חינוך לניקיון בגיל הרך: 5 דרכים ללמד ילדים קטנים על חשיבות של הגיינה אישית

רבים מאיתנו, ההורים, מרגישים שברגע שהילד/ה בני 3 ומעלה, כבר גמולים מטיטולים, יושבים בשירותים, ונכנסים להתקלח לפעמים בהשגחה קצרה –  נגמרה העבודה. אז אנחנו קצת טועים – כי גם לילד בן 3-5 אפשר לעזור, ללמד עצמאות הגיינית נכונה יותר, הקפדה על ניגוב, על רחיצת ידיים, על חפיפת שיער נכונה ועוד. הנושא מתחזק בימים האלה כשאנחנו סגורים עם הילדים בבית וההגיינה חשובה פי כמה וכמה. אז איך אפשר להכין ילדים צעירים לעצמאות הגיינית בשירותים, בשמירה על נקיון אישי והישמרות מחיידקים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לגייס שיתוף פעולה מהילדים ולגרום להם לשמור על הניקיון בעצמם.  

1. תנו אפשרות בחירה נכונה

הילדים רוצים לבד, רוצים עצמאות ורוצים שליטה. לכן, במקום לשאול שאלות של כן ולא, אפשר לתת להם בחירה. למשל, כשהילד עושה צרכים וצריך לשטוף ידיים, במקום לומר לו: "לך לשטוף ידיים" או "אתה רוצה לשטוף ידיים?" (תשובות של כן ולא), כדאי לנסח כבחירה: "אחרי פיפי צריך לשטוף ידיים. אתה רוצה לשטוף לבד או שאתה רוצה שאמא תעזור לך?" או "איפה אתה רוצה לשטוף ידיים, באמבטיה שלך או באמבטיה של אמא ואבא?". כשיש בחירה אין מקום להתנגדות. בצורה הזו הוא צריך להחליט איפה או עם מי למשל.

כדי לגייס את שיתוף הפעולה שלהם ולתת להם תחושה שהם יעילים ונחוצים, אפשר לתת להם לבחור את הסבון שהם רוצים, להציע להם להריח שני סבונים ולשאול אותם איזה סבון הם רוצים שיהיה שלהם בשירותים למשל. בנוסף, כדאי לתת להם דוגמה אישית – ילדים לומדים הרבה מדוגמה אישית, כידוע. כשהם יראו אתכם עושים פעולה כלשהי  – הם ירצו גם. בכל פעם שאתם שוטפים ידיים ספרו להם וציינו למה אתם עושים זאת. אפשר גם לגייס את האחים הגדולים למשימת ההדגמה, למשל. ניתן גם להפוך הכלל למשחק, לפני ארוחת הערב אפשר להגיד: "בוא נראה מי שוטף ידיים קודם וניגש לאכול?" ולתת להם לנצח. אם אין להם סבלנות לשטוף מספיק זמן (צריך 20 שניות) אז אפשר לרכוש שעון חול של 20 שניות, וגם את זה להפוך למעין משחק – שוטפים ידיים עד שהשעון מסתיים.

2. ליהנות מספר וללמוד בדרך: "היה היה על האסלה" של אלונה פרנקל

מי מאיתנו לא נעזר ב"סיר הסירים" ובאמא של נפתלי שמלמדת את בנה להיפרד מהטיטול. הדמות המצוירת של נפתלי מלווה שני דורות של הורים וילדים שלמדו איך לא לפחד מעשיית צרכים בסיר ועכשיו הסופרת אלונה פרנקל עוברת לשלב הבא, ובספרה החדש שיצא במהדורה מקוונת, היא מלמדת את הילדים כיצד לנגב את הטוסיק בשירותים בכוחות עצמם. הכל בצורה מונגשת, בשפה שמותאמת לילדים, עם השפה האיורית האהובה, ואפילו בנוסח שמזכיר את הקלאסיקה המקורית. הכי פשוט – היכנסו לספר האינטרנט עם הילד – הסיפור יעורר את השיחה מעצמה, את השאלות שיש לו והעצות שלכם תוכלו לשלב תוך כדי התקדמות הסיפור. למשל: לאן הולך נפתלי כשהוא מרגיש צורך לעשות פיפי וקקי, ומה לימדו אותו הדרקונים. אחרי הסיפור תוכלו לתרגל עם הילד את ניגוב הטוסיק, ממש כמו שנפתלי עושה.

