סוף העולם: הערס הביסקסואל העברי הראשון

עד סוף העולם: ילדים זה טרחה

את הפרומו שרץ לקראת עלייתה של "עד סוף העולם", ספינת דגל הריאליטי החדשה של ערוץ 10 מזה זמן רב, היה די קשה לפספס, כי הוא שודר בכל מקום, כל הזמן: זוגות יפים בבגדי החתונה, מתהלכים כסהרורים על רקע חוף ים בשעת הדמדומים בליווי מוזיקה חולמנית, במה שנראה כמו אתר ההתרסקות של המטוס המלאזי או אולי סט האיחוד של הסדרה "אבודים".

הפרק השני ששודר אמש בערוץ 10, המשיך לפרוש בפנינו את הקונספט הלא מאוד מתוחכם על פניו, בו 10 זוגות גרושים מגיעים לאי אקזוטי ופוטוגני בפיליפינים כדי להתחרות אחד בשני, עד שיוותר מהם רק זוג אחד אחרון, שיזכה בפרס על סך מיליון שקלים. הקאץ'? הם לא יוכלו לשרוף את הכסף בעצמם, הפרס יישמר בקרן מיוחדת עבור ילדם, עד שימלאו לו 18.עד לשם יעברו אינספור פרסומות ואתגרים, שכבר בראשון מהם הספיקה אחת המתמודדות, הילה, לקרוס ולספק חומר בעירה קלאסי לפרומואים.

לא משאירות שבויים ובגדים מאחור

בפרק הפתיחה ששודר בשבוע שעבר הכרנו רשמית את הזוגות ובעיקר זכינו לראות כיצד הצורך למלא יחד תיבה משותפת בחפצים משותפים, שרק איתם יורשו להכנס לשהות בחווילה (מי אומר חווילה, אגב? באמת, בטלוויזיה, בקול רם?) גורמת להם למעין רגרסיה לתפקידי המגדר הקלאסיים ואולי גם קצת מחזירה אותם לטראומת חלוקת הרכוש הידועה: רוב הנשים לא פספסו את ההזדמנות להבהיר לצופים כמה בלתי נסבלת המחשבה להשאיר בגדים או איפור מאחור. ילדים קטנים, זה מילא, אבל חודש על אי בלי רימל וסומק? בלי פן, בלחות הזו?

מציאות ולא ריאליטי. עד סוף העולם. צילום: יח"צ

אחד היתרונות הגדולים הצפויים בבחירה בזוגות גרושים הוא המתח הבלתי נמנע, זה שאי אפשר לביים, שמצליח לייצר רגעים מצד אחד מביכים לצפייה מרוב שהם אישיים, ומצד שני "ריאליים", על גבול הדוקומנטריים.

 גם הפרק השני ששודר היה מלא בקלישאות גרושים מצד אחד, אבל בלא מעט רגעים בהם בניגוד לרצונו הטוב נאלץ הפורמט לספק רגעים של אמת, מציאות ולא ריאליטי. הצצות לחייהן של דמויות כמו חרדי לשעבר שהפך לרווק חילוני כשר למהדרין, או מה שמסתמנת כדמותו של הערס הביסקסואל העברי הראשון על גבי מסך הטלוויזיה שלנו.

דו, שלא יידעו

אורי וחלי מציגים לראשונה על גבי מסך הטלוויזיה שלנו זוג לא מתוסרט שמתמודד עם משיכתו של הבעל לבני מינו באופן הכי פומבי שאפשר, ומה שמעניין כאן הוא לא רק המיניות המדוברת, לא האלמנט הצהוב אליו כיוונו ללא ספק מלהקי התכנית, אלא בחירת הליהוק ואופן ה"חשיפה" של אותו טוויסט. בהצגת הזוג אורי וחלי הוצג לנו הבעל לשעבר כגבר ישראלי עממי טיפוסי, מחוספס למרות מה שנראה כמו הסרת שיער מלאה במיטב מסורת סרנגה, מעט נרקיסיסט ייתכן, ואולי אפילו קצת חסר רגישות, אבל ללא ספק "גבר גבר". דקות ספורות לאחר מכן הוא חושף באותו טון בדיוק את עובדת משיכתו לגברים וניתן להניח שמשאיר את קהל עקרות הבית ונהגי המוניות די מופתע.

