכרים: השטיחים האדומים, השמלות והחליפות, הראיונות, הנאומים והזכיות המרגשות. אולם השנה אנו צפויים לקבל מנה קצת אחרת ממה שהתרגלנו לקבל בטקסים הללו. אנו צפויים לראות פחות צבעים על השטיח האדום, לשמוע פחות על המעצבים שאחראים לשמלות ולראות על השטיח כמעט אך ורק שחור. אבל אל תשאלו מי מת, תשאלו מי התעורר – הנשים בהוליווד מתאחדות למען הזכויות שלהן, למען שיוויון בשכר, למען שיוויון לנשים בכל העולם, ובראש ובראשונה למען מניעת התקיפות המיניות כחלק מקמפיין #MeToo שהפך בימים האחרונים לתנועת #TimesUp. השמלות השחורות הן אות, אופנתי אך עוצמתי, להזדהות ולהתאחדות סביב המטרה הזו בהוליווד. ואכן, כמעט בכל ראיון ובכל נאום נקבל מנה גדושה של דרישות לשיוויונן, לביטחונן ולהגברת קולן של נשים.

 

אולם השמלות השחורות לא היו הדבר היחיד שחיכה לנו אמש על השטיח האדום של טקס פרסי גלובוס הזהב. הידיעות הכינו אותנו למה שהכוכבות ילבשו ועל מה הן ידברו, אך אף אחד לא דיבר על מי יהיו ה+1 שלהן: אל רבות מהכוכבות התלוו אמש נשים שלעיתים נדירות נצפות על השטיחים האדומים, אקטיביסטיות שפועלות למען נשים ונגד תקיפות מיניות.

 

מי ה+1 שלך?

אל השחקנית מישל וויליאמס התלוותה טראנה בורקה, האישה שהתחילה את הכל ויזמה את קמפיין #MeToo. "כולנו פה בזכות טראנה. אתם אולי חושבים שאנחנו כאן כי אני מועמדת לדבר מה, אבל זה באמת לא המקרה", אמרה השחקנית בראיון על השטיח האדום, שמועמדת לפרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה על תפקידה בסרט "כל הכסף שבעולם". "אנחנו כאן כי טראנה התחילה תנועה וזרעה את הזרעים לפני שנים, והם צמחו ועוררו שריפה".

ה+1 של אמה ווטסון לטקס היתה מנהלת ארגון הנשים הבריטי אימקאן, שמתמקד במניעת אלימות נגד נשים ונערות שחורות. אל אמה סטון הצטרפה לשטיח האדום טניסאית העל בילי ג'ין קינג, אותה גילמה בסרטה "קרב המינים" ושבמשך שנים נלחמה על מקומן של נשים בספורט ובתחומים נוספים, ומהווה פעילה נערצת לזכויות נשים ולהטב"ק.

נשות #TimesUp על השטיח האדום. משמאל לימין: נטלי פורטמן, אמריקה פררה, אמה סטון ובילי ג'ין קינג. צילום: רויטרס

 

לצידה של מריל סטריפ הגיעה האקטיביסטית איי-ין פו – נשיאת עמותת עובדי משק הבית ומנהלת קמפיין הדאגה חוצת הדורות, שמטרתו לדאוג לביטוח לכל הדורות ובראשם לגילאים מתקדמים בארה"ב. אל סוזן סרנדון התלוותה רוזה קלמנטה, אקטיביסטית שפועלת למען אסירים פוליטים. לורה דרן הגיעה לטקס יחד עם מוניקה רמירז, פעילה שנלחמת באלימות נגד נשים, בייחוד בפועלות חווה, ופועלת לקידום זכויות נשים לטיניות בארה"ב. איימי פולר הגיעה לשטיח האדום עם סארו ג'איירמאן, דוברת למען זכויות עובדים בתחום המסעדנות.

גם השיחות על השטיח לא נשמעו כמו השיחות המוכרות לנו משנים קודמות. שמות המעצבים האחראים לשמלות השחורות לא הוזכרו, אך תקיפות מיניות, שיוויון בשכר וזכויות נשים דווקא כן. "שיוויון ואווירת עבודה בטוחה לא צריכים להיות מעוררי מחלוקת", אמרה שרה ג'סיקה פרקר למגיש ערוץ E! ריאן סיקרסט, לאחר שעקצה אותו כמי שנחשף כגבר שמקבל שכר גבוה יותר ממקבילתו בתפקיד, אשר התפטרה לאחרונה, קאט סדלר.

