האפליקציה שיודעת לאן אתם באמת רוצים לטוס

אחת מאפליקציות הנסיעות החדשניות ביותר בעולם בחרה לקבוע את מקום מושבה דווקא במבנה מיושן למראה: מפעל אבץ ישן במה שהיה רובע הטקסטיל של מונטריאול. אנחנו הולכים במבוך של מכונות וחומרים כימיים, ופרד ללונדה, המייסד והמנכ"ל של הופר, האפליקציה להזמנת טיסות שצומחת במהירות מסחררת, מסביר למה שכר את החלל הזה ב־2009.

"המקום הזה אולי נראה רע, אבל זה היה כנראה המקום הטוב ביותר להקים בו מרכז מידע", הוא אומר. הבניין מופעל על ידי אנרגיה הידרואלקטרית, חלק ממערכת קנדית שמספקת חשמל זול, והיא שידוך הולם לסטארט־אפים זוללי חשמל שמהמרים על ביג־דאטה: ההמלצות, המבוססות על בינה מלאכותית (AI), מסוגלות למצוא נסיעות זולות ומותאמות טוב יותר מאשר אלה שהאדם הממוצע היה מסוגל למצוא.

מייסדי הופר. יודעים להצביע על התזמון המושלם. צילום: יח"צ

שלא כמו אתרי הנסיעות האחרים, שלרוב רוצים שתבצעו את ההזמנה באופן מיידי, הופר מבוססת על סבלנות. "תחשבי על אתר אי־קומרס, ש־70% מהזמן אומר לך 'אל תקני'", אומרת סופי פורסט, שותפה ב־Brightspark Ventures, המשקיעים הראשונים בסטארט־אפ. "הופר היא בדיוק האנומליה הזאת".

האפליקציה, שמיועדת לשוק של תיירות הפנאי, משתמשת באלגוריתם מתוחכם כדי לצפות את הדילים הטובים ביותר ואת הזמנים הנכונים לטוס ולרכוש – היא מיידעת את המשתמשים ברגע האופטימלי, הרבה לפני שהמחירים עולים.

מאז השקתה ב־2015, הופר הפכה לשחקנית החדשה המשמעותית ביותר בשוק הטיסות – ששוויו מוערך ב־800 מיליארד דולר, ושנשלט על ידי אקספידיה, המעסיקים הקודמים של ללונדה ובוקינג הולדינגס (לשעבר פרייסליין). הופר מתגאה עכשיו ביותר מ־20 מיליון משתמשים.

בינואר היתה הופר האפליקציה הרביעית ברשימת ההורדות בארה"ב (בתחום אפליקציות התחבורה), אחרי אובר, ליפט ו־airbnb. החברה, שלה 120 עובדים, מובלת על ידי ללונדה, 44, ושותפו ג'וסט וורקרק, 46, ואחראית להכנסות של כ־15 מיליון דולר בשנה שעברה ממכירת טיסות. כמעט כל המכירות התבצעו בעקבות הודעות פוש למשתמשים.

הלקוחות רוכשים טיסות ביותר ממיליון דולר וחצי ליום מלמעלה מ־300 חברות תעופה, ומשלמים להופר עמלה של חמישה דולרים לכרטיס (חברות התעופה משלמות עמלה בגובה 4%־1). בהופר אומרים, שהלקוחות שלהם חוסכים בממוצע 50 דולר לכרטיס, וטוענים שתחזיות מחירי הכרטיסים שלהם מדויקות ב־95%, עד שנה קדימה. בינתיים תחזיות מחירי הטיסות של המתחרה kayak צופות רק שבוע קדימה, ומתחרים רבים כמו גוגל מודיעים מתי מחירים יעלו – אבל לא האם צפוי דיל טוב יותר בהמשך.

להביס את אקספידיה

ניסויים היו חלק מהותי בילדותו של ללונדה בעיר קוויבק. אביו הביא הביתה מחשבים על בסיס קבוע. ללונדה השתמש בהם כדי ללמוד לתכנת. במקום ללמוד בקולג', ב־1993 הוא עבר ללוס אנג'לס כדי להקים חברת כרטיסי טיסה מקוונת בשם Travel Online, הרבה לפני ההקמה של אקספידיה. אבל הוא לא הצליח להשיג מימון ובגיל 23 חזר למונטריאול כדי להיות עם חברתו, היום אשתו, הסופרת דומיניק פורטייר. זמן קצר אחר כך הוא הקים את NewTrade Technologies, שהחליפה את תקשורת הפקסים בין מערכות הזמנת מלונות ואתרי הזמנת חדרים – בתוכנה. התוכנה שלו נמכרה על ידי אקספידיה ב־2002.

