"פריפריה אימפריה" היא סטירת לחי על כל מה שחשבנו על עוצמה נשית

'פריפריה אימפריה' החדשה של 'יס' עלתה שלשום ומציגה ריאליטי נשי וטראשי בדיוק כמו שהקהל הישראלי אוהב, בכיכובן של מעצבת האופנה אוריה עזרן מרמלה, משפחת מנאשרוב והאמא דליה שעומדים בראש סלון הכלות דימיטריוס באשדוד, נעמה מריומה – דוגמנית לשעבר ואמא בהווה מרמלה, ואורטל בניסטי מאפרת מאשדוד, פרק הבכורה של הסדרה החדשה יכול להיות סטירה שכולה הלם תרבות למי שלא מכיר את האוכלוסייה הדרומית אבל למי שנולדה בדימונה וחיה בבאר שבע – לא ראיתי שום דבר חדש.

'פריפריה אימפריה', ימים ג' וה', yes. (צילום: האתר הרשמי של yes)

"פריפריה אימפריה" כשמה כן היא – היא הדוגמה לאיזון החדש בין הפריפריה המסורתית שכולנו מכירים לבין העושר והפאר שלא ממש מתיישב לקהל הישראלי עם המילה פריפריה. כבר בסצנה הראשונה של משפחת מנאשרוב מאשקלון רואים את הווילה המפוארת והיוקרתית, כשעל גרם המדרגות תלויה תמונה ענקית של אחד הרבנים. זה בדיוק האיזון הזה שאני מדברת עליו. לאורך הפרק כולו עולם מותגי היוקרה מתנגש עם העממיות המקומית, ויוצרים תמהיל מושלם של הפריפריה כפי שהיא כיום. ברגע שבו נעמה מריומה עוברת משיטוט בכיכר המדינה לטיול בשוק רמלה באאוטפיט של המותג palm angels, או רגע שבו שאורטל בניסטי אומרת 'תלך לביג באשדוד ותגיד לעצמך מיאמי', החיבור הזה הוא הטראש שהקהל הישראלי מחכה לו.

בית משפחת מאנשרוב, אשקלון. (צילום מסך מתוך הסדרה)

אין לי ספק שהסדרה הולכת להיות להיט ענק. 'יס' מוכיחה, פעם נוספת, שיש להם יכולת לייצר את הטראש הקרדשיאני הישראלי שהקהל אוהב מאוד, אבל – והפעם ה'אבל' הוא ענק – חייבים להגיד את זה בקול רם: זאת לא סדרה שבה ההעצמה הנשית מוגשת על צלחת. אפילו ההפך. מי שיצפה בפרק הראשון וישמע את נעמה מריומה מספרת שחלמה להיות דוגמנית אבל בגיל 19 בעלה 'קטף אותה' והיום היא אמא לחמישה ילדים, בת 32, יגיד לעצמו 'עוד פרחה' ולא יבין איפה בדיוק מסתתר פה פמיניזם. אבל האמת היא, שאם נאהב את זה או לא, האישה הזאת אוהבת את החיים שלה, ואוהבת להיות אמא. אני יכולה לשמוע את הצקצקניות כשהיא אומרת 'חלמתי על משפחה מרובת ילדים', וקולות שאומרים עליה 'מתפשרת'- אבל גם להיות עקרת בית מבחירה זה צעד פמיניסטי אמיץ.

נכון, הסדרה עמוסה סטריאוטיפים פריפרייאלים מתקרבנים, כמו הרגע שאורטל בניסטי אומרת "מה יש בתל אביב? שכולן יוצאות שם בלי חזייה?" או כשהיא משווה בלי סוף בין אשדוד לתל אביב.ולא מעט מסרים שלא נראים כמעצימים נשים כמו למשל כשאורטל בניסטי אומרת "אישה אשדודית חייבת להיראות פיין", אבל עם ההצלחה האישית שלהן, אי אפשר להתווכח. כל אחת ואחת מהן בנתה את עצמה בעשר אצבעות מאפס, וכולן נשות עסקים מצליחות מאוד. זה לא רלוונטי אם נאהב את התרבות שלהן, הצבע, הז'רגון הלשוני, או אפילו אם נתחבר לסגנון הלבוש והאיפור הגרנדיוזי – כל אחת מכוכבות הריאליטי החדש היא אימפריה בפני עצמה.

בסדרה אפשר לראות גם גבריות פריפריאלית חדשה לגמרי. בדמותם של אלירן זדן– החתן של דליה מנאשרוב, ומעצב השיער בסלון הכלות המשפחתי שאחראי על הסטיילינג של בנות המשפחה, וחיים נחום– בעלה של אוריה עזרן שלא מפסיק לפרגן לה ומתרוצץ כדי לסייע לה בתצוגת האופנה. המסר המועבר הוא שהגברים בתכנית הזאת משחקים תפקיד משני, אך תומך לגמרי. בשתי המשפחות די ברור שהנשים הן ה'ביג בוס' של העסק, וברור לכל צופה שגם הגברים יודעים את זה.

משפחת מאנשרוב, בעלי סלון הכלות 'דימיטריוס' באשדוד. מימין, אלירן זדן, החתן, מעצב השיער והסטייליסט. (צילום מסך מתוך הסדרה)

סצנת הסיום של הפרק מרמזת על עוד המון רבדים שהולכים להיחשף לצופים בהמשך הסדרה. בסצנה נראית המעצבת אוריה עזרן, רגע לאחר תצוגת האופנה שהקימה, כשהיא מאחורי הקלעים עם בעלה ובנה, ובעלה מזריק לה כחלק מטיפולי פוריות שהשניים עוברים. "אני כבר כמעט שלוש שנים מנסה" היא מתוודה ומספרת, "וכולם אומרים 'יואו אוריה את חייבת עוד ילדה, למה את מחכה?' כבר אין לי כוח, אני אומרת 'בעזרת השם', תודה", והלב יוצא אליה. אין לי ספק שהסדרה הזאת הולכת להטיח בפניהם של הרבה מאוד אנשים עוצמה נשית מסוג אחר לגמרי ממה שראינו עד כה על המסך.

פריפריה אימפריה