אווה לנגוריה וריס ווית'רספון התראיינו יחדיו, כפאוור קאפל, וכראשות תנועת #TimesUp. אליהן הצטרפה ניקול קידמן, שכיכבה לצידה של ווית'רספון בסדרה "שקרים קטנים גדולים", אחת הסדרות הכי משמעותיות עבור נשים בשנה החולפת. "אנחנו כאן כדי לכבד את כל הנשים שבעטו את הדלת ויצאו. הנשים האלו היו כל כך אמיצות, ואנחנו כאן כדי להמשיך את העבודה שלהן", אמרו על השטיח.

 

איט'ס שואוטיים

"לגברים באולם המועמדים לפרסים, אני רוצה לומר שלראשונה מזה שלושה חודשים זה דווקא לא מזעזע אותי לשמוע את השם שלכם מוקרא בקול רם" – סת' מאייר, אשר הנחה את הערב, לא לא בחל בפרות קדושות יותר ופחות בנאום הפתיחה שלו. "זוכרים כשהוא (סת' רוגן) היה זה שמסבך אותנו עם צפון קוריאה? אלו היו זמנים פשוטים יותר" – וזו היתה רק אחת מהבדיחות שהריץ המנחה על חשבונו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ, שכבר בטקס הקודם, שהתרחש בצמוד לכניסתו לתפקיד, היה מטרה לבדיחות רבות ולביקורת לא מושתקת בטקס עצמו. אך המטרה הגדולה ביותר, "הפיל שבחדר" שלא זכה לחסד בשתיקה, היה כמובן הארווי ויינשטיין – אשר בעצמו פקד את הטקסים הללו עד לשנה זו. "הארווי ויינשטיין לא כאן הערב, כי שמעתי שמועות שהוא משוגע וקשה לעבוד איתו. אבל אל תדאגו, הוא יחזור עוד 20 כאיש היחיד שיצעקו לו 'בוז' בפרק ההספדים".

את דברי הפתיחה חתם מאיירס בנימה רצינית: "כשאתה על הסט, אתה פוגש הרבה מאוד אנשים – רוב העבודות הן של אנשים שעובדים שעות ארוכות וקשות. האנשים האלו לא שם בזכות האבא העשיר שלהם. אנשים בחדר הזה עבדו קשה כדי להגיע לכאן, אבל היום ברור לכולנו שהנשים עבדו קשה יותר. אני מחכה לכך שתובילו אותנו הלאה", אמר.

 

שקרים קטנים, זכיות גדולות

את הפרס הראשון של הערב הגישו גל גדות ודוויין ג'ונסון לשחקנית הדרמה הטובה ביותר בסדרה. ריס ווית'רספון וניקול קידמן היו שתיהן מועמדות על תפקידיהן ב"שקרים קטנים גדולים" לצד ג'סיקה ביל, ג'סיקה לאנג וסוזן סרנדון, אך קידמן לקחה את הפרס – גלובוס הזהב הרביעי של השחקנית, על תפקידה פורץ הדרך כאישה מוכה בסדרה. היא הודתה לריס ווית'רספון, איתה יצרה את הסדרה, ולשחקניות הנוספות שלצידן, לורה דרן, זואי קרביץ ושיילין וודלי, עימן אמרה שהיא חולקת את הפרס. "הדמות שלי מייצגת משהו שהוא במרכז השיחה – תקיפה. אני מקווה שעוד סיפורים כאלו יגיעו למסך ושהשיחה תישאר חיה", אמרה קידמן עם זכייתה. עם זאת, בין השורות החשובות הללו ניכר דבר נוסף: גם השנה קידמן הודתה רק לשתי בנותיה הביולוגיות סאני ופיית', והשמיטה את שני ילדיה המאומצים מהשחקן טום קרוז.

