האח הגדול הוא המראה השחורה של החברה הישראלית

פרק האח הגדול ששודר אמש (א') ברשת 13 הראה את מאורעות הסופ"ש ובעיקר את הפיצוץ שהתרחש בבית בזמן השידור החי של מוצאי שבת. למקרה שפספסתם, אל תרגישו רע, כי לא באמת פספסתם. מה שהצופים בבית קיבלו זה רק עוד מנה של רשעות מאותם דיירים שכבר הפגינו אותה קודם לכן. בתמצות, לאורך הפרק כולו בר המשיכה להתכתש בטליה, שקיבלה אש גם מדיאן ונתנאל, עד לרגע הפיצוץ בו שחף נקט עמדה מול נתנאל והודיע לו, ולחברי הבית, שהוא – ניוז ברייק- בריון.

בוקר טוב אליהו. צילום מסך מתוך הפרק.

הצפייה בפרק גרמה לי להרגיש שאני בדרמת נעורים על איזשהו תיכון רנדומלי ואני פשוט עדה לכל התרחישים הפתטיים והצפויים שיכולים לקרות בסיטואציה היי סקולית שכזאת. בתפקיד מלכת הכיתה שמגלגלת עיניים ומתמחה בresting bitch face מככבת דיאן, שכבר הספיקה לשרוף כל גשר מקצועי שהיה לה טרם כניסתה לבית רק בשל ההתנהגות המזוויעה שהיא מפגינה. 'פמינה' ו'עדיקה' כבר הבהירו שהם ישקלו את המשך צעדיהם המקצועיים עם הדיירת, זאת בשל הלחץ הציבורי של הקהל שהבהיר שהם לא מתכוונים לרכוש בחברה שמשתפת פעולה עם פרזנטורית כזו, ומיום ליום היא הופכת לדיירת השנואה ביותר בקרב הקהל, טייטל שהרוויחה בזכות ולא בחסד. עוד בימים הראשונים שלה בבית היא הבהירה שלא מעניין אותה דבר חוץ מעצמה. היא הספיקה לצרוח על חצי מהדיירים, ועל החצי השני היא בחרה לטנף. היא קוראת לחרם, מקללת בלי סוף, ומתנהגת באלימות כשהיא מתקרבת בצורה מאיימת וצעקות אל עבר דיירים אחרים, וכל אלו מתרחשים תחת הדממה הצורמת של שאר דיירי הבית ושל ההפקה שאפילו לא קראה לה לשיחת אזהרה. כנראה שמלכת הכיתה נהנית מההפקר גם כשהתיכון מסתיים.

בתפקיד הערס של השכבה מככב נתנאל, הצמוד של דיאן. בהתחלה היה נראה שנתנאל אולי קצת נגרר אחרי ההתנהגות של דיאן אבל בפועל השניים מתאימים אחד לשני כמו כפפה ליד. שחף היה עדין כשאמר לו שהוא 'מתחיל להתנהג כמו בריון'. נתנאל כל כך בריון, שליד הערך 'בריון' במילון מופיעה תמונה שלו. הוא לא רק מדבר בצורה מאיימת ואלימה, הוא גם מחפש ויוזם ריבים ועימותים. הוא מסתובב בבית כמהלך אימים, אקט אבסורדי כשלעצמו בהתחשב בעובדה שילדה בת 22 מסובבת אותו על האצבע הקטנה והגחמנית שלה, ומתפרץ על כל מי שרק מתחשק לו. הוא לא חושב על הדיירים האחרים, לא מוטרד מדעתם, וכל ההתנהלות שלו משדרת שהוא שם קצוץ על כל מי שהוא לא הבחורה היפה בבית. 

בתפקיד הערסית התורנית מככבת בר. מי שהתחילה את העונה כדמות נשית חזקה מתגלה כאישה צווחנית שמפעילה מניפולציות מסוכנות על הפרטנר שלה בבית- אליאב. אם פספסתם את אירועי הפרקים האחרונים, האח הגדול הכניס אל הבית את טליה- האקסית המיתולוגית של אליאב, ללא ידיעת שניהם. האח ידוע כבוחש בקלחת אבל נראה לי שאפילו הוא לא צפה שיווצר שיקוי כה רעיל. בר חוטפת ביקורת חריפה מהקהל שמופתע לגלות שדווקא אמא לילד מעודדת חרם על דיירת בבית רק בגלל חוסר הביטחון האישי שלה. יש לציין שביקורת דומה חוטפים גם המנחים גיא זוארץ ולירון ויצמן, שכן גם הם הורים לילדים, ואינם נוקטים עמדה נגד החרם שמתבצע בין קטעי ההנחיה שלהם. ובחזרה לבר- היא דורשת מאליאב שלא ידבר עם טליה, שיקום כשהיא נמצאת באיזור, ובגדול מעוניינת שהוא ינתק קשר עם דיירת בבית רק בגלל שהיא – לדבריה- מקנאה. ההתנהגות שלה מסוכנת לא רק לאליאב והמשך המסע שלו בבית, היא מסוכנת כי אף אחד לא אומר לה שהיא לא יכולה להתנהג ככה.

