מצפה רמון – שש סיבות נהדרות לבקר במכתש ובעיר הצמודה אליו

1. בגלל הטבע הבלתי נפרד מהעיר

נדמה שערים לא יכולות להתקיים בטבע, כי הניגוד חריף מדי – אך לא כך בעיר ששוכנת על שפת מכתש רמון. התצפיות היפות ביותר על המכתש נמצאות בתוך העיר עצמה, ויש בה לא מעט "פינות מדבר" מבודדות. יעלים מסתובבים על הכבישים וברחובות, כאילו הם בעצמם לא שמו לב שכבר מזמן נבנו בתים ונסללו כבישים בחצר האחורית שלהם.

והכוכבים, מתי בפעם האחרונה ראיתם אותם? הגובה הטופוגרפי והיובש במצפה, גורמים לכך שהשמיים בהירים ואין כמעט לילות מעוננים, ובנוסף – אין זיהום אור. רק חכו לשעות החשיכה ותרימו את ראשיכם – וגם בלי שום אירועי "מטר מטאורים" תצליחו לראות כוכבים זוהרים בחוזקה מרגשת.

 

 חתולי מצפה רמון. מתוך עמוד הפייסבוק של איציק זוארץ, כתב כאן בדרום. צילום: מאיר דהן 

                                                          

2. בגלל רובע דרכי הבשמים

לא משנה מתי תבחרו להגיע למצפה רמון, או "מצפה" בפי המקומיים – אתם חייבים לעבור דרך הרובע הזה. רובע דרכי הבשמים שינה את פניו בשנים האחרונות, ומאזור תעשייה נטוש הפך למקומם של אמנים, יוצרים, בעלי מלאכה וחולמים.

אלונה ומשפחתה עברו למצפה כדי לבנות בית תחת שמיכת הכוכבים והיא בעלת האתנו-סנטר: המרכז לשימור מלאכות עתיקות. למבקרים בשעריה היא מספרת על שורשיה, על תרבות האקולוגיה ועל החיבור שבין הקווקז למצפה רמון.

  • איפה: הר בוקר 8 | טלפון:  073-782-4710 | קבוצות בתיאום מראש
  • ימי פתיחה: שני-חמישי, 10:00-17:00 | שישי: 9:00-14:00 | סיור מודרך בכל שעה
  • למידע נוסף על האתנו סנטר »

בצמוד לאתנו סנטר נמצא מועדון הג'ז, שפותח את דלתותיו בלילות. שווה להתעדכן בהופעות החודש טרם הגעתכם.

 

                                   אלונה בפעולה על הנול | צילום: אינה מנשה

הלחמים והמאפים של מאפיית "לשה", שפועלת ברובע, כבר עשו לעצמם שם למרחקים. אפילו בשעות הבוקר של אמצע השבוע מלאה החנות בדורשים לבצקים, מקומיים ותיירים כאחד. קחו מאפה והיכונו להתאהבות קלה. שימו לב – המקום לא פתוח בשבת.

ברובע נמצא גם מתחם הדסער – מתחם יוקרתי לקבוצות גדולות, עם שלוש סוויטות, מרחב לינה ענק ומטבח גדול. האווירה במקום נעימה ומיוחדת, העיצוב קרוב לטבע באופיו, ובעלי המקום חברותיים מאוד. סער סיפר לנו שבמקום מתקיימות גם סדנאות בישול ואפייה, כנסים ואף ניתן לצאת לסיורי יין וסיורי אמנות בהדרכתו.

ובאותו הצד נמצאת החנות של אסתר דברים מבית טוב – ארץ הפלאות לכל חובבת יד שנייה. בגדים שנבחרו בקפידה, נעליים, אקססוריז, ספרים ועוד הפתעות. במקום נמצאים גם כמה שולחנות קטנים, מכונת קפה, שלל סוגי תה ואפילו עוגיות.

                                   אסתר – דברים מבית טוב | צילום: אינה מנשה

מעבר לכביש נמצא InnSense, מלון וגם מסעדה. בעבר פעלה במקום מסעדת פיוז'ן צרפתית ותחת שף זוהר עברה מתיחת פנים, כך שתתאים יותר לכולם. כיום תמצאו פה אוכל מקומי וחווייתי בתפריט שמורכב ממנות שמתאימות גם לטבעונים וגם לילדים.

עוד תגלו שזוהר מדבר על המכתש באותו ניצוץ שמדבר על מנות המסעדה – אז שווה לשאול על ההמלצות שלו.

ההמלצה שלנו: לכו על פאי המלקטים, הפאי הטבעוני עם השם המנצח!


                                   InnSense | צילום: אינה מנשה

3. בגלל האמנות

אם אתם רוצים לגלות קצת איך פועל מוחו של האמן, מצפה רמון היא הכתובת. מקום שנמצא בשלוותו במדבר, מטבעו מושך אליו אמנים ואנשי רוח, שמחפשים פינה קטנה לעבודה ולהשראה. בעקבות כך האמנות פה חוגגת מבפנים ומבחוץ.

ברובע דרכי הבשמים תוכלו למצוא לא מעט אמנים שמתעסקים בחומרים כמו עץ, ברזל, זכוכית, חימר ואף אבנים ושורשים – חלקם מעצבים רהיטים, חלקם מפסלים ואחרים תופרים – וכולם מוציאים לאור את הפריטים החבויים בחומר.