כמנהל באקספידיה, שהיה אחראי על דילים של מלונות בחו"ל, ללונדה נדהם שאין דרכים טובות יותר שבהן יכולים אנשים לגלות מקומות מומלצים – רק מחירים. ב־2006 הוא עזב כדי להקים אתר שיתמקד בחיפוש יעדים, ולקח איתו את וורקרק, מנהל המוצר של אקספידיה. המסע היה ארוך. בשנים הראשונות לא היה להם ההון הדרוש לבניית סרברים חזקים, והם התחילו לעשות עסקאות על ידי איסוף של מחירי טיסות ומידע על נסיעות.

ב־2011 סבב מימון ראשון אפשר להם להקים מאגר מידע לטווח ארוך. ב־2013 היה להם מספיק מידע להתחיל לבנות אלגוריתמים. Hopper.com הושק בשנה שאחרי.
הטראפיק הציף את האתר, אבל אנשים התעניינו רק בחלק קטן שלו: תחזית טיסות.

ללונדה הבין שמשתמשים לא רוצים לבחור את היעד עד שהם יודעים מה עלות הטיסה. הוא החליט לסגור את האתר ולעבוד אך ורק על תחזית של מחירי טיסות. ההנחיה המרכזית הנוספת שלו היתה שהופר יעבוד רק במובייל. ב־2015 שחררה הופר את האפליקציה שלה.

החברה גייסה 83.6 מיליון דולר מקרנות הון סיכון מחברות, כמו Accomplice ו־ Omers Ventures(החברה הוערכה בסוף 2016 לפי שווי של 300 מיליון דולר). רכישות שמונעות על ידי בינה מלאכותית – למשל הצעות לנסיעות בתאריכים אחרים או ליעדים אחרים – מניבות כ־25% מהמכירות, עלייה של 5% מנובמבר. ה־AI יודעת, למשל, שסביר יותר שמשתמשים של הופר שבוחנים טיסה מניו יורק להוואי יבחרו בסוף בטיסה לאיים הקאריביים. עם הזמן ללונדה צופה, שהבינה המלאכותית תהיה אחראית ל־75% מהמכירות.

"אם אני מחפש נסיעה משפחתית לארבעה נוסעים לסולט לייק סיטי בפברואר, הופר יודע – אתה רוצה לנסוע לסקי", מסביר ג'ף פגנן, שותף ב־Accomplice. "מה יקרה אם אעביר אותך במקום זה לדנוור, וזה יעלה לך מאה דולר פחות? הם משנים את כל עקומת הביקוש וההיצע של התעשייה".

רוב המשתמשים הם מילניאלז ספונטניים, כמו מורגן אייברי, 24, מתאמת קמעונאות מניו יורק. אייברי התחילה להשתמש בהופר אחרי שמצאה כרטיס טיסה הלוך ושוב מניו יורק ללוס אנג'לס ב־164 דולר. היא קיבלה הודעה בארוחת ערב ורכשה את הכרטיסים במקום. "הופר פחות או יותר מבטיח שאקבל את האפשרות הזולה ביותר", היא אומרת. "אין דבר מבאס יותר מלהזמין טיסה ושבוע אחר כך לגלות שהמחיר שלה ירד במאתיים דולר".

לא רק מלכודת עכברים

בסוף 2017 הרחיבה הופר את התחזיות שלה ואת כלי ההזמנה שלה למלונות, מה שמסתמן כהזדמנות עסקית גדולה עוד יותר. האפליקציה מציעה עכשיו למעלה מ־200 מלונות, שנמכרים לרוב בהנחות של 15%־10% בחמש ערים מרכזיות בארה"ב. בחודשים הקרובים היא תציע מלונות ב־15 ערים נוספות.

הדילים של הופר לטיסות, "תעריפים סודיים", הושק בינואר ומאפשר לחברות תעופה למלא את המושבים הזולים יותר במהירות רבה יותר, באמצעות מכירת כרטיסים של הדקה ה־90 וכרטיסים למחלקות עסקים, מניע הרווח המרכזי של חברות תעופה. הכלי מוכר את המושבים בהנחות של 20%־10%.

היום מתרכזת הופר בצמיחה בינלאומית (משתמשים יכולים לרכוש טיסות בלמעלה מ־160 מדינות) ובהוספת מלונות. ללונדה צופה שמצבת העובדים שלו תגדל לכ־200 איש עד סוף 2018. בעולם שהופך מבודד יותר, הוא מאמין שהופר יכולה להפוך את הנסיעות לזולות ונוחות יותר.

"מערכת הבינה המלאכותית שלנו גורמת לאנשים לבצע את הרכישה מוקדם יותר ולרכוש דברים שהם לא ידעו שהם רוצים", הוא אומר. "אנחנו כבר לא סתם מתכננים את מלכודת העכברים הטובה יותר".

 

לכתבה בפורבס ישראל

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

אפליקציהבינה מלאכותיתחופשה