"גברת מייזל המופלאה" עושה צחוק מהאגו השברירי של הגברים בחייכן

אמא, אבא – רוצים לדעת למה אני לא מתחתנת? תראו את גברת מייזל.

"גברת מייזל המופלאה", הסדרה החדשה מבית אמזון שגורפת שבחים רבים לאחרונה וכבר הספיקה גם לזכות בפרסים, היא לא עוד קלישאה של סדרה משפחתית ומנחמת על המשפחה האידאלית. למעשה זוהי סדרה שמטילה בספק בכל מה שסדרות אחרות מרבות לקבע ולהשריש, ולמרות שהיא מתרחשת כמה עשרות שנים אחורה, היא תגרום גם לכם להסתכל בזווית חדשה על חייכם.

את סיפורה של אותה גברת מופלאה מביאה לנו איימי שרמן פלדינו, יוצרת הסדרה שהביאה לנו גם את "בנות גילמור" המוערצת. מרים (מידג') מייזל, אותה מגלמת השחקנית רייצ'ל ברוסנהאן הנפלאה שכנראה שגם עליה עוד תשמעו הרבה, היא אישה צעירה ממשפחה יהודית אמידה שהכל שיחק לטובתה בחיים. מידג' היא יפהפיה תוססת שחיה במנהטן של שנות ה-50 עם בעלה ושני ילדיה, מטפלת בצרכי הבית במהלך היום ובערבים עוזרת לבעלה לפתוח בקריירה כקומיקאי. היא מתעמלת כל יום, מודדת את ירכיה, שוקיה, קרסוליה ומתניה מדי יום למרות שהמספר לעולם לא משתנה, מארחת ארוחות ערב מפוארות לחברים וביום כיפור אף מארחת את רב הקהילה בביתה לסעודה מפסקת. גברת מייזל תמיד עשתה הכל נכון ונהנתה בסיפוק מזה שדברים מסתדרים לטובתה – עד שבעלה של מידג', ג'ואל, עוזב אותה במפתיע, והסדר המופתי שבו התנהלו חייה מתנפץ לה בפנים.

מידג' ממנפת את העזיבה של בעלה לבחינה מחודשת של חייה, ולבסוף לשינוי של ממש. כבר בפרק הראשון מתגלה שמידג' היא בעצם סטנדאפיסטית מוכשרת בעצמה, בעוד שבעלה די כושל בכל העניין. היא מתעלת את הכעס והתסכול מהפרידה לעיסוק בקומדיה, ומחליטה ללכת אחרי חלום שלא ידעה שהיה לה – סטנדאפ.

עוד תשמעו עליה. רייצ'ל ברוסנהן עם פרס גלובוס הזהב 2018, צילום: Shutterstock

 

כמובן שאישה שעוסקת בסטנדאפ ושמרוויחה את כספה בעצמה זהו דבר חריג ולא מקובל באותה תקופה. אנחנו צופים במידג' מתנגדת, שלא במתכוון מצידה, להבניות החברתיות המצופות ממנה כאישה וכעקרת בית בשנות ה-50.

מי שצופה בסדרה מתחילתה עד סופה לא יכול לפספס את הביקורת שעולה מתוכה, כעלילה שמציבה מראה לחיינו כיום. אמנם היא מתרחשת בתקופה בה לא היה נהוג שנשים יוצאות לעבוד או מפתחות כישרונות משלהן, וזה בהחלט לא המצב כיום, אבל הביקורת בהחלט עוד רלוונטית לימינו. "גברת מייזל המופלאה" משקפת מציאות שבה המחויבות של נשים לנישואין לפני הכל, גם לפני הרצונות שלהן עצמן, גורמת להן לפספס את הפוטנציאל שלהן.

