דנה סמו: "לצערי המדינה שאני כל כך אוהבת במצב קטסטרופלי ולא בגלל הקורונה"

"אני חושבת שאני די מצחיקה בחיים. הדרך שלי להסתכל על העולם היא בדרך כלל דרך משקפיים קומיות ואני משערת שנוח לי ככה, למעט פעמים שהייתי רוצה שייקחו אותי מאוד ברצינות". את הדברים האלו אמרה לנו לפני כחצי שנה הקומיקאית דנה סמו, שמשתתפת בסדרה חדשה "משפחה בהנפקה" ששודרה בהוט וביס קידס. העלייה לאוויר נקבעה ל16.03 וכל מי שחי בכדור הזה יודע איפה כולנו היינו בתאריך הזה. יממה אחרי שעולם התרבות הפגין מול משרד ראש הממשלה וכשברקע סוף סוף מתווה ראשוני לפתיחת הופעות לקהל, חזרנו אליה. 

"אני רואה מה קורה ולמרות שאני אופטימית מטבעי, אני די נחרדת. אני לא קונספירטיבית גדולה אבל יש לי תחושה של דיספרופורציה לא הגיונית וזה מפחיד. מזכיר לי ספרים של איין ראנד וסרטים דיסטופיים. לא פשוט לראות מה קורה לנו כחברה. כל חבריי ומכריי – שחקנים, יוצרים, עובדי במה, אמנים – נותרו ללא עבודה. בעלי בתי הקפה, העסקים הקטנים, כולם בחוסר ודאות, לא יודעים כיצד יוכלו לפרנס ובכלל, זה חוסר אונים נוראי. גם לי התבטלו הופעות של הצגה חדשה ומדהימה שאני כל כך אוהבת וזה עצוב. אנחנו משתדלים להמשיך לחלום וליצור ולקוות לטוב. לצערי המדינה שאני כל כך אוהבת במצב קטסטרופלי ולא בגלל הקורונה. תקופה חשוכה של שחיתות , ניתוק ואטימות של רבים ממי שנבחרו לייצג את העם שלהם. לנגד עיניי אני רואה איך אינטרסים אישיים משתלטים בציניות בלתי נתפסת על דאגה אמיתי לעתיד המדינה וזה כואב. וספציפית לאנשי התרבות אני מרגישה שזה ביזיון חסר תקדים להשאיר מאחור ללא פיצוי הולם כל כך הרבה אנשים שמחיים את הנשמה של המדינה בכל יום, משלמים את כל חובותיהם וכרגע נזנחים ונבעטים כפחית ריקה ברחוב. חוסר אונים גדול .אני יכולה רק לקוות להתפכחות של המוני אזרחים שירצו לעשות שינוי אמיתי בהנהגה.

ונחזור לסיטקום "משפחה בהנפקה" שהוא בעצם ראי לחלום הישראלי, האקזיט. עלילת הסדרה מתמקדת במשפחת כהן, משפחה ישראלית נורמטיבית שמקבלת הזדמנות חייה להרוויח מיליונים, כשהרעיון לסטרטאפ של בתם מאיה (בר מיניאלי), מקבל השקעה של 2 מיליון דולר מקרן הון סיכון. השמחה הגדולה של מאיה, שבטוחה שזה כרטיס היציאה שלה לעצמאות, מתהפכת כשהיא מבינה שבגלל גילה הצעיר, משפטית היא עדיין תלויה בהוריה. סמו מגלמת בסדרה את אם המשפחה, חגית.

איך בנית את הדמות של חגית?

"כשקראתי את התסריטים , ראיתי מול עיניי אישה מאוד צבעונית, חיה, מלאת חיוניות ואפילו קצת ילדה בעצמה. יש בחגית הרבה דברים שאני מזהה באימהות סביבי – הצורך להיות צעירה ורלוונטית, אהבה טוטאלית למשפחה והקרבה עצומה למען הילדים. יחד עם זאת קיים בה גם הצורך להיות חברה יותר מלהיות הבוגר האחראי והצורך להגשים חלומות שלנו דרך הילדים שלנו".

מה הדגשת? מה רצית להעביר?

"רציתי בעיקר להעביר את האנושיות שבה וגם את מה שיוצא מבדר ומשעשע במורכבות שלה. ברצון שלה להיות 'מישהי'. בדרך בה היא מתלהבת מההצלחה של מאיה הבת שלה עד כדי שהיא מזניחה את תשומת הלב לבן טוב הלב והחמוד, אותו מגלם קווין רובין. בפנטזיות שלה להיות עשירה ומפורסמת, אבל גם בתהליך שהיא עוברת בו היא מגלה פתאום שאיפות להתפתח ולעשות משהו עם החיים שלה מלבד האימהות".

כאומת הסטארט אפ, כולנו תמיד מנסים לחשוב על רעיונות שיגרמו לנו להתעשר. גם לך היה רעיון לאקזיט יצירתי?

"יש לי תמיד  רעיונות אבל אין לי אמביציה אמיתית שיכולה להניע אותי לידי עשיה בענייני סטארט אפ. גדול עליי. אני כל כך לא מוכשרת בלהבין איך ניתן  להפוך חלום או רעיון למציאות, לפרקטיקה, שזה פשוט מביש. אני אפילו לא מצליחה להבין איך פועל הדבר הזה שנקרא חשמל. אתה לוחץ על כפתור ואז יש לך אור. איך בדיוק? זה מופלא בעיניי. או מטוסים או טלפון . מה זה גלי קול? מה זה גלי רדיו? הרי אלו ביטויים שנראים לנו מובנים מאליהם אבל כשחושבים על זה כמה זה מוזר שאת מדברת ומישהו שומע אותך בחצי השני של העולם, לא?"

