להזדקן בחן בהוליווד: הסיפור של ג'סיקה לאנג

בעת בה כוכבות עבר הוליוודיות צעירות יחסית כמו רנה זלווגר ולארה פלין בויל זוכות לקיתונות של ביקורת על השינויים במראה החיצוני שלהן, תוצר של נסיונות כושלים לשימור נעוריהן בתעשייה אכזרית במיוחד לנשים מתבגרות, דמויות כמו ג'סיקה לאנג בת ה-65, המזדקנת בחן מול עינינו מזה עשרות שנים, הן מחזה די נדיר.

לאנג מקבלת את פרס גילדת שחקני המסך על "אימה אמריקאית". צילום: Shutterstock

לאנג היא שחקנית עטורת פרסים בקנה המידה של הלן מירן, ג'ודי דנץ' ומריל סטריפ, כולן שחקניות בכירות ואהובות אשר שימרו את מעמדן מבלי לעבור פרוצדורות פלסטיות ניכרות (מדי, יש לומר) לעין. היא גם מהשחקניות היחידות בהיסטוריה שהיו מועמדות לשני פרסי אוסקר באותה שנה. אך בעוד הן הצליחו לשמר את מעמדן הקולנועי למרות השנים החולפות, חוותה לאנג כמרבית בנות גילה דעיכה איטית לאחר פרוץ המילניום. עד שהגיע הליהוק לתפקיד משנה זניח ב"אימה אמריקאית" מבית ריאן מרפי והזניק אותה שוב לתודעה, אהבת הקהל וטקסי הפרסים הנחשבים – ולתפקידה החדש הראשון בקולנוע מזה שנים.

נעים להכיר, קווין קונג

מליהוקה הראשון אי פעם בחידוש הקלאסי ל"קינג קונג" שזיכה אותה כבר ב-1978 בפרס גלובוס הזהב הראשון שלה, ועד לכיכובה בשנים האחרונות בלהיט הטלוויזיה המקריפ "אימה אמריקאית", נראה כאילו ג'סיקה לאנג תמיד הייתה כאן. רשימת הסרטים הקלאסיים בהם כיכבה מרשימה לכל הדעות וכוללת כותרים כמו "כל הג'אז הזה", "טוטסי", "הדוור מצלצל פעמיים", "פסגת הפחד", ו-"חשמלית ושמה תשוקה", ועוד סרטים הנחשבים נכסי צאן ברזל קולנועי. בכמה מהם ניכרת, כבר אז, אהבתה לתיאטרליות, דמויות קיצוניות ועיבודים קולנועיים ליצירות שנועדו לבמה.

לאנג, המשמשת בין היתר שגרירה של רצון טוב מטעם קרן החירום הבינלאומית של האו"ם בנושא ילדים, נולדה במינסוטה, ארה"ב, לאב סוכן מכירות ואם עקרת בית, וחוותה ילדות עתירת נדודים עם משפחה עקב עיסוקו של האב. כשהתבגרה החלה ללמוד אמנות באוניברסיטה אבל נטשה את לימודיה לאחר שהכירה את הצלם הספרדי פאקו גרנדה, לו תינשא בהמשך ועמו תעבור לפריז, שם תלמד פנטומימה ותתקרב לחיי הבוהמה האמנותית. בפריז הפכה לאנג לדוגמנית בסוכנות ווילהמינה האגדית, עיסוק שבסופו של דבר פתח עבורה גם את הדלתות להוליווד, כשאותרה על ידי דינו דה לורנטיס המיתולוגי לתפקידה ב"קינג קונג". מאז הספיקה לזכות בשני פרסי אוסקר, ארבעה פרסי גלובוס הזהב, פרס גילדת שחקני המסך ופרס אמי, וללדת שלושה ילדים ממערכות היחסים שלה עם רקדן הבלט והשחקן הרוסי מיכאיל ברישניקוב, והמחזאי והבמאי האמריקאי סם שפרד.