אי אפשר לצפות באח הגדול ושלא לתהות מה היה קורה אילו הדיירות, שבינתיים הספיקו להפוך לבסטיות ושילבו כוחות כדי להתאכזר לטליה, היו דיירים. בעונה הקודמת הקהל והפקת האח הזדעקו כשרמי ורד ביקש מלינור סביניק להתלבש בצורה מסוימת או לא לדבר עם אנשים מסוימים כי הוא מקנא, אז מדוע ההתנהגות האלימה של שתי הנשים עוברת כהתנהגות בעייתית מבחינה חברתית בלבד ולא גם מבחינה זוגית? גם נתנאל וגם אליאב, שהם בטח לא טליתות תכולות, נמצאים תחת מכבש אלים של שתי נשים שבודדו אותם משאר בני הבית. דיאן עושה לנתנאל גזלייטינג פעם אחד פעם, כל שיחה בה הוא מנסה להציף סיטואציות בהן הוא נפגע מדיאן מסתיימת בהתנצלות שלו. אליאב טוען בפני בר שהוא לא מרגיש בנוח להתעלם מהנוכחות של טליה בבית וזו מנגד דורשת שלא ישוחח איתה כלל, או לכל הפחות ש"יקצץ" באינטרקציה בניהם. ככה נראית מערכת יחסים רעילה, ואילו אחת מהן הייתה גבר- הקהל היה מתייג אותה כגבר אלים ומסוכן וקורא להדיח אותה באופן מיידי.

ההתנהגות הרעילה של נתנאל, דיאן ובר גונתה בכל פלטפורמה אפשרית. הם תויגו כבריונים שיש להוקיע, ואני צופה שיהיה להם קשה מאוד לשקם את דעת הקהל עליהם. הנוסחה שבה מי שרב הכי הרבה, ומי שצועק הכי חזק, הוא זה שמופיע יותר בפרק וכתוצאה מכך הוא זה שמדובר יותר וזוכה ליותר אהבה מהקהל- כבר לא עובדת. למעשה הכל בה עובד, פרט לעובדה שהקהל לא מוכן להאדיר התנהגות כזאת יותר. גם בשבוע שעבר, שהאח חילק את הבית ל'אהובים' ו'לא אהובים', התכנית קיבלה ריקושט עצום והקהל הישראלי קרא להחרים את התכנית וטען שאין מקום למשימה כזאת בפריים טיים. גם בשבוע שעבר, וגם הבוקר, לאחר שידור הפרק אתמול, התקבלו מאות פניות ברשות השנייה שהודיעה שתבחן את הנושא. העובדה שהקהל הישראלי מוחה על ההתנהגות האלימה של הדיירים היא נקודת תקווה, אבל האמת היא שהקהל הישראלי אולי מוחה על ההתנהגות שלהם, אבל הוא מתנהג אותו הדבר.

אותו קהל שמוחה על בריונות שמופיעה על מסך הטלוויזיה, זה אותו קהל שמעודד אותה כשהיא מתקיימת בתוך כותלי הכנסת, או בטוקבקים ברשת. מספיק להביט באיומים שקיבל תושב נתיבות רק כי ארגן מצעד הגאווה בעיר, בנאצות שמקבל יאיר לפיד רק כי מונה לראש ממשלת ישראל, בקללות שקיבלה מיה לנדסמן רק כי הביעה את דעתה ובכיסא שקיבל אמיר חצרוני לראש בגלל האמירות השנויות במחלוקת שלו. ואם זה לא מספיק, רק תביטו בזוכה הקודם של האח הגדול VIP : הקהל בבית העדיף את אורן חזן, שהתנהג בגזענות ואלימות כלפי הדיירים בבית על פני תמיד ורדי, שהיה דוגמה לאנושיות והיה אהוב על ידי כלל הדיירים בבית. קל לנו להצטדק כשבריונות מופגנת כלפי דיירים בבית האח הגדול, אבל אף אחד לא מגנה את אותה בריונות כאשר היא מופגנת כלפי מישהו שטיפה לא מוצא חן בעינינו. כועסים על שאר הדיירים שסתמו את הפה, וגאים בשחף שענה לנתנאל כשהתנהג בבריונות לטליה? אתם יותר אליאב שבחר לשתוק מאשר שחף שנקט עמדה.

החברה הישראלית אולי התקדמה צעד אחד יותר קדימה בזה שהיא מגנה את הדיירים הבריונים של הבית ושמה את הדגש על חוסר הצדק שמופגן כאן כלפי דיירים אחרים, אך הדרך להפיכתנו לחברה צודקת שמוקיעה בריונים גם בחיים האמיתיים, ולא על המסך, ארוכה ביותר. ה"טיהור" שאנחנו צריכים לעשות כחברה צריך להתחיל בכל אחד מאיתנו, ובעיקר בשתיקה שלנו לנוכח בריונות שמתרחשת יום יום מסביבנו. ועד שנגיע ליום המיוחל שבו בריונות לא תהיה חלק מהתרבות הישראלית, תצפו באח הגדול ותפנימו שכרגע התכנית היא המראה השחורה שלנו והיא לא מבשרת טובות.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by האח הגדול (@bigbrotherisrael)

בריונותהאח הגדולחרםרשת 12