ניקול קידמן בטקס גלובוס הזהב 2018, צילום מסך

מתרגשת! ריס ווית'רספון בזמן נאום הזכייה של ניקול קידמן בגלובוס הזהב, צילום מסך

 

אל מול קידמן, הזוכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר לסדרת דרמה היה אלכסנדר סקארסגארד, על תפקידו כבעלה המכה של דמותה של קידמן. וגם לורה דרן זכתה בפרס על תפקידה בסדרה, כשחקנית המשנה הטובה ביותר. היא הלכה בדרכה של קידמן והודתה לחברותיה לסט, אותן כינתה "המשפחה החדשה שלי", וסיפרה על תפקידה המורכב כאמא לילדה שעברה התעללות. "רבות מאיתנו למדנו לא להלשין, זו היתה תרבות של שתיקה. אני מפצירה בכולנו לא רק לתמוך בנפגעות, אלא להגן עליהן ולהעסיק אותן. ללמד את הילדים שלנו שלדבר, ללא חשש מהשלכות, זהו כוכב הצפון החדש של התרבות שלנו", אמרה בנאום הזכייה שלה.

לקראת סופו של הערב, "שקרים קטנים גדולים" זכתה גם בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר, מה שהפך אותה לזוכה הגדולה בטקס. זוהי חגיגה ענקית לסדרה שנוצרה בידי נשים, על נשים, למען נשים – הן למען שחקניות שחיפשו תפקידים אשר לא יבזו אותן ויהיו נאמנים למציאות, והן למען האימהות, נשות המשפחה, עקרות הבית, אלו שנלחמות בגברים אלימים ובחברה משתיקה מדי יום.

 

 

אבל עם כל הכבוד ל"שקרים קטנים גדולים", מה עם "סיפורה של שפחה"? ובכן, גם הסדרה המהפכנית הזו לא יצאה מופסדת מהערב הזה. היא זכתה בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר, והשחקנית הראשית אליזבת' מוס זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר, אשר הקדישה את הזכייה לסופרת אשר כתבה את הספר עליו מבוססת הסדרה. "זה לכבוד מרגרט אטווד ולכל הנשים שהגיעו לפני ואחרי אתן אשר העזתן להיחשף ולצעוד קדימה. אנחנו לא עוד הסיפורים בשוליים, אנחנו הסיפורים בכותרות".

להתאהב בה כל פעם מחדש. אליזבת' מוס בגלובוס הזהב, צילום מסך

 

 

לילה באופרה

למרות שהערב היה רצוף בבדיחות קולעות ובנאומים מפיחי תקווה, נראה שהרגע המרגש ביותר של טקס הפרסים היה הרגע אשר הוקדש לאופרה ווינפרי, ולזכייתה בפרס למפעל חיים.

ריס ווית'רספון הנרגשת במיוחד הגישה את הפרס לשחקנית, למגישה ולפעילה הנערצת, שהיא גם חברתה לסט הסרט "קמט בזמן" אשר יוצא לאקרנים בימים אלו. "שאלתי אנשים מה הם היו אומרים לאופרה אם היו זוכים לדבר איתה, והם אמרו הרבה דברים, אבל כולם התחילו באותן מילים: 'תודה לך'", אמרה.

אופרה קיבלה את הפרס בתשואות רמות, אל מול קהל שנעמד לכבודה ושאג ארוכות. בנאומה, היא הציתה תקווה בלבבות נשים צעירות, והכריזה על סופו של העידן בו גברים מכריחים אותן לשתוק. "יש יום חדש באופק, וכשהיום הזה סוף סוף יזרח, זה יקרה בזכות המון נשים מופלאות, וכמה גברים יוצאי דופן למדי, שנלחמים קשה כדי להבטיח שהם יהפכו למנהיגים שלוקחים אותנו ליום בו אף אחת/ד לא תצטרך לומר אי פעם 'גם אני' שוב".

מרבית העיניים לא נותרו יבשות כשווינפרי וווית'רספון ירדו מחובקות מהבמה.

>> היסטורי: לנאום המלא של אופרה ווינפרי בטקס גלובוס הזהב

 

ניצחון הוליוודי לנשים ה"פשוטות"

החגיגה המשיכה כששניות לאחר ירידתה של אופרה מהבמה עלתה נטלי פורטמן להגיש את פרס הבמאי הטוב ביותר, ולא חסכה טיפת סרקזם מאותם אנשים שהעמידו אותה על הבמה כשאמרה, "אלו המועמדים הגברים בלבד לפרס הבמאי הטוב ביותר".