"כשאת קטנה, מספרים לך על נסיכה בארמון", מידג' אומרת בסדרה באחד מקטעי הסטנדאפ החדים שלה. "הנסיך מגיע, הורג את הדרקון, מנשק את הנסיכה והם חיים באושר ועושר. זה נשמע לך לא סביר, אבל את קונה את זה. ואז את מגלה שהארמון בבעלותו של אבא של הנסיך, והנסיך והמזכירה שלו שוכבים! איך לא חשבתי לשאול את בעלי 'היי, תגיד, למקרה שתעזוב אותי – מה המצב עם הדירה שלנו?'. אלה החזיות! החזיות והמחוכים! כולם מתוכננים כדי לעצור את זרימת הדם למח. את מסתובבת על סף עילפון, מסתכלת על בעלך, הוא אומר לך דברים – ואת מאמינה להם!".

"החזיות מתוכננות כדי לעצור את זרימת הדם למוח, בעלך אומר לך דברים ואת פשוט מאמינה להם". צילום מסך

 

"גברת מייזל המופלאה" צוחקת על זוגיות נורמטיבית ועל תפקידים מגדריים. אפילו הדרך שבה ג'ואל בעלה של מידג' עוזב אותה היא קריצה מכוונת של יוצרת הסדרה לקלישאות של זוגיות נורמטיבית – הוא עוזב אותה לטובת המזכירה שלו. זוכרים את דון דרייפר מ"מד מן"? גם הוא עזב את אשתו היפהפיה הכמעט מושלמת לטובת המזכירה שלו, רק כדי לגלות שהוא אומלל לא משנה איפה ועם מי – ופה טמון עוד חסד מתוק של הסדרה הזו. שכן אם גברת מייזל היא מופלאה, הגברים שסביבה הם קצת פחות מזה.

ב"גברת מייזל המופלאה" הצליחו להביא למסך נקודת מבט מעניינת ומרעננת על גבריות במשבר. ג'ואל מייזל, שבתחילה מצטייר כצ'ארמר נאה, מוכשר ומפרנס מצוין, מתגלה כנפש עדינה ושברירית. כישלון של ערב אחד מסיט אותו מהמסלול ושובר את רוחו. מאוחר יותר מתגלה שהוא גם שקרן, נוכל ולא ממש יציב בדעותיו. אבא של מידג', אייב וייסמן (אותו מגלם טוני שאלוב, ה-"סופ נאצי" האלמותי מ"סיינפלד"), הוא פרופסור עקשן ודעתן למתמטיקה עם מה שנראה כמקרה גבולי של הפרעת OCD בכל הנוגע לסדר ניקיון ודיוק. וכך גם אבא של ג'ואל, דמות קומית של תעשיין מצליח שמתרברב בכמות היהודים שהציל מידי הנאצים בכל ארוחה משפחתית, הינו גבר הנרדף על ידי קנאה, תחרותיות ואובססיה ליוקרה.

בסצנה מצחיקה ומעוררת השתאות בתחילת הסדרה, מידג' וג'ואל הולכים לישון יחד במיטתם, כשמידג' עדיין עם איפור מלא ושיער מעוצב. אחרי ניקור לילה טוב מנומס על הלחי, מידג' בודקת שג'ואל נרדם וחומקת מהמיטה להוריד איפור, למרוח קרמים ולשים רולים בשיער. היא מקפידה לכוון את השעון שיעיר אותה לפני בעלה, כך שתוכל להחזיר את המראה הזוהר שלה ולחזור להישכב במיטה לפני שהוא מתעורר. הוא אף פעם לא ראה אותה בלי איפור. בסצנה אחרת היא מתוודה בפניו שמאז שהם ביחד היא ניגשה לשירותים לפני שהם שכבו ופתחה את חצי מהקרסים בחזיה שלה כדי שתהיה לו עבודה קלה יותר.

