ביקום המקביל בו משודרת "שף מתחלף" נשים לא מבשלות

אמש שודר פרק סיום העונה בריאליטי האוכל של רשת – "שף מתחלף", וגם בפרק הרביעי פגשנו צמד שפים, לא שפיות, שהחליפו מטבחים זה עם זה. כבר שנים שהמגמה הרווחת בעולם הקולינריה הישראלי היא שבמטבח המקצועי שולטים בעיקר שפים גברים, והמספרים בשטח אכן מוכיחים את הסברה טוב מאוד. אבל אחד התפקידים של הטלוויזיה, היא לשים זרקור על מה שקצת יותר שולי, על הפחות שכיח, ודרך כך אולי לחנך, ולצקת ערכים אל הקהל הצופה בבית.

ב"שף מתחלף" הנחתי כבר בפרק הראשון שנשים סביר להניח, לא אראה בתכנית. הפורמט, המצליח יש לומר, משקף את התמונה בעולם המסעדנות הישראלי. זאת בעיקר משום שהפרומואים לתכנית הבטיחו פורמט כוחני, מלא פאתוס, שהזכיר את הפרומואים של גורדון רמזי משתולל בסרוויס, או לכל הפחות את הפרומו של אסף גרניט בועט בפח. התכנית תוארה כתחרות מלאת אגו בין זוגות שפים מאוד שונים, שהמטרה היא למעשה לתת להם לפלוש לטריטוריה אחד של השני. ברור לי שגם נשים יכולות להתעצבן ולשבור דברים, אך הפורמט הבטיח תכנית עמוסה בקלישאות מצ'ואיסטיות, ואכן עמד בהבטחה.

לא יכולתי שלא לתהות למה לא לוהקו נשים לפורמט הזה, ואני מאמינה כי גם הקהל בבית הבחין בחיסרון הנשי על המסך. בעוד המקבילה של "שף מתחלף" על משבצת ריאליטי האוכל, "מאסטר שף" של קשת, השכילה להרחיב השנה את הזווית הנשית בשולחן השופטים וצירפה את השפית האייקונית רותי ברודו, למיכל אנסקי הוותיקה, "שף מתחלף" הציגה ארבעה צוותים גבריים: ירון שלו ושגב משה, דוויד פרנקל ושחף שבתאי, טל כהן, דודו אלמקייס ויוסי שטרית ומושיקו גמליאל והלל תווקולי. הליהוק הלוקה בחסר מצטרף לריאלטי אוכל נוסף של רשת, "משחקי השף" שגם שם פרט למירי בוהדנה המנחה, אף שפית אישה לא עמדה בראש נבחרת. לעומת זאת, ב"מסעדה הבאה של ישראל", ריאליטי אוכל נוסף של רשת, זכינו לנקודת אור בדמותה של רותי רוסו ששפטה לצד אסף גרניט, מושיק רוט, ויוסי שטרית. אפשר לומר שכשרשת רוצה- היא גם מצליחה.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by מאסטר שף (@masterchefisrael)

התהיה הזאת, מדוע הליהוק כה גברי, מובנת מאליה לאור הפריימים מלאי הפרצופים הגבריים, אך גם לאור העובדה שמרבית הקהל של תכנית הבישול הם נשים. מעל הכל היא בעיקר מובנת מאליה לאור העובדה שבחיים האמיתיים, ובבית הישראלי הממוצע, נשים מבשלות. לא גברים. זה קצת פרדוקסלי, כי במשך שנים נשים נאבקות כדי שיפסיקו לשלוח אותן למטבח, אבל כשהן הופכות את זה למקצוע, הן הופכות שקופות. יש הרבה ביקורת על התכנית ועל הליהוק ההומוגני מגדרית שלה, אך יש ביקורת גדולה אף יותר על עולם הקולינריה הישראלי, שהפך סוג של זירת קרב עבור שפיות.

ולא רק עבור שפיות, אם נציץ בפרק הקודם ששודר בו התחלפו השפים דודו אלמקייס ויוסי שטרית מ"דוד ויוסף" עם השף טל כהן מ"סילו". כאשר מנהלת המסעדה ב"דוד ויוסף" קראה לכהן בשמו, מיהר לתקן אותה ואמר "שף בשבילך". הוא אפילו הקריפ את הסיטואציה וחזר על עצמו ברפטטיביות באומרו "שף, שף, שף", וכשזו חזרה אחריו לבקשתו אמר לה "יותר יפה לך כשאת אומרת את זה". כשמנהלת המסעדה שאלה לתומה "למה זה כה קריטי לך?" השיב כהן "כשאת הולכת לרופא נשים שלך את צריכה לקרוא לו דוקטור, אני למדתי והשכלתי עבור התואר שלי." קשה לי להאמין שיש אישה שצפתה בזה בבית ולא התכווצה בספה עבור הבחורה הצעירה. לחשוב שהיא לא מכירה אותו, היא מנהלת את המסעדה הזו הרבה יותר זמן ממנו, ואז מגיע השף, (שחלילה לא תיעלב לי) טל כהן, ומתנהג בצורה מבחילה על גבול המטרידה מינית, מקטין ומנסה לבסס מעמדו על חשבון האישה הצעירה שעומדת מולו. לא ברור לי מה חשבו ברשת כשאישרו לסצנה כזאת לעבור עריכה. מילא היעדר נשים בליהוק, אבל גם גברים אתם לא יודעים לבחור? תעשו קצת שיעורי בית.

למרות הביקורת הרבה, חשוב להגיד בפשטות – יש כמות נכבדת ביותר של שפיות בישראל, שיכלו להיות ליהוק מעולה לתכנית. והלוואי והיינו זוכים לראות בעונה הזאת של "שף מתחלף" לפחות שפית אחת או שתיים, אך לפי הפרסומים של רשת הפרק אמש היה פרק סיום העונה. בינתיים, היעדר השפיות על המסך בלט, וההתנהגות הכוחנית והלא נעימה של השפים הייתה לעיתים מזעזעת. למרות אלו, הפורמט זוכה לתשבחות ברשתות החברתיות, וגם מניב אחוזי רייטינג לא רעים כלל, אז זה בטח לא הזרקור שהתכנית הזאת רוצה. תשכיל רשת ולעונה הבאה תלהק שפים נעימים, וגם שפיות. ורצוי לא להכניסן למשבצת ה"קאט – פייט" הצפויה מראש. נשים יכולות להתחלף גם עם גברים, זה לגמרי בסדר.

רשתשף מתחלף