את פרס השחקנית הטובה ביותר בסרט הגישו כריס המסוורת' וג'סיקה צ'סטיין, אשר עקצה לא פעם את התעשייה בדבריה – "הזוכה תקבל את 23% האחוזים החסרים מהמשכורת שלה", התלוצצה, "זו לא בעיה, כי חסכנו כל כך הרבה כסף על גברים שבעטנו השנה מהתעשייה". הזוכה, השחקנית האירית הצעירה סיירוז רונאן, עקפה בזכייתה את הלן מירן, מרגו רובי, ג'ודי דנץ' ואמה סטון, בזכות תפקידה בסרט "ליידיבירד", אשר בויים על ידי גרטה גרוויג ומיד לאחר מכן זכה גם בפרס הסרט הקומי או המוזיקלי הטוב ביותר. הוא מתמקד בדמותה של אם משפחה שעובדת ללא הרף ומתמודדת עם בת מתבגרת דעתנית – גם במקרה זה, הזכייה מרוממת סיפור על עוצמה נשית.

 

אנג'לינה ג'ולי ואיזבל אודר, כוכבת הסרט "Elle" אשר זכתה בפרס שחקנית הדרמה הטובה ביותר בשנה שעברה, הגישו את פרס שחקנית הדרמה הטובה ביותר בסרט לפרנסיס מקדורמנד, שכיכבה בסרט "3 שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי". הסרט מספר על המרדף של אם אחת אחר צדק לבתה, שנאנסה ונרצחה, שנתקלה באוזניים ערלות מצד המשטרה והחליטה למחות על גבי שלטי חוצות שעוררו סערה תקשורתית. גם הפעם מדובר בסיפור של כח נשי ושל צדק למען נשים.

את הערב חתמה ברברה סטרייסנד, שהוכרזה כאישה היחידה שזכתה בפרס גלובוס הזהב על בימוי סרט. "שמעתי נכון? האישה היחידה? זה היה ב-1984 חברים! הזמן נגמר!" היא קראה, רגע לפני שהגישה את הפרס לבמאי הסרט "3 סרטים מחוץ לאבינג, מיזורי". הערב אמנם נגמר בטון גברי, אך אף אחד מהנוכחים ומהצופים לא נותר עם ספק – זה היה ערב של כח, גבורה ואחדות נשית.

 

הספקנים יאמרו שזהו צו השעה, שהטקס התאים עצמו להלך הזמנים ונועד לרצות את ההמונים, שקוראים וקוראות לצדק שנמנע מנשים במשך שנים. אך קשה היה לצפות בטקס גלובוס הזהב השנה מבלי לחוש ברוחות השינוי הנושבות באולם וסוחפות איתן את הצופים בכל העולם, מבלי להתרגש מהאחדות שלא איפשרה אפילו ליוצא או יוצאת דופן אחת להשאיר בבית את הטוקסידו או השמלה השחורה, ומבלי להרגיש את האדמה רועדת תחת מילותיהם האמיצות של הנשים שעלו לבמה בערב הזה, מילים שדורשות מציאות אחרת, מילים שקוראות למהפכה.

טקס גלובוס הזהב ה-75 ייזכר כחלק מהמהפכה הזו, אשר מעבירה את הוליווד את מתיחת הפנים הכה מתבקשת שהגיעה שעתה מזמן. אך לא על הוליווד בלבד המהפכה הזו חלה – כפי שהבהירו נשות תנועת #TimesUp, שרוחה נסכה מעל הערב כולו, הפעם הסיפור הוא לא הוליווד לבדה. נשות הוליווד קוראות למהפכה עבור כל הנשים, בכל המעמדות ובכל המקומות, עבור שיוויון, ביטחון וקץ לשתיקה. אם יצליחו או לא, רק הזמן יגיד, אך הערב הזה מוכיח שהנשים החזקות בעולם יעשו דרך ארוכה כדי להבטיח שהשינוי לו הן קוראות יגיע הכי רחוק שאפשר.

עשו למען נשים, בהוליווד ומחוץ לה, וגרפו את כל הקופה. כוכבות "שקרים קטנים גדולים" בגלובוס הזהב 2018, צילום: רויטרס

גלובוס הזהבהוליוודהשטיח האדוםקמפיין metooקמפיין TimesUp