3. מתאמנים ונהנים

עוד אופציה נחמדה להתאמן עם הילדים על ניגוב נכון אחרי הישיבה בשירותים שתעזור להם להתאמן –  היא לקחת צבע גואש חום (או שוקולד למריחה), למרוח על קערה בצד הקמור שלה, לחתוך יחד  3-4 ריבועים ולקפל ואז לנגב, ואחר כך לשלוף נייר טואלט לח ולנגב גם. כשלב שני אפשר לשים את הקערה מאחור כאילו זה הטוסיק ולהראות איך לשלוח את הידיים ולנגב. ניתן כפעילות להכין יחד כמה סטים של נייר טואלט לניגוב ולשים בקופסה ליד האסלה לשימוש בעת הצורך. כדאי להמציא יחד סלוגן סטייל "מתאמנים ומצליחים" שיהפוך את כל העניין לכיפי וחווייתי. 

4. להסביר מתי ואיך

למרות שנדמה שבגילאי 3-5 ילדים כבר מתורגלים בהליכה לשירותים ושיש להם כבר הרגלי ניקיון בסיסיים, חשוב בכל זאת להדגיש בפניהם שוב ושוב את סדר הפעולות בשירותים, לוודא שהמכנסיים והתחתונים מופשלים בצורה נכונה, להוריד/ להרים קרש (במקרה שמדובר בבנים), לנגב, לשטוף ידיים וכו'. בנוסף, ילדים מאוד אוהבים לעזור ומאושרים כשנותנים להם אחריות ועצמאות אז אפשר לשלב אותם בעזרה – למשל לסדר את גלילי הנייר טואלט והמגבונים במקום. ילדים מונעים מחיזוקים ולכן גם במקרה הזה יש לתת להם תחושה טובה, לדוגמה: "בזכות הסדר שעשית השירותים נעימים יותר".

shutterstock

 

5. צחצוח שיניים חווייתי

רופאי שיניים ממליצים לצחצח לילדים את השיניים עד גיל 5 על מנת שהצחצוח יהיה יעיל ואפקטיבי. כדי לגרום לילדים לגשת לעניין בכיף ולא להתחמק אתם יכולים להפוך את החוויה למהנה יותר ולבחור שיר קבוע שילווה את הצחצוח, או לחילופין לדקלם באופן קבוע שיר או סיפור קצר שהם אוהבים – מתחילתו ועד סופו של הצחצוח – כך הילדים יידעו בדיוק כמה זמן נשאר עד ש"הטקס" יסתיים ולא "יתעייפו" או ינסו לברוח. כמו כן, ניתן להפוך את כל העניין לריטואל, לצחצח לפי "תחנות" קבועות ולחזור איתם עליהן בכל פעם, לדוגמה: שני צחצוחים למעלה, שניים למטה עכשיו מקדימה וחוזר חלילה. אם הילד מסרב לפתוח את הפה ולאפשר לכם לצחצח לו את השיניים אתם יכולים, בדומה לסעיפים הקודמים, להפוך את החוויה למשחק, למשל: "בואי תראי לי איך את פותחת את הפה כמו אריה" או "בוא נראה למי יש פה יותר גדול לאריה או לך". 

לסיום

אנחנו המבוגרים כבר עושים הכל באופן אוטומטי ולפעמים שוכחים שעבור הקטנטנים שלנו הדברים פחות פשוטים. חשוב ורצוי להנגיש עבורם את הכלים והאביזרים בחדר השירותים והאמבטיה – אם הילדים נמוכים עדיין ולא מגיעים מספיק טוב לכיור אז לשים שרפרף, אם המגבת תלויה גבוה להם מדי אז לתלות מגבת קטנה במקום נמוך ונגיש יותר, כדאי אפילו לתת להם לבחור את המגבת שתהיה שלהם. 

 

**  ליאן נוגה שקד היא מדריכת הורים לגיל הרך והבעלים של "דיאלוג עם פעוטות"

***

אלו ימים קשים במיוחד לנשים במעגל האלימות. נשים וילדים שההסתגרות בבית עם בעל או אבא מכה קשה להם שבעתיים. מרגישה שאת צריכה סיוע? אזן קשבת? התקשרי 6724* קו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף  24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת. 
הורותניקיון הילדיםפעוטות