אימה אמריקאית, דיווה בינלאומית

התפקיד של קונסטנס לנגדון בעונת "בית הרצח" של "אימה אמריקאית" כשכנה חטטנית נועד להיות שולי, אך הורחב משמעותית מרגע שלוהקה אליו לאנג. מאז, ובאופן ברור לעין, הפך יוצר הטלוויזיה ריאן מרפי את הסדרה, למעשה, למופע של לאנג, המשמשת מאז דמות ציר מפתח בכל אחד מהסיפורים העונתיים המתחלפים שסופרו מאז, אשר סביבה נתפרים האירועים, יתר הדמויות והעלילה כולה. "ג'סיקה היא הסדרה", הוא הספיק להודות מאז.

בעונה השנייה של "אימה אמריקאית", ככל הנראה הטובה שבהן, גילמה לאנג את האחות ג'וד מרטין, נזירה בעלת עבר אפל, המנהלת מוסד לחולי נפש ועוברת תהליך שינוי אופי מעמיק לאורך הסיפור, לצד השחקנית שרה פולסון המופלאה, ואם להאמין לשמועות, לאנג ניהלה או מנהלת עדיין רומן לסבי סוער עם השחקנית הצעירה ממנה.

בעונה השלישית שזכתה להצלחה אדירה בקרב צופים וצופות צעירים דווקא, הופיעה לאנג כראש מסדר מכשפות מודרני, בתפקיד שהמשיך את קו הדיווה הגדולה מהחיים. על העונה הנוכחית של הסדרה, תחת הכותרת "פריקשואו", הייתה ללאנג השפעה גדולה הרבה יותר מבעבר. מרפי העיד בראיון לאנטרטיינמנט וויקלי כי לאנג היא למעשה זו שבחרה את נושא הקרנבל-יריד-קרקס המסוייט בו עוסקת הסדרה השנה, אותו היא מובילה כמעין מרלן דיטריך אפלה ואלטרנטיבית.

כי זה הראש של ג'סיקה

"חשבתי על זה כבר מזמן. זה תמיד ריתק אותי ואני מצלמת את הנושא לא מעט – קרנבלים קטנים, מופעי שוליים, דברים בסגנון… אז זה היה משהו שהצעתי לו לפני שנה בערך", אישרה לאנג בראיון לאנטרטיינמנט וויקלי לרגל העונה החדשה המצויה בשליש דרכה, בה ביצעה בין היתר גרסאות כיסוי מהפנטות לדיוויד בואי ("Life on Mars") ולנה דל ריי ("Gods and Monsters"), שזכו להצלחה אדירה גם בהורדות באייטיונז.

"אימה אמריקאית" בהובלתה של לאנג היא סדרה המונעת בשנים האחרונות, גם בעונות חלשות יותר כמו הקודמת, בעיקר על ידי דמויות נשים מוצלחות וחזקות, המחוזקות בליהוקים של שחקניות אדירות כמו קת'י בייטס, שרה פולסון, פרנסס קונרוי, אנג'לה באסט, לצד שחקניות צעירות בולטות כמו גבורי סידיבי ורבות וטובות אחרות, המציעות עושר נשי אתני ניכר. ההצעות הרבות הזורמות לפתח דלתה של לאנג בימינו עשויות להביא דווקא להקטנת תפקידה בסדרה בהמשך, אך היא צפויה להמשיך ולהופיע גם בעונות עתידיות, גם אם לא בהכרח כציר העלילתי המרכזי.

כשנשאל ריאן מרפי בראיון לגבי הבחירה בה, הסביר שבעצם רצה שדור הצופים החדש יתוודע לשחקנית האדירה הזו. עם הצלחת "אימה אמריקאית" בקרב קהל הצעירים וחובבי הז'אנר, וחזרתה של לאנג למסך הקולנוע השנה עם "בסתר" המבוסס על ספר קלאסי מאת אמיל זולא, כמו גם עניין מחודש בה מצד יוצרים וצופים כאחד, נראה שמטרתו הושגה. לנו נותר רק להנות מכל רגע בהפצעתה המחודשת של לאנג בחיינו, בתקווה שהצלחתה הגדולה גם בעשור השביעי לחייה תאפשר לשחקניות נוספות בנות גילה להזדקן בחן, ועדיין למצוא את מקומן הראוי על מסכי הטלוויזיה והקולנוע שלנו.