התעוררתי כך! אחת הסצינות החזקות ב"גברת מייזל המופלאה", צילום מסך

 

הגברים האלה הם במידה רבה נכים. הם רגילים לכך שעושים בשבילם, מנקים אחריהם, מתחנפים אליהם וחוסכים מהם אי נעימויות. הם מלכים בטירתם, ילדים שלא התבגרו, והם נשלטים על ידי האגו שלהם. הנשים כולן לבושות ומאופרות בצורה מוקפדת גם בתוך הבית, מטופפות סביבם בעקבים גבוהים ובסינרים, שומרות על הכללים אותם גברים יצרו. לגברים בנישואים הנורמטיביים והמהוגנים שמוצגים בסדרה יש אחריות אחת – לפרנס. כל עולמם ותפיסתם העצמית נמדדת על ידי היכולת שלהם לספק את הסחורה, האגו שלהם בנוי על זה. והאגו הזה שברירי מאוד. הנשים צריכות להיזהר כל הזמן שלא לדרוך עליו בטעות, אחרת כל עולמו של הגבר שלהן יקרוס.

לעומת זאת, כשג'ואל עוזב את מידג' – היא לא קורסת. היא מבינה מיד שהאחריות היא עליה, והיא חייבת להתעשת מהר ולהמשיך הלאה, שהרי יש לה ילדים לדאוג להם. היא מוצאת עבודה, למורת רוחה של אימה, היא יוצאת לחפש עניין והתרגשות חדשים בחייה, הא עושה הכל כדי להמשיך לחיות. היא מבינה שהיא רוצה יותר בחייה מאשר להיות אמא ורעיה. החלום לעסוק בקומדיה תמיד היה של בעלה אבל עכשיו תורה. היא מגלה שהיא טובה בזה ופתאום מבינה שיש יתרון בחופש הזה שנכפה עליה. היא מקבלת הזדמנות לממש את הפוטנציאל שבה, חלק בה שהיא ויתרה עליו כשהיא התחייבה לנישואין, אם בכלל ידעה שהוא קיים.

מידג' מנסחת את זה יפה באחד מקטעי הסטנד אפ שלה: "מה אם לא הייתי אמורה להיות אמא? מה אם בחרתי במקצוע הלא נכון? אם אתה פוחד מדם, לא תלך להיות רופא, אם טיסות מפחידות אותך – לא תהיה טייס. אני לא יכולה להתחרט ולהחזיר את הילדים שלי לספרייה כמו ספר מושאל. נשים אמורות להיות אימהות, נכון? זה אמור להיות טבעי. זה מגיע עם הציצים, לא? אבל האם יש יוצאות דופן? מה אם מישהי אמורה לטייל בעולם? או לנהל דיינר מצליח? או לדבר רק עם מבוגרים כל החיים?"

מה שמידג' (או בעצם שרמן-פלדינו) מנסה להגיד כאן הוא שלא כל ילדה חולמת להתחתן ולהקים משפחה, ורובנו מגלות בגיל מאוחר מדי שלעמוד בציפיות של החברה ממך זה לא כזה מתגמל כמו שחשבת. גם היום, 70 שנה אחרי התקופה בה הסיפור של "גברת מייזל" מתרחש, זה עדיין נחשב מהפכני להגיד שתא משפחתי הוא דבר שמגביל את האישה, ומיטיב עם הגבר.

הדילמות שלה רלוונטיות גם אליכן. צילום מסך

 

זה לא מקרי ש"גברת מייזל" זכתה דווקא עכשיו ב-2 פרסי גלובוס הזהב, אין ספק שהסדרה יצאה בתזמון מושלם. ממש כמו וונדר-וומן, "גברת מייזל" כנראה לא הייתה מתקבלת בכזאת אהדה ציבורית וביקורות חמות ללא הסערה ההוליוודית סביב הטרדות מיניות, קמפיין #metoo, ותנועתTIME’S UP  שקמה מתוכם. הקהל מוכן ורוצה לראות על המסך אישה חזקה, מצחיקה, מלאת בטחון עצמי ולא מתנצלת כמו מידג' מייזל. הוא רוצה לראות אותה מצליחה כנגד כל הסיכויים בעולם שחוקיו הם מיושנים, סקסיסטיים ומפלים. זהו סיפורן של נשים רבות שהצליחו למרות הדיכוי המערכתי שבתא המשפחתי-מונוגמי-פרטריאכלי.

סדרות טלוויזיהסטנד אפשיוויון בין המינים