בבית עם הילדים: רעיונות גאוניים להעביר את הזמן בלי לצאת מהבית ובלי אלכו ג'ל

אז מה עושים עם הילדים בבידוד? קודם כל נושמים עמוק ומבינים שזו צרת רבים, מה שכבר אומר חצי נחמה. או רבע נחמה לפחות. נתחיל אולי בעצה הכי חכמה שיש והיא תכנון סדר יום. אל תתפתו ל"סתלבט" חסר גבולות וחסר תוכניות, כי זה יעבוד כמה ימים ואז יתחיל קונצרט של "משעמם לי". ילדים, כמו גם מבוגרים, צריכים תוכנית פעולה ומסגרת. לשם כך כדאי לשבת בהרכב משפחתי מלא ולתכנן לו"ז שמתאים לכם. הנה דוגמה לו"ז של נועם פנחס, במאי ואב לשלושה, אפשר לשאוב ממנו השראה.

דורית כהן חרמון, מנחת הורים ומלוות צוותי חינוך, מציעה כמה רעיונות להעברת הזמן ביחד, כדי לשחרר קיטור ולחלק בתבונה את האנרגיה ואת הסבלנות:

טריוויה משפחתית – עד כמה באמת אתם מכירים את בני המשפחה? מה הילדים באמת יודעים על ההורים לפני שהם הפכו להורים? מה הצבע האהוב על הילדים שלכם ואילו תחביבים מוזרים יש לכל אחד ואחת? שחקו בטריוויה משפחתית ותופתעו מהתשובות. השקיעו בשאלות בכדי להפוך את המשחק למאתגר ומשעשע, למשל שאלות כמו מי אמר למי ומתי? (משפטים מצחיקים שחקוקים בהיסטוריה המשפחתית), שלבו שאלות זהות שכולם צריכים לענות עליהן, וכך הלאה. התאימו את השאלות למשפחה והכינו כתר של מלך הטריוויה. קשה לכם להמציא? יש משחקי טריוויה מובנים, למשל של חברת משחקי יצירה בנושאים ספורט משחקים ותחרויות; מדינת ישראל, מייסדים, מוסדות ותקומות; צירופי לשון, דקדוק ותרגומי מילים; מסביב לעולם, עמים ומדינות; מאכלים ומטעמים של עמים ועדות ועוד.

משחקי השף – במקום שההורים יכינו ארוחה לילדים, החליטו על תחרות בישול ואפייה. מצאו או המציאו מתכונים בהתאם לגילים של הילדים וליכולת שלהם, הכינו את המצרכים וקדימה למטבח. אפשר לשחק את המשחק בכמה פורמטים למשל המרכיב הסודי/משך זמן הכנת מנה/ צורות הגשה /מבחן טעימה עיוורת ועוד. גם את הניקיון אפשר לעשות יחד, כמו במטבחי שף אמיתיים. ברשת Miniso אפשר למצוא שלל אביזרי אפייה ובישול זולים ומעוצבים.

תצוגת אופנה משפחתית – זה הזמן לעשות סדר בארונות ועל הדרך להשתעשע. קודם כל אם אתם כבר בבית, התחילו למיין בגדים ביחד ולשים בצד בגדים להעביר הלאה, לתרומה. אפשר שהילדים יהיו הסטייליסטים והמאפרים של ההורים ולהיפך. בסוף ארגנו מסלול, מוזיקה וצאו לתצוגת אופנה מתועדת היטב בכל אמצעי התקשורת המשפחתיים. כדאי מאוד לשלב תחפושות ואביזרים מפורים שזה עתה היו בשימוש ועדיין מסתובבים בבית.

נציין כי יש גם ערכות מובנות לתפירת ג'ינס או בגד אחר (אפשר למצוא הכל באתר אמיגו ולהזמין הביתה).

משחקי תפקידים – החליפו תפקידים כך שהילד הוא ההורה וההורה הוא הילד. קבעו חוקים של התנהגות ודיבור ומתי מפסיקים ואז נהלו את הסיטואציה תוך הצגת סצנה קבועה וחוזרת מחיי המשפחה (למשל התארגנות בוקר). תופתעו לראות איך אתם נראים בעיני האחר ואיך אתם מגיבים שונה ממה שאתם בטוחים שאתם מגיבים. אפשר גם לנהל שיחה לאחר מכן וללמוד להגיב אחרת להבא.

משחקים של פעם – למדו את הילדים משחקים מהילדות שלכם, למשל משחק הכיסאות, השחלת נר לבקבוק, גולם במעגל, חבילה עוברת ועוד. על עיטוף בסגנון מומיה בנייר טואלט כדאי לוותר בשלב זה.

