למרות הכל, "משחקי הכס" היא עדיין הסדרה הכי פמיניסטית שראינו

זהירות ספוילרים!

לאחר גל הטירוף ההרסני של דאינריז, נשמעו קולות רבים על כך ש"משחקי הכס" איבדה את הכיוון, ומסדרה פמיניסטית עשתה מהפך של מאה שמונים מעלות והפכה לסדרה שונאת נשים, שיוצריה מתחלחלים מהמחשבה על כך שאישה תוכל אי פעם לשבת על כס הברזל. פתאום כל אותם דיבורים על הנשים החזקות שמככבות בסדרה, התחלפו בהוכחות לכך שכל הנשים שם הן אכזריות, קשות ואפילו רעות מיסודן. אך כעת, כשכבר כל הקלפים ידועים, אפשר לחזור למסלול שעשתה כל אחת מהדמויות הנשיות לאורך שמונה עונות הסדרה, ולהבין איזו דרך עוצמתית כל אחת מהן עשתה.

סרסיי

בכל אגדת ילדים, מלכה זהובת שיער היא סמל של חמלה ואהבה. אבל סרסיי, למרות המראה שלה, היא אכזרית וכל מה שמעניין אותה זה היא עצמה והילדים שלה, שלמענם היא מוכנה לעשות הכל – לבגוד, לרצוח, לשרוף ולהרעיל. לכאורה היא נראית נטולת רגשות, אבל בפועל היא מונעת על ידי הרגשות האימהיים החזקים שלה, ולא במקרה גם אחד המשפטים האחרונים שהיא אומרת בחייה מתייחס לתינוק שהיא מגדלת בבטן. סרסיי מנסה לשרוד בשביל התקווה שהוא יחיה, אבל זה לא קורה וסרסיי מוצאת את מותה תחת ההריסות, אך עם זאת בזרועותיו של אהובה ואבי ילדיה.

via GIPHY

 

אריה

מילדה קטנה ומפוחדת, שצפתה איך מוציאים את אביה להורג, אריה עוברת מטמורפוזה עצומה. היא בעלת יצר הישרדותי שבזכותו היא בורחת, לומדת להסתתר, להתחבא ולהפוך ללוחמת ללא חת. לאורך רוב הסדרה היא מונעת מנקמה ובכל ערב נרדמת כשהיא מדמיינת את חיסול האויבים שמופיעים ברשימה שלה. היא אכן הופכת למכונת הריגה מסוכנת ונוקמת – בוולדר פריי וילדיו, בפיטר בייליש ובסופו של דבר מצילה את הצפון ממלך הלילה. לאחר מכן היא רוכבת למעלה המלך כדי לנקום באויבת הכי מרה שלה, המלכה סרסיי – תוכנית שבסוף נקטעת על רקע ההשתוללות של דאינריז והדרקון שלה. אחרי שהיא מצליחה לשרוד את השרפה במעלה המלך, אריה שוב הופכת לנערה מפוחדת. הסצנה בה היא רוכבת מחוץ לעיר הבוערת על סוס לבן היתה בקלות יכולה להיות הסצנה האחרונה בסדרה, משום שהיא מסמלת חמלה ותקווה, אך בפרק האחרון אריה מתאוששת ועושה צעד נוסף: היא בוחרת להתרחק. בזמן שדאינריז רוצה לבנות עולם חדש על בסיס העולם הקיים, אריה רוצה לגלות עולם חדש ומפליגה אליו.

via GIPHY

סאנסה

בתחילת הסדרה סאנסה היא רק עוד סעיף בחוזה בהסכם בין הבתים של סטארק ובאראתי'ון, עוד הוכחה לנאמנות של אביה למלך רוברט. אחרי מותו של נד, סאנסה מצטיירת כעלמה במצוקה שזקוקה להצלה. ואכן, הגברים שסביבה מצילים אותה אבל גם, ובעיקר, מנצלים אותה. ההשפלות שהיא עוברת, כמו גם הנישואים האכזריים והאונס, הורסים אותה, אבל גם בונים אותה מחדש. וכמו שגם היא סיכמה – הם הפכו אותה לאדם החזק שהיא היום. שני דברים חשובים מאד לסאנסה: הראשון הוא המסורת, לכן היא מסתייגת מדאינריז לאורך כל ההיכרות שלהן, ובפרק האחרון אף דורשת שהצפון יישאר חופשי. הדבר השני הוא צדק, ולכן בלי להניד עפעף היא מסכימה שג'ון סנואו יוגלה אל החומה כעונש על כך שרצח את המלכה.

via GIPHY

 

בריאן מטארת'

אישה בעולם של גברים, שכדי להיות שווה להם, צריכה להיות הרבה יותר טובה מהם – נאמנה יותר מהם, נלחמת טוב יותר מהם, יציבה וחזקה יותר מהם. אבל מתחת לכל השריון הזה בוערת תשוקה, שבסופו של דבר עוזרת לה להפוך להיות היא עצמה – גם חזקה וגם אוהבת.

via GIPHY

 

דאינריז

ילדה קטנה שתמיד הייתה לנטל. שעוד לפני שלמדה לספור עד עשרים, כבר שמעה סיפורים על אכזריותו של אביה המנוח. עם זאת, למרות המראה השברירי שלה, היא הפגינה אישיות חזקה כמעט מההתחלה, ובכל פעם שקיבלה מכה, מיד ניסתה להתרומם ממנה בכוחות אדירים – היא נמכרה למנהיג הדות'ראקים, אפילו מבלי לדעת את שפתו, אך הצליחה להוציא מתוק מהעז ולמצוא ביניהם חיבור עצמתי. לאחר שהוא מת והיא איבדה את התינוק שברחמה, היא קיבלה דרקונים, שבעזרתם בנתה לה צבא שהלך וגדל. עם סר ז'ורה נאמן לצדה, האדם שבגד בה הכי הרבה, אבל גם אהב אותה הכי הרבה, היא החליטה לשנות את העולם, בדיוק כמו שהצליחה לשנות בזמנו את בעלה, חאל דרוגו. אבל זה לא עבד. כלומר, זה עבד עד שלב מסוים, אבל דאינריז רוצה גם שיאהבו אותה. בלילה האחרון לפני נפילת מעלה המלך, ואחרי הוצאתו של ואריז להורג, היא רוצה שג'ון יאהב אותה, אבל ג'ון מתרחק. זה מפיל את הפור: השינוי שקרה לדאינריז לא קרה ברגע אחד וגם לא בשנה אחת. היא נוקמת בכל מי שלא אוהב אותה. אנחנו רגילים לדמויות נשיות שסופגות את העלבונות שלהן, אבל דאינריז  מתפוצצת החוצה ושורפת כל דבר חי שנקלע לדרכה – ואולי בגלל זה היה לנו קשה לראות את השינוי שבה.

דאינריז היא מטפורה לגל החדש של פמיניזם. שמאמין שכדי לבנות סדר חדש, צריך לחסל את הסדר הישן עד היסוד. תמיד אומרים שאם בעולם ישלטו נשים, זה יהיה עולם טוב יותר. הדוגמה של דאינריז מראה שזה לא בהכרח נכון. להבדיל מאריה, היא מונעת מנקמה בלבד. אין אצלה בלב מקום לחמלה. אפשר להבין אותה. אבל מותה הטרגי וכל מה שקורה אחריו מוכיח – זו לא הדרך. כס הברזל כבר לא קיים, הוא הותך במלואו על ידי דרקון, אבל העולם נשאר אותו עולם.

via GIPHY

אלימות מיניתמשחקי הכססדרות טלוויזיהפמיניזם