שווה להיכנס, לשאול ולהתעניין ואולי אפילו לתכנן מראש סדנה עם אחד האמנים. הנה כמה מהגלריות שפועלות במקום: ארי שומרון – עיצובים – מעצב רהיטי עץ מחומרים ממוחזרים , אתר בנייה – גלריית עץ, כדרות וברזל, מתפרת קפלוטו – בדים, עיצוב וסדנאות תפירה, הסטודיו של איצו רימר – צייר ופסל, ועוד רבים.

אלא שהאמנות עוברת את סף הגלריות ויוצאת החוצה לרחוב ולמרחב: גרפיטי יפהפה ויצירתי מקשט את הרחובות בשלל צבעים גם ברובע וגם מחוצה לו, ובכניסה לעיר ישנו פארק פסלים מיוחד, שמוכיח שמוזיאון הוא לאו דווקא מקום בין קירות.


    צילום: אינה מנשה

4. בגלל ה-מכתש. נקודה.

ועדיין לא דיברנו על מכתש רמון! הפלא הגיאולוגי, שצובע את כל העיר בצבעיה החמים ואפילו מזכיר את מאדים, הוא ביתם של שלל מסלולים ברמות קושי משתנות, צבעים שלא תאמינו שקיימים במדבר, נופים אדירים ושקט ממכר.

יש לא מעט מסלולי טיול שאנחנו אוהבים – אבל הפעם ליקטנו עבורכם כמה המלצות מהמקומיים, שסיפרו לנו איפה הם הכי אוהבים לטייל, כשהם יורדים אל המכתש:

  • ציר צבעי הרמון – מסלול נוח ברכב, שיקח אתכם בין כותלי המכתש, העשויים שכבות וצבעים | למידע נוסף על המסלול »
  • הר ארדון – הטיול המלא מתאים למטיבי לכת וכולל עלייה וירידה לא פשוטות. יחד עם זאת המאמץ שווה את זה ומהפסגה תראו תצפית יפהפיה. אבל – תוכלו לראות את ההר גם מגבעת חרוט וזהו מסלול קצר וקל יותר | למידע נוסף על מסלול »
  • פרסת נקרות – טיול של עד חצי יום הליכה בתוך נחל, שנראה ממש כמו פרסה על המפה ובתוכו צמחייה מדברית, סלעים מיוחדים וכמה מקומות פוטוגניים במיוחד | למידע נוסף על המסלול » 

ואם לא בא לכם טיול רגלי: יש לא מעט חברות טיולים מקומיות, שמציעות ימי טיול בג'יפ, או על אפניים, הדרכה מקומית ועוד שירותי תיירות משתנים בשטח, כמו למשל חברת בטבע – חוויות בארץ המכתשים.

מכתש רמון. צילום Andrew Shiva

                                  

5. בגלל הזריחות והשקיעות הכי יפות

אין תחליף לשעות הזריחה, בהן מכתש רמון נצבע בצבעים ורדרדים, או לשעות השקיעה, בהן הוא נצבע בזהב. אלו הן השעות בהן תרצו לבלות על שפת המכתש.

את הזריחה מומלץ לראות מכל פינה של טיילת המכתש, שנמצאת במזרח העיר, או עלהמרפסת התלוייה, שנמצאת ממש ליד מרכז המבקרים. את השקיעה כדאי לתפוס באחד המקומות הכי איקוניים של העיר – הר גמל, במידה לא אכפת לכם לחלוק אותה עם אחרים.

ההמלצה שלנו: יש גם שפע של פינות שקטות. מצאו לכם אחת כזו, הצטיידו במעיל, או שמיכה ואפילו בפק"ל קפה ותהנו מחוויית הטבע במלואה | תוכלו לבדוק את שעות הזריחה והשקיעה פה »


      זריחה במכתש מול המרפסת התלויה | צילום: עידן קרמזין, מנהל סניף למטייל ביל"ו

6. בגלל שיש חוות במרחק יריקה – של אלפקה

יש לא מעט חוות שעוטפות את מצפה רמון, והן מהוות סוג אחר של התיישבות במדבר. אחת מהן מלאה בחיות מתוקות עם סיפור מרתק: חוות האלפקות.

האלפקות והלאמות עשו עלייה לארץ בטיסה מיוחדת שכל כולה שלהן! הן הגיעו היישר מהרי האנדים, לאחר שמקימי החווה ביקשו לגדל אותן עבור הצמר האיכותי שלהן. עד היום מיוצר צמר מהאלפקות, וממנו גם שלל מוצרים במפעל המקומי, ומאז שנות ה-90' הפך המקום גם לתיירותי יותר.

מה זה אומר? יש במקום שני צימרים משפחתיים ושניים זוגיים, סטודיו לסדנאות וגם לאירוח (עשרה אנשים ומעלה), הדרכות במפעל צמר, טיולי סוסים, האכלת חיות – וכן, גם הליטוף אפשרי. והכי מדהים פה זה שממש אפשר לשמוע את השקט.

אם אתם בענייני חוות, אך לא חיות, כנראה שתאהבו את חוות צל מדבר, שנמצאת ממש מעבר לכביש.
                                    חוות האלפקות | צילום: אינה מנשה
  • טיפ קטן לסיום: רדיו סבתא – הרדיו האינטרנטי המקומי, יכניס אתכם לאווירת הרוגע "המצפאית", עם שירים מעולים – מומלץ להאזין עוד טרם ההגעה.
הנה עוד כמה דברים שיעניינו אותך במצפה רמון:

*************

הכתבה פורסמה לראשונה באתר טיולי 

חוות האלפקותמכתש רמוןמצפה רמון