משחקים של עכשיו – בתמורה למשחקים של פעם שתלמדו את הילדים, הם יהיו חייבים ללמד אתכם משחקים שלהם, כולל סרטונים מצחיקים לטיקטוק. אישית אצלנו מאוד אוהבים בנייה ולצד קלאסיקות כמו לגו ופליימוביל אוהבים "במבו סטיק" ו"בונים בקליק".  

מותג מוצרי התינוקות SIMPLY GOOD השיק לאחרונה את המשחק "יוצרים עולם" שמאפשר לילדים ולמבוגרים להפליג במחוזות הדמיון ולגלות שהכל אפשרי. פיל בגינה? מכונית על צמרת העץ? פרחים מעופפים? המשחק המקורי, פותח על ידי אישי ואלינור רון בשיתוף עם המעצבת מירב פלם והאמנית ומאיירת ספרי הילדים בתיה קולטון, מספק תעסוקה למשך שעות (להזמנה עד הבית באתר שילב).

 

לרקוד, ללמוד, לשיר

לצד העצות של כהן חרמון, אפשר לגייס לטובת המאמץ המשפחתי גם את המסכים. נכון שביום-יום אנחנו מנסים להגביל אותם עד כמה שניתן, אבל לאור התקופה אפשר לתעל את שעות המסכים הלא מעטות הצפויות לנו ולילדים למטרות חיוביות. דוגמאות? בבקשה:

Just dance – בקונסולות המשחקים וכן ב-youtube יש מאות שירים בפורמט של Just dance שבו מופיעות דמויות רקדנים על המסך והצופים צריכים לחקות את תנועות הריקוד לצלילי להיטים מקפיצים. הפעילות מהנה, מפעילה את הגוף ומגבשת.

קריוקי – על אותו משקל אפשר לעשות קריוקי ביתי, כולל זיופים, דואטים, תנועות תיאטרליות, תלבושות וקולות רקע.

פודקאסטים – לא תאמינו כמה אפשר ללמוד מפודקאסטים חינוכיים. אצלנו אישית אוהבים את היסטוריה לילדים עם יובל מלחי בכאן 11, אך יש ברשת מאות פודקאסטים בעברית ובאנגלית קלה לילדים.

ללמודהטלוויזיה החינוכית תתאים את התכנים שלה למצב שנוצר כך שאפשר בהחלט להיצמד למסך לכמה שעות ועל הדרך ללמוד. זה גם זמן טוב לסרטונים ולסדרות כמו "החיים", "היה היה", בריינפופ, התכנים של מכון דוידסון למדע, וכך הלאה. זה גם זמן טוב לתרגל את האנגלית של הילדים עם משימות כיפיות וקלות.

לחלוק מידע – חוכמת ההמונים היא בהחלט נחמה בימים אלו ובכל קבוצת הורים אפשר למצוא קישורים ורעיונות לפעילויות, הנה אחת מיני מאות או אלפי דוגמאות

יצירה – מיותר לציין שתוכלו למצוא הכל מהכל ברשת, מסריגת ידיים ועד אוריגמי, מהכנת סליים בייתי ועד הכנת פומפונים צמריריים, מהכנת מובייל מליקוט בטבע ועד יצירת שלט לדלת. אוהבים ערכות מובנות? השמיים הם באמת הגבול ואפשר להזמין אותן באינטרנט הביתה עם שליח. חברת פלפוט מציעה את חול הקסם המיועד לחוויית מרגיעה. בנוסף מציעים שם ערכת יצירה לצביעה ולטיפוח מוטוריקה עדינה. גם בחברת המשחקים הנסיך הקטן מציעים שלל ערכות יצירה, בהן גם ערכת וטרינר לטיפול ביוניקורן כי אין כמו תרפיה בטיפול בשעת משבר וכך גם באתר בייבי סטאר המציע שלל משחקים וצעצועים עד הבית.

ספורט – בכל מקרה, אל תוותרו על פעילות גופנית כלשהי. אפשר לרכוש כמה אביזרים ביתיים לעידוד הפעילות למשל כדור פיזיו, מזרני יוגה, גומיות, "פיתה" לעמידה לשיווי משקל ועוד. או שפשוט תשימו מוזיקה ותעשו מסיבת ריקודים משחררת.

ומילה לסיום, אפשר לשלב את העלייה בשמירה על היגיינה הנדרשת כעת בהכנות ובניקיונות לקראת פסח. אז בלי פאניקה מיותרת או היסטריה אפשר לשלב בשגרת הבית את התרסיסים של אלסיום שמחטאים הכל (ספרים, צעצועים, משטחי משחק ואוכל וכדומה), וגם אותם אפשר להזמין עד הבית.

 

****

ולאלו ביניכן שהבית הפך דחוס מהרגיל – קו חירום לנשים בזוגיות אלימה *6724

בילוי עם ילדיםמשחקים של פעםנגיף הקורונהקורונה