"משפחה בהנפקה". התמונה באדיבות הוט בידור

וחוץ מסטארטאפ, חשבת על לעשות עוד משהו לעשות חוץ ממשחק?

"אני גם מורה לאנגלית ואוהבת את זה מאוד. אני אוהבת ספרות, במיוחד ספרות אנגלית ובלשנות ומאוד נהניתי באקדמיה ובא לי להמשיך לתואר שני, אולי אפילו דוקטורט מי יודע. אבל כרגע לא אצליח לדעתי. השילוב בין ההוראה למשחק הוא מעמיס מספיק ואני עוד בתהליכים של כתיבת יצירה משלי אז נראה מה נצליח להכניס בעשור הקרוב".

נושא הכסף והרצון להתעשר הוא עיסוק רגיש במיוחד אצל אומנים. האם אי פעם נזקקת לכסף ולא היה?

"לא זכור לי מחסור משמעותי בילדות. גדלתי ביובלים, ישוב קהילתי בגליל, בבית מאוד ממוצע כלכלית. וכן, היו דברים שידעתי שלא מתאפשרים לי. התחלתי לעבוד מגיל 12 , בבייביסיטר, וכבר מגיל 15 עבדתי בצוותי בידור. כסטודנטית אני זוכרת רגעים קשים שבאמת לא היה לי כלום, ושנים בהן עבדתי בהמון עבודות כדי להתפרנס. מה שכן, ואני חושבת שזה בא מהוריי, הכסף אף פעם לא היה מטרה או שאיפה, בטח לא התעשרות, ועד היום זה לא מה שמניע אותי.  אין לי רכב מפואר, לי וליובל (יובל סמו, בעלה של דנה. ר.ז) יש לנו בית משלנו אבל אנחנו גרים בדירה שכורה, לא גדולה מאוד, עם גג קטן ברחוב שקט וסבבה לי".

את נשואה לשחקן יובל סמו, עד כמה זה מורכב להיות שחקנית שנשואה לשחקן?

"אף פעם לא הרגשתי שהייתה בינינו תחרות. הוא גבר, אני אישה, אנחנו לא יכולים להתחרות על אותם תפקידים. שנינו אוהבים לשחק, אוהבים קומדיות אבל מצד שני סגנון המשחק וההומור שלנו שונים וכל אחד עשה את המסלול שלו. אני אוהבת עוד הרבה תחומים ויובל מאוד ממוקד במה שהוא עושה ועושה רק את זה. אני יותר מפוזרת, פחות פרקטית. אני חושבת שזוגיות זה עניין מורכב בלי קשר בעידן הזה, בטח כשמדובר בגידול ילדים ושילוב של קריירה והורות. אבל אף פעם לא הרגשתי שהתחום שלנו שם לנו רגל. אני חושבת שאנחנו פרטנרים טובים".

את מזוהה כקומיקאית טוב לך הטייפ קאסט הזה? היית רוצה לעשות גם דרמה?

"האמת שאף פעם לא חשבתי שאני מתויגת כקומיקאית. נכון שעשיתי הרבה יותר תפקידים קומיים אבל בהרבה מהם הייתה מורכבות דרמטית. אני מאוד אוהבת דרמה. כצופה, למשל, אני חובבת מותחנים בלשיים. חולמת לכתוב סדרת מתח".

איך את מביאה דנה חדשה מדמות לדמות? איך מתחדשים?

"אני שמחה שזכיתי לגלם מגוון די רחב של דמויות שונות אחת מהשנייה. אני חושבת שזה לא מאוד קשה לי, בעיקר כי יש לי יכולת הזדהות גבוהה עם מיני אנשים והבנה של נפש האדם. לטוב ולרע, אני בן אדם מאוד משתנה, אני מרגישה שיש בי כמה טיפוסים וכל אחד מהם  מקבל זמן ומקום משלו בסיטואציות שונות".

לאיזה תפקיד הכי התחברת?

"קשה לי לומר. התפקיד של ויקי בפולישוק היה מאוד רומנטי ואהבתי את התום והעדינות שבו. התפקיד בהצגה 'טוקטוק' כיפית נורא כי אני משחקת מישהי איסטניסטית חרדתית עם ocd, וגם חגית ב'משפחה בהנפקה' היא דמות שנורא כיף לגלם. אפשר להשתטות איתה ולא להיות העפרון הכי מחודד כי היא לא רצינית מדי אבל דמות שנהנית מעצמה".

ובכל זאת, מה יש בקומדיה שכל כך מושך אותך?

"בקומדיה יש תמיד אמת מרה או טיפה מרה וזו דרך להתמודד הרבה פעמים עם פחדים וחוסר בטחון. כילדה הייתי חסרת בטחון, מאוד ביישנית, וכן, לפעמים לקחתי את תפקיד הליצן כדי להתמודד עם סיטואציות".

"משפחה בהנפקה" שודרה בערוץ הוט בידור ובערוץ KIDZ לצופי הוט וניתן למצוא את הפרקים גם ביוטיוב של הוט

דנה סמומשבר הקורונהמשפחה בהנפקה