לאהוב יותר מדי או להתפוצץ אחד השני עד הסוף. עד סוף העולם. צילום: יח"צ

מדבריה של חלי אגב ניתן להבין ש"כיום, הוא בוחר בגברים", כלומר ייתכן ואינו ביסקסואל אלא הומו לכל דבר – אבל את זה, כנראה הבינו מפיקי התכנית, יהיה לקהל קצת יותר קשה לעכל ולקנות. כך או אחרת, זהו ללא ספק שירות מצויין לקהילת הביסקסואלים, המתקשה לייצר ניראות ממשית ונתפסת בטעות לא אחת כמעין זהות נגזרת להומואית או סטרייטית בלבד, דווקא בגלל הליהוק הלא טיפוסי. הומואים מז'אנר היוש-תרימי, תודה לאל, לא חסרו עד היום בתפריט טיפוסי הריאליטי שלנו.

בן אדם טוב, בן זוג זבל

למרות הכחשותיו של יוצר הפורמט המפיק עמי גלאם, כל מי שאי פעם צפה בטלוויזיה מאז המילניום ועד עכשיו יודע לשייך אלמנטים כמו האי הבודד ומשימות הכוח השונות לפורמט אותו איבד ערוץ 10 באופן פומבי ומתוקשר – "הישרדות", האמא של כל הריאליטי, שמגיעה הפעם בגרסה שאמורה לספק אפילו יותר חיכוכים, עם 10 מיני-שבטים קטנים וקניבליסטיים בפוטנציה.

המתח הבסיסי הקיים בין מתמודדי תכניות ריאליטי זוכה כאן לשדרוג, או אולי שנמוך, היות והוא מגיע מצוייד מראש במטעני ההיכרות ההדדית, שכאמור, עלתה כבר מזמן על שרטון, עד כדי כך שצריך היה לערב את בית המשפט הרבני. ברנרדו, שבשבוע שעבר ריגש את כולם מאוד בקלות עם מבטא כבד ונאום אהבה לילדה המשותפת, סיכם יפה מהו בעצם תפקידם של המתמודדים: "לאהוב יותר מדי או להתפוצץ אחד השני עד הסוף". אין באמצע, אלא שכאמור, במקרה הנוכחי, ישנם גם ילדים בתמונה, ולא בטוח עד כמה טוב יעשה להם קרקס האנטי-זוגיות ההורי הזה וביטויים מהבטן כמו "אבי הוא בן אדם טוב, אבל בן זוג זבל".

קרקס של אנטי זוגיות. עד סוף העולם. צילום: יח"צ

גלאם, לשעבר איש הזכיינית קשת, אמר לגלובס בשבוע שעבר ש-"בערוץ 2 לא היה לי ספק אם תוכנית כזו תצליח או לא; בערוץ 10 רף הציפיות שלי הוא לא כמה גבוה להגיע, אלא כמה נמוך לא לרדת", וזהו קו מנחה שניכר בשילוב בין מונולוגים ושיחות שכמו נלקחו מתכניות קואוצ'ינג ושיפור משפחתי מצד אחד, ושמירה על סממני הריאלטי המובהקים, שלשמם הגיע הקהל ולשמם ימשיך, כך מקווה ערוץ 10, להגיע. לנו נותר רק לעקוב ולראות אם הערבוב הזה בין תוכן "קשה" לפאן עמוס האדרנלין שאמורה לספק שעת ריאליטי טובה יצליח להתרומם באמת, או שמא יישאר רק חלון מעניין וחשוב לאוורור של עוד כמה ייצוגים חסרים